12 אוקטובר 2008 | 08:30 ~ 9 תגובות | תגובות פייסבוק

סוסים הפוכים

לפני כמה ימים, בכותבי על "The Fall" של טרזים, שאלתי האם מישהו מכם זיהה שוט מהסרט שמועתק משוט מתוך סרט של טרקובסקי. לא התקבלה אף תשובה. ואני לא יודע: האם כי אף אחד מכם עדיין לא ראה את הסרט של טרזים, ואתם מחכים להקרנה שלו בפסטיבל אייקון, או שלא ראיתם טרקובסקי? בכל מקרה, כדי לגרות את בלוטות הטרקובסקי שלכם, הנה התשובה. זה השוט מהדקה השביעית ב"The Fall":

a shot from Tarsem’s The Fall that’s a homage to Tarkovsky’s Andrei Rublev

שוט זהה, אם כי בשחור לבן, מופיע גם ב"אנדריי רובלב" של טרקובסקי (ואם היה לי את "אנדריי רובלב" בדי.וי.די הייתי יכול ללכוד גם את הפריים הרלוונטי מתוכו). גם אלכסנדריה ב"The Fall" וגם אנדריי ב"אנדריי רובלב" רואים סוסים הפוכים על הקיר, שניהם מבחינים שהדימוי הזה מוקרן על הקיר מבעד לחור קטנטן – אצל אלכסנדריה זה חור מנעול בדלת, אצל רובלב זה חור זעיר בקיר. שניהם מגלים, כל אחד בתקופתו ועל פי הבנתו, את הקמרה אובסקורה. ב"The Fall" הדימוי הזה מתניע את הסרט וממסגר אותו כי רק בסופו אנחנו מבינים שכל הסיפור של "The Fall" הוא בעצם סרט-בתוך-סרט (או סרט-בתוך-סרט-בתוך-סרט, יש שם כמה וכמה השתקפויות), אבל הדימוי הזה שאלכנסדריה נהיית מודעת לו, של האשליה האופטית, גורם לנו להיות מודעים לקיומו של האלמנט הקולנועי כבר בשלב המוקדם הזה.

ב"אנדריי רובלב" השימוש אירוני יותר. כל סרטיו של טרקובסקי מכילים מימד של רפלקסיביות, יש בהם אלמנט שתמיד מפנה את תשומת ליבנו לקיומו של האפרטוס הקולנועי כדי שתמיד נזכור שאנחנו בתוך סרט, בתוך יצירה. אבל איך יוצרים רפלקסיביות בסרט שעלילתו מתרחשת בתחילת המאה ה-15? בעזרת הקמרה אובסקורה, שהיא כמו מצלמה פרימטיבית, וגם כלי שהיה יכול להיות שימושי לרובלב בציורי הקיר שלו. הסוס הוא גם מוטיב חוזר בסרטיו של טרקובסקי החל מ"נעורי איוון", סרטו הארוך הראשון. שוט הסיום של "אנדריי רובלב" חוזר אל מוטיב הסוס, הפעם בצבע.

הנה הרצף מתוך "The Fall":

אור מחור המנעול:

a shot from Tarsem’s The Fall that’s a homage to Tarkovsky’s Andrei Rublev

ממול, תמונה על הקיר:
a shot from Tarsem’s The Fall that’s a homage to Tarkovsky’s Andrei Rublev

אלכסנדריה, הילדה עם היד השבורה והדימיון הפורה, רואה את הסוס על הקיר לידה:
a shot from Tarsem’s The Fall that’s a homage to Tarkovsky’s Andrei Rublev

ואז נפתחת הדלת ומאחוריה מתגלה:
a shot from Tarsem’s The Fall that’s a homage to Tarkovsky’s Andrei Rublev

נושאים: טרקובסקי

9 תגובות ל - “סוסים הפוכים”

  1. הילה 12 אוקטובר 2008 ב - 9:17 קישור ישיר

    אוף אוף טופיק.
    אחרי שביקרתי ב2 הסינמטקים החדשים בחולון (בהקרנה של "ההתנקשות בג'סי ג'יימס וכו'") ובהרצליה (בדבר של סינמסקופ) אז סינמטק חולון לוקח בגדול מבחינת עיצוב/מיקום. חוץ ממושבים לא כ"כ נוחים, האולם (במקור של התיאטרון) יותר גדול, המבנה של המדיטק, למי שעוד לא היה, יפהפה ורחבה ענקית בכניסה. לעומת זאת את סינמטק הרצליה לקח לי המון זמן למצוא וחבל שהוא ממוקם בתוך הבנין דירות/חנויות הזה ואין כמעט שילוט מבחוץ ששם הוא נמצא.
    חסרון לחולון: המנוי שהסינמטק מציע הוא שנתי וללא הגבלת סרטים ולכן מחירו יחסית יקר (מעל 400 שקל) וזה יוצר מצב שאתמול באמצע הסרט (הארוך ארוך) אנשים פשוט יצאו כשה סרט התחיל לשעמם אותם כנראה. אם הם היו משלמים פר סרט הם היו נשארים עד הסוף. לא יודעת עדיין איך עובד המנוי בהרצליה.
    כרגע פשוט צריך לראות למי תהיה תוכנייה טובה יותר (לא שזו תחרות, חלילה)

  2. סטיבי 12 אוקטובר 2008 ב - 10:17 קישור ישיר

    הילה, זה בדיוק הטעם במנוי, שיהיה לשנה שלמה (או לפרק זמן אחר) בלי הגבלה במספר הסרטים. זה כך בכל הסינמטקים וזה בהחלט לא חיסרון. בכל מקרה המנוי הוא לא זה שיוצר את המצב שאנשים יוצאים מסרטים. אל תחשבי שאם אנשים שילמו הם יישארו – מניסיון זה לא נכון.

  3. גלילי 12 אוקטובר 2008 ב - 12:50 קישור ישיר

    אהבתי מאוד את The fall. השוט הזה ישר הזכיר לי את הקמרה אובסקורה, אבל לא הכרתי את הסרט של טרקובסקי. בעיני, גם לקט הקטעים בשחור לבן בסוף מזכיר את סינימה פרדיסו של טורנטורה.

    קראתי באיזה מקום שהסרט נעשה ללא CGI, אבל היו שם כמה סצנות שממש לא מובן איך נעשו בלי (כמו המיסטיק שמוציא ציפורים מהפה).

  4. יניב אידלשטיין 12 אוקטובר 2008 ב - 13:58 קישור ישיר

    גם אצל טארסם (טרזים?) יש מוטיב חוזר של סוס… גם בפרסומות שלו וגם ב"התא".

  5. יניב אידלשטיין 12 אוקטובר 2008 ב - 14:01 קישור ישיר

    אגב, מישהו ראה את Yo ho ho, הסרט הבולגרי מ-1981 שעליו מבוסס The Fall?

  6. יושיהידה 12 אוקטובר 2008 ב - 16:10 קישור ישיר

    יאיר, אי אפשר לסמוך עליך אתה.

    פסטיבל חיפה מתחיל מחרתיים, בנאדם רוצה להכין לעצמו תכנית עבודה, להזמין כרטיסים מראש, מחכה להמלצות – ואין. איך אני אדע מאיפה להתחיל? תן לפחות משהו קטן, לפחות סרטי החובה שלך (חוץ מהמחוות למיניהן שהן די מובנות מאליהן).

  7. Dražen 17 ינואר 2011 ב - 22:26 קישור ישיר

    Just wanted to say your blog is almost amazing. I always like to learn something new about this because I have the similar blog in my Country on this subject so this help´s me a lot. I did a search on the subject and found a good number of blogs but nothing like this.Thanks for sharing so much in your blog.. Greets, Dražen

  8. Nathalie Bose 4 פברואר 2011 ב - 6:00 קישור ישיר

    Hey There. I found your blog using msn. This is a really well written article. I’ll be sure to bookmark it and come back to read more of your useful info. Thanks for the post. I will certainly comeback.

  9. Merideth Decio 7 פברואר 2011 ב - 4:03 קישור ישיר

    Hey how are you doing? I just wanted to stop by and say that it's been a pleasure reading your blog. I have bookmarked your website so that I can come back & read more in the future as well. plz do keep up the quality writing


השאירו תגובה ל - Merideth Decio