12 ינואר 2016 | 20:58 ~ 0 תגובות | תגובות פייסבוק

רידלי סקוט, ג׳ורג׳ מילר, איניאריטו, מקארתי ומקיי מועמדים לפרס גילדת הבמאים

האם רידלי סקוט יזכה השנה באוסקר על בימוי?

האם רידלי סקוט יזכה השנה באוסקר על בימוי?

אלה המועמדים לפרסי גילדת הבמאים שהוכרזו לפני שעה קלה:

טום מקארתי, ״ספוטלייט״

אדם מקיי, ״מכונת הכסף״

אלחנדרו גונסלס איניאריטו, ״האיש שנולד מחדש״

רידלי סקוט, ״The Martian״

ג׳ורג׳ מילר, ״מקס הזועם, כביש הזעם״.

שימו לב: טוד היינז, הבמאי של ״קרול״, בחוץ. סטיבן ספילברג בחוץ.

פרסי גילדת הבמאים הם עדיין החזאים הכי טובים לקביעת מי יזכה באוסקר.

============================

המועמדויות של טום מקארתי ושל אדם מקיי מצחיקות נורא בעיניי, אבל גם קצת משמחות: זה יפה לראות איך – בהינתן הפרויקט הנכון – כל במאי יכול להיגאל בהוליווד. או במילים אחרות: איך הבמאים של אדם סנדלר ושל וויל פארל עוד עשויים למצוא את עצמם זוכים באוסקר.

״ספוטלייט״ הוא הסרט השני של מקארתי שהופץ מסחרית באמריקה ב-2015. ״ספוטלייט״ הופץ בדצמבר, אבל במרץ יצא סרטו הקודם, ״הסנדלר״, בכיכובו של… אדם סנדלר. זה אחד הסרטים שהכי נקלטו בשנה שעברה באמריקה, לא מעט מבקרים חשבו שהוא היה הסרט הכי גרוע של השנה (אני דווקא חיבבתי את הסרט, והוא גם הצליח לא רע בארץ, יחסית לכשלון האיום שלו באמריקה). מקארתי היה מוכר עד אז כבמאי של סרטים קטנים ואנושיים מאוד (״אנשי התחנה״, ״האורח״, ״Win-Win״), ועם ״הסנדלר״ הוא התרסק. והנה, תשעה חודשים אחר כך הוא במצב שבו הוא לא רחוק מזכייה באוסקר.

עם מקארתי עוד זכה בעבר להערכה, הרי שאדם מקיי תמיד היה יוצר של סרטים שמבקרים שנאו. מקיי הוא כבר עשר שנים שותפו הקבוע של וויל פארל. אם זו קומדיה שוויל פארל משחק בה, רוב הסיכויים שמקיי הוא הבמאי או המפיק. וככזה, מקיי זכה להצצלחה רבה באמריקה, אבל סרטיו באופן עקבי נגנזו בישראל: ״והרי החדשות״ ו״לילות טלגדה״, ״אחים חורגים״, ״החבר׳ה האחרים״. ״גבר גבר״, שיצא בסוף השבוע האחרון בארץ, הוא הפקה של מקיי. מקיי ופארל גם הקימו יחד את האתר ״Funny or Die״. ועכשיו האיש הזה, מכל האנשים בעולם, ביים סרט בשם ״מכונת הכסף״ (״The Big Short״) המספר באופן היפראקטיבי על כל מה שקרה סביב קריסת שווקי הכלכלה העולמיים ב-2008, וגם הסרט הזה הולך ותופס תאוצה בדרך אל האוסקרים.

======================

אם קיווינו שפרסום המועמדויות לגילדת הבמאים תעזור לפטור את חידות האוסקר, התבדינו. בשלב זה, מאוד קשה להמר מי יזכה באוסקר על הסרט, ומי יזכה באוסקר על הבימוי. יש תחושה שזה לא יהיה אותו איש/סרט. אחרי ש״ספוטלייט״ ו״מכונת הכסף״ הפסידו ל״האיש שנולד מחדש״ ול״The Martian״ בגלובוס הזהב ביום ראשון, ואחרי שטום מקארתי לא קיבל מועמדות על בימוי בבאפט״א, נדמה היה שהסרטים האלה נחלשים. הם פרצו קדימה, סומנו כמועמדים בולטים, ואז התחילו לאבד גובה. ובכן, יתכן שזו היתה תחושה שגויה. האם האקדמיה תעז לתת לסרט של איניאריטו אוסקר שני ברציפות? אני, באופן אישי, הייתי רוצה שכן, אבל מה הסיכויים? לכן, נראה הגיוני ש״ספוטלייט״ בכל זאת כן יזכה באוסקר, אבל בפרס הבימוי יזכה אחד הוותיקים – רידלי סקוט או ג׳ורג׳ מילר. אני בעד מילר, אבל נראה לי שרידלי סקוט יקבל את זה. ״גלדיאטור״ שלו אמנם זכה באוסקר ב-2000, אבל הוא עצמו לא קיבל פרס על הבימוי (סטיבן סודרברג זכה באותה שנה על ״טראפיק״). ״מקס הזועם״ יסחוף את הפרסים הטכניים (צילום, עריכה, עיצוב פסקול).

====================

דיברתי על המצב המשונה הזה, שבו באמצע ינואר זהו מירוץ אוסקר בן שלושה מתחרים חזקים ולא ברור מי המועמד המוביל, בפודקאסט הקולנוע שלי ברדיו הקצה היום, החל מהדקה ה-30:00. האזינו כאן

=====================

גילדת הבמאים הוסיפה השנה קטגוריה חדשה: מועמדות לפרס על סרט ביכורים. המועמדים הם:

אלכס גרלנד, ״אקס מכינה״

לזלו נמש, ״הבן של שאול״

ג׳ואל אדג׳רטון, ״המתנה״

מריאל הלר, ״יומנה של בת טפשעשרה״

פרננדו קוימברה, ״זאב בדלת״

בושה: חוץ מ״המתנה״, אף אחד מהסרטים לא הוקרן מסחרית בישראל. ״הבן של שאול״ יעלה בפברואר. כל השאר נגנזו.

======================

ביום חמישי ב-15:30 יתפרסמו המועמדויות לאוסקר. ״מקס הזועם״ צפוי להוביל עם מספר המועמדויות, אבל סיכוייו לזכות בפרס הסרט קלושים. ביום חמישי אז נוכל גם לראות עד כמה ״ספוטלייט״ אהוב בקרב חברי האקדמיה מול ״האיש שנולד מחדש״, שמסתמן כמתחרה העיקרי שלו כרגע.

נושאים: בשוטף

השאירו תגובה