07 דצמבר 2016 | 07:18 ~ תגובה אחת | תגובות פייסבוק

הסרט הישראלי החמישי שחוצה את קו מאה אלף הכרטיסים בשלושה חודשים; ארבעה פסטיבלי דצמבר; ו״פרינסס שואו״ נפרד מהאוסקר

שניים מתוך 100,000 הצופים של ״אבינו״. מימין, מוריס כהן. משמאל, רותם זיסמן כהן, שתציג שני סרטים שביימה במסגרת שבוע הבמאיות

שניים מ-100,000 הצופים של ״אבינו״. מימין, מוריס כהן. משמאל, רותם זיסמן כהן, שתציג שני סרטים שביימה בשבוע הבמאיות

את הפוסט הזה אתם מוזמנים ללוות בהאזנה ל-13 מהשירים שהכי אהבתי השנה, לאו דווקא בקולנוע. סיכום ראשון לשנת 2016 בפודקאסט השבועי שלי ברדיו הקצה. לחצו על הנגן או הורידו כאן

=========================

העונה המרהיבה של הקולנוע הישראלי לא עוצרת וגם ״אבינו״ מגיע לנקודת ציון משמעותית: השבוע חצה סרטו השני של מני יעיש את קו מאה אלף הצופים. זהו הסרט הישראלי החמישי שמוכר יותר ממאה אלף כרטיסים לשנת תשע״ז, כלומר מאז ספטמבר. סרטו הראשון של יעיש מ-2012, ״המשגיחים״, הפתיע כשזכה להצלחה עם 80,000 כרטיסים (הישג גדול לסרט דל תקציב ועם הפצה לא גדולה), סרטו השני כבר משדרג את המספר ומכניס את יעיש לקטגוריית שוברי הקופות.

========================

״פרינסס שואו״ של עידו הר סיים הלילה את מסע האוסקרים שלו. ענף התיעודי באקדמיה האמריקאית פרסם את השורט-ליסט, רשימת 15 הסרטים התיעודיים הארוכים שעולים לשלב ההצבעה הבא, ו״פרינסס שואו״ לא נמצא שם. אם זו נחמה, אז גם אף אחד מהסרטים שביים השנה ורנר הרצוג לא נמצא שם. מי שכן נמצאים הם הסרטים שממילא חזו להם את הסיכויים הכי גבוהים להיות מועמדים ואף לזכות: ״13״ של אווה דוברניי, ״ווינר״, ״או.ג׳יי: תוצרת אמריקה״ ו״החיים, סרט מצויר״. מי יהיה החמישי? אני מחזיק אצבעות ל״אש על המים״, סרט תעודה פיוטי שזכה השנה בפסטיבל ברלין.

יהיה מעניין לראות מה יקרה עם ״או.ג׳יי: תוצרת אמריקה״. הוא כבר זוכה בפרסי המבקרים, אבל יש לי תחושה שבאקדמיה יעשו לו מה שעשו ל״חיות ללא לאום״ לפני שנה: יתעלמו ממנו כי הוא ייראה להם טלוויזיוני מדי. צריך להודות: ״או.ג׳יי: תוצרת אמריקה״ הוא סדרת טלוויזיה. הוא הופק ככזאת (כחלק מסדרת ״30 על 30״ של ESPN). אבל הוא גם הוקרן כסרט בן כשמונה שעות בפסטיבל סאנדאנס והופך לשבוות ספורים לבתי הקולנוע, כדי שהוא יוכל לעמוד בתנאי הסף של האקדמיה. אבל ברור לכל שזו סדרה ולא סרט אחד שפוצל לפרקים. המבקרים מתעלמים מזה: הרי גם ״13״ הוקרן בפסטיבל ניו יורק, עשה סיבוב קטן בבתי הקולנוע ודי מהר עלה בנטפליקס. אבל נדמה לי שחברי האקדמיה עדיין ירצו להפגין הפרדת רשויות מוחלטת בין קולנוע לטלוויזיה, לכן צריך לחשוש לו. ״13״ ו״ווינר״, לפיכך, עשויים להיות המתחרים הגדולים האמיתיים בקטגוריה הזאת.

הנה 15 הסרטים שעלו לשלב המיון הבא, ומהם יבחרו חמשת המועמדים:

“Cameraperson,”
“Command and Control,”
“The Eagle Huntress,”
“Fire at Sea,”
“Gleason,”
“Hooligan Sparrow,”
“I Am Not Your Negro,”
“The Ivory Game,”
“Life, Animated,”
“O.J.: Made in America,”
“13th,”
“Tower,”
“Weiner,”
“The Witness,”
“Zero Days”

מחפשים בכל זאת נקודה ישראלית? ״Zero Days״, שביים אלכס גיבני, צולם בחלקו בישראל. עוד נתון מעניין: אין אף סרט של HBO ברשימה, הרשת שבעבר די שלטה בקטגוריה הזאת.

=====================

 

הקליפ של קולדפליי, שביימו וניה הימן וגל מוג׳ה, ממשיך את הישגיו. אחרי שכבר היה מועמד לפרס האפקטים בטקס אם.טי.וי, מגיעים הקליפ ויוצרים יותר גבוה וזוכים למועמדות לגראמי בקטגוריית קליפ השנה (מול ביונסה).

====================

סמנו לכם רצף של פסטיבלונים בחודש הקרוב:

1. פסטיבל קולנוע יהודי

בחנוכה, החל מ-24.12, יתקיים בסינמטק ירושלים פסטיבל הקולנוע היהודי. ״הכחשה״ של מיק ג׳קסון (״שומר הראש״) יהיה סרט הפתיחה לפני הפצתו המסחרית. הסרטים החדשים של דן וולמן ואנדריי קונצ׳לובסקי (סרט השחור-לבן, ״גן עדן״, שהוקרן גם בפסטיבל חיפה) יהיו בין הסרטים בתחרות החדשה של הפסטיבל, זה שנתו השנייה. גם ״שטפן צווייג״, נציג אוסטריה לאוסקרים, יוצג בתחרות. מסקרן אותי באופן אישי: עותק משוחזר חדש של ״כנר על הגג״, העיבוד הקולנועי של נורמן ג׳ואיסון למחזמר המצליח. חיים טופול היה מועמד עליו לאוסקר, וג׳ון וויליאמס זכה עליו באוסקר הראשון שלו, על העיבודים המוזיקליים. אותי תמצאו בפאנל הזה שיישאל מה זה בעצם ״סרט יהודי״. התוכניה המלאה כאן.

2. שבוע הבמאיות

שבוע לפני כן, החל ב-18.12, יתקיים בסינמטק תל אביב אירוע חדש בשם ״שבוע הבמאיות״, שממלא את החלל שנותר מאז היעלמותו של הפסטיבל השנתי לסרטי נשים. השבוע, בו יוקרנו רק סרטים של במאיות, ייפתח עם ״עניינים אישיים״, סרטה הנהדר של מהא חאג׳, שזכ בפרס הראשון בפסטיבל חיפה. בזירה העלילתית יוקרנו טרום בכורות של ״אנשים שהם לא אני״ של הדס בן ארויה, ״הפורצת״ של הגר בן אשר, ״נדיה – שם זמני״ של טובה אשרֿ, ״הדרך לאן״ של מיכל בת אדם, ״בין העולמות״ של מיה חטאב ו״מצב רוח טוב״ של מילי בן חייל ותמר שפוני. שימו לב לאירוע לכבוד רותם זיסמן כהן, שיציג את שתי עבודותיה כבמאית, כיוצרת – המוכרת כשחקנית – שעושה סרטים קצרים שנעים על קו התפר שבין עלילתי, תיעודי וניסיוני/פיוטי, ומנסים להיות הרהור קולנועי רוחני. יוקרנו גם סרטים קצרים וסרטי תעודה. לרשימת הסרטים המלאה.

3. מחווה להשבועיים של הבמאים

ושבוע לפני כן, כלומר כבר השבוע, תתקיים בסינמטקים בתל אביב ובשדרות מחווה למסגרת ״השבועיים של הבמאים״, מסגרת עצמאית המופקת על ידי איגוד הבמאים הצרפתי בצמוד לפסטיבל קאן. שלומי אלקבץ, ראש מסלול הקולנוע במכללת ספיר, מארגן זו השנה השנייה את הבאת סרטי המסגרת לישראל. שמונה מהסרטים שהוקרנו השנה בקאן יוקרנו גם בסינטקים. ביניהם, סרט האנימציה השוויצרי המדובר, ״חיי כקישוא״, ו״זאב עם כבש״, הזוכה בפרס הגדול של המסגרת השנה, הסרט העלילתי האפגני הראשון שמבוים על ידי אשה. לרשימה המלאה. 

4. מועדון קולנוע בגדה השמאלית

החל ממוצ"ש הקרוב (10.12) יוקרן בכל שבוע סרט באולם הגדה השמאלית (אחד העם 70, ץל אביב) במסגרת יוזמה חדשה של קולנוענים שהקימו מעין סינמטק אלטרנטיבי, מועדון קולנוע. באירוע ההשקה יציגו תום שובל ונדב לפיד את ״זהו לא סרט״ של ג׳פאר פנהי, סרט שצולם בחשאי והוברח למערב על דיסק און קי בתוך עוגה, בזמן שהבמאי היה נתון תחת מעצר בית. לחצו כאן לתוכניית הסרטים, והבמאים שיציגו אותם, לחודש דצמבר.

 

 

נושאים: בשוטף

תגובה אחת ל - “הסרט הישראלי החמישי שחוצה את קו מאה אלף הכרטיסים בשלושה חודשים; ארבעה פסטיבלי דצמבר; ו״פרינסס שואו״ נפרד מהאוסקר”

  1. נ. 19 דצמבר 2016 ב - 21:04 קישור ישיר

    היי יאיר אני אף פעם לא מגיבה אבל רציתי ליידע אותך שאני קוראת די הרבה כאן ומאד נהנית. ישר כוח 🙂


השאירו תגובה