20 יוני 2017 | 12:00 ~ 0 תגובות | תגובות פייסבוק

״יוצא מן הכלל״ של מישל הזווניציוס יהיה סרט הפתיחה של פסטיבל ירושלים 2017

״יוצא מן הכלל״ של מישל הזווניציוס. לואי גארל בתפקיד ז׳אן לוק גודאר בסרט הפתיחה של פסטיבל ירושלים

שלושה שבועות לפני שהוא מתחיל, מתפרסם סוף סוף שמו של סרט הפתיחה של פסטיבל ירושלים הקרוב. הסרט שנבחר הוא ״יוצא מן הכלל״ (״Redoutable״) של מישל הזווניציוס (״הארטיסט״), שהוקרן בתחרות בפסטיבל קאן האחרון. על הסרט הזה שמענו לראשונה בדיוק לפני שנה: מישל הזווניציוס היה אורח פסטיבל סרטי הסטודנטים בשנה שעברה וארחתי אותי לסשן שאלות ותשובות בסינמטק, שם הוא סיפר שהוא עומד לצלם, כמה חודשים אחרי אותו מפגש, סרט חדש שיעסוק בז׳אן לוק גודאר ב-1967, ברגע הזה שבו מצד אחד הוא מתחיל סיפור אהבה חדש, ומצד שני הופך להיות מהבמאי הכי חשוב והכי משפיע בעולם, לבמאי שבוחר בדרך רדיקלית וניסיונית שגורמת לעולם הקולנוע להתנכר אליו. ואני, למשמע הסינופסיס הזה, כמעט התעלפתי מרוב שמחה. זה רעיון מבריק לעשות סרט על גודאר בדיוק בנקודת הזמן הזאת, והרגע שבו הוא עובר מ״וויקאנד״ הכה משפיע ל״הסינית״ התמוה, ומתמסר להשקפת העולם המאואיסטית, ובמידה רבה מנסר את עצמו מתוך הכלל. ואם מי שמספר את הסיפור הזה הוא הזווניציוס, הבמאי של ״הארטיסט״, אדם שאהבת הקולנוע שלו רשומה היטב בסרטיו – ולא רק אהבה, אלא גם הבנה עמוקה מאוד של סגנון ותוכן – הרגשתי שזה פרויקט שיהיה בידיים הנכונות. לשאלתי האם גודאר מודע לסרט שהוא עושה עליו והאם הוא משתף איתו פעולה, הזווניציוס ענה שלא. ״למרות שלא הייתי צריך (הסרט מבוסס על האוטוביוגרפיה של השחקנית אן ויאזמסקי, שהיתה נשואה לגודאר במשך 12 שנה), כתבתי לו מכתב על הסרט ועל מה שאני מתכנן לעשות כי הרגשתי צורך לעדכן אותו. אבל הוא מעולם לא ענה לי״.

את גודאר מגלם בסרט לואי גארל. גארל הצעיר הוא בנו של פיליפ גארל, במאי שהתחיל לפעול בצרפת של סוף שנות הששים, תחת השפעתו המובהקת של גודאר וחבריו לימי הגל החדש הצרפתי. לואי גארל כבר כיכב בסרט העוסק בקולנוע הצרפתי של שנות הששים (1968, ליתר דיוק) ב״החולמים״ של ברנרדו ברטולוצ׳י.

ובכלל, את פסטיבל קאן האחרון היה צריך לכנות פסטיבל גארל. לואי גארל שיחק גם בסרט של הזווניציוס וגם ב״רוחות של ישמעאל״, סרט נוסף על קולנוענים, שביים ארנו דפלשן, ושהיה סרט הפתיחה של קאן. אביו, פיליפ גארל, הביא לפסטיבל את סרטו החדש, ״מאהב ליום אחד״, בו משחקת אחותו של לואי, אסתר גארל. עכשיו נחכה ונראה האם מישהו ממשפחת גארל גם יגיע כאורח לפסטיבל ירושלים.

פסטיבל ירושלים ייפתח השנה ב-13 ביולי ויימשך עד 23 ביולי (זה שבוע יותר מאוחר מבדרך כלל, כנראה בגלל המכביה שמתקיימת בתחילת יולי בירושלים). ״יוצא מן הכלל״ יוקרן בערב הפיחה המסורתי שיתקיים בבריכת הסולטן.

בשבועות האחרונים שמעתי שמועות על כמה סרטים שאמורים להגיע לפסטיבל ושחשבו עליהם כסרט פתיחה אבל על אף אחד מהם לא קיבלתי אישור סופי. אחד מהם הוא ״חולי אהבה״ (״The Big Sick״) שמסתמן כסרט שהולך להיות הלהיט הכי גדול מפסטיבל סאנדאנס השנה. ״חולי אהבה״ לבסוף יהיה סרט הפתיחה של פסטיבל קרלובי וארי בצ׳כיה, שמתקיים שבועיים לפני פסטיבל ירושלים (ולא מעט מהסרטים שמוקרנים בו עוברים אחר כך ישירות לירושלים).

בשבוע הבא יתפרסמו שמות הסרטים העלילתיים בתחרות הישראלית בפסטיבל. בגלל ש״אויר קדוש״ של שאדי סרור כבר היה בטרייבקה, ״פיגומים״ של מתן יאיר היה בקאן, ״אווה״ של חיים טבקמן היה בטוקיו ו״האופה מברלין״ של אופיר ראול גרייצר יהיה בקרלובי וארי, יש להניח שקל לנחש את רוב סרטי התחרות הישראלית עליהם נדווח, כאמור, בשבוע הבא.

נושאים: בשוטף

השאירו תגובה