18 נובמבר 2017 | 20:35 ~ 0 תגובות | תגובות פייסבוק

שעה עם הפסקולים של ניק קייב (עם וורן אליס)

״ההצעה״ (2005). ניק קייב חתום על התסריט ועל הפסקול

האזינו לשעה עם הפסקולים של ניק קייב בפודקאסט הקולנוע סינמסקופ ברדיו הקצה. לחצו על הנגן או הורידו/האזינו כאן

מחר בערב יופיע ניק קייב בתל אביב, בראשונה מבין שתי הופעות. אתם זוכרים את שנות התשעים? כשניק קייב הגיע בפעם הראשונה להופעה בנמל חיפה התפוצץ לנו המוח. ניק קיב! בישראל! כשהוא הגיע בפעם השלישית להופעה ב-1998 היינו כבר: ״יו, עוד פעם? איזה נודניק״. כי כאלה אנחנו: אוהבים את מושאי ההערצה שלנו רחוקים ובלתי מושגים. כשנראה לנו שהם נהנים מדי אצלנו, יורד לנו מהם. אז קייב עשה לנו רדיוהד, הוריד פרופיל, ועכשיו כמעט 20 שנה אחר כך, בא לחתום כאן את סיבוב ההופעות שלו. כמו עם רדיוהד, גם הוא מגיע עם אלבום חדש ומופתי, אחרי תקופה בה קצת איבדתי קשר עין (או אוזן) עם המוזיקה שלו.

אבל ב-12 השנים האחרונות אני מעריץ מחדש את ניק קייב מכיוון אחר: מאז 2005 הוא הפך לאחד ממלחיני הסרטים המצוינים בעולם, ליוצר שפסקול שלו לחלוטין יכול לשדרג סרט ולהעניק לו עומק רגשי. הוא עשה את זה במקביל לכך שגם הפך לתסריטאי בסרטים שזכו להצלחה מיינסטרימית: ״ההצעה״ ו״ארץ יבשה״, שניהם מערבונים בבימויו של האוסטרלי ג׳ון הילקוט, שכבר ביים תסריט של קייב ב-1998 בסרט ״Ghosts of the Civil Dead״, שהפסקול שלו זכה להצלחה אבל הסרט נותר איזוטרי. מאז ״ההצעה״, קייב הפך למעין מלחין רשמי של ניאו-מערבונים, כולל שניים מהסרטים הטובים ביותר של השנתיים האחרונות: ״באש ובמים״ (שהיה אחד מסרטי השנה של 2016) ו״רוחות קרות״ (שיהיה אחד מסרטי השנה של 2017), שניהם מאת טיילור שרידן. הוא גם הפתיע והלחין את הפסקול לסרט התיעודי מעורר ההשראה ״המנתח האנגלי״. בפודקאסט בראש הדף אני מקדיש שעה למוזיקה של ניק קייב ביחד עם וורן אליס (שיגיע איתו להופעות מחר ומחרתיים כחלק מהרכב ״הזרעים הרעים״). השניים מלחינים מרחבים ומוות, סרטים על אנשים נואשים, אנשים שגורלם נגזר מראש. והם מלחינים, לרוב בעיקר עם כינור ופסנתר, את הרוח, החול והשלג.

תזכורת: לפני שנתיים ראיינתי את וורן אליס לרגל הפסקול שהוא הלחין (לבד) לסרט הצרפתי-טורקי ״ילדות פרא״ (״מוסטנג״). הוא סיפר שם על תהליך העבודה שלו עם ניק קייב, והודה שהשניים אכן לא מזוהים עם סרטים מצחיקים במיוחד.

הקטעים שניגנתי בפודקאסט הם:

Nick Cave & The Bad Seeds – Red Right Hand // Mute

Nick Cave and Warren Ellis – The Proposition (From ‘The Proposition’, 2005) // Mute

Nick Cave and Warren Ellis – The Rider Sond (From ‘The Proposition’, 2005) // Mute

Nick Cave and Warren Ellis – The Rider #2 (From ‘The Proposition’, 2005) // Mute

Nick Cave and Warren Ellis – First Journey (From ‘Wind River’, 2017) // Lakeshore

Nick Cave and Warren Ellis – Three Seasons In Wyoming (From ‘Wind River’, 2017) // Lakeshore

Nick Cave and Warren Ellis – Comancheria (From ‘Hell or High Water’, 2016) // Milan

Nick Cave and Warren Ellis – Mama’s Room (From ‘Hell or High Water’, 2016) // Milan

Nick Cave and Warren Ellis – Song for Jesse (From ‘The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford’, 2007) // Mute

Nick Cave and Warren Ellis – Song for Bob (From ‘The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford’, 2007) // Mute

Nick Cave and Warren Ellis – Dandy Brain Canula (From ‘The English Surgeon’, 2007)

Nick Cave and Warren Ellis – The Road (From ‘The Road’, 2009) // Mute

Nick Cave and Warren Ellis – End Crawl (From ‘Lawless’, 2012) // Sony Classical

שבוע לפני כן, ציינתי שלושים שנה לנוכחות של ניק קייב בפסקול של ״מלאכים בשמי ברלין״. האזינו כאן.

נושאים: בשוטף

השאירו תגובה