26 דצמבר 2022 | 22:26 ~ תגובה אחת | תגובות פייסבוק

סיכום שנה 2022: הסרטים הכי קופתיים בישראל

"ארבעה כרטיסים ל'ברבי' בבקשה"

זו השנה השלישית ברציפות שדו"ח סיכום השנה בקולנוע מכיל בתוכו את המילה "קורונה", ועל פי התחזיות בתקשורת האמריקאית עושה רושם שגם בסוף 2023 עדיין נאשים את המגיפה בעובדה שכלום לא חזר לשגרה. ואולי כבר אין יותר שגרה? 11.5 מיליון כרטיסי קולנוע נמכרו בישראל ב-2022. לעומת 17.8 מיליון כרטיסים שנמכרו ב-2019, השנה האחרונה שלפני הקורונה. ישראל של 2022 עדיין היתה חבולה מגלי ההדף האחרונים של הקורונה: התו הירוק בוטל בפברואר ורק באפריל בוטלה חובת עטיית המסיכה באולמות הקולנוע. הקהל הצעיר המשיך להגיע לבתי הקולנוע כרגיל, וסרטי אנימציה וגיבוריעל לא ניזוקו בכלל. אפילו להפך: סרטי אנימציה, שתמיד עבדו חזק בארץ, המשיכו לשלוט בקופות גם השנה, ובראשם "המיניונים 2", שהפכו לתופעה ויראלית ומכרו כמעט מיליון כרטיסים. "המיניונים 2" הוא כעת סרט האנימציה המצליח ביותר בכל הזמנים בישראל. סרטי גיבורי העל של מארוול ודי.סי עבדו בישראל בדיוק כמו באמריקה. והצעירים גם עשו חסד עם סרטי האימה והפכו את "סמייל" לסרט האימה המצליח ביותר בישראל בכל הזמנים (הוא עקף את "זה" מ-2017).

מה שמשותף לכל הסרטים האלה הוא החוויה הקבוצתית של הצפייה המשותפת באולם קולנוע: הנערים שהגיעו לבושים בחליפות ל"המיניונים" או התיכוניסטים שצרחו והקפיצו זה את זה ב"סמייל", או חובבי מארוול שצהלו יחד ב"דוקטור בטריינג'" או "ת'ור". כמו צפייה משותפת במשחקי הכדורגל של המונדיאל, כך יש עדיין סרטים שמביאים אליהם קבוצות גדולות ומאורגנות לחוויה קולקטיבית (ורעשנית, למורת רוחם של שאר הצופים).

כל מי שמביט ביבול ההוליוודי ומתלונן "למה יש כל כך הרבה סרטי המשך?", הנה התשובה: כי הם עושים המון כסף. אף אחד לא דמיין ש"אהבה בשחקים" יזכה לסרט המשך אחרי 36 שנה, אבל זה קרה והסרט הפך לתופעה הקולנועית הבולטת של השנה. נוסטלגיה עבור אחדים, אבל גם הסרט שהזכיר לנו למה אנחנו הולכים לבית הקולנוע כדי לראות סרט, ולא נשארים בבית על הספה: כי זה מלהיב, זה משלהב, זה לצאת לחוויה שיש בה משהו שהוא לא רק רגשי או שכלי, אלא לפעמים זה גופני ממש. טום קרוז – איש החזון של השנה, שסרב לאפשר לסרט לצאת בשירותי סטרימינג הזכיר להוליווד ולקהל העולמי שיש חוויות שאפשר לחוות רק באולמות קולנוע, על מסכי ענק בסאונד רועם, ולכן במידה רבה "אהבה בשחקים: מאווריק" ראוי לזכות בתואר "סרט השנה של 2022", והוא גם אלוף הקופות באמריקה, בצדק (בישראל, באופן מפתיע, הוא במקום השני, עם חצי מסך הכרטיסים שנמכרו ל"המיניונים 2"). ולא רק "אהבה בשחקים", גם "אווטאר" חזר למסכים אחרי היעדרות של 13 שנה, וגם כאן התחושה היא שזה משהו שצריך לראות על המסך הגדול. הסרט הקודם מכר מעל מיליון כרטיסים, הסרט החדש רק עשרה ימים בבתי הקולנוע אבל כבר מטפס במעלה טבלת השיאים של השנה.

אז אם המצב כל כך טוב, איך יכול להיות שהוא כל כך גרוע? או: לאן נעלמו שישה מיליון רוכשי כרטיסים שלא חזרו לבתי הקולנוע בארץ מאז מגיפת הקורונה? סרטים הפונים לקהל מבוגר כלומר, כל מה שהוא לא אנימציה או גיבוריעל סבלו מירידה של בין 50 ל-70 אחוזים. אפשר להאשים בזה את הקהל המבוגר, שעדיין חושש להצטופף באולמות קולנוע ולהיות חשופים לקורונה. אבל אולמות התיאטרון מלאים באותו קהל, אז אולי החשש מפני זנים חדשים של נגיפי קורונה הוא לא הסיבה האמיתית לירידה בביקושים מצד המבוגרים? בעיה אחת היא המפיצים בארץ, שחוץ מהלהיטים הברורים הפגינו שמרנות איומה בכל הקשור בהבאת סרטים קצת יותר מאתגרים. בכל פעם שאחד מהם ניסה – למשל עם "הכל בכל מקום בבת אחת" או "משולש העצבות" – זה הפך ללהיט ותופעה. אבל בשאר הזמן הם ניסו שוב ושוב רק עם קומדיות צרפתיות מייאשות שעושות חשק להתנזר מקולנוע לנצח.

אבל צריך להודות שגם היה מחסור חמור בסרטים שלא פונים לבני נוער. אז אולי הבעיה היא בסרטים?

בחסות מגיפת הקורונה, הוליווד העבירה את משקלה לעבר שירותי הסטרימינג. 2022 היא השנה שבה דיסני+ נכנסה לישראל. ועושה רושם שגם בדיסני וגם בתאגיד וורנר (עם שירות הסטרימינג HBOMax, שעדיין לא זמין בארץ) מתחילים לחשוב מחדש האם אסטרטגיית הסטרימינג שלהם לא חיסלה, למעשה, את הפצת הסרטים בבתי הקולנוע. אם כל סרט שיוצא מגיע תוך חודשחודש וחצי לסלון הביתי, מה הטעם לצאת? הירידה במכירת הכרטיסים הזאת אינה אופיינית רק לישראל. רשת בתי הקולנוע סינוורלד (שבבעלותה רשת ריגל האמריקאית ורבחן ופלאנט הישראליות) הגישה השנה בקשה לפתיחה בתהליכי פשיטת רגל, כשהבינה שמצב מכירת הכרטיסים לא עומד להשתפר בעתיד הקרוב. זו גם התחזית של רוב מומחי תעשיית הקולנוע ל-2023: יהיו סרטי ענק שישברו שיאים במכירות ובהכנסות (טום קרוז יחזור עם "משימה בלתי אפשרית" חדשה), אבל סרטי הביניים הקטנים היותר, סרטי האיכות הפונים לקהל בוגר, נעלמו כמעט לחלוטין. בישראל, לא מעט בזכות מיזם "שלישי בשלייקס" של המשרד לשוויון חברתי, שמפרנס יפה את בתי הקולנוע בארץ, עדיין אפשר למצוא להיטי ארט האוס מפתיעים: "לונאנה, יש יאק בכיתה" ו"משולש העצבות" הביאו כמות יפה של צופים, ו"כרטיס לגן עדן", עם ג'ורג' קלוני וג'וליה רוברטס, הפך גם ללהיט רשמי עם למעלה מ-200,000 צופים.

ולתופעה הישראלית של השנה קוראים "בחורים טובים". קומדיה רומנטית בטעם של פעם, שהצליחה לחבר אליה דתיים וחילונים, צעירים ומבוגרים ולהביא רבע מיליון מהם לבתי הקולנוע. ההצלחה של "בחורים טובים" לצד זו של "כרטיס לגן עדן" מזכירה שישראל היא מדינה נדיבה כשזה מגיע לקומדיות בכלל, ולקומדיות רומנטיות בפרט. העובדה שאין יותר סרטים כאלה ברשימת שוברי הקופות היא עדות לכך שפשוט לא עשו סרטים כאלה. כיום, קומדיות רומנטיות עולות ישר לנטפליקס, ולא עוצרות בדרך בבתי הקולנוע. אם בעלי בתי הקולנוע בארץ רוצים כאלה, הם יצטרכו ללכת ולהפיק אותם בעצמם.

בשנת 2022 קברניטי הוליווד נזכרו שבתי הקולנוע הוא העסק הראשוני והעיקרי שלהם, והסטרימינג הוא עסק המשנה. זה מסביר את הטלטלה שעברה על דיסני בשבועות האחרונים, כשהמנכ"ל הנוכחי, בוב צ'ייפק, הודח ובמקומו הובא המנכ"ל הקודם, בוב אייגר. זה גם מסביר את מה שקורה בתאגיד וורנר, שהתמזג לתוך תאגיד דיסקברי, שהבעלים שלו, דיוויד זסלב, מסתמן כמי שרוצה להחזיר את גלגלי האולפן לכיוון הפקות קולנוע ולא הפקות לסטרימינג. וזה מסביר את מה שקורה בנטפליקס, שהתחילה השנה לראשונה לאבד מנויים וששווי המניה שלה החל לרדת. ההבנה החדשה (של וורנר ודיסני, לא של נטפליקס) היא שתקציבי התוכן העצומים של שירותי הסטרימינג לא מממשים את הפוטנציאל שלהם אם הם מוותרים על בתי הקולנוע בדרך. סרט בסטרימינג יעבוד יותר טוב אם הוא היה קודם בבתי הקולנוע. הקורונה היתה טובה לשירותי הסטרימינג, אבל היא גם הוכיחה שהסטרימינג, בסופו של דבר, זו עוד רשת שידור טלוויזיונית, והיא טובה בעיקר לסדרות טלוויזיה ולא לסרטים. עכשיו תעשיית הקולנוע צריכה לחזור לעצמה ולהיזכר שאם אין להיטים בבתי הקולנוע מכל הסוגים, עבור כל הקהלים בסוף, כולם מפסידים. גם בסטרימינג. ב-2024 אולי נוכל לדבר על חזרה לשגרה.

==============

הסרטים הכי נצפים בבתי הקולנוע בישראל, 2022

1. "המיניונים 2: עלייתו של גרו" – 920,000 כרטיסים

2. "אהבה בשחקים: מאווריק" – 420,000

3. "דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף" – 370,000

4. "ת'ור: אהבה ורעם" – 360,000

5. "ליגת סופרפטס" – 320,000

6. "אווטאר: דרכם של המים" – 300,000*

7. "אדומה אש" – 290,000

8. "סוניק 2" – 270,000

9. "בחורים טובים" – 250,000*

10. "בלאק אדם" – 240,000

11. "באטמן" – 230,000

12. "כרטיס לגן עדן" – 230,000

13. "פנתר שחור: וואקנדה לנצח" – 225,000

14. "סמייל" – 210,000

15. "אנצ'רטד" – 205,000

16. "החתול של שרק 2" – 170,000*

17. "עולם היורה: העולם החדש" – 160,000

18. "לא רעים בכלל" – 160,000

19. "רכבת הקליע" – 140,000

20. "העיר האבודה" – 130,000

*) עדיין מציג בבתי הקולנוע. הערכה בלבד לסוף 2022, המספר הסופי יהיה גבוה יותר

מדשדשים מתחת: "הפייבלמנים" ו"עולה לראש" עם קצת יותר ממאה אלף כרטיסים.

הסרטים הישראליים הכי נצפים השנה:

"בחורים טובים" – 250,000

"עולה לראש" – 100,000

"הסיפור שלנו" – 85,000

"חומוס פול טריילר" – 85,000

"אוהב אותך צ'רלי" – 80,000

"בתולים" – 70,000

(הערה: ברשימה הזאת אמור להופיע גם "קריוקי", שזכה להצלחה יפה, אבל מפיציו, קולנוע לב, לא הסכימו לתת את מספר הכרטיסים שמכר).

(גרסה מורחבת לטקסט שהתפרסם ב"כלכליסט", 26.12.2022)

נושאים: בשוטף

תגובה אחת ל - “סיכום שנה 2022: הסרטים הכי קופתיים בישראל”


השאירו תגובה