ציון ממוצע

טוביאנסקי


בימוי: ריקי שלח
שחקנים: אורי פפר, מיכה סלקטר, עוז זהבי
אורך: 90
ארץ: ישראל
שנה: 2014
תאריך עליה: 00/00/2014

תקציר הסרט.

מבוסס על סיפור אמיתי שקרה חודשים ספורים לאחר הכרזת העצמאות. השעה הייתה 18:00, המקום: בית עזוב בכפר בית ג'יז. שלוש יריות מפלחות את האוויר, זוהי הוצאתו להורג של סרן מאיר טוביאנסקי אשר נחשד בריגול לטובת הערבים.

סרן טוביאנסקי מלבד היותו מפקד שדה התעופה בירושלים, עבד גם כמנהל הצרכנים בחברת החשמל הירושלמית. הבוס שלו מנהל החברה, אנגלי בשם בראיינט שניהל במקביל את החברה- אחות בירושלים המזרחית והיה בעל אישור מעבר חופשי בין שני חלקי העיר, ביקש בוקר אחד מטוביאנסקי את רשימת הצרכנים שמקבלים חשמל גם כשלכל היתר יש הפסקה בהספקה. טוביאנסקי בתמימותו מסר לו את הרשימה. לימים הסתבר שיש חפיפה בין כתובות הצרכנים ברשימה לבין המקומות אותם הפציצו הירדנים. התעורר החשד שטוביאנסקי בוגד.

ג'יבלי ראש הש"י בירושלים היה זקוק נואשות למרגל, מסביב הכול מבולבל וטרם חולקו המשרות החשובות, ואילו איסר הגדול ראש המודיעין, פנאט ידוע ובלתי מתפשר, גם הוא אהב מאד את רעיון תפיסת המרגל. טוביאנסקי נפל לידיהם כפרי בשל. אלא שבלהט הגדול נשמטה מעניהם העובדה שהרשימה הועברה לבראיינט תוך כדי ההפוגה הראשונה והרבה אחרי שההפגזות הסתיימו.

מרגע שנעצר סרן מאיר טוביאנסקי, בתל אביב ועד להוצאתו להורג, עברו שלוש שעות וארבעים וחמש דקות בדיוק, בהן נחקר, נשפט והוצא להורג.

באותן שעות עוד הספיקה החבורה לעצור ולאכול חומוס ברחובות, לדאוג לכתת יורים במפקדה ברמלה, להגיע לכפר בית ג'יז ושם לקיים את ההליך המפוקפק.

  • יוני בינרט
  • אור סיגולי
  • יאיר רוה