26 אוקטובר 2010 | 08:30 ~ 31 תגובות | תגובות פייסבוק

ואכלת ושבעת וברכת

ודאי הבחנתם ש"הארץ" (שוב) מנהל כבר כמה ימים (עוד) קמפיין אנטי-חרדי, נגד הצעת החוק המבטיחה מלגות לאברכים שיקדישו את חייהם ללימוד תורה. ב"הארץ", התורה היחידה שהם מכירים ורוצים ללמוד זו את תורת הכסף, לכן הם מנהלים קמפיין לביטול המלגות ולשלוח את החרדים לעבוד. עכשיו, אני לא לא מביע כאן עמדה – בעיקר כי נדמה לי שכולם רוצים כאן להכעיס את כולם – אלא רק מפנה את תשומת הלב לעובדה ש"הארץ", בשם החרדיות שלו לענייני ממון, מנהל כאן מאבק בוטה מאוד בכותרתו הראשית, תוך הכפשת ציבור שלם (אגב, על חוק שהוא לא עד כדי כך יותר נדיב ממה שמוקצב לקולנוע הישראלי). אני, אגב, גם חושב שהמדינה צריכה לעודד מצוינות לא רק בלימוד תורה, אלא גם בספורט, אמנויות ומדעים, ואני מבואס שהדת הפכה לעסקנות פוליטית. אבל זה לא משנה את העובדה שלימודי תורה הפכו בישראל לבד אדום שמקפיץ את הפיוזים לחילונים. וזה טראגי. אני הייתי מציע ניסוי: שבחמש השנים הבאות, כל החילונים ילכו ללמוד תורה מ-9 עד 5, וכל החרדים ילכו לעבוד. נראה מה יקרה אז. אבל לא על זה בכלל באנו לדבר היום, אלא על רגע משעשע ב"הארץ" של סוף השבוע בו מישהו הצליח להחדיר את המסרים הלא-סמויים של "הארץ" נגד החרדים גם לעמודי כרוניקת הקולנוע. שימו לב איזה סרט מוצג השבוע רק בירושלים:


elp



וזה בקולנוע רב-חן (או שמא ר' חן?) ברחוב האומן (או שמא אומן?). הכל מסרים סמויים במילים האלה. (תודה לאיתן על הסריקה).

נושאים: בשוטף

31 תגובות ל - “ואכלת ושבעת וברכת”

  1. מיקי 26 אוקטובר 2010 ב - 8:43 קישור ישיר

    דיברת על עסקנות פוליטית ואני חושב שזה העניין שמכעיס הכי הרבה בסיפור הזה. הכנסת שלנו הפכה (עוד לפני כמה שנים אבל בממשלה הזו זה בולט עוד יותר) למקום מושחת שכל תכליתו הוא סחיטת כסף באיומים.
    באופן אישי, אני מסמפט הרבה יותר את הבעיות של הנכים בארץ, מאשר את אלו של החרדים. לא מדובר כאן רק על הוספת תקציב לאברכים שלומדים תורה כפשוטו, אלא, למיטב הבנתי, גם עזרה כספית לכל אותם שעד גיל מאוד צעיר מביאים הרבה ילדים ולא מצליחים לכלכל אותם. ופה אין עניין דתי או עדתי – מי שלא יכול לכלכל את ילדיו, שלא יביא אותם לעולם!
    לעניין לימוד התורה – אברך הוא סטודנט לכל דבר ואין לא רואה שום סיבה שהיום הוא לא יקבל את אותם התנאים שסטודנט רגיל מקבל. זה עניין של היגיון (אני למדתי תקשורת מתשע עד חמש ואז הלכתי לעבוד).
    באשר ל"הארץ" – אני לא קורא את העיתון, אבל אני מודה שזה הצחיק אותי.

  2. בונדאק 26 אוקטובר 2010 ב - 8:49 קישור ישיר

    אכן, המילה "לעבוד" הפכה לקללה אנטי יהודית.
    רווה, את דעתך אתה מביע כבר זמן רב בבלוג הזה. אל תזלזל בקוראיך.

  3. מייק 26 אוקטובר 2010 ב - 9:21 קישור ישיר

    יאיר, אל תתחסד. הפולשנות החרדית פוגעת בך בדיוק כמו שהיא פוגעת בציבור הסטודנטים, ציבור קוראי הארץ או כל ציבור חילוני גנרי אחר שאוהבים לקטלגו ככזה אף שאינו כזה במהותו. הבעיה הולכת ומחריפה, הדתיים מתרבים בקצב ילודה משולש ומרובע וחסר פרורוציות ליכולות שלהם לכלכל ריבוי ילדים. הנטל נופל עלינו והכל בסדר, נכון?.

  4. רותם 26 אוקטובר 2010 ב - 9:36 קישור ישיר

    הארץ לא יוצא נגד המלגה לאברכים, אלא הפגיעה בשיוויון ועל כך שאברכים שלא לומדים תורה לא מקבלים אותה. בתרגום זה נקרא חילונים.

  5. (יובל) 26 אוקטובר 2010 ב - 9:39 קישור ישיר

    מעריץ את הפקיד הזוטר שהכניס את ה"טעות" הזו.

  6. ע 26 אוקטובר 2010 ב - 9:50 קישור ישיר

    פוסטר ל"כלבת" עם הקץ' פרייז "כל אחד צריך בסוף למות"? האמנם?

  7. דבורית ב 26 אוקטובר 2010 ב - 9:55 קישור ישיר

    גם אני מציעה ניסוי: שבחמש השנים הבאות אני אלמד במסגרת אקדמית כל יום מ-9 עד 5 וההורים שלי ילכו לעבוד בשביל לממן זאת. אה רגע זה לא ניסוי, אלה החיים שלי…

  8. יוני 26 אוקטובר 2010 ב - 10:08 קישור ישיר

    נו באמת. קמפיין אנטי-חרדי?

    ממתי קריאה לשוויון זה קמפיין אנטי-חרדי. מחיקת אפליה בת עשרות שנים (שמתחילה רק בזה ונגמרת במיליארדים רבים נוספים, לרבות הסדר הקבע שרוצים לעשות לקווי המהדרין כיום), זה בהחלט לא קמפיין אנטי-חרדי, אלא מצב שבו נמאס לאוכלוסייה התנהלות שהופכת את המדינה שלנו למדינה בה לנשים אסור לשבת מקדימה באוטובוס, אסור לנשים לעבור בצד שמאל של הרחוב (ראה מה היה בירושלים לפני כחודש), אלפי אנשים לא זכאיים להתחתן במדינה שבה הם גרים, ישנן קבוצות באוכלוסייה שמקבלות פטור אוטומטי מלמכור את החיים שלהם ל-3 שנים, ישנם תקציבים המפלים בין אברכים לסטודנטים והרשימה עוד ארוכה.

    כשדופקים מישהו יום-יום במשך שלושים שנה, היית מצפה שמתישהו מישהו יקום ויגיד שכבר נמאס לו. ושוב, לא מדובר בקמפיין נגד מישהו, אלא בקמפיין בעד משהו – וזה ההבדל הגדול. בעד זכות שוויון לנשים, לסטודנטים, לחילונים, לחסרי-דת ולקבוצות רבות נוספות שנפגעות יום יום ולא עושות דבר בנידון.

  9. יוני 26 אוקטובר 2010 ב - 10:12 קישור ישיר

    ומשהו קטן על מצויינות אליה התייחסת-
    אני מסכים איתך שהמדינה צריכה לעודד מצויינות. על כן, יש נתיב בו ספורטאים, מוזיקאים, רקדנים וזמרים מציינים הולכים בו. תנאי הקבלה קשים למדי, אבל המצטיינים באמת זוכים להקלות רבות ולתנאי-שירות נוחים.

    אין ספק שצריך להחיל הסדר דומה על חרדים. כל חרדי המיועד לגדולה (מעיין אברך מצטיין) צריך להיות במסלול דומה בו ישקיע את מירב זמנו בלימוד תורה ולא בעבודות רס"ר. כמובן שזה צריך לחול על מיעוט המצטיינים ולא באופן גורף ואוטומטי על אוכלוסייה שלמה (שזה מה שקורה היום). זה בדיוק ההבדל בין המציאות לבין מה שאתה התייחסת אליו.

  10. רן 26 אוקטובר 2010 ב - 10:16 קישור ישיר

    לא ברורה לי האמירה על כך שהתורה היחידה המוכרת בעיתון הארץ היא תורת הכסף.
    זה אמירה די חמורה שאחריה להגיד "אני לא מביע כאן דיעה" – נשמע כמו היתממות.
    מילגות לחרדים הן לא מילגות הצטיינות (המחולקות במשורה למספר קטן מאד של אנשים בתחומים אחרים), אלא ניתנות לכל אברך ללא כל "תנאי קבלה", כך שההשוואה לקולנוע היא לא כל כך הוגנת.
    בכל מקרה זה עימות פוליטי, כספי והקשר שלו לערכים הוא די קלוש.
    אז, יאיר, אם החלטת ל"התחזק" , אתה לא חייב להסתיר את זה .

    בברכת, נ-נח-נחמן מאומן

  11. עמיצי 26 אוקטובר 2010 ב - 11:28 קישור ישיר

    מה הופך במאי לקולנוען מוצלח? האם זו יכולת מולדת? תכונה הצונחת מהשמים? אם מסתכלים על רשימת הבמאים המוצלחים בהסטוריה, יש משהו אחד בולט המקשר ביניהם – השכלה רחבה. זו לא בהכרח נקנתה בבתי ספר, אוניברסיטאות או מכללות. חלק מהם חוו חוויות עזות ומרתקות ברחובות של ערים גדולות, חלק צפו בהמון המון סרטים וקראו הרבה ספרים מכל מיני סוגים וחלק באופן מפתיע, פשוט למדו לתארים שונים במגוון נושאים.
    החברה החרדית בישראל מנסה בכל כוחה למנוע את האפשרות מחבריה לקבל השכלה רחבה. אפילו התנ"ך, המקור הספרותי הכנה, המרתק, עירוב של תיאור פשוט כמו תסריט של אירועים גדולים פעמים רבות מנקודה אישית אך באופן הולך וגובר חותרת לכיוון שירה והגות מוסרית, נזנח למען פלפולי פלפולים.
    מעטים היו מבקרים את החרדים לו היו אלה מאפשרים חיים מלאים ופתוחים לאנשי קהילתם ולא שולטים ביד ברזל על קהילה סגורה, פטרנליסטית וחשוכה שאינה מאפשרת סטייה מהקו לכל כיוון.

  12. שלום ברכה 26 אוקטובר 2010 ב - 11:31 קישור ישיר

    אני איתך, המשך במלאכת הקודש והשוויון

  13. טליה 26 אוקטובר 2010 ב - 12:10 קישור ישיר

    זה היה רציני או ציני? כנראה אני מוגבלת קצת כי לא הבנתי, פרט לאנקדוטה עם הסרט .

  14. JNH 26 אוקטובר 2010 ב - 13:14 קישור ישיר

    טליה – כנראה שאת לא מבקרת כאן לעתים קרובות לאחרונה. זה היה רציני לגמרי. הבלוג הזה באמת הופך מפחיד מיום ליום. נראה לי שזו רק שאלה של זמן עד שיאיר יעלה כאן סטרימינג של הרב אמנון יצחק.

  15. בילי אליוט 26 אוקטובר 2010 ב - 13:18 קישור ישיר

    תגידו השתגעתם???
    אתם כולם מדברים כאן באותו צבע.
    חרדים הם בני אדם כמוכם. אני יודע שזה קשה לכם לקבל את זה, אבל באמת זה ככה.
    לקבל את האחר, השונה, כמו שנוהגים להגיד לכל ילד מגיל 2 בתל אביב, משמעותו לקבל את
    ה ש ו נ ה !!!!!
    כולם מוסריים עד שמגיעים לחרדיים ואז יוצאות הציפורניים. שום ניסיון קטן להבין אותם,.
    אם מישהו דיבר כאן על מה הופך במאים למוצלחים, אז אביע את דעתי.
    במאי מוצלח מצליח להבין נקודת מבט שהיא לא שלו בצורה מוחלטת ולהציג אותה בכנות וביושר.
    גם נקודת מבט של רוצח, גם נקודת מבט של אנס.
    הוא מצליח להבין שיש ליצור הזה, לכל יצור, דרך אמיתית משלו להסתכל על העולם.
    ותאמינו לי יש גם לחרדים נקודת מבט כנה משלהם על העולם. וזה לא דרך החור בסדין.
    וכמובן זה לא פוסל ביקורת ואני גם מסכים עם חלק לא קטן ממה שנאמר כאן וכו..

  16. okok4 26 אוקטובר 2010 ב - 13:33 קישור ישיר

    יאיר, אין סיבה שסטודנט חרדי שהחליט ללמוד תורה יקבל מהמדינה 850 ש"ח בחודש ואילו סטונדט חילוני שהחליט ללמוד היסטוריה ישלם למדינה 900 ש"ח בחודש (11,000 שכר לימוד שנתי חלקי 12 חודשים).

    אין לי מושג איך הגעת מהנתונים המספריים הפשוטים, המציגים אי שיווין משווע, למחשבה שמתנהל פה איזה קמפיין אנדי-חרדי. אם משלמים על לימוד – אז כולם משלמים, ואם מקבלים כסף – אז כולם מקבלים. המצב בו קיימת קבוצה מובחרת הזוכה לייחס מיוחד אינו יכול להתקיים במדינה דמוקרטית המבוססת על שיווין. חבל שהחבדניקים ורודי הלחיים הצליחו לשטוף לך את המוח גם בנושאיים כה בסיסיים.

  17. יוסי 26 אוקטובר 2010 ב - 13:39 קישור ישיר

    כמה עצוב לשמוע את המילים הרדודות של התקשורת מפיהם של כל כך הרבה אנשים אינטליגנטים.
    ראשית מדובר ב 900 שקל לחודש שמקבל אברך נשוי אשר תורתו אומנותו.
    שנית, בכדי להשוות את זה לסטודנטים היינו צריכים לתת להם את אותם חובות, קרי לימוד ללא פרנסה אחרת אלא רק כתרומה לחברה, ואברך לשיטתו לומד כדי להחזיק את המסורת היהודית שלא תעלם .
    סטודנט לומד כדי להרוויח בסיום 4 או 7 שנים יותר כסף ממה שהרוויח לפני הדיפלומה, זה החשבון הפשוט.
    אלא מאי, שיבואו החילונים ויגידו ,בסדר לשיטתו, לשיטתי הוא מבזבז את הזמן, אוקיי, בשביל זה יש את אמנון יצחק ודומיו, סמינרים או כל מקום בו אפשר לברר מה ולמה.
    אבל לבוא להציג את זה כאילו 11,000 אברכים שווה ערך לעשרות עשרות של סטודנטים שהולכים לחיות ברמת חיים פי אלף יותר מכל אברך, נו באמת.

  18. נוי קוגמן 26 אוקטובר 2010 ב - 13:40 קישור ישיר

    אבל למה באנטי למה? אפשר גם להגיד, אם מאמינים בזה, שהעמדות ש'הארץ' מקדם בעייתיות, פוגעות, מבוססות על בורות וחוסר הבנה, אבל למה ככה. די ברור שהסיבה לקמפיין האנטי-מלגות-לאברכים שהארץ מנהל היא לא "התורה היחידה שהם מכירים ורוצים ללמוד זו את תורת הכסף". מה, והסטודנטים מנהלים מאבק בגלל ערכים קפיטליסטיים, לא בגלל זה שהם לומדים בעצמם דברים ולא מקבלים שוב מלגה? בחייך, יאיר, אתה לא חייב להכפיש את כל מי שלא מסכים איתך, אתה יכול פשוט להביע את דעתך.

  19. רותי 26 אוקטובר 2010 ב - 13:57 קישור ישיר

    וואו. נראה לי שאף אחד כאן לא ראה את ההצעה של גפני.
    מה שהטריד אותי זה שהקצבה המכונה "הבטחת הכנסה" תשלל ממשפחות חרדיות עם שלושה ילדים לפחות שבהן הגבר או האשה יצאו לעבוד.
    כלומר, נשללת ממשפחות חרדיות האפשרות להתקדם. יכול להיות שהאשה היתה מרוויחה 2,000 ש"ח בחודש, והקצבה היא 3,000 ש"ח בחודש, אבל תוך כמה שנים ועם צבירת נסיון, השכר גם יכול לעלות. אבל ההגדרות של הקצבה מבטיחות שלא יהיה שום סיכוי למשפחות חרדיות לצאת מהעוני. זה פשע של העסקנים החרדים נגד הקהל שלהם, בעיקר. או שלא תהיה קצבה, או שתהיה ותוגדר כהשלמת הכנסה באמת – משלימה עד X ש"ח בחודש.

  20. רותי 26 אוקטובר 2010 ב - 14:01 קישור ישיר

    ולשם ההבהרה – זו לא השלמת הכנסה של הביטוח הלאומי, שלה זכאי כל אחד שהגיע לגבול ההשתכרות שלו ועדיין נמצא מתחת לסף מסויים, אלא קצבה אחרת המכונה באותו שם שתגיע דרך מוסדות תורניים. כלומר, אם אותם המוסדות יחלקו את זה, הם יזדקקו למידע שהוא ממש פגיעה בפרטיות המשפחות.

  21. רודריק ג'יינס ג'וניור 26 אוקטובר 2010 ב - 15:37 קישור ישיר

    אם בעניין כלכלי מדובר, אז אולי שיפסיקו כל שנה להעלות את תקציב הביטחון במיליארדים? או אז, למדינתו יהיו משאבים כספיים מעל "עולם שלישי", ויהיה כסף מספיק לכוווולם, גם לאברכים שילמדו בכיף שלהם, וגם חולי סרטן שירפאו בכיף שלהם. (לקולנוע הישראלי או לסטודנטים רגילים הכסף הזה לא יטפטף, אני לא תמים. בעצם גם לא לחולי סרטן… ניצולי שואה?.. משק המים? אז מה בעצם רציתי להגיד?)

  22. יוסי 26 אוקטובר 2010 ב - 15:42 קישור ישיר

    רודריק אני מצטרף לתפילתך
    הלוואי ויבוא היום בו בשלטון יישבו אנשים שמטרתם שלום שלווה ונחת אמיתיים

  23. אורי 26 אוקטובר 2010 ב - 22:46 קישור ישיר

    יאיר –
    לא מדובר פה בהצטיינות. להפך.
    בשנת 79' עשרים אחוז מהחרדים למדו. היום מדובר בשישים וחמידה אחוז. כולם גאונים? כולם מצטיינים? כולם תלמידי חכמים?
    פחחח.
    ואיך קרה שמה שהיה המנוע האלטיסטי (במובן הכי טוב של המילה) של החברה היהודית הפך להיות מקלט לעצלנים? על איזה הצטיינות אתה בדיוק מדבר?
    ההשענות הנוכחית של עולם התורה על קופת המדינה הפכה את הישיבות למקום רע מאוד ללמוד בו תורה – ואת זה אומרים תלמידי חכמים ורבנים. מעולם
    כל המודל של תלמיד חכם מול עם הארץ שליווה את התרבות היהודית מהתלמוד ועד השואה הושלך לפח בגלל בצע כסף ועצלנות. עולם הישיבות מעולם לא היה במצב רע יותר ואני מתפלא שאתה לא רואה את זה, אתה הרי טוען שבנגוד אלינו – אתה מסתכל על העולם הזה במבט מפוכח.
    במילים אחרות – ההצעה של גפני, לשיטתם של תחמיד חכמים, היא חלק מחילול השם, לא פחות.
    אתה ניזון מסיסמאות ("הקמפיין החרדי" של הארץ, החילוניים האלה ש"רק כסף מעניין אותם", "עידוד הצטיינות" וגם הבדיחה כאילו גובה ההצעה הזו הוא כגובה חוק הקולנוע בזמן שמדובר בבין פי שתיים לפי שלושה (!) ואנחנו מדברים על היום. לא על מה שיהיה עוד עשר שנים). הנה שני משפטים יהודיים שאני אוהב: כל הפוסל במומו פוסל וטול קורה מבין עינייך.

  24. מיקי 26 אוקטובר 2010 ב - 22:48 קישור ישיר

    לבילי אליוט – מי טען כאן נגד החרדים עצמם? אנחנו מדברים לגופו של עניין ולא לגופו של פרט, הרי על כך הויכוח. אין לי שום עניין עם אברך כזה או אחר ואין שום דבר כנגד הרצון שלו לשמר את המסורת היהודית וללמוד תורה. זה נורא נוח להציג את הדברים ככה.
    אין שום היגיון כלכלי או חברתי בחוקים הללו ובהמשך קיומם. אם הטענה שלך הייתה שזהו חוק שנועד לעזור לחלשים בחברה, עוד איכשהו הייתי מסכים איתך. הציניות בדבר היא שיש כל כך הרבה "חלשים" בחברה היום, שהם חסרי לובי ממשלתי, ועבורם התנאי הזה של דאגה לחלש לא באמת יוצא לפועל. כלומר, אם תכליתה של הממשלה בישראל (ואני מסכים כאן שהפתרון הכי טוב הוא להתחיל ולחשוב מעבר לתקציב הביטחון) הוא לדאוג לחלשים – איך זה שהיא, בשיטתיות, מתעלמת מאוכלוסיות שלמות, כגון אוכלוסיית הנכים, הסטודנטים, אמהות חד הוריות, זוגות צעירים, עובדים זרים וכו'. מה שמכעיס בכל העניין הזה, מעבר להיגיון הצרוף שאין שום היגיון בכך שהנטל ייפול בצורה כזו, הוא שהדאגה לאוכלוסיה הזו אינה נובעת משיקולים של טובת החברה או הרצון לעזור לנזקקים, אלא מסחטנות פוליטית גרידא. וכזה מגרש המשחקים שלך, אל תתפלא שאתה מתמלא בבוץ.

  25. מיקי 26 אוקטובר 2010 ב - 23:03 קישור ישיר

    אגב, מה שכתבתי קודם מופנה כמובן גם, ובעיקר, ליוסי. מה שמפריע כאן הוא קודם כל האופן שבו הכל מתבצע.
    ולגופו של עניין – יש הרבה מאוד סטודנטים שלא לומדים דווקא כדי להרוויח יותר (יאיר, נדמה לי שאתה מלמד קולנוע לא?) וגם אם כן – בסופו של דבר זה מה שמחזיק את המדינה הזו עומדת – בין אם בתשלום המיסים מאותם משכורות "עתק" ובין אם מקומות העבודה וכושר ההמצאה של כל אותם בעלי תארים. אני חושב שאפשר למצוא נוסחה אחרת שתאפשר את הקיום של המסורת והרוחניות לצד העולם האקדמאי/הטכנולוגי/וואטאבר. אבל נוסחה כזו צריך לחפש ולא לאשרר בכל שנה מצב קיים בעייתי ומקומם

  26. קוראת חדשה 27 אוקטובר 2010 ב - 18:52 קישור ישיר

    איך לקח לי כ"כ הרבה זמן לגלות אותך? ואתה שכן של צפניה. מזכיר לכולם שאפשר לגחך

  27. דוקטור קולנוע 27 אוקטובר 2010 ב - 22:16 קישור ישיר

    הארץ בעד שיוויון לפני החוק. ואתה?

  28. רמי 27 אוקטובר 2010 ב - 23:42 קישור ישיר

    הבנתם כבר שלא תקבלו תשובה ענינית? עכשיו יאיר יתנאה בזה שהוא לא רק נאור אלא גם לא הולך עם העדר.

  29. אבנר 28 אוקטובר 2010 ב - 6:59 קישור ישיר

    החרדים לא שונים מהקולנוענים וגם הגיון התמיכה לא שונה. בדיוק כפי שהקולנוענים מקבלים כסף כדי ׳לקדם את תרבות הקולנוע׳ כך מקבלים החרדים כסף לקדם את תרבותם. מי שזה לא נאה לו לא מכיר בשיוויון של המשחק הפוליטי ומבקש להנציח הקצאת כספי ציבור רק לפי הקרטריונים שנוחים לו. בקיצור זו עוד גזענות והתנשאות כלפי החרדים או כל קבוצת מיעוט אחרת בשם הדמוקרטיה.

  30. ps3 deals 5 פברואר 2011 ב - 19:08 קישור ישיר

    Awesome information once again. I am looking forward for more updates!

  31. Octavia Mcghie 7 פברואר 2011 ב - 4:05 קישור ישיר

    This is really interesting. Thanks for posting it. By the looks of the comments, many others think so too.


השאירו תגובה ל - מיקי