29 מרץ 2011 | 10:00 ~ 8 תגובות | תגובות פייסבוק

שפת הסתרים של המפיצים

בתור עיתונאי אני לפעמים צריך לקבל מידע ממפיצים על סרטים עתידיים שלהם. את המלאכ כפוית הטובה של ייצוג המפיצים מול העיתונאים עושים אנשי יחסי הציבור. כיום, אחרי כעשרים שנה של עבודה מול יחצני קולנוע, אני חושב שסוף סוף הצלחתי לפצח את הקוד הסודי שאיתו מקדדים היחצנים והמפיצים את התשובות האמיתיות שלהם.

 

אז בניתי מילון, שבו תוכלו להיעזר אם במקרה אתם נתקלים בקומוניקט העוסק בעולם הפצת הסרטים. מצד אחד, מה הם אומרים, מצד שני – למה הם באמת מתכוונים.

 

 

“לסרט לא תיערך הקרנה מוקדמת” פירושו “זה חרא סרט” (*).

“הקרנת העיתונאים לסרט תתקיים יום לפני יציאת הסרט לבתי הקולנוע” פירושו “זה חרא סרט”.

“ההקרנה המוקדמת היחידה לסרט תתקיים ב-14:00 בצהריים” פירושו “זה חרא סרט”.

“העותק עדיין לא הגיע” פירושו “זה חרא סרט”.

“העותק בצנזורה” פירושו “זה חרא סרט”.

“בשל הקדמת יציאת הסרט לא נספיק לארגן הקרנה מוקדמת” פירושו “זה חרא סרט”

“הסרט יופץ רק בדיבוב לעברית” פירושו “זה חרא סרט” (**)

“לסרט אין תאריך יציאה” פירושו “הסרט לא יופץ בארץ”.

“הסרט לא יופץ בישראל” פירושו “זה חרא סרט”.

 

 

(*) הנוסח המלא במקרה הזה הוא “אנחנו די בטוחים שאתם המבקרים תחשבו שזה חרא סרט, ואין לנו כוח להתמודד עם האמת כרגע”.

(**) – נכון רק לסרטי אנימציה אמריקאים ויפניים. סרטי אנימציה ממדינות אחרות הם, ממילא, חרא סרטים.

 

 

הבעיה היא שלעיתים קרובות אני מקבל תחושה שמפיצי הסרטים מעריכים את הסרטים של עצמם פחות אפילו מהמבקרים. הם כה חוששים מביקורות שנדמה שהם יעשו לא מעט מאמצים – כולל כתיבת קומוניקטים בקוד הסודי הנ”ל – כדי לצמצם למינימום את נוכחות המבקרים בהקרנות. חשוב לציין: יש יוצאי דופן. יש סרטים שהמפיצים מאוד גאים בהם ויקיימו לכבודם הקרנות גדולות, ושפע הקרנות חוזרות, לוודא שיראו אותם כמה שיותר אנשי תקשורת לקיום באז. ויש מפיצים, הקטנים יותר בדרך כלל, שאין להם תקציב להציף את העיתונים, האינטרנט, שלטי החוצות וספוטי החסות ב”ארץ נהדרת” בפרסומות לסרטם, ושמבינים שגם ביקורת רעה היא פרסומת טובה (אם היה לי שקל על כל איש שאמר לי שבכל פעם שמבקר קוטל סרט הוא יודע שזה אחלה סרט, היו לי כעת לפחות 62 שקלים); ובעיקר, הם תמיד מפגינים גאווה גדולה לסרטים שלהם. כשמפיץ מסתיר סרט מהתקשורת הוא אולי חושב שהוא מעביר את המסר “זה סרט של קהל, לא של ביקורת”, אבל בעצם הוא משדר תחושה שהוא נבוך בסרט, ושהוא מפיץ אותו כמעט בעל כורחו.

נושאים: בשוטף

8 תגובות ל - “שפת הסתרים של המפיצים”

  1. דורית ישי 29 מרץ 2011 ב - 10:42 קישור ישיר

    לא מדוייק, לפחות לא בבית גלובוס גרופ, אשמח לקיים איתך דיון בנושא.

    ================

    רוה לדורית: זה כמובן לא מדויק גם אצל מפיצים רבים נוספים. המציאות היא מחרבת הבדיחות הכי גדולה. ובכל זאת, יהיה נכון לכמה מהמפיצים (בלי שמות) לשים לב לאופן שבו ההתנהלות שלהם מבחינה פומבית – מול התקשורת ומול הקהל – מייצרת לסרט שלהם תדמית מסוימת. גם אם זה באמת לא באשמתכם ולא בידיכם והכל הכתבות מהאולפן בהוליווד, עדיין – התדמית נוצרת. כך שיהיה נכון מצדכם להעלות את זה אולי מול הבוסים משם. לעיתים, אגב, התדמית נוצרת בצדק. לעיתים סרט שהוסתר הוא סרט שהגיע לו להיות מוחבא. לעיתים, אגב, שלא בצדק. מה שאומר שלא תמיד אפשר לנבא מה יחשבו עליו המבקרים ו/או הצופים. הגדולה של הוליווד זה יכולתה לשמור פאסון. להוציא בכל שבוע 3-4 בלוקבאסטרים ולעשות את זה כאילו כל סרט שהם מוציאים הוא הסרט הכי חשוב בתולדותיה ושהם גאים בו בטירוף. וזה אומר פרסום עצום, פרמייר, הקרנות עיתונאים, הכל חשוף, הכל פומבי, הכל חגיגי. כי זה חלק מהלהטוטנות של עסקי השעשועים. וגם כי בסופו של דבר: לכל סרט, לא משנה כמה איום, תמיד יימצא מישהו שיאב אותו ויגן עליו. וכל סרט, לא משנה כמה אדיר, תמיד יהיה מישהו שיצעק “המלך עירום” (או בגרסתו החדשה “אוברייטד!”). ואת מלאכת הלהטוטנות הזאת, חוששני, מפיצינו (לא כולם, לא תמיד) לא למדו. ואגב: אשמח לדיון. דיון זה מה שאני שואף לו. תגידי מתי ואני בא. יו נואו מיי נאמבר.

  2. אלי שגב 29 מרץ 2011 ב - 12:34 קישור ישיר

    לא פייר, כתבתי את זה מצומצם יותר בפרופיל הפייסבוק שלנו בשבוע שעבר.

    ==================

    רוה לאלי: מוחות גדולים וכו’.

  3. סטיבי 29 מרץ 2011 ב - 14:28 קישור ישיר

    יש גם שני סוגים של “חרא סרט”. אחד זה בעיני המבקרים (מה שמכונה בפי היח”צ, כפי שכתבת, “סרט של קהל”), ואחד זה בעיני הקהל (מה שאומר למה לטרוח לארגן למבקרים הקרנה ו/או יח”צ, גם אם יהיו ביקורות טובות). לעתים, כמובן, מדובר בשניהם גם יחד.
    .
    הכל לא תופס לסרטי יונייטד קינג (“הדרך” יצא בסוף. “יללה” שובץ ליציאה בשבוע הבא. וכו’ וכו’).

  4. סטיבי 29 מרץ 2011 ב - 14:30 קישור ישיר

    אגב, האם שדה הדוא”ל הוא חובה עכשיו?

  5. איתן 29 מרץ 2011 ב - 16:45 קישור ישיר

    תודה לסטיבי שפתרה לי את התעלומה.
    מאתמול אני מנסה להפנות את תשומת ליבך לטיזר טריילר ל”הערת שוליים” של יוסף סידר:
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4048710,00.html
    אחלה טיזינג…

    =======================

    רוה לאיתן: טיזר יפהפה. אבל אין לי איך לאמבד וידיאו מוויינט כאן, אז לא ממש היה לי מה לעשות איתו.

  6. מיכאל 23 29 מרץ 2011 ב - 16:56 קישור ישיר

    סטיבי,
    יאפ

  7. אלי שגב 29 מרץ 2011 ב - 19:34 קישור ישיר

    יש יוטיוב:
    http://www.youtube.com/watch?v=36-WPYxEdUo

    =====================

    רוה לאלי: תבורך! מעלה מיד.

  8. סטיבי 29 מרץ 2011 ב - 19:37 קישור ישיר

    אם כך, אני מצפה לכוכבית ליד שם השדה!


השאירו תגובה ל - מיכאל 23