15 דצמבר 2008 | 14:00 ~ 31 תגובות | תגובות פייסבוק

"דמדומים", הביקורת

דמדומים

"דמדומים", שהיה במשך שבוע אחד להיט ענק באמריקה לפני שיצא מהאופנה באותה מהירות שבה נכנס אליה, הוקרן בסוף השבוע בהקרנות טרום בכורה. ביום חמישי הוא יעלה להקרנות סדירות בארץ, חודש אחרי שהוא הופץ באמריקה. אבל זה חודש קריטי: בימים שלפני שעלה באמריקה זה היה הסרט הכי מדובר, הכי מצופה, והיו שניסו להמר עד כמה עצומה תהיה הצלחתו. במשך שבוע הוא אכן גרף מספרים מרשימים, ואז בבת אחת הוא נעצר. נדמה שכל מי שרצה לראות אותו ראה אותו בשבוע הזה. הסרט הוא הצלחה, שלא יהיו ספקות, אבל לא קרוב למעמד הסנסציה שהיו שחשבו (או קיוו) שהוא יגיע אליה, בעקבות הלהט ומסד המעריצים הקיים לסדרת הספרים של הסופרת המורמונית סטפני מאייר, שעליהם מבוסס הסרט.
גם העובדה שקתרין הארדוויק נבחרה לביים את הסרט לא עזרה לו להפוך למושא סקרנות עבורי: הארדוויק היא במאית שאני מתקשה לחבב את סרטיה. היא מנסה בכוח להיות מחוספסת. העובדה שמפיקי "דמדומים" לקחו רב מכר היסטרי הפונה לבני נוער ודווקא ליהקו בו צוות המגיע מעולם הקולנוע העצמאי (הבמאית, הצלם, המלחין) לכאורה נותן להם קרדיט, אבל זה לא מסביר למה "דמדומים" יצא בסוף כמו פרק חלבי בסדרת טלוויזיה שגרתית. וזו החמצה איומה: כי השילוב בין תיכוניסטים וערדפים הוא הברקה. ובכלל, החיבה העצומה שלי לערפדים היתה אמורה לגרום לי לרצות לרוץ לראות את הסרט. אבל כבר מהשיווק שלו היה ברור שאני לא קהל היעד ושהסרט מבקש להיות רומן רומנטי בו הערפדים הם רק עניין משני, ובוודאי מטאפורי. וכך אכן: כל העלילה הערפדית נדחקת לשלהי הסרט, ומהוה את הרגעים הכי חלשים בסרט. דווקא מערכת היחסים בין בלה ואדוארד – היא בת 16, הוא בערך בן 100 שנתקע בגיל 17 (כדי שלא נאשים את הסרט בפדופיליה) – שאמור לגרום לבנות ה-14 להאיץ פעימות לב, הוא החלק שמטופל הכי יפה. אבל בשביל זה, מי צריך ערפדים?
למעשה, קשה להאמין ש"דמדומים" הוא תוצרת 2008. השילוב בין ערפדים ותיכון כבר הגיע לשכלול מבריק ב"באפי". ספין אוף קולנועי של באפי ואנג'ל, בבימוי ג'וס ווידון, היה יוצא פי אלף יותר מצחיק, מפחיד, רומנטי וסקסי מ"דמדומים". וסיפור על תלאות האהבה הראשונה, כשהנאהבים המהוססים הם בן אנוש ובין ערפד? ראינו את זה מוקדם יותר השנה בסרט השבדי "הכניסו את האדם הנכון" (שהוקרן בפסטיבל ירושלים). "דמדומים" הוא קוביית טופו לעומת הסטייק העסיסי שהיה הסרט המבריק ההוא.
ועכשיו, שלושה שבועות אחרי בכורת "דמדומים", ורגע לפני שמתחילים לעבוד על סרט המשך, הארדוויק פוטרה. מעניין למה. האם המפיקים מאוכזבים מ-150 מיליוני הדולר בהכנסות? האם הם האמינו שלסרט היה פוטנציאל הכנסות גבוה יותר ושהארדוויק פספסה? או שיש שם משהו אחר? ואם כבר מפטרים אותה למה לשכור מישהו כמו כריס וייץ לרשת את מקומה? למה לא לתת לתומס אלפרדסון, הבמאי של "הכניסו את האדם הנכון", לעשות את הספתח ההוליוודי שלו? למה לא לפנות לג'וס ווידון? למה לא לתת לבמאים אחרים, אמיצים יותר. אולי כי האידאולוגיה של מאייר – שמשתמשת בערפדיה כדי לקדם תפיסת עולם של "בלי סקס לפני החתונה", ובכך מציבה אלטרנטיבה לערפדים מלאי הזימה של "דם אמיתי" ב-HBO – מרתיעה יוצרים שמבינים שערפדים הם דימויים לאיבוד השליטה, ולא להתאפקות במשך מאה שנה.

והנה, ויה סלאשפילם, קריקטורה על העניין:

נושאים: ביקורת

31 תגובות ל - “"דמדומים", הביקורת”

  1. ניקי 15 דצמבר 2008 ב - 14:17 קישור ישיר

    כמעט כל המיתולוגיה הערפדית שמאייר בנתה/עיבדה בספר הוצאה לחלוטין מהסרט, ביחד עם חלק גדול מהקסם שלו

  2. סטיבי (באוניברסיטה) 15 דצמבר 2008 ב - 14:21 קישור ישיר

    כמה נחמד. ביום רביעי בחמורוטק יוקרן סרט ערפדים שיש בו קצת יותר תוכן וקצת יותר ערפדים ושמו "ג'נגה והס".

  3. רני 15 דצמבר 2008 ב - 14:50 קישור ישיר

    אכן. צפיתי בסרט בסוף השבוע האחרון ומסקנתי שלי דומה מאד לשלך. הסרט הוא חלבי לגמרי, השחקנים הראשיים (שאמורים להעביר אהבה ותשוקה) הם לחלוטין חסרי הבעות, והסרט כולו מעביר רושם חיוורייני משהו, ולא רק משום שגיבוריו הם ערפדים.

    איפה "דמדומים" ואיפה "באפי"? איפה "דמדומים" ואיפה "הכניסו את האדם הנכון" (המבריק)?

    וכדי לכפר, במשהו, על הטעם הקונועי הקצת מר של הימים האחרונים ("דמדומים" ו"כשהעולם עמד מלכת") הנה משהו קצר ומשעשע שנשלח אלי לא מזמן. לכל חובבי "מלחמת הכוכבים" וגם כאלה שלא:

    http://www.youtube.com/watch?v=8mBDQXWflbM&feature=channel_page

  4. צליל 15 דצמבר 2008 ב - 16:38 קישור ישיר

    יאיר – שכחת עוד סרט ערפדים בני נוער: אי שם בשנות ה-80 העליזות היה סרט בשם The Lost Boys (בארץ כבר אז השמות שניתנו לסרטים היו איומים. כאן קראו לו "נשיכות קטנות"). ג'ואל שומאכר ביים וכיכבו קיפר סאת'רלנד (הרבה לפני שהפך לכוכב פעולה ב"24" הטלוויזיונית), ג'ייסון פטריק (שהיה לרגע קצר כוכב נעורים מבוקש), ועוד שני אלילי ילדות לרגע – קורי פלדמן וקורי היים, זוכרים? יצא לי לראות את הסרט לפני שנה ואף שהוא חף מיומרות הוא עדיין הצליח לשעשע אותי בדרכו ה"אייטיזית" משהו…

    רוה: למרבה הצחוק היתה לי הערה בסוגריים שהכתירה את קתרין הארדוויק כג'ואל שומאכר החדשה – הוא התחיל כמעצב תלבושות, היא התחילה כמעצבת תפאורה – ושניהם עשו סרטי ערפדי/נעורים. אבל מחקתי מחשש להוצאת דיבתם של מעצבי התלבושות והתפאורות באשר הם שאולי עוד יהיו במאים טובים יותר משני אלה.

  5. סטיבי (באוניברסיטה) 15 דצמבר 2008 ב - 16:45 קישור ישיר

    "נשיכות קטנות", למרות שמו הלא משהו, הוא סרט גדול. באמת.

  6. james newton howard 15 דצמבר 2008 ב - 19:08 קישור ישיר

    מה שכן, יאיר, הסרט הזה מנפץ לך את התיאוריה על קרטר בורוול. הנה, הוא הלחין בלוקבסטר סופסוף.
    והאם זה שכריס וייץ הוחתם לסרט ההמשך אומר שלא יהיה המשך ל"מצפן הזהב" האיום שלו?

    רוה: אכן, קרטר בורוול (מלחין אדיר, אחד האהובים עליי, והפסקול שלו הוא אחד הדברים הטובים ב"דמדומים") סוף סוף מחובר לסרט שהכניס מעל 100 מיליון דולר. תיאוריית קרטר בורוול טוענת שסרטים שבורוול מלחין נכשלים – הטיעון הוא שמי שפונה אליו להלחנת פסקול יש לו טעם משובח, אבל לא מבין מה הקהל הרחב אוהב. ואני חייב לתהות: האם עם כל ההייפ העצום שהיה ל"דמדומים" עד צאתו (כולל ה-70 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון – והכנסות בשבוע הראשון שהיו יותר גבוהות מ"טיטאניק") האם אי אפשר להגיד שבהשוואה לציפיות שהיו ממנו – גם מצד הקהל שרץ לראות אותו, ואז בבת אחת הפסיק – לתייג את "דמדומים" כאכזבה? הוא לא כשלון, בוודאי שלא. אבל האם הוא מימש את הפוטנציאל הקופתי שהיה גלום בו? והשאלה הקריטית: עכשיו כשקתרין הארדוויק עפה, מה הסיכויים שכריס וייץ ישאיר את בורוול לסרט ההמשך? הימור שלי: בורוול יעוף, מישהו כמו ג'ון פאוול יכנס, והסרט השני יכניס 220 מיליון דולר. (וכבר הוכרז שטרילוגיית "מצפן הזהב" התפוגגה, זה די נסגר סופית ביום שניו ליין נבלעה לתוך וורנר).

  7. Shai 15 דצמבר 2008 ב - 19:52 קישור ישיר

    and Buffy begun as a not so good film in 1992.and I am not sure if spin off of Buffy and Angel will work, when you look at the different direction the series have taken.Especially Angel on its last episodes

  8. james newton howard 15 דצמבר 2008 ב - 19:56 קישור ישיר

    לא יודע לגבי ג'ון פאוול, אבל אם כריס וייץ יביא איתו לסרט ההמשך את אלכסנדר דספלה, מלחין "מצפן הזהב", אז לפחות מבחינת הפסקול אני אהיה רגוע.

  9. נוספרטו 15 דצמבר 2008 ב - 20:21 קישור ישיר

    החלק החדשותי של הביקורת לא מדויק. מאיפה אתה לוקח את האינפורמציה שלך? הסרט הוא הצלחה גדולה ומפתיעה בארה"ב. הוא הפך לתופעת פולחן בקרב צעירות בארה"ב שצופות בו שוב ושוב וחצה השבוע את קו 150 המיליון, דבר שלו לא ציפו המפיקים בחלומותיהם הורודים ביותר. האולפנים מיהרו לאשר הפקת המשך (ללא הרדוויק). אולי מדובר בזבל (טרם הספיקותי) אבל אין ספק שמדובר גם בתופעה תרבותית חדשה ומצליחה.

    רוה: לא מדויק. ובוודאי שלא הצלחה מפתיעה. כפי שכתבתי בתגובה לתגובה 6, קצת מצחיק יהיה לקרוא לסרט שהכניס 150 מיליון דולר אכזבה, אבל עצם העובדה שהאולפן מתעסק בעריפת ראשים השבוע במקום חליצת פקקי שמפניה היא עדות לזה שהם ציפו ליותר. קרא למשל את הדיווח הזה של ניקי פינק, שפורסם יותר מחודש לפני בכורת הסרט. הציפיות היו להצלחה בסדר הגודל של הארי פוטר הראשון. הארי פוטר הראשון הכניס באמריקה 318 מיליון דולר – הוא עשה בעשרה ימים את מה ש"דמדומים" עשה בחודש. לשם הם שאפו. "דמדומים", בסופו של דבר, לא יעבור את ה-180 מיליון. מה שכן, "דמדומים" היה סרט זול: ההפקה עלתה 37 מיליון דולר ופרסום/שיווק/פרינטים עוד כ-30 מיליון. כלומר האולפן הוציא 70 מיליון. עם 180 מיליון דולר בקופות, אחרי ניכוי אחוזי בתי הקולנוע, ישאר להם רווח נאה ביד. אבל הם ציפו להרבה-הרבה-הרבה יותר. האמן לי: אם הסרט היה חוצה את ה-200 מיליון דולר, אף אחד לא היה מעז לפטר את הבמאית.

  10. רני 15 דצמבר 2008 ב - 23:21 קישור ישיר

    האולפנים אישרו את הפקת ההמשך עוד לפני שנודעו תוצאות סוף השבוע השני (ומן הסתם עוד לפני שהסרט יצא בכלל למסכים).

    ואת האינפורמציה ניתן לקחת מכל טבלת שוברי קופות מהשבועות האחרונים. אולי יש בנות מצחקקות שרצות לראות אותו שוב ושוב, אבל לא מספיק. בסוף השבוע השני שלו היתה לו נפילה של למעלה מ 60% לעומת סוף השבוע הראשון. זה לבדו מספיק. (מה שכן, מן הסתם יהיו לו חיי מדף ארוכים כשיצא בדיוידי).

  11. assafTV 15 דצמבר 2008 ב - 23:58 קישור ישיר

    ההשקה הרשמית מחר אבל האתר כבר באויר – http://www.orange.co.il/time/

  12. נועם 16 דצמבר 2008 ב - 9:03 קישור ישיר

    אין שום קשר בין פדופיליה לבנות 16… טעות נפוצה. אני אנסה להשיג את "הכניסו את האדם הנכון". נשמע מעניין.

  13. הסרט הכי יפה בעולם.. 30 דצמבר 2008 ב - 21:37 קישור ישיר

    אני ראיתי תסרט הזה מלא פעמים וממש אהבתי אותו לדעתי זה היה אחד הסרטים הטובים כול הסרט אני בכיתי כי זה היה סרט ממש מרגש וממש יפה

  14. עדי 6 ינואר 2009 ב - 18:28 קישור ישיר

    דמדומים זה הסרט הכי טוב בעולם !!!!!!!!!! והשחקנים הראשיים הם נפלאים וזה סרט מדהים ונדלקתי עליו מהדקה הראשונה !

  15. רווית 8 ינואר 2009 ב - 1:33 קישור ישיר

    סרטטט מושלםםםםםםםםםםםםםםםםם!אחד הסרטים שהשפיעו אלי
    וגורם לפנטזיות חחחח….
    גם אני רוצה ערפד שירצה לטרוף אותי:)השחקי הראשי רוברט פטינסון פשוט מושלם..אני מאוהבת…

    מי באה לצוד ערפדים?

  16. שרון 10 ינואר 2009 ב - 20:07 קישור ישיר

    אני לא מסכימה הסרט הזה מדהים ולא סתם שבר קופות אין אף סרט שבמשך חודשים (גם באמריקה) במשך חודשים היה להיט, אבל אני יכולה להבטיח איזה להיט זה יהיה כשזה יצא בDVD! אין על הסרט המושלם הזה!!!!
    ועל אדוארד ועל בלה המדהימים!!!

  17. ברוווש היפה 11 ינואר 2009 ב - 16:22 קישור ישיר

    האדווארד הזה הווא כזה מוושלם אני מאוווהבת !!!

    הוווא פשווווט מדהים

  18. נדיה 15 ינואר 2009 ב - 17:45 קישור ישיר

    אחד הסרטיייים הטובים שראיתי

  19. מאיוליטה 24 ינואר 2009 ב - 13:00 קישור ישיר

    סרט מדהים !
    חייבים לעשות עוד אחד !
    דמדומים 2 !

  20. נוי 25 ינואר 2009 ב - 16:07 קישור ישיר

    אחד הסרטים הכי טובים!!!
    סרט מצויין ושחקן חתיךךךךךךךךךךךךךךךךךךך

  21. אלמוג 8 פברואר 2009 ב - 20:59 קישור ישיר

    לגמרי חייבים לעשות דמדומים 2!!!!!!!!!!!!!!
    זה סרט חזק!!!!!!!!! אני מתה על השחקן החתיךךךךך הזהההההההההההההההההה אדוארד מהמםםםםם!!!!!!!!!
    הוא מעלףףףףףףףף!!!!!!!!!! סרט פצצההההה!!!!!!

  22. טלושש (: 10 פברואר 2009 ב - 17:07 קישור ישיר

    דימדומיםם זה הסרטט הכיי טוב
    שראיתיי בחיים שלי..(:
    איזהה חמוד אדוארד………..3>>

  23. דניאל 16 פברואר 2009 ב - 13:42 קישור ישיר

    סרט מדהים!!!!!
    שיצא כבר בDVD!!!!!!
    אדוארד—אני מאוהבת!!:)

  24. קריסושש$_$ 21 פברואר 2009 ב - 15:43 קישור ישיר

    אדוארד~?!!?!?!
    אתה ח-ת-י-ך!
    אתה זה ששיחק בארי פוטר.?
    נכון?!
    חח.. ובלה?! את ממש י]ה אנ'לא מבינה למה את אומרת על עצמך בספר שאת לא?!
    יאללה בבי =]
    אני אוהבת אותכם!!
    0503019509

  25. עמיתושש 26 פברואר 2009 ב - 20:16 קישור ישיר

    דמדומיםם זה פשוט סרט מושלם!!!

    ששלא נדבר על אדוארד…!!333>

    אני כבר מחכהה לסרטט השניי! (=

  26. לא עניינכם 5 מרץ 2009 ב - 17:04 קישור ישיר

    זה אחד הסרטים המהממים!!!!!!!1
    אתה לא מבין כלום…..
    אני חולה על אדוארד!!!!!!
    שלחתי לו מכתב ואני השגתי את האימייל שלו היום !1
    תקנאו…….

  27. ליאת 10 מרץ 2009 ב - 20:31 קישור ישיר

    אני כמו רוב בנות העשרה נדלקתי חזק חזק על הסרט דמדומים , עד כדי כך שרצתי וקניתי את הספר אחרי שגמרתי לקרוא אותו בפעם הרביעית (ולא אני בכלל לא תולעת ספרים)מצאתי את הסרט בצפייה ישירה וצפיתי בו , וזאת היתה אכזבההה משהוא! הסרט הוא בערך שמינית והספר!אין בו את ההומור , הקסם והכול ,אבל עדיין אני מחכה מאוד מאוד לסרט השני ומקווה שיצא ,
    משהוא יכול לומר לי אם הסרט יצא ומתי?
    ומתי ספר השני יתורגם ?
    תודה תודה תודה

  28. גפן שואשו 23 מרץ 2009 ב - 20:18 קישור ישיר

    יאו..
    ההסרט דימדומים זה הסרט הכי מהמם!
    אני מתה על הסרט הזה הוא מש מהמם !
    במיחוד אני אוהבת את אדוורד קאולן(רוברט פטינסון)
    הוא מש חתיך חולה עליו!!!!!!!!!!
    ביוש!!!

  29. גפן 23 מרץ 2009 ב - 20:25 קישור ישיר

    שחכתי להגיד לכם ש..
    אני מתה עליו סתם חולה על רוברט איזה ח-ת-י-ך-!
    מתה עליו ביוש!!!
    עוד משהו.
    תגידו יש ספר שני לדימדומים?
    אחותי קנתה לעצמה את הספר ואני קניתי ספר אחר אבל לא משנה אחרי שהיא תיגמור את הספר אני קוראה אותו יואו אני מצפה בקוצר רוח ליקרוא את הספר!!
    ביוש!!!!!!

  30. אדוארד שלייייי 17 ינואר 2010 ב - 17:37 קישור ישיר

    אדוארד אני אוהבת אותך ובנות:הוא שליייייייי!!!3>

  31. אדוארד הוא לא כזה יפה


השאירו תגובה