11 מרץ 2014 | 09:30 ~ 0 תגובות | תגובות פייסבוק

היצ׳קוק בטדי

טדי קולק ואלפרד היצ׳קוק. ירושלים, 1967

טדי קולק ואלפרד היצ׳קוק. ירושלים, 1967

הנה משהו שלא ידעתי קודם: ב-1967, רגע לפני מלחמת ששת הימים, הוזמן אלפרד היצ׳קוק לביקור בירושלים. שירות הסרטים הישראלי הפיק לכבוד המאורע סרט תדמית בן כ-16 דקות – יכין הירש היה אחד הצלמים, מיכה שגריר היה בצוות ההפקה – שליווה את היצ׳קוק מתייר בנופי העיר. הערב (שלישי) ב-20:30 יוקרן הסרט הזה, שעד לפני שבוע לא ידעתי כלל על קיומו, בסינמטק תל אביב, במסגרת אירוע השקה לספר חדש על היצ׳קוק שכתב יהודה סתיו. האירוע יכלול שיחה על היצ׳קוק עם סתיו, ניסים דיין ודני ורט, ואז הקרנת ״היצ׳קוק בירושלים״ ואז הקרנת ״פסיכו״.

ב-1967 היצ׳קוק כבר התחיל לחוות נסיגה בהצלחתו כבמאי. שני סרטיו האחרונים, ״מרני״ ו״וילון קרוע״, לא הצליחו במיוחד, קצב העבודה שלו דעך, שיטת האולפנים ההוליוודית שהוא כה נהנה ממנה, ושהוא היה גם בעל מניות בה, החלה להיסדק, והוא גילה שפשוט קל ונעים יותר להיות מפורסם. הוא הגיש סדרת טלוויזיה שבועית עד 1965, ועכשיו אני רואה שהוא שוטט בעולם ומיסחר את שמו לכל מי שהזמין אותו. התיעוד של ביקורו בירושלים בעיקר חושף עד כמה הבמאי הדגול הזה היה כל כך לא טבעי, כמעט נבוך וגמלוני, כשהוא נעמד מול המצלמה.

רוצים לראות עוד תמונות מהביקור הזה? בבקשה.

מארגני הביקור תיזזו את היצ׳קוק כהוגן. הם לקחו אותו לביקור בכנסת, שנחנכה רק שנה לפני כן.

היצ׳קוק בכנסת

היצ׳קוק בכנסת

 

ומשם למוזיאון ישראל, שנחנך שנתיים לפני כן, ולהיכל הספר לעיון במגילות הגנוזות.

היצ׳קוק וקולק בהיכל הספר

היצ׳קוק וקולק בהיכל הספר

 

ומשם לעין כרם. ומשם לאתרים קדושים לנצרות. ומשם למאה שערים, לא ברור למה.

 

היצ׳קוק במאה שערים

היצ׳קוק במאה שערים

הסרט מציג את ירושלים כעיר מודרנית וקוסמופוליטית (הפקת אופנה של פייר קרדן מצטלמת בגן הפסלים של מוזיאון ישראל). בלי מילה על המצב הבטחוני, על צלפים, על מלחמה בפתח.זה סרט תדמית תיירותי. היצ׳קוק בסיור לוקיישן.

הקונטקסט מופרך, אבל בתור מי שלא ידע שהיצ׳קוק בכלל ביקר בישראל, אני מודה שהסרט המגויס הזה הקסים אותי. אני מניח שהפנטזיה של כולם היתה שהיצ׳קוק יתאהב בעיר ויביים בה מעין ״מזימות בינלאומיות״ בה כל אתר הופך לסצינה בלתי נשכחת וירושלים הופכת לעיר של קולנוע. אבל הקריירה של היצ׳קוק דעכה, ואת המשך הקריירה שלו הוא עשה באנגליה, ממנה יצא, וממילא מלחמת ששת הימים שינתה את פני העיר והפכה את הסרט הזה תוך כמה שבועות לבלתי רלוונטי.

נושאים: בשוטף

השאירו תגובה