17 יולי 2014 | 10:36 ~ 0 תגובות | תגובות פייסבוק

טבלת המבקרים, מהדורת פסטיבל ירושלים: מהו הסרט הישראלי הטוב ביותר בתחרות?

״גט״ של שלומי ורונית אלקבץ. חביב המבקרים

״גט״ של שלומי ורונית אלקבץ. חביב המבקרים

תשעה מבקרי קולנוע ישראליים מכלי התקשורת המובילים בארץ, צפו ברוב הסרטים הישראלים העלילתיים שהתחרו השבוע בפסטיבל ירושלים. כנהוג ברוב הפסטיבלים הגדולים בעולם, כך גם בירושלים, ליקטתי מהם את ציוניהם והצבתי אותם בטבלה המדרגת את השביעיה. כך נראית הטבלה הסופית, בתום הקרנות סרטי התחרות אמש (לחצו להגדלה):

Screen Shot 2014-07-17 at 9.51.49 AM

הטבלה מייצגת ארבעה עיתונים יומיים: ״ידיעות אחרונות״ (בנימין טוביאס), ״מעריב״ (מאיר שניצר), ״ג׳רוזלם פוסט״ (חנה בראון), ״גלובס״ (מתן שירם). אבנר שביט מ״וואלה״, שראה ארבעה מהסרטים בתחרות בפסטיבל קאן, ואת אנשי הבלוגים עופר ליברגל ואור סיגולי (״סריטה״), איתן וייץ ואני. קחו בחשבון שהשנה מסתובבים בפסטיבל ירושלים שני צוותי שיפוט של מבקרי קולנוע. לראשונה בפסטיבל יש צוות שיפוט רשמי מטעם פיפרסקי, האיגוד הבינלאומי של מבקרי קולנוע; ויש צוות שיפוט מטעם פורום מבקרי הקולנוע הישראלי (שהוא חלק מפיפרסקי העולמי). כל צוות מונה שלושה מבקרים/שופטים. הטבלה הנ״ל אינה קשורה לצוותי השיפוט הרשמיים של הפסטיבל והיא יוזמה שלי, לדגום את דעת המבקרים המסתובבים בפסטיבל ולראות לאן נושבת רוח הקונסנזוס. דיסקליימר חשוב מטעמי ומטעם שאר המבקרים: הכוכבים הניתנים לסרטים בזמן הפסטיבל אינם בהכרח הכוכבים שיינתנו לסרט כשהוא ייצא למסכים. זו גם תגובה ראשונית, ספונטנית מאוד, וזה גם ציון המבטא העדפה יחסית אל מול שאר סרטי הפסטיבל. כשהסרט יעמוד בפני עצמו בשלב ההפצה, הציונים עשויים להשתנות לכאן או לכאן, בעקבות מבט נוסף.

אז מה אומר הקוסנזוס?

״גט״ סרטם של שלומי ורונית אלקבץ, דרמת בית משפט הנמתחת על פני שנים ולא יוצאת מתוך שני חדרים של התרחשות, מקבל את הציון הכי גבוה. במהלך הפסטיבל כבר הימרתי שזה הסרט שיזכה בתחרות בירושלים, וגם בפרס אופיר בספטמבר.

״הגננת״, סרטו המצוין והמבריק של נדב לפיד, מדורג (על פי הממוצע) במקום השני. האם זה אומר שעל פי ממוצע המבקרים זה הסרט שאמור לזכות בפרס הבימוי?

״עלים אדומים״ של בזי גטה, שלא ראיתי עדיין, במקום השלישי. פרס סרט הביכורים?

״בורג״ של שירה גפן במקום הרביעי. פרס התסריט? (אני מדרג את הפרסים על פי רמת חשיבותם בתחרות. אני דווקא מהמר באופן אישי שפרס התסריט יילך ל״גט״ או ל״הגננת״).

פסטיבל ירושלים מחלק לא מעט פרסים לסרטים העלילתיים, וכשיש רק שבעה סרטים בתחרות, רוב הסרטים ייצאו מהפסטיבל עם משהו. הימרתי כבר שמנשה נוי יזכה בפרס השחקן על ״גט״, שירה האס תזכה בפרס השחקנית על ״פרינסס״. ואני מוסיף הימור שזיו ברקוביץ יזכה בפרס הצילום על ״בורג״.

כאמור, סרטי התחרות הוקרנו כבר כולם, היום יושבים השופטים לקבל את הכרעותיהם. במקור, הערב היה אמור להתקיים טקס חלוקת הפרסים, אבל רוחות המלחמה בילגנו את לוחות הזמנים. חלוקת הפרסים תתקיים במוצאי שבת. במקום זאת, הערב תתקיים הקרנת הגאלה ל״ערבים רוקדים״ בסינמטק ירושלים – שבוע אחרי שהוא היה אמור לפתוח את הפסטיבל בבריכת הסולטן, הוא יוקרן בנעילתו בתוך הסינמטק (400 צופים במקום 4,000). ומיד אחר כך, יוקרן סרט הנעילה של הפסטיבל, ״הרוח עולה״, של היאו מיאזאקי. ובאופן פלאי יצא, שבזה אחר זה, בעיצומה של מלחמת צוק איתן מוקרנים שני סרטים – האחד מישראל, השני מיפן – שניהם סרטים שבורי לב על אנשים שנרתעים ממלחמה, ונגררים אליה בכל בעל כורחם, והם מבינים שמלחמה זה מה שיש לעולם להציע, לא משנה מה הם היו מעדיפים בנידון.

===============

אגב, טבלת המבקרים הסדירה והשוטפת, תגיע כרגיל מחר, אבל מהשבוע היא תהיה במהדורת משודרגת. יש למה לחכות.

נושאים: בשוטף

השאירו תגובה