31 דצמבר 2010 | 07:22 ~ 10 תגובות | תגובות פייסבוק

סיכום 2010: שוברי הקופות של השנה

אולי הגיע הזמן שהמפיצים בארץ יתחילו לדווח על נתוני הקופות שלהם בשקלים ולא במספרי כרטיסים. כי אם הדיווח היה לפי שקלים ולא לפי כרטיסים, הסרט הקופתי של השנה היה צריך להיות “אליס בארץ הפלאות”. הוא אמנם מכר מעט פחות כרטיסים מ”זוהי סדום”, אבל בגלל שהוא הוקרן בתלת מימד שמחירו גבוה יותר, הוא הכניס יותר כסף. “אליס” הכניס בארץ חמישה מיליון דולר. העיוות בין מכירות כרטיסים ונתוני הכנסות ממשיך הלאה: את “שרק 4 ” ואת “צעצוע של סיפור 3 ” אמנם ראו פחות אנשים מ”התחלה” של כריסטופר נולן, אבל שני הסרטים האלה הכניסו בקופות הרבה יותר כסף. שניהם הכניסו למעלה מ-4 מיליון דולר בקופות בארץ. “התחלה” הכניס רק 3.6 מיליון דולר (על פי נתוני האולפנים).

 

שנת 2010 היתה שנה מעולה בקופות בישראל. שנת שיא ביחס לשנים האחרונות. כל הטענות של המפיצים ובעלי בתי הקולנוע על ירידה בהכנסות – בגלל אותם פיראטים נוראיים – מתאדים השנה. כשיגיעו הסיכומים הסופיים יתברר שב-2010 נמכרו יותר מעשרה מיליון כרטיסים, אני מעריך שזה אפילו יגיע ל-12 מיליון כרטיסים, גידול של בין 20 ל-30 אחוז ביחס לשנה שעברה, וכמות שלא נראתה בישראל מאז 2004. וזיכרו: אנחנו מדברים רק על מספר כרטיסים. בגלל המחיר הגבוה של הקרנות התלת מימד הגידול בהכנסות של בעלי בתי הקולנוע יהיה גבוה אף יותר מזה. איך זה קרה? לא בגלל המלחמה בפיראטים ובהורדות, אלא כי סוף סוף היו סרטים טובים, או לפחות סרטים שהקהל רצה לראות. בזכות התלת מימד הובאו לכאן גם סרטים שמפיצים לרוב בוחלים בהם. “פיראנה” ו”ג’ק אס”. במקרה של “ג’ק-אס 3D”, למרות שנדמה שהמפיץ הישראלי הפיץ אותו כמעט בעל כורחו (ללא תרגום לעברית, עוד תקדים), זה השתלם. מדובר באחד הסרטים שדווקא הפתיעו בקופות (לפחות ביחס לציפיות ממנו).

 

וצריך לזכור, מתוך תריסר מיליון הכרטיסים (הערכה שלי. הנתון הרשמי של התאחדות ענף הקולנוע בארץ תתפרסם אי שם בשלהי ינואר), מיליון כרטיסים נמכרו השנה לסרטים ישראליים. ומיליון כרטיסים הם ל”אווטאר”.

 

אה, כן. “אווטאר”. מפיציו בארץ רוצים להכריז עליו כעל הסרט הנצפה ביותר בישראל בכל הזמנים וקבעו את הנתון הרשמי והסופי שלו על 1.3 מיליון כרטיסים, כדי שהוא יוכל לעמוד לצד – ואולי מעל – שיאני הצפייה הקודמים: “טיטאניק”, “סלאח שבתי”, “אסקימו לימון” ו”קזבלן”. הטבלה שלנו להלן מדרגת סרטים על פי השנה שבה הופצו. לפיכך, “אווטאר” הוא אלוף המכירות של שנת 2009 (הוא יצא בדצמבר שעבר). אבל התאחדות ענף הקולנוע בישראל סופרת את הכרטיסים שנמכרו בפועל בקופות בשנה קלנדרית, לכן רוב הכרטיסים של “אווטאר” – למעלה ממיליון – יספרו בשנה הזאת. למעשה, ההישג של “אווטאר” הוא כל כך כביר ונדיר שמפיצי הסרט בארץ, א.ד מטלון, הבינו ששיא כזה לא יחזור שוב בקרוב ועשו לעצמם אקזיט: הם הלכו ומכרו את החברה המשפחתית למתחרים מפורום פילם, גם הם חברה משפחתית ותיקה. מעתה החברות ממוזגות. זו גם אחת הבשורות של שנת 2010: אחת מחברות ההפצה הוותיקות בישראל – אבל גם אחת האנכרוניסטיות כאן – סיימה את תפקידה השנה וירדה מהבמה.

 

 

שוברי הקופות בישראל 2010:

 

0. “אווטאר”, מיליון כרטיסים פלוס (אבל שייך ל-2009)

1. “זוהי סדום”………………… 500,000 כרטיסים

2. “אליס בארץ הפלאות”……. 450,000 כרטיסים

3. “התחלה”…………………… 420,000

4. “שרק 4 “……………………. 407,000

5. “צעצוע של סיפור 3″………. 400,000

6. “פעם הייתי”……………….. 300,000

7. “הארי פוטר ואוצרות המוות, חלק א'”…….. 250,000 (*)

8. “הדרקון הראשון שלי”…….. 190,000

9. “סטפ אפ 3″……………….. 180,000

10. “לאכול, להתפלל, לאהוב”…….. 170,000

 

 

הבאים בתור:

 

“גנוב על הירח”…………….. 160,000

“Red”………………………… כ-160,000

“הנסיכה והצפרדע”………….. 160,000

“שאטר איילנד”……………….. 150,000

“הקונצרט”…………………….. 150,000

“הרקדן האחרון של מאו”……. 150,000

“סולט”………………………….. 140,000

“דמדומים 3 “………………….. 140,000

“הרשת החברתית”………….. 130,000 (*)

“גנב עירוני”…………………… 130,000 (*)

“סופר הצללים”……………….. 130,000

“הילדים בסדר”……………….. 125,000 (*)

“בלתי נשכחים”……………….. 110,000

“ארץ בראשית”…………….. כמעט 100,000 (*)

 

(*) = עדיין מציג בבתי הקולנוע. במקרה של “הארי פוטר” זה משמעותי כי המספר שלו בוודאי יעבור את ה-300,000 בסופו של דבר, ויעקוף את “פעם הייתי”. כשיגיעו הנתונים הסופיים אעדכן את הטבלה.

 

==================

 

הסרטים הכי קופתיים באמריקה, 2010

 

1) “צעצוע של סיפור 3” (415 מיליון דולר).

2) “אליס בארץ הפלאות” (334 מיליון).

3) “איירון מן 2” (312 מיליון).

4) “דמדומים 3” (300 מיליון).

5) “התחלה” (292 מיליון).

6) “הארי פוטר 7 ” (275 מיליון).

7) “גנוב על הירח” (250 מיליון)

8) “שרק 4 ” (238 מיליון)

9) “הדרקון הראשון שלי” (217 מיליון)

10) “נער הקרטה” (176 מיליון)

נושאים: בשוטף

10 תגובות ל - “סיכום 2010: שוברי הקופות של השנה”

  1. בני 31 דצמבר 2010 ב - 12:48 קישור ישיר

    הרשימה תמוהה –

    Top Ten Money Making Stars 2010
    1. Johnny Depp
    2. Angelina Jolie
    3. Robert Downey, Jr.
    4. Matt Damon
    5. Steve Carell
    6. Tom Hanks
    7. Denzel Washington
    8. Leonardo DiCaprio
    9. George Clooney
    10. Anne Hathaway

  2. דוד 31 דצמבר 2010 ב - 12:51 קישור ישיר

    אני עדיין לא מבין איך אליס הצליח כל כך. סרט רע. זה די מדכא.

  3. מד-דוג 31 דצמבר 2010 ב - 12:58 קישור ישיר

    קצת עצוב לראות איך דווקא בשנה פוריה כל-כך מבחינת הקולנוע הישראלי, חוץ מ”פעם הייתי” ו”זוהי סדום” אף סרט ישראלי לא היה שובר קופות גדול (זוהי סדום לא ממש נכנס אצלי לרשימת הסרטים הטובים של העשור).

    מה שכן ראוי לציון הוא הסרט “ארץ בראשית” שהצליח לא רק בשביל סרט ישראלי, אלא בשביל סרט טבע (!)

  4. בני 31 דצמבר 2010 ב - 13:05 קישור ישיר

    הרשימה האמתית ללא סדר –

    כוכבי קופה 2010

    ג’וני דפ – 375,069,110 (“אליס בארץ הפלאות”, “התייר”)
    רוברט דאוני ג’וניור – 410,070,345 (“אירון מן 2”, “אל תלחצי, אני בדרך”)
    ליאונרדו דיקפריו – 420,537,975 (“התחלה”, “שאטר איילנד”)
    אדם סנדלר – 162,001,186 (“מגודלים”)
    אנג’לינה ג’ולי – 159,189,368 (“סולט”, “התייר”)
    דנזל וושינגטון – 173,655,345 (“הנבחר”, “לא ניתנת לעצירה”)
    ג’וליה רוברטס – 191,059,664 (“יום האהבה”, “לאכול, להתפלל, לאהוב”)
    אן התאווי – 475,684,579 (אליס בארץ הפלאות”, “יום האהבה”, “על אהבה וסמים אחרים”)
    מאט דיימון – 123,314,075 (“True Grit (2010)”, “מכאן והלאה, “שטח ירוק”)
    סטיב קארל – 171,737,741 (“דייט לילי”, “האידיוט המושלם”)

  5. עוף טופיק 31 דצמבר 2010 ב - 13:07 קישור ישיר

    בני, לפחות כלבת, סרט שלידו אליס הוא מופת של קולנוע, לא הצליח. בניגוד לנסיון הרב של היוצרים לעשות סרט ז’אנר מסחרי ולמרות הנסיון של רוה לקדם אותו ככזה, מפה לאוזן היה פה מקרה זהה לזה של קירות. אנשים שראו המליצו לחברים שלהם בעיקר לשמור מרחק. כי מה יותר גרוע מסרט אמנותי עם מסר פילוסופי חברתי? סרט ז’אנר שאמור להיות קודם כל הנאת צפייה צרופה אבל מתאמץ להביא גם מסר פילוסופי חברתי ושוטים ארוכים… למרות המיתוג של כלבת כאימה הראשון והמיתוג של קירות כאקשן הראשון, עוד לא נעשה בישראל סרט אקשן או סרט אימה שבאמת עובדים ככאלה ונתוני הקופות של סרטים אלה הם ההוכחה לכך. אין סיבה שאם קומדיה טהורה כמו זוהי סדום הצליחה סרטי אקשן ואימה טובים לא יצליחו. כמה חבל.

  6. יוסי 31 דצמבר 2010 ב - 13:11 קישור ישיר

    מחזק את ידי עוף טופיק
    נגעת בנקודה

  7. דניאלה 31 דצמבר 2010 ב - 13:40 קישור ישיר

    “זוהי סדום” קומדיה טהורה? בשביל להיחשב כקומדיה לא אמורים להצחיק קודם?

  8. ארנולד 31 דצמבר 2010 ב - 13:58 קישור ישיר

    כמה שאתם טועים ידידי (יוסי, ועוף טופיק), יש הבדלים עצומים בין קירות וכלבת וישנן דרכים מגוונות להגדיר הצלחה.

    בנוגע לטעם הקולנועי: לכל אחד יש זכות לאהוב או לא לאהוב סרט. אני באופן אישי מאד אהבתי את כלבת ואף המלצתי לחברי ללכת ולראות אותו.

    עכשיו, בנוגע למדדי הצלחה:
    כלבת לדוגמא נעשה בעשירית מהתקציב של קירות ובאחד חלקי עשרים מהתקציב של זוהי סדום והוא די קרוב להיות סרט רווחי.

    סרט ישראלי רווחי?! כמה מוזר….

    לפי דעתי גם קירות וגם כלבת קיבלו הגבלת גיל 16 ומעלה ומי שחושב שזה לא משפיע על תנועת הקהל טועה – רוב מוחץ של הצופים של זוהי סדום היו ילדים או הורים שלקחו את ילדיהם.

    בנוסף סרטי אימה לא אמורים להיות קראוד פליזר ולא אמורים בכלל להביא את אותם מספרים.

    גם אין מה להשוות בין זוהי סדום לסרטי אימה שאף פעם לא מצליחים בארץ.

    אם תעשו סקר קצר על סרטי אימה שמובאים מחו”ל תגלו שהם עושים במממוצע 5000 צופים.

    הטובים שבהם חוצים את קו ה20,0000.
    ככה שאם מדברים על כלבת, הוא אחד מסרטי האימה המצליחים שהוקרנו בישראל כשהוא מתחרה בענקים גדולים שמובאים מחו”ל.

    כל זה נאמר בשם ההמשכיות של הז’אנר. אתם יכולים לאהוב או לא לאהוב את הסרט אבל בשורה התחתונה – הסרט הצליח להגיע לקהל היעד המצומצם שקיים מלכתחילה בארץ ולהביא גם המון צופים חדשים לז’אנר.

    בנוסף, הוא רווחי – שזה כבר חידוש עבור סרט ישראלי (ועוד לא הגענו לוי או די, להפצה בחו”ל ולדי וי די).

    אז עד כמה שחלק מקוראי הבלוג הזה מעוניין (לפעמים אפילו בקנאות) לצבוע את התמונה בגוונים לא מחמיאים – הרי שכלבת (שכבר חצה השבוע את קו 30,000 הצופים) הוא הצלחה לכל דבר.

    במיוחד בשנה שבה אפילו אריות קולנוע כמו דובר קוזאשווילי, דורון צברי, ערן ריקליס וניר ברגמן מתקשים להביא צופים לקולנוע.

  9. איתן-ר 2 ינואר 2011 ב - 14:11 קישור ישיר

    ארנולד – כלבת הוא הצלחה כי הסרט הביא 30,000 איש בזאנר שרק הכבדים ביותר מצליחים לדגדג כמות זאת.

    הרוויח ? הוא רחוק שנות אור מזה.
    תקציב של 200 אלף דולר (ולא 100) ועוד 200 אלף דולר פרסום וקד”מ. הכניס כ בקופות למפיץ כ 600,000 אלף שקל (ולא נכנס לזה עכשיו). בטוח שהוא הרוויח ? הצלחה כלכלית ?

    אגב, גם זוהי סדום הפסיד כסף. בתקציב של 13.5 מליון שקל והכנסות של כ 10. הוא רחוק מלהיות הצלחה כלכלית.

    אל תזרקו מספרים לאוויר שאתם לא מבינים בהם.

  10. Esta Lollis 7 פברואר 2011 ב - 4:06 קישור ישיר

    I wanted to thank you for this great read!! I definitely enjoying every little bit of it I have you bookmarked to check out new stuff you post.


השאירו תגובה ל - בני