16 ינואר 2008 | 09:09 ~ 21 תגובות | תגובות פייסבוק

זר ומוזר

בראד רנפרו, שהתגלה כשהיה בן 12 בסרט "הלקוח", ואז הופיע גם ב"תלמיד מצטיין מדי" המעולה של בריאן סינגר (מול איאן מק'קלן), "סליפרס" של בארי לווינסון, "בולי" של לארי קלארק וב"העולם שבפנים" של טרי זוויגוף, נמצא אמש מת בביתו. הוא היה בן 25. הוא סיים באחרונה את צילומי הסרט "המלשינים", על פי ספרו של ברט איסטון אליס. גרגור ג'ורדן ("חייל מצטיין") ביים. ווינונה ריידר, קים בייסינגר, בילי בוב תורנטון ומיקי רורק שיחקו לצידו.

===========

– ועדת הסרט הזר של האוסקרים פרסמה אמש את רשימת תשעת הסרטים שעוברים לשלב ההצבעה הבא. אין "4 חודשים, 3 שבועות ויומיים". אבל מדהים יותר מבחינתי: אין "פרספוליס". אבל יש "בופור". ביום רביעי שעבר לינקקתי בבלוג האנגלי שלי לאתר של קן רודולף, חבר אקדמיה שמשתתף בוועדה הסרט הזר, שכותב על כל הסרטים שהוא רואה. כבר שם היתה תחושה שיש ל"בופור" לפחות מעריץ אחד בין חברי הוועדה. רודולף, למשל, לא ממש יצא מגדרו מ"ביקור התזמורת". (מאז הפוסט ההוא סשה סטון, מהאתר Awards Daily, עשתה לו פולו-אפ, ואותו קן רודולף הצטרף לדיונים בתגובות אצלי. הבלוג באנגלית מתחיל להוכיח את עצמו).
כבר אצל רודולף קראתי שהסרט הסרבי נחשב שם כהפתעת התחרות. זו הרשימה, שכוללת סרטים של ניקיטה מיכאלקוב, סרגיי בודרוב, ג'וזפה טורנטורה, דניס ארקאן ואנדז'יי ויידה. את המועמדויות לקנדה, אוסטריה, ישראל ואיטליה איכשהו צפיתי. כל השאר הפתיעו אותי.

Austria, “The Counterfeiters,”
Brazil, “The Year My Parents Went on Vacation”
Canada, “Days of Darkness”
Israel, “Beaufort”
Italy, “The Unknown Woman”
Kazakhstan, “Mongol”
Poland, “Katyn”
Russia, “12”
Serbia, “The Trap"

==========

ויום לפני כן פירסם ניק דוסון ראיון ב"אינדי-ווייר" עם יוסף סידר וערן קולירין. עם סידר הוא שוחח בניו יורק ואז התקשר לקולירין בלוס אנג'לס ושאל אותו אותן שאלות. "בופור" עולה באמריקה מחרתיים, "ביקור התזמורת" יוצא שם חודש אחר כך. דוסון שואל אותם האם הסרטים שלהם פוליטיים, האם יש איבה ביניהם בעקבות פרשת הפסילה באוסקר, מה המסר של הסרט שלך (שאלה ששני הבמאים עונים עליה באופן כמעט זהה). אבל הכותרת שלי מהראיון היא תשובתו של סידר לגבי הסרט הבא שלו: "זה יהיה סרט יהודי, אבל לא ישראלי". אני ידעתי שסידר מתכנן סרט מוזיקלי על חייו הרב קרליבך, שיהיה הפקה ישראלית. אבל עכשיו מתברר שקרליבך נדחה והוא עובד על סרט אחר.

==========

ובעוד חצי שעה (9:45) כאן המועמדויות לבאפט"א. עדכון: ועכשיו כאן.

21 תגובות ל - “זר ומוזר”

  1. דודי קינג 16 ינואר 2008 ב - 9:34 קישור ישיר

    מדהים. בשבילי "בופור" היה אחד הסרטים הטובים של השנה, אבל חשבתי שלטוב ולרע יש בליבו משהו מאוד ישראלי (בניגוד ל"ביקור התזמורת", שהוא קוסמופוליטי, לטוב ולרע), ולא חשבתי שצופים בחו"ל יתחברו אליו בקלות. יכול להיות שטעיתי, ודווקא הישראליות, שהופכת אותו לכ"כ ייחודי ובלתי-שגרתי בצורת הביטוי והעשייה שלו, היא מה שהפכה אותו למעניין לעיניים זרות. שיהיה לסרט ויוצריו המון הצלחה בהמשך הדרך (בלי עין הרע, טפו-טפו-טפו).

  2. שלמה סימן טוב 16 ינואר 2008 ב - 10:19 קישור ישיר

    למה אתה חושב שסרט על קרליבך לא עונה על ההגדרה "יהודי, אבל לא ישראלי"?

    רוה לשלמה: הבהרתי את זה קצת יותר טוב בפוסט. הסרט על קרליבך היה אמור להיות ישראלי. הסרט החדש לא יהיה על קרליבך.

  3. אליקו 16 ינואר 2008 ב - 11:10 קישור ישיר

    לפי הבנתי, סידר עובד על סרט ביוגאפיה על פייט הרלן, הבמאי של "היהודי זיס" { ואבא של תומס הרלן, במאי ומפיק הוליוודי}. ועוד לפי הבנתי הסרט יצולם בגרמניה.

  4. דרורית 16 ינואר 2008 ב - 11:27 קישור ישיר

    הגהה: "ביקרור התזמורת".
    מחזיקה אצבעות לבופור.

  5. דרורית 16 ינואר 2008 ב - 11:37 קישור ישיר

    ושאלת באפטא, ובכלל. האם היו כבר מקרים ששחקן שנפטר סמוך ליציאת הסרט ששיחק בו, היה מועמד לפרס, וזכה?

    רוה לדרורית: כן. פיטר פינץ' (שחקן משנה, "רשת שידור"), סידני האוורד (תסריטאי "חלף עם הרוח") וקונרד הול (צלם, "הדרך לפרדישן").

  6. רז-ש 16 ינואר 2008 ב - 11:49 קישור ישיר

    יאיר כל הכבוד על התחזית. להכנס לרשימת ה-9 לסרט שהבאז היחיד שהיה לו באמריקה היה באז של "הסרט שחיבל במועמדות של ביקור התזמורת" זה הישג אדיר. אני לא מבין איך הם עשו את זה בלי פרסום ופוליטיקה.
    לא חשבתי שהקדמיה האמריקאית באמת מסתכלת על הסרטים ושופטת אותם בצורה אובייקטיבית.
    בופור הוא לדעתי הסרט הישראלי הטוב בכל הזמנים ואחד הסרטים הטובים ביותר השנה. מקומו הטבעי הוא באוסקר. רק שאחרי הפיאסקו השיווקי שלו בחו"ל לא חשבתי שיש לו סיכוי.

  7. מישהו 16 ינואר 2008 ב - 12:02 קישור ישיר

    בחירות תשעת המועמדים של האקדמיה האמריקאית מוכיחות בפעם האלף שהקשר בין חברי האקדמיה לסרטי איכות הוא כמו הקשר בין משתתפי הפיפל מיטר לטלוויזיה אינטיליגנטית

  8. הפינגווין 16 ינואר 2008 ב - 12:13 קישור ישיר

    מעניין שרשימת המועמדים לסרט בשפה זרה של באפט"א מורכבת רק מסרטים שאינם כשירים לאוסקר בקגוריה זו. אחד זכה בשנה שעברה, אחד נפסל ושלושה פשוט לא נשלחו בידי אף מדינה.

    THE DIVING BELL AND THE BUTTERFLY – Kathleen Kennedy/Jon Kilik/Julian Schnabel
    THE KITE RUNNER – William Horberg/Walter Parkes/Rebecca Yeldham/Marc Foster
    THE LIVES OF OTHERS – Quirin Berg/Max Wiedemann/Florian Henckel von Donnersmarck
    LUST, CAUTION – Bill Kong/James Schamus/Ang Lee
    LA VIE EN ROSE – Alain Goldman/Olivier Dahan

    בינתיים, שני הסרטים הכשירים שהיו מועמדים לגלובוס הזהב (והפסידו לפרפר ופעמון הצלילה), לא בתשיעיה של האוסקר. זה אומר שלאוסקר יהיו מועמדים חמישה סרטים שלא מועמדים בקטגוריה המקבילה בשני הפרסים הגדולים האחרים של העונה. "הזייפנים" האוסטרי אמור להיות הפייבוריט עכשיו, אבל כבר ראינו מה קורה לפייבוריטים השנה.

  9. גיא אורבניאק 16 ינואר 2008 ב - 12:49 קישור ישיר

    אני לא מופתע בכלל.
    מופתע אולי שבופור בפנים אבל לא מופתע ש4 חודשים ופרספוליס בחוץ.
    מלכתחילה לא חשבתי שלסרט אנימציה אמנותי יש איזשהוא סיכוי להיכנס לחמישיה של הוועדה השמרנית לסרטים זרים.
    מצד שני כן הייתי דיי בטוח שהוא ייכנס בין 3 סרטי האנימציה כי שם מדובר בגוף בדרך כלל סרטים איכותיים על פני סרטים פופולאריים.

  10. דני 16 ינואר 2008 ב - 12:54 קישור ישיר

    עופטופיק:
    יאיר, פירסמת באתר את הביקורת ל"כפרה"? כי לא מצאתי אותו.
    פשוט ראיתי אותו אתמול ואני עוד לא יודע אם אהבתי או לא.

  11. אורון 16 ינואר 2008 ב - 13:02 קישור ישיר

    כמה מסקנות חפוזות (מדי), בעקבות התשיעייה:
    1. "4-3-2" לא ישתחל אל אף קטגוריה אחרת, כך שהאקדמיה האמריקאית סבבה עם לא להזכיר את קיומו בשנת הסרטים של 2007.
    2. "פרסופוליס" עדיין יכול להיכנס לאנימציה, ואולי לתת פייט ל"רטטוי" שכבר השמין מנחת.
    3. "הפרפר ופעמון הצלילה" יהיה בחמישיה המרכזית, כלומר יהיה מועמד לסרט השנה. אין לי הסבר אחר לאי היכללתו. ושנאבל הגאון הזה יזכה במועמדות על בימוי.
    4. שלושת אלה, היו הפייבוריטים בקטגוריה הזו עד לא מזמן. עם הסתלקותם, "הזייפנים" האוסטרי הוא הסרט הבאמת מדובר היחידי. ואם לצטט פינגווינים חכמים ממני "כבר ראינו מה קורה לפייבוריטים השנה".
    5. מה שמוביל למסקנה האחרונה והמתבקשת – יאיר יעשה הכל כולל הכל, כדי לא לצאת נקניקיה 🙂
    מדהים.

    מי מוכן להיות הראשון שיעשה ניבוי-ניפוי? כי נדמה לי שקדחת האוסקר השנתית שתוקפת את הבלוג, החלה.

  12. filmaker 16 ינואר 2008 ב - 15:54 קישור ישיר

    אוף-טופיק:
    נחשפה תמונה חדשה מתוך אינדיאנה ג'ונס 4:

    http://spielbergfilms.com/images/Indiana%20Jones%204/crystalskull4.jpg

  13. דרורית 16 ינואר 2008 ב - 15:57 קישור ישיר

    ויוטיוב היום, דיאן קיטון אומרת את מילת ה-f בשידור חי.
    http://www.youtube.com/watch?v=9fnN7_m9z7g&feature=related

  14. מאיר 16 ינואר 2008 ב - 18:27 קישור ישיר

    אני מאמין שהאמריקאים עם ההגיון ההפוך שלהם הכניסו את הבופור לתשיעיה כפיצוי על הטעות שלהם ומתנה למדינה כביכול על זה שהם פסלו את הסרט המוערך של השנה , "ביקור התזמורת".
    בהצלחה לבופור!

  15. איתן 16 ינואר 2008 ב - 19:02 קישור ישיר

    1. הידד ל"בופור".
    2. משונה ועצוב הסיפור של בראד רנפרו.
    3. הבאפטא הוא פרס משונה בעיניי. זהו פרס של האקדמיה הבריטית שמוענק ל…לכולם בעצם. כל מי שעשה סרט טוב (לפי טעם האקדמיה הבריטית) בעולם השנה ראוי להיות מועמד. והם אדיבים מספיק בכדי להקצות קטגוריה וחצי לסרטים בריטיים (הסרט, וסרט הביכורים). כפי שאנו רואים בפסטיבל הבריטי מדי שנה, יש שם לא מעט כישרון. חבל שהם חוסמים בעצמם את התקדמות תעשיית הקולנוע הבריטית. התנהלות משונה בעיניי.

  16. הפינגווין 16 ינואר 2008 ב - 19:38 קישור ישיר

    אורון, "הפרפר ופעמון הצלילה" לא נשלח בידי צרפת ולכן לא יכול להיות מועמד לאוסקר לסרט בשפה זרה. יש גם סיכוי שהיה נפסל לו נשלח מכיוון שהוא קופרודוקציה והתסריטאי שלו דרום אפריקאי. בקטגוריות אחרות אין לו בעיה וגם אני מהמר עליו בחמישיה.

  17. דרורית 17 ינואר 2008 ב - 9:46 קישור ישיר

    New York, I love u.
    נשמע מעניין.

  18. אורון 17 ינואר 2008 ב - 13:25 קישור ישיר

    תודה לפינגווין על שהוציא אותי טמבל 🙂 כמובן שזו לא אשמתו על שהצביע על המובן מאליו, זה אני שתקוע בתקופה בהם הסרטים ה"זרים" המדוברים של השנה היו "הפרפר ופעמון הצלילה", "ביקור התזמורת" ו-"4-3-2". בכל מקרה, זה שסרט דובר צרפתית יתברג לחמישיה הראשית עשוי להיות מאוד מעניין. בכלל, כנראה שתהיה השנה חמישיה מגוונת ואולי גם ראויה באמת, אם לשפוט על-פי הבחירות שנעשו בחצי הגמר של הסרטים דוברי השפה הזרה.

    דרורית – נדמה לי שכבר עשו פעם סרט כמה-אפיזודות-של-כמה-במאים-על-ניו-יורק-עם-וודי-אלן…אבל סקרלט מאחורי המצלמה זה כבר מעבר למעניין, זה ביזאר. מצד שני, גם בן אפלק לא היה נשמע לי כמו במאי מוצלח במיוחד לפני שראיתי את סרטו.

    ניק-לינק: סרט שיאיר התעלם מקיומו, ודי בצדק יש לומר – "גרייס איננה".

  19. דרורית 17 ינואר 2008 ב - 15:25 קישור ישיר

    אורון: נכון, סיפורי ניו יורק, וודי אלן (אמא שלו עולה השמימה ומציקה לו משם), פרנסיס פורד קופולה, וסקורסזה. אבל כן, כאן יש יותר במאים (אני אשמח לראות גם חלקו של זאק בראף פה).

  20. איתן 17 ינואר 2008 ב - 18:49 קישור ישיר

    אורון – בעיניי זה לא ביזאר בכלל. זה יהיה ביזאר אם הסרט יהיה בסגנון וודי אלן. ואל תשפוט לפני שתראה – אתה בעצמך הבאת את אפלק בתור דוגמה. אני חשבתי על שחקנית אחרת שעשתה סרט ביכורים יפהפה – "הרחק ממנה" של שרה פולי (שיביא את האוסקר, כנראה, לג'ולי כריסטי).

    לגבי החמישיה של הסרט הזר : אני רואה את "בופור" מתנדנד. הסרט היחיד שראיתי הוא הברזילאי. סרט מאוד חביב, אבל לא חומר של אוסקרים. אני יוצא מנקודת הנחה שטורנטורה האיטלקי וארקאן הקנדי בפנים. לאוסטרי יש באז לא קטן, ומבחינתי גם הוא בפנים. חבר לעבודה ראה את הרוסי ומאוד התלהב (אבל לא היתה לו תשובה כששאלתי אותו אם ראה את "12 המושבעים" המקורי). נראה לי שהמקום הרביעי ברשימה ילך לרוסי או לפולני (שניהם בימאים ידועים – ניקיטה מיכאליקוב נגד אנדז'יי ויידה).

    מה שמשאיר את הספוט החמישי פנוי. אני לא רואה סיכוי לקזחסטן או לברזיל, מה שמשאיר לנו את – סרביה נגד ישראל. בכדורגל אין לנו סיכוי. בקולנוע ? לטעמי, פיפטי-פיפטי.

  21. אורון 18 ינואר 2008 ב - 13:54 קישור ישיר

    איתן – אתה גורר אותי לדיון סביב השאלה האם הגברת ג'והנסון צריכה בכלל להיחשב כ"שחקנית"… אז בוא רק נגיד שאם היית אומר לי ששרה פולי תעשה סרט בכורה יפהפה, לא הייתי מתפלא. בכל זאת מדובר בשחקנית עם עומק, ולא במחשוף. אבל אם מישהי כמו סקרלט, שהתכונה הבולטת שלה היא אופי חיצוני, תעשה סרט בכורה יפהפה – אולי כדאי שגם אני אתחיל לביים. או אפסיק לזלזל, מה שיבוא קודם 🙂


השאירו תגובה ל - דודי קינג