03 דצמבר 2012 | 09:24 ~ 0 תגובות | תגובות פייסבוק

י"ט כסלו תשע"ג

אז מה זה "לכתחילה אריבער"? ואיך זה קשור לתאריך העברי של היום? הו, טוב ששאלתם.

היום י"ט כסלו ולפני הכל שלוחות לחבריי החסידים, ולקוראי הבלוג החסידים, ברכת יום טוב, שכן י"ט כסלו הוא יום משמעותי לחסידות. רוב החסידים מציינים ביום הזה את יום ההילולא של המגיד ממזריטש, תלמידו של הבעל שם טוב, ומי שהעמיד תלמידים שהפכו לדמויות המרכזיות ביותר של החסידות מאמצע המאה ה-18: הנעם אלימלך ואחיו, רבי זושא מאניפולי, שושלת קרלין, המגיד מקוז'ניץ, כולם היו תלמידיו. ועוד תלמיד אחד: רבי זלמן שניאור מלאדי, מייסד חסידות חב"ד, האדמו"ר הזקן, בעל התניא. ביום הזה ב-1798, 27 שנים אחרי פטירתו של המגיד ממזריטש, השתחרר בעל התניא מהכלא הרוסי בפטרבורג שם היה אסור 53 יום אחרי שמתנגדי החסידות הלשינו עליו לשלטונות. התאריך הזה נקבע בחב"ד מאז כחג הגאולה. וגם כראש השנה לחסידות, כי זה היום שממנו, למעשה, ניתן היה להפיץ את תורת החסידות בגלוי, אחרי שנים שהלימוד בתורתו של הבעל שם טוב היה צריך להיעשות בהחבא. אז י"ט כסלו הוא יום גדול לכל חסיד, אבל בחב"ד זהו אחד הימים הבכירים של לוח השנה, יום של אורות גבוהים מאוד.

ומכיוון שהשנה תרמתי את חלקי לקנון החב"די בצורת ההשתתפות שלי ביצירת הסדרה "קטמנדו", יש לנו כעת איך לציין את החג הזה ולהפוך אותו מיום סקטוריאלי איזוטרי ליום קצת יותר מוכר. בשני פרקי הפתיחה של הסדרה דאגנו להביא את שליחי חב"ד לקטמנדו לבית המאסר, פשוט כי זה חלק בלתי נפרד מהמסורת החב"דית, רוב אדמו"רי חב"ד היו צריכים להתמודד עם השלטונות הרוסיים שלא אהבו את פעילותיהם ולבלות תקופות במאסר. יש בפרקים שלנו כמה וכמה רמזים לעניינים חב"דיים וחסידיים, את רובם למדתי בזכות שותפתי לסדרה, אסתר ונדר (שי"ט כסלו הוא – תראו מה זה – יום הולדתה. לחיים לחיים, אסתר!).

אחד הדברים שהיה בשלב התסריט מעין מוטיב, ואף מוטו, הוא הביטוי "לכתחילה אריבער". בתסריטים שמוליק מדרבן את עצמו ואת מושקי (הנקראית מושקי על שם חיה-מושקא, אשתו של הרבי מליובביטש, האדמו"ר האחרון של חב"ד) לא אחת עם צמד המילים "לכתחילה אריבער". הסבירו לי שזה ביטוי שטבע האדמו"ר הרביעי של חב"ד, המהר"ש (הרב שמואל, כן כמו שמוליק) שאמר כך: "העולם אומרים שאם אי אפשר ללכת מלמטה, הולכים מלמעלה. ואני אומרים: לכתחילה מלמעלה!". ביידיש, זה כמובן נשמע יותר טוב ו"לכתחילה אריבער", זה "מלכתחילה מלמעלה". כלומר, במקום ללכת מלמטה למעלה, פשוט להתחיל מלמעלה. לשאוף גבוה. מילות דרבון הגונות. לבסוף, המילים האלה מופיעות בפרק הבכורה רק במקום אחד וללא הסבר. מי שהבין הבין. וכמו כל מה שקורה בעונה הזאת לשמוליק ומושקי: כשהם מתחילים מלכתחילה למעלה, הם מיד יגיעו הכי נמוך שאפשר.

אז הנה מיכאל מושונוב וניצן לברטובסקי בפרק הפתיחה של "קטמנדו" שלנו, הבמאי הוא אמיל בן שמעון, וי"ט כסלו הוא זמן מצוין לצפות בו קצת:

נושאים: בשוטף

השאירו תגובה