22 ינואר 2014 | 17:26 ~ 8 תגובות | תגובות פייסבוק

חדש בקולנוע: ציונות והאופציה הגרעינית

״מבצע חמניה״

פסטיבל ירושלים, תחת הנהגה חדשה, ייפתח ב-10 ביולי. הסיבה שאני יודע את זה היא כי סוכנות הנסיעות הבריטית פומגרנט, בשיתוף עם פסטיבל הקולנוע היהודי של בריטניה, מציעה לקהל לקוחותיה באנגליה דיל בלתי רגיל: בתמורה ל-2,500 פאונד לאדם, תוכלו להגיע לשבוע בישראל למלון מצודת דוד, לקבל כרטיסי כניסה לערב הפתיחה בבריכת השולטן וליהנות משבוע גדוש פעילויות מתולדות העם היהודי ותרבותו. ביום תטיילו במקומות כמו הרודיון, יד ושם בית שאן וביקור בקיבוץ, ולפגוש אנשי קולנוע כמו רנן שור, נעמי שחורי ואבי נשר, ובערב תקבלו כרטיסים לסרטי הפסטיבל. רוצים להצטרף? הנה לו״ז הטיול לעיונכם.

=================

משרד התרבות מבקש מכם להמליץ על סרטים שראויים לזכות בפרס על הציונות שלו. בחיי, אין לי מושג למה הכוונה. הסרט הכי ציוני שראיתי השנה היה ״בית לחם״, ובצמוד אליו גם ״מקום בגן עדן״. ״שומרי הסף״, אם לימור לבנת היתה טורחת לשבת ולצפות בו, הוא סרט ציוני פר-אקסלנס. אבל נראה לי ש״ציונות״ הפך, בלקסיקון של משרד התרבות והממשלה הנוכחית, שם קוד למילה ״ימני״, או לפחות סרט שנזהר שלא לגעת בשום דבר מעורר מחלוקת, ובוודאי שלא בסכסוף הישראלי-ערבי, שנדמה לי ששרת התרבות נעלבת מעצם הכללתו כנושא לטיפול אמנותי, בלי קשר לתכנים ולעמדות המובעים בו. אז אם יש לכם סרט ציוני להמליץ עליו, המליצו.

================

בעוד אני מתלבט לגבי הסוגיה של ״מה הוא סרט ציוני״, מגיע אל מכתבתי הטריילר הבא, לסרט ישראלי חדש שלא ידעתי שהוא קיים בכלל: ״מבצע חמניה״. עם תסריט מאת ״תסריטאי בעילום שם״ (בחיי, תראו את פריים הקרדיטים בסוף) ושמומן על ידי אנשי עסקים יהודיים מרחבי העולם וביניהם קונרד מוריס (שותפו של שלמה בן-צבי, מו״ל מקור ראשון״, ותורם בכיר לקמפיין הבחירות של נפתלי בנט) ועורך הדין צבי ניקסון (היועץ המשפטי של חברת טרנס אסיאטיק, המנהלת קשרים עסקיים עם חברות הנפט של איראן עד היום). הסרט, בכיכובם של יהורם גאון וברוך ברנר, מספר על פיתוח פצצת האטום הישראלית בשנות הששים. יהורם גאון הוא ראש המוסד וברוך ברנר הוא מדען האטום שצריך להכריע האם לרתום את המדע שלו ליצירת כלי נשק (זה כמו סיפורו של פרויקט מנהטן האמריקאי, אני מניח). את כל זה, אגב, אני לומד מהתקציר. הבמאי הוא אברהם קושניר, שביים את ״ברוריה״, שהיה בעיניי סרט מעניין למדי (גם הוא עם ברוך ברנר בתפקיד הראשי, שהצטערתי מאז שלא ראיתי בעוד סרטים. הוא היה מצוין ב״ברוריה״). ככה נראה הטריילר לסרט שייצא למסכים ב-13.2:

 

 

ה-13.2, אגב, הוא הדדליין להגשת ההמלצות לפרסי היצירה הציונית. נדמה לי שמצאנו את הזוכה, לא?

 

 

נושאים: בשוטף

8 תגובות ל - “חדש בקולנוע: ציונות והאופציה הגרעינית”

  1. אלון 22 ינואר 2014 ב - 19:38 קישור ישיר

    נראה עשוי טוב מבצע חמניה. רק שם שמזכיר לי שעצוב למות באמצע התמוז.

  2. קוקו 22 ינואר 2014 ב - 19:41 קישור ישיר

    מצור

  3. דיסקו אליקו 22 ינואר 2014 ב - 21:06 קישור ישיר

    אני רק אומר שזה שהתסריטאי לא רוצה לחתום על התסריט עם השם המלא , אומרת כמעט הכל על התעשיה הקטנה שלנו כאן.
    תסריטאי שפוחד להזדהות בשמו המלא כדי שלא יישרף בקרנות או כדי שלא יתויג כ"יוצר ימני" {בניגוד ל "יוצר" סתם. התואר יוצר שמאלני לא קיים כנראה.}, זה לדעתי דבר עצוב ביותר.
    ואגב, תמיד יש אפשרות שהוא פשוט תסריטאי שרוצה להתפרנס וצריך לכתוב את התסריט הזה, אפילו שהוא הצביע חמש פעמים למרצ.
    כך או כך, זה אומר דברים רעים עלינו.
    לעניות דעתי.

    • איתן 23 ינואר 2014 ב - 10:22 קישור ישיר

      בתור אחד שראה את הסרט אני חושב שהאפשרות השניה היא הנכונה ("תסריטאי שרוצה להתפרנס וצריך לכתוב את התסריט הזה"). והעובדה שהתסריטאי הזה צריך להסתתר היא לא בגלל רדיפה פוליטית, אלא בגלל שהתסריט של הסרט הזה הוא פשוט חרפה. ככה נראה סרט מוזמן, לא סרט שיוצא מתוך חדוות יצירה. סרט שהמסרים שלו מוכתבים מלמעלה, ולא סרט שמעביר את מה שיש לו להגיד דרך דמויות. "מבצע חמניה" הוא אמנם סרט מושקע, שנראה טוב, אבל הוא מגוחך במקרה הטוב, וסתם סרט רע מאוד במקרה הפחות טוב.

  4. x 23 ינואר 2014 ב - 9:23 קישור ישיר

    דיסקו אליקו, אני חושב שהכוונה כאן היא שהתסריטאי הוא מישהו שכנראה יודע דבר או שניים על הגרעין הישראלי ולא רוצה להזדהות. או שזה סתם טריק שיווקי קטן. אולי התסריטאי הוא דונלד קאופמן.

  5. דיסקו אליקו 23 ינואר 2014 ב - 13:23 קישור ישיר

    לאיתן,
    מבלי לראות את הסרט, אני יכול ל"הרגיש" את המוזמנות שלו. ואכן, בדרך כלל סרטים מוזמנים הם בעייתים, ללא ספק.
    וגם סתם תסריטים איומים יש למכביר, אבל לרוב היוצרים לא מתנערים מהם.
    אני לא טוען לרדיפה פוליטית מוצהרת, אלא סתם למישהו שאומר לעצמו, עדיף לי לא להזדהות ככה. ואני תמה אם הוא היה עושה דבר לתסריט איום ונורא מהצד השני של המפה הפוליטית.
    אני לא בטוח שהוא היה נוהג כך.

  6. אלון 24 ינואר 2014 ב - 2:17 קישור ישיר

    למה אתה לא שואל איזו קרן מימנה את הדבר הזה, למה והאם זה קרה בתהליך שקוף אן בדיבור שבין ע.. ל.. א, כמו שקורה בד"כ בסרטים שהקרן הזו מאשרת?

  7. Spartak 25 ינואר 2014 ב - 11:34 קישור ישיר

    הסרט היה ברשימה הראשונית של פרסי אופיר בשנה שבעברה, אבל כנראה שהסרט לא היה גמור אז… בכל מקרה הטרלייר נראה רע מאוד (אם כי לא הרגשתי את עניין ה"מוזמן").


השאירו תגובה