28 אפריל 2015 | 23:59 ~ 5 תגובות | תגובות פייסבוק

הצלם של ״שר הטבעות״ מת; רמה בורשטיין מצלמת; ״היורד למעלה״ נקנה; ענת גורן ויגאל עמיר בהוט דוקס; וגם: סינמסקופ ברדיו הקצה, תוכנית #32

תראו מי מגיע בקרוב לקולנוע. מהיר יותר, חזק יותר, טוב יותר

תראו מי מגיע בקרוב לקולנוע. מהיר יותר, חזק יותר, טוב יותר

את הפודקאסט השבועי שלי ברדיו הקצה, פתחתי היום עם הידיעה העצובה שהגיעה הבוקר:

אנדרו לסני, הצלם האוסטרלי שזכה באוסקר על ״שר הטבעות: אחוות הטבעת״, מת אתמול בפתאומיות, ככל הנראה מהתקף לב. הוא היה בן 59. לסני צילם לג׳קסון את שתי הטרילוגיות שלו, ״שר הטבעות״ ו״ההוביט״, וביניהם הוא צילם לו את ״קינג קונג״ ואת ״מבט מגן עדן״. הוא צילם את הקופים של ״כוכב הקופים: המרד״ ואת החזיר של ״בייב״, סרטו של ג׳ורג׳ מילר (לסני עבד עם מילר כבר כצלם נוסף ב״מקס הזועם 2״). הסרט האחרון שהוא צילם הוא ״עקבות במים״ של ראסל קרואו, שיצא בסוף השבוע בישראל. קרואו דיווח על מותו בטוויטר:

איאן מק׳קלן (גנדלף בשתי הטרילוגיות), צייץ עליו כך:

 

ופיטר ג׳קסון הספיד אותו במילים נרגשות בפייסבוק:

 

====================

עוד בפודקאסט החדש: ״הנוקמים, עידן אולטרון״ (שביקורת מורחבת עליו פורסמה כאן), ״בורג״. וגם: ״פנסיון פראכט״ ו״צילי״, שני סרטים ישראליים חדשים, שניהם עיבודים לכתביו של אהרון אפלפלד, שניהם ביידיש, שניהם לא טובים. האחד עם יותר מדי עלילה, השני עם פחות מדי.

====================

עוד כותרות, קצת יותר שמחות:

״היורד למעלה״, סרטו של אלעד קידן, יוצג בבכורה עולמית בפסטיבל קאן, אבל כבר עוד לפני תחילת הפסטיבל מתפרסמת הידיעה שהסרט נקנה לייצוג בינלאומי על ידי חברת המכירות ״Match Factory״. השם האנגלי של הסרט הוא ״Afterthought״ (״מחשבת אגב״), והוא מתואר כ״קומדיה אקזיסטנציאליסטית״.

====================

הצילומים של שני סרטים חדשים התחילו אתמול, איזה מהם משמח אתכם יותר?

א. ״לעבור את הקיר״ הוא סרטה החדש של רמה בורשטיין, שסרטה הקודם, ״למלא את החלל״, זכה בפרס השחקנית בפסטיבל ונציה, ובפרס אופיר לסרט הטוב ביותר (והיה מהמם באופן כללי). צילומיו התחילו בתל אביב אתמול. למעשה, צילומיו התחילו לפני שבוע באומן, אוקראינה, אבל הצילומים הרשמיים התחילו אתמול.

ב. הצילומים של ״אקס-מן: אפוקליפסה״ גם התחילו אתמול. בריאן סינגר חוזר לביים. ג׳יימס מקאבוי ומייקל פסבנדר חוזרים לגלם את פרופסור אקס ואת מגניטו הצעירים.

====================

ככה הוליווד עובדת: אם עשית סרט זר איכותי מדובר שמצליח בעולם, תקבל הצעה שלא תוכל לסרב לה – הרבה כסף, אם תהיה מוכן להפסיק לעשות סרטי איכות. הקורבן החדש, או בר המזל, תלוי איך אתם מסתכלים על זה, הוא דמיאן סיפרון, הבמאי הארגנטינאי של ״סיפורים פרועים״ (שהיה מועמד לאוסקר הזר), שקיבל את הג׳וב לכתוב את התסריט ל״האיש השווה מיליונים״ (או ״האיש הביוני״ או ״סטיב אוסטין״, כפי שילדי שנות השבעים יכירו אותו). מארק וולברג אמור לגלם את סטיב אוסטין, ופיטר ברג יביים (השניים כבר שיתפו פעולה ב״השורד האחרון״).

====================

פסטיבל דוקאביב ייפתח בעוד שבוע, אבל בימים אלה מתקיים בטורונטו פסטיבל הוט דוקס, אחד משני הפסטיבלים הבכירים בעולם לקולנוע תיעודי, ויש בו שלושה סרטים ישראליים, שניים מהם מוצגים בו בבכורה עולמית. ענת גורן מציגה בפסטיבל את ״מוסא״, סרט תיעודי על נער בן 12, פליט מדרפור, שמאז שהגיע עם הוריו לישראל הוא הפסיק לדבר. מור לושי מביאה להוט דוקס את סרטה, ״שיח לוחמים״, שכבר הוקרן בסאנדאנס ובברלין, ובשבוע הבא יתחרה בתחרות הישראל בדוקאביב. ויש סרט נוסף, מסקרן מאין כמוהו, שהפרטים הראשוניים עליו לא לחלוטין ברורים לגבי נימתו וסגנונו: הסרט נקרא ״מעבר לפחד״, וזהו פרופיל של יגאל עמיר. מי שביים את הסרט הוא הרץ פרנק, במאי תיעודי ניסיוני מלטביה שעלה לישראל, ונפטר לפני שנתיים בגיל 87. מי שהשלימה את הסרט היא מריה קרבצ׳נקו. הסרט מבוסס על שיחות טלפון בין יגאל עמיר ובין בנו, אבל מתקציר הסרט ומטריילר שלו, לא הצלחתי להבין אם שיחות הטלפון מומצאות ומדומיינות או אמיתיות. הנה הטריילר. איך אתם מתרשמים ממנו?

אני מניח שלכבוד שנת ה-20 לרצח רבין, נראה עוד הרבה סרטים ותוכניות העוסקים ברצח, ברוצח וכל מה שמסביב, כולל הסרט של עמוס גיתאי, שנמצא עכשיו בעריכה.

====================

חזרה לענייני המוות.

על פי התאריך הלועזי, ביום שישי הקרוב ימלאו שנה לפטירתו של אסי דיין (על פי התאריך העברי היאר-צייט היה לפני עשרה ימים). בשבוע הקרוב יהיו כמה אירועים לזכרו.

א. ערוץ הקולנוע הישראלי יקדיש את סוף השבוע הקרוב להקרנת הקומדיות של דיין (מה שאומר: בלי ״החיים על פי אגפא״ או ״בחינת בגרות״). יוצגו: "המדריך לכיסוי תחת", "עם ישראל חי", "חצי חצי", "הטוב הרע והלא נורא", "גבעת חלפון אינה עונה", שלאגר", "הקרב על הוועד", "דוקטור פומרנץ", "מר באום",  "מלך ליום אחד", "יופי של צרות" ו"שמיכה חשמלית ושמה משה".

ברשימה הזאת, שימו לב ל״חצי חצי״, הסרט הראשון שדיין כתב והפיק עם שותפו ליצירה, נפתלי אלטר. אבל את הבימוי דיין ואלטר הפקידו בידיו של בועז דוידזון, בסרט שהיה אמור להיות קומדיה פופוליסטית, אבל שהכניס את דיין ואת דוידזון לחובות כבדים. ״חצי חצי״ הוא למעשה סרטו העלילתי האמיתי הראשון של דוידזון, ששנה לפני כן ביים את סרט הרוקנרול החצי-תיעודי-חצי-עלילתי-חצי-ניסיוני, ״שבלול״.

ומה שמפתיע הוא שאחת הקומדיות הכי מצליחות של דיין, ״יופי של צרות״, פשוט נעלמה מעל פני האדמה. משונה.

תיקון: יחסי הציבור של ערוץ הקולנוע הישראלי עדכנו ש"יופי של צרות" כן יוקרן. אל תחמיצו, להיט ענק ב-1975, שלא זכה למעמד פולחני כמו "גבעת חלפון" שבא שנה אחריו.

ב. ביום שלישי הבא, 5.5, יקיימו איגוד התסריטאים ואיגוד הבמאים ערב לכבוד דיין בסינמטק תל אביב, תחת הכותרת ״אסי דיין עושה סצינה״(. נפתלי אלטר, גברי בנאי ורות דיין (אמו של אסי) יהיו בין הדוברים שיציגו את הסצינה של דיין שהם הכי אוהבים. אני בוחר בסצינה שבה שייקה לוי מלמד את המצרים להכין קפה שחור, ב״גבעת חלפון״. הכניסה חינם, וכל הפרטים כאן.

=================

ואפרופו ״גבעת חלפון״ ואפרופו פודקאסט הקולנוע שלי ברדיו הקצה: בשבוע שעבר כולם היו עסוקים עם ענייני יום הזכרון ויום העצמאות, אז רובכם החמצתם, נראה לי, את חגיגות יום ההולדת ה-40 שעשיתי ל״חגיגה בסנוקר״, בספיישל שעוסק בסרטים האהובים של שנות השבעים, סרטי יום העצמאות, עם השירים מתוך הסרטים הישראליים והניסיון להבין למה אנחנו צופים בכל שנה באותם סרטים. אם החמצתם, זה די מהנה, וכולל הקלטות של שיחות שלי עם יוצרי ושחקני ״חגיגה בסנוקר״ ו״גבעת חלפון אינה עונה״. האזינו כאן.

 

נושאים: בשוטף

5 תגובות ל - “הצלם של ״שר הטבעות״ מת; רמה בורשטיין מצלמת; ״היורד למעלה״ נקנה; ענת גורן ויגאל עמיר בהוט דוקס; וגם: סינמסקופ ברדיו הקצה, תוכנית #32”

  1. איתן 29 אפריל 2015 ב - 8:58 קישור ישיר

    1. שמחתי לקרוא שרמה בורשטיין מצלמת סרט חדש. ויותר מכך, שמחתי לקרוא (ב"הארץ" אתמול, לפני שאתה פרסמת) שהסרט החדש מוגדר קומדיה רומנטית, כלומר, שינוי אוירה מסרטה הקודם. ועם זאת, השם של הסרט החדש קצת מדאיג אותי. יש לו את אותו מבנה לשוני כמו של הסרט המצוין ההוא (לעשות X את הY), והוא מביא עימו דאגה קלה שיש כאן נסיון לעשות חיקוי של הסרט ההוא. וחיקוים תמיד נופלים מהמקור.
    2. רגע רגע, "המדריך לכיסוי תחת" זה קומדיה? "מר באום"? "פומרנץ"? "שמיכה חשמלית"? נכון, יש בהם רגעים מצחיקים, אבל זהו צחוק מריר מאוד, שמסתכל על המציאות ויורה עליה חיצי לגלוג ואפילו כעס. לא ממש קומדיות בעיניי, בטח לא קומדיות מהסוג הקלאסי יותר, כמו סרטיו האחרים המפורטים ברשימה.
    3. הטריילר לסרט על יגאל עמיר נראה לי נורא. אני לא מכיר את יצירתו של הרץ פרנק, אבל כמו שזה נראה עכשיו, זה נראה סרט נצלני המנסה ליצור דרמטיזציה מזויפת מהסיפור של יגאל עמיר. במקום להתמקד בסיפור של האינדיבידואל (מה שהיה יכול להיות מעניין, גם אם מפחיד ודוחה באותה מידה), יש כאן פריסת כל הרקע (אולי לטובת הלא ישראלים, שפחות שוחים בחומר), ונסיון לתפור יריעה דרמטית שכאילו תעביר את הצופה מסע רגשי, אבל בעצם זו מחמיצה את המטרה כי היא מסבירה את עצמה יותר מדי, ועם הסיפור הכל כך חשוב הזה זה משאיר טעם רע בפה. אבל זה רק טריילר, אז אולי אני טועה.
    4. ראיתי 3 דקות מ"מוסא" כשהוא הוצג בפני פורום משקיעים זרים באירוע הקו פרו בשנה שעברה (וגם כתבתי על כך בבלוג שלי). מה שראיתי הבטיח סרט מרגש שגם מספר סיפור אחד של ילד, וגם מהווה תעודה מחרידה למדי של הגזענות בישראל, גזענות אותה הילדים הצברים יונקים מהבית, מההורים, גם אם הם לא ממש מבינים מה הם עושים. מסקרן אותי מאוד, ה"מוסא" הזה.

  2. דיסקו 29 אפריל 2015 ב - 9:01 קישור ישיר

    בדיוק ראיתי אתמול את סיפורים פרועים ובאמת זו חתיכת עבודה טובה קולנוע..

    לא בטוח שאומרת הרבה אבל עשוי לעילא ! פשוט מצויין

  3. מר קולנוע 29 אפריל 2015 ב - 17:01 קישור ישיר

    סיפורים פרועים הוא סרט שעשוי קולנועית באופן מופתי, אבל הוא לא הצליח להצחיק. כקומדיה מדובר בכישלון כי הסרט הזה פשוט הצליח להאיץ את הדופק. זוהי הטעיה, מדובר בסרט מותח ומאוד מאיים שעוכר כל שלווה

  4. מר קולנוע 29 אפריל 2015 ב - 17:04 קישור ישיר

    עם זאת, היו לו הרבה תזמונים קומיים משובחים. בעיקר בסיפור של שני הנהגים וגם בסיפור האחרון והמטורף. ובכלל, ריקארדו דארין ואריקה איוואס פשוט נפלאים כאן. בעיניי, הסיפור הכי טוב ומשמעותי שייך לדמות שמגלם דארין.

  5. צור שפי 29 אפריל 2015 ב - 18:26 קישור ישיר

    בעוונותי לא אהבתי את "סיפורים פרועים", לא כקומדיה ולא כדרמה. ואני דווקא מת על דארין. אני גם בטוח שהטייס ההוא מג'רמן וינגס ראה את הסרט.
    ועל פי הפרומו הסרט על רוצח רבין הוא פורנוגרפיה גרועה.


השאירו תגובה