01 יולי 2015 | 11:39 ~ 7 תגובות | תגובות פייסבוק

סיכום חצי שנתי: הסרטים הגדולים של החצי הראשון של 2015

אחד מסרטי השנה

אחד מסרטי השנה

חצי שנה חלפה. שנת 2015 היתה משונה עד כה. מצד אחד, אני טוען כבר חצי שנה שזו שנה מאכזבת. מצד שני, אני סופר כמעט שלושים סרטים טובים עד מצוינים שראיתי השנה (או שראיתי בשנה שעברה ויצאו להקרנות מסחריות השנה). הפער בין התחושה ובין המציאות נובעת משיטת הקטלוג המיושנת שלי: בסיכומי השנה אני מביט אל הסרטים הזרים, בעיקר האמריקאים. שם עיקר הסקרנות שלי. והקולנוע האמריקאי, עד כה, איכזב אותי באופן שיטתי. לעומת, החצי הראשון של 2015 הכיל כמות נכבדת מסרטי 2014 של הקולנוע הישראלי, שתירשם באחת הגדולות בתולדותיו, מבחינת גיוון, איכות וגם הצלחה (מקומית ובינלאומית). כמעט שליש מהסרטים ברשימה, ישראליים. ועוד הפתעה (לפחות עבורי): הכמות העצומה של סרטי תעודה מעולים שראיתי השנה, שהיו מהסרטים הטובים ביותר שראיתי. מה שגרם לי לתהות: האם זו השנה הגדולה של הקולנוע התיעודי?

בסיכום השנה הרשמי שלי, זה שיופיע בסוף דצמבר, אני לרוב סלקטיבי יותר: רק סרטים שהופצו מסחרית (כלומר, ללא סרטי פסטיבלים, מה שמנטרל את רוב סרטי התעודה) וללא סרטים ישראליים (שמקבלים סיכום משל עצמם בראש השנה). תורידו את הישראליים, התיעודיים ואת סרטי 2014 שיצאו רק ב-2015, ואכן נשארת רשימה דלה למדי. אבל היום, לכבוד נקודת החצי, אנחנו מסתכלים על חצי הכוס המלאה. והיא גדושה למדי. הרשימה לא ממוספרת, כי יהיה לי קשה להתחייב כרגע על המקומות המדויקים, אבל היא בהחלט מסודרת על פי סדר העדיפות שלי, כפי שהוא כרגע. מה היו הסרטים הכי טובים שאתם ראיתי עד כה השנה?

הסרטים הטובים של חצי השנה הראשונה של 2015:

״בירדמן״

זוכה האוסקר השנה, יבול 2014, הוקרן בישראל בינואר.

״מקס הזועם, כביש הזעם״

מועמד בכיר מאוד לזכות בתואר ״סרט השנה״. מעניין מי יאיים על מעמדו בחצי השני של השנה.

״המילים הטובות״

״הגננת״

״את לי לילה״

עם 80,000 צופים, זה כרגע הסרט הישראלי השני הכי מצליח השנה (אחרי ״המילים הטובות״).

״אקס מכינה״

הסרט הזה לא הופץ מסחרית והוקרן רק במסגרות סינמטקיות (פסטיבל פרינט סקרין בחולון וערב לכבוד פסטיבל אוטופיה בתל אביב). גלובוסמקס, מפיצי הסרט היקרים, אם תמצאו דרך להפיץ אותו מסחרית, אפילו בסינמטק בלבד, הוא כמעט בוודאות יככב ברשימת סרטי השנה. כתבתי עליו כמה מילים בפייסבוק (הלינק למעלה), ודיברתי עליו קצת בפודקאסט הקולנוע שלי.

״הקול בראש״

"אי התירס״

״היורד למעלה״

אני כולל ברשימה הזאת את כל הסרטים שראיתי השנה, בלי קשר להפצתם. את ״היורד למעלה״ של אלעד קידן ראיתי בפסטיבל קולנוע דרום, לשם הגיע אחרי הקרנתו בפסטיבל קאן. הוא יוקרן בפסטיבל חיפה ומן הסתם יופץ מסחרית בבתי הקולנוע מתישהו בחצי השנה הקרובה. אבל בינתיים הוא בפנים כי זה סרט כמעט מושלם, בעיניי. הגיג קולנועי שמצלח לזגזג בין אירוניה ובין אהבת אדם, ושמכיל כמות בלתי נתפסת של הברקות.

סרטי התעודה של דוקאביב:

״סיינטולוגיה וכלא האמונה״, ״קורט קוביין: מונטאז׳ של גיהנום״, ״סימור, הקדמה״, ״מאורת הזאבים״, ״סיטיזן פור״, ״שיר ידידות״, ״שיח לוחמים, הסלילים הגנוזים״ (והאם אפשר להכניס פנימה גם את ״הג׳ינקס״?)

״בורג״

״עולם היורה״

״אל תוך היער״

״קינגסמן, השירות החשאי״

זו היתה שנה מבאסת נורא לסרטי אקשן, וזה פחות או יותר סרט האקשן היחיד שחיבבתי השנה (להבדיל מ״מרגלת״, שניסה עשות דבר דומה, אבל בלא הצלחה).

״פרינסס״

״משפחת בלייה״

זו אחת ההפתעות הגדולות שלי השנה. סרט שכל המרכיבים שלו אותתו לי שאני הולך לשנוא אותו, אבל היה בו משהו שובה לב, שעדיין מרגש אותי, גם במבט לאחור. וזה גם אחד הסרטים הכי טובים לצפייה כל-משפחתית לימי החופש הגדול, בייחוד עבור המשפחותשמרגישות שפיקסאר זה כבר תינוקי מדי בשבילם.

״הדב פדינגטון״ ו״בית״

״בן זקן״

״הולכת רחוק״

״סיפורים פרועים״

===========================

ולפינת הסיכום האוטוביוגרפי. גם זה קרה ב-2015: הסדרה התיעודית על תולדות הקולנוע הישראלי בת עשרה הפרקים לערוץ הראשון שהייתי אחד מיוצריה הגיעה סוף סוף לסיום, ולפני שבוע וחצי עלתה לשידור. בגלל שרובכם, אני מבין, לא רואה ערוץ 1, הנה שני הפרקים הראשונים, שמתחילים את סיפורו של הקולנוע הישראלי מהמפגש של אפרים קישון ואורי זהר (וחיים טופול), והקשרים וההבדלים ביניהם. הפרקים המלאים זמינים לצפייה כאן מיד אחרי השידור שלהם, בימי ראשון ב-21:00. מומלץ מאוד לוודא שאתם רואים את הפרקים ב-HD.

 

 

 

נושאים: בשוטף

7 תגובות ל - “סיכום חצי שנתי: הסרטים הגדולים של החצי הראשון של 2015”

  1. דודי מיכ. 1 יולי 2015 ב - 13:32 קישור ישיר

    מלבד "מקס הזועם" (אולי הסרט המופרך של השנה ? כן, בזה הסרט זוכה),
    רשימה יפה ומסכים על אולי כל היתר. רק לא מקס הזועם.
    אה, ומשפחת בלייה- קיטש מעייף לטעמי.

    אם כבר סרט קליל ומהנה בהרבה בעיניי- הייתי מוסיף לרשימה את "מתויגת".
    ובטח את הסרט הסיני המרגש ומצוין "יקירי".

    • גל 2 יולי 2015 ב - 4:59 קישור ישיר

      מקס הזועם הוא סרט האקשן הכי טוב שיצא מאז האביר האפל, אקשן טהור, בלי בלבולי מוח.

    • גל 3 יולי 2015 ב - 9:04 קישור ישיר

      שאלה קטנה בנוגע למה שכתבת בפייסבוק
      יצא לך לראות את סרטי מקס הזועם? אתה יודע מה הם? אתה יודע מה נכנסת לראות?

      ולמה אתה מתכוון במופרך? ללא אמיתי?

  2. מר קולנוע 1 יולי 2015 ב - 15:37 קישור ישיר

    סיפורים פרועים, מקס הזועם 4, הקול בראש והנוקמים 2 הם הסרטים שהכי אהבתי עד עכשיו. סרט מופת אחד ושלושה מצוינים. מרשים

  3. מר קולנוע 1 יולי 2015 ב - 15:39 קישור ישיר

    סיפורים פרועים הוא יצירת מופת. מעניין אם אמצא סרט טוב יותר ממנו השנה

  4. hamlet 1 יולי 2015 ב - 17:30 קישור ישיר

    the winner
    אקס מכינה

  5. איתן 1 יולי 2015 ב - 21:40 קישור ישיר

    יש משהו בפורמט הזה שנקרא אינטרנט שקצת משבש את החשיבה של אנשים. הכל מהר, ועכשיו. אסור שתהיה דממת אלחוט, כי הטראפיק ירד. ואם אין על מה לכתוב, מגייסים פילרים.
    פעם מאוד אהבתי סיכומים. הם באו בסוף השנה. אח"כ הם הפכו לחצי שנתיים. ורק לפני חודשיים עשית (כמו כולם) סיכום רבעוני. מגוחך למדי בעיניי. אני עושה סיכומים בסוף שנה. וסיכום אחד גדול ומקיף. אחרת זה מאבד כל טעם. במקום משהו שבאמת מסתכל אחורה לתקופת זמן משמעותית ומנסה לתאר הרגשה אל מול תקופת זמן שעברה, סיכום שנה הופך לסיכום חצי שנה, שהופך לסיכום רבעון, שעוד יהפוך לסיכום שבועי, ואח"כ לסיכום 3 הדקות האחרונות.

    הרף.

    אז אני רק אגיד שראיתי השנה כמה סרטים מעולים, אבל כמעט אף אחד מהם לא הופץ בארץ מסחרית (שניים מהם אוסטרלים, ואחד צרפתי). מי הם הסרטים האלו? אני אגלה רק בסוף השנה, ב-31 בדצמבר.


השאירו תגובה