16 נובמבר 2015 | 12:22 ~ 8 תגובות | תגובות פייסבוק

האם זה הסרט שהולך לזכות השנה באוסקר?

SpotlightTIFF2015

התשובה היא כמובן ״מי יודע?״, אבל רגע לפני שמתחילים לחלק פרסים (בעוד שבועיים), ובמירוץ אוסקרים שנראה השנה הפכפך יותר מאי פעם, מתחיל לבלוט סרט אחד שהופך פתאום למוביל הלא צפוי במירוץ. האם הוא יזכה? מי יודע. אבל הוא מתחיל להתייצב כמועמד המוביל. לסרט קוראים ״Spotlight״. והנה הקטע: מבירורים שערכנו בימים האחרונים מסתמן שנכון לרגע זה, הסרט הזה כלל לא נרכש להפצה בישראל.

עדכון: יש לסרט מפיץ ישראלי, עכשיו רק נשאר לראות האם ומתי הוא יופץ. במהלך היום, לא מעט מפיצים חיפשו את הסרט עד שלבסוף קיבלתי את העדכונים הערב שהסרט נמצא בידיים של פורום פילם/א.ד מטלון, אלא שהם לא שיבצו אותו בטבלאות ההפצה המופצות בין המפיצים ובין האולפנים, מה שמציב אותו במצב טנטטיבי. עם זאת, בג׳אנקט האירופאי עם שחקני הסרט שמתקיים מחר, יש נציגות לתקשורת הישראלית, מה שאומר שהוא ככל הנראה יופץ מתישהו.

זה הטריילר שלו:

אחרי שהפסיד את האוסקר על ״בירדמן״ לפני שנה, האם זו תהיה ההזדמנות של מייקל קיטון לזכות באוסקר כשחקן משנה?

הבמאי הוא טום מקארתי, שחקן, שהפך לבמאי ותסריטאי, שסרטו הקודם היה ״הסנדלר״ עם אדם סנדלר, מעשיית יידישקייט חביבה שהיתה כשלון גדול באמריקה, אבל הצליחה לא רע בישראל. מקארתי זכה להערכה בזכות סרטיו הראשונים, ״אנשי התחנה״ (הסרט שגילה לנו את פיטר דינקלג׳) ו״האורח״ (עם היאם עבאס). אבל עד היום עוד לא היה לו סרט עם זמזום פרסים כה גדול כמו ״Spotlight". החידוש הוא שאחרי שבועיים בבתי הקולנוע באמריקה – בהפצה קטנה שהולכת ומתחזקת, הסרט מתחיל להיראות גם כמו להיט.

זהו סיפורו האמיתי של ״צוות ספוטלייט״, מערכת התחקירים של ״הבוסטון גלוב״, שב-2002 פרסם את התחקיר שחשף את הכומר ג׳ון גייגן כמי שתקף מינית ואף אנס מאות ילדים. אבל החשיפה היתה רחבה ועמוקה יותר: מול ההאשמות נגד גייגן שכבר התחילו להתברר במערכת המשפטית, צוות ספוטלייט חשף שהכנסיה הקתולית ידעה על מעשיו, וחיפתה עליו במשך קרוב ל-30 שנה, בהן הוא הועבר מקהילה לקהילה, בכל פעם שהחלו לצוץ האשמות חדשות נגדו. סיפור הסרט, כך על פי הטריילר, הוא המאבק של העיתון – עורכיו וכתביו – מול כל הממסד של הכנסיה.

זו הכתבה זוכת הפוליצר מ-2002, שבה עוסק הסרט, שלא היתה ביקורת שלא השוותה אותו ל״כל אנשי הנשיא״ של אלן ג׳יי. פאקולה (אגב, זו שנה גדולה ל״בוסטון גלוב״ בקולנוע. גם הסרט ״חוקי הפשע״ מבוסס על כתבת תחקיר של אותו צוות ספוטלייט).

================

איך זוכים באוסקר? זה תהליך בן ארבעה שלבים, וכדי לנצח סרט צריך לשרוד לפחות שלושה שלבים מתוכו. השלב הראשון הוא הציפיות. סרטים שעוד לפני שראו מתוכם פריים, רק על סמך התקציר ושמות המעורבים, יוצר עניין ודיבורים על סיכוייו באוסקר. אבל בימינו זה כמעט כל סרט שיוצא בין אוקטובר לדצמבר המבוסס על סיפור אמיתי ושמכיל לפחות שם אחד של שחקן או יוצר (או שחקנית או יוצרת) שהיו כבר מועמדים לאוסקר, או זכו בו.

השלב השני הוא גל הביקורות הראשון. האם הקונסנזוס הראשוני הוא של התלהבות או של אכזבה? אם של התלהבות, הסרט עובר לשלב הבא, והזמזום סביבו גדל.

השלב השלישי הוא הקופות. זו הנוסחה העדינה של האוסקרים: למצוא את סרט האיכות, שזוכה לשבחי הביקורת, אבל גם לתשואות הקהל. הוא לא חייב להיות שובר קופות, אבל אסור לו להיות פלופ. זה השלב שכרגע הפיל את כל המתמודדים הגדולים באוסקר עד כה, ובראשם ״סטיב ג׳ובס״. כל הזמזומים של שלב א׳ ו-ב׳ היו שם, אבל אז הוא פגש את הקהל והתרסק, ויהיה לו עכשיו קשה מאוד להתאושש מזה. אפשרי, אבל קשה. בעיקר, כי ברגע שצנחת לרגע, יהיו כאלה שהבאזז סביבם יעלים אותך מהתודעה.

לא רק ״סטיב ג׳ובס״ נכשל, גם ״חוקי הפשע״ ו״על חבל דק״ ו״משברים בע״מ״. וזה הופך את הסרטים שכן הצליחו לכאלה שסיכויי האוסקר שלהם פתאום נחשפים, ובעיקר ״The Martian״, ״גשר המרגלים״ ו״ברוקלין״.

השלב הרביעי הוא עמידות הבאזז במשך דצמבר וינואר. אם ״ספוטלייט״ אכן יהפוך לפייבוריט, האם הזמזום סביבו יצליח להחזיק מעמד חודשיים? אם הוא יזכה בכל הפרסים המקדימים, יהיו שיראו בו סרט שאולי כבר קיבל את שלו, ואת האוסקרים ראוי לתת למישהו אחר. זה קורה בשנים האחרונות יותר ויותר. ואם הוא לא יזכה, הוא ייתפס כלוזר, ואולי יסתפק בפרס ניחומים – תסריט או שחקן משנה.

״ספוטלייט״ (ולצידו ״ברוקלין״, דרמה תקופתית על פי תסריט מאת ניק הורנבי עם סרשה רונן בתפקיד הראשי, שגם היא זוכה להערכה, אך לא לסופרליטיבים) הוא הראשון ששורד את גל סרטי האוסקרים הראשון. בדצמבר יגיעו מולו הגל המאסיבי יותר, ובראשו ״האיש שנולד מחדש״ של אלחנדרו גונסלס איניאריטו ו״קרול״ של טוד היינז. מי משלושתם יצליח להחזיק מעמד גם אצל המבקרים, גם בקופות וגם לשרוד עד פברואר? המירוץ רק מתחיל.

==================

בפעם האחרונה שסרט שהיה מוביל לזכייה באוסקר (ולבסוף זכה) לא היה בכלל מתוכנן להפצה בישראל זה היה עם ״מטען הכאב״, שלבסוף ובדיעבד הופץ על ידי קולנוע לב. כרגע, אין ל״ספוטלייט״ מפיץ ישראלי. מביך.

=================

אז אם וכאשר יימצא לו מפיץ, איך ייקראו לסרט בעברית? נדמה ש״חשיפה״ היה יכול להיות שם ראוי, אבל הוא כבר נתפס בדרמת העיתונות הקודמת, שבכלל נקראה במקור ״Shattered Glass״. עכשיו אתם מבינים למה השמות הפרועים האלה כל כך מביכים ומזיקים? ״זרקור״ יכול להיות לא רע. אבל גם ״ספוטלייט״ או ״צוות ספוטלייט״ יכולים לעבוד.

נושאים: בשוטף

8 תגובות ל - “האם זה הסרט שהולך לזכות השנה באוסקר?”

  1. איתן 16 נובמבר 2015 ב - 13:10 קישור ישיר

    אם ניקח בחשבון שסרטיו הראשונים של טום מקארת'י היו צנועים, מופנמים יותר (וכן, אני זוכר מאוד לטובה את "אנשי התחנה" ואת "האורח"), אז קשה לי להאמין שהמומנטום של "ספוטלייט" יחזיק מעמד.
    יש עוד כמה סרטים שלא הזכרת שיכולים להיכנס חזק למירוץ, והם בעיקר "חדר", שזוכה לביקורות עצומות (נדמה לי שמועמדות לשחקנית מובטחת, ואולי אפילו זכיה), ו"ג'וי" של דיויד או ראסל, שאף אחד לא ראה עדיין, אבל הוא כבר מתכון לאוסקרים, הבמאי הזה (ואני חייב להודות שלמרות שאני לא ממש אוהב את דיויד או ראסל, משהו בטריילר של החדש שלו סוחף ומסקרן אותי)

    ובגלל ש-2015 לא היתה שנה כל כך טובה בקולנוע (מבחינת איכות), אני לגמרי רואה את "הקול בראש" מקבל יותר ממועמדות אחת בקטגוריית האנימציה (על תסריט, ואולי אפילו על סרט); "מקבת'" יכול להיכנס למירוץ (כי שייקספיר זה תמיד טוב לאוסקרים, וחוץ מזה, הסרט הקודם של הבמאי היה היה "סנואטאון" המעולה, והגרסה הזו של "מקבת'" זכתה לאהבת הביקורת בקאן); "הנערה הדנית" גם יהיה במירוץ, אם כי אני לא רואה אותו מתחרה רציני (אולי על השחקן, ונראה די בטוח על שחקנית משנה, כי כולם אוהבים את ויקאנדר);

    ויש גם טרנטינו חדש.

    ואני לא מוציא מכלל אפשרות שגם "הבן של שאול" יקבל יותר ממועמדות אחת;

    אבל נראה לי שבסוף זה יהיה טוד היינס נגד איניאריטו. סרט על לסביות (שאני חייב להודות שהוא הסרט שהכי מסקרן אותי בעונת האוסקרים הנוכחית) או זכיה שניה ברציפות של המקסיקני? לא זה ולא זה נשמע כמו הימור בטוח לזכיה, אז ההפתעות כנראה עוד בדרך.

    דרך אגב 1: יש לפיקסאר סרט שני השנה. הטריילרים לא מלהיבים אותי, אבל הם כבר הפתיעו יותר מפעם אחת בעבר. לך תדע מה יהיה עם "הדינוזאור הטוב"

    דרך אגב 2: הזכרת את "חשיפה", Shattered Glass, סרטו הראשון כבמאי של בילי ריי. בסופ"ש הקרוב יוצא סרטו השלישי של בילי ריי. הרימייק האמריקאי של "הסוד שבעיניים". המקור זכה באוסקר. ואני כבר שומע דברים טובים על הסרט הזה (אבל כשדיברתי עם מי-שזה-לא-יהיה שראה את הסרט, הם לא ראו את המקור, וכנראה אין שם סצינת מגרש כדורגל כמו במקור). ובכל זאת אני מסוקרן.

    • איתי 16 נובמבר 2015 ב - 13:52 קישור ישיר

      בטריילר ל״סוד שבעיניהם״ (נקרא קצת שונה מהמקור, בלי ה׳ הידיעה) ניתן לראות בבירור שיש סצינת מגרש ספורט כמו במקור.

  2. עמית איצקר 16 נובמבר 2015 ב - 13:43 קישור ישיר

    צריכים לקרוא לסרט "זקור באור הזרקורים" )):

  3. יואב 16 נובמבר 2015 ב - 15:08 קישור ישיר

    שיר של XTC בטריילר? אני כבר בעד.

  4. בני 16 נובמבר 2015 ב - 19:35 קישור ישיר

    הסרט נרכש להפצה על ידי סוני. יופץ בישראל דרך פורום

  5. גליה 16 נובמבר 2015 ב - 23:02 קישור ישיר

    וואו איזה קאסט!!!

  6. גיל 18 נובמבר 2015 ב - 20:27 קישור ישיר

    לעניות דעתי הסרט נרכש להפצה בארץ כבר בקאן 2015 כלומר לפני חצי שנה, אז קראנו את התסריט המוצלח שלו והתלבטנו בשל גובה הסכום המטורף שדרשו עבור הזכויות להפצה בארץ. גבוה בכל קנה מידה ובפרט כשמדובר בסרט על כמרים (אופס..) פדופילים ( אופס נוסף)
    כשחזרנו לדון לגביו הוא כבר היה מכור.
    כך שהוא לא נפל תחת כל הזרקורים
    "מתחת לאור" עשוי אולי להיות שם מוצלח. הזרקור קצת פחות מתאים לכאן.
    =================
    רוה לגיל: או, טוב שהצעת את ״מתחת לאור״. כי אני חייב להבין, על ידי מישהו הקשור לעולם ההפצה, למה ״מתחת לאור״ הוא שם טוב. יש כאן שתי מילים, והבנתי שמשום מה בעברית מעדיפים שתי מילים (למה?), ויש משחק מילים משעשע שדרמטולוגים ייהנו ממנו. וכשם כללי למשהו, הוא לא רע. אבל יש לנו כאן סרט על עיתון, ולעיתון יש מדור תחקירים בשם ״ספוטלייט״, הסרט עוסק בצוות הזה – כמו שרואים את רייצ׳ל מקאדמס בטריילר עונה לטלפון ואומרת ״צוות ספוטלייט שלום״. אז למה להרחיק את השם העברי כל כך מהקונטקסט שבתוכו הוא מתפקד. הרי מי שיתרגם את הסרט לא יכתוב בתרגום שלמדור התחקירים של הבוסטון גלוב קוראים ״מתחת לאור״. הוא יקרא לו או ״זרקור״ או ״חשיפה״ (שיט, תפוס כבר) או ״ספוטלייט״. בקיצור, מדיניות השמות – האם חייבים להתעלם מהקונטקסט בסרט, הכל כדי ליצור משהו קליט שלא קשור לעלילה? חייב פעם להבין איך עובד התהליך הזה.

  7. Ido 21 נובמבר 2015 ב - 7:43 קישור ישיר

    Saw Spotlight a week ago. Good movie, not great. Lacks sentiment or suspense, and you gotta have at least one of them for a best picture win. Reminded me of David Fincher's Zodiac for some reason. It's more about the slow, frustrating investigation procedure/process than anything else.


השאירו תגובה