29 מאי 2016 | 13:54 ~ 0 תגובות | תגובות פייסבוק

צפו: סטיבן ספילברג נואם בפני בוגרי הרווארד

סטיבן ספילברג בהרווארד, ביום חמישי האחרון

סטיבן ספילברג בהרווארד, ביום חמישי האחרון

חודש מאי הוא הזמן שבו האוניברסיטאות מקיימות את טקסי סיום השנה וחלוקת התארים, וזה החודש שבו שחקנים ויוצרים מתבקשים להגיע לטקסים האלה לשאת את מה שמוכר בתוך ״Commencement Speech״. כלומר, זה אינו טקס סיום, אלא טקס ההתחלה – התחלת החיים. והרעיון הוא שמישהו בעל שם בתחומו יבוא וייתן לבוגרים הצעירים עצות טובות לחיים. ביום חמישי האחרון אוניברסיטת הרווארד הזמינה את סטיבן ספילברג לנאום מול כיתת הבוגרים (ולקבל תואר דוקטור לשם כבוד), בטקס שהתקיים שם זו הפעם ה-365.

ספילברג יצר הקבלה בין חיי אדם ובין חייה של דמות מתוסרטת. ״כל דמות״, הוא הסביר, ״צריכה לקבל במהלך שעתיים של סרט החלטות שמגדירות את אופיה. בני אדם צריכים לקבל החלטות כאלה מדי יום״. הוא סיפר שהוא עצמו קיבל את התואר שלו בקולג׳ רק לפני 14 שנים: ״בשנה השניה שלי בקולג׳ קיבלתי את ג׳וב חלומותיי מאולפני יוניברסל, אז נשרתי מהלימודים. אמרתי להוריי שאם עסקי הקולנוע לא ילכו, אחזור ללימודים. עסקי הקולנוע הלכו מצוין״. השינוי חל כשילדיו של ספילברג – יש לו שבעה – התחילו לשמוע ממנו בבגרותם כמה חשוב ללכת ללמוד באוניברסיטה, וכדי להוכיח להם הוא נרשם ללימודים וסיים את התואר שלו, כשהוא בשנות החמישים לחייו.

ספילברג הקדיש את הנאום שלו לאביו ארנולד, בן ה-99, שהיה שם בקהל, ״האיש שבגיל 12 נתן לי מצלמת קולנוע, שעזרה לי למצוא הגיון בעולם״.

ארנולד ספילברג בן ה-99

ארנולד ספילברג בן ה-99

ספילברג קרא לבוגרים הצעירים להיות מעורבים בעולם, להילחם נגד שנאה, אפליה וגזענות. הוא ציטט את הנשיא אוהבמה שאמר בשגרירות ישראל בוושינגטון שלמרבה הצער אנחנו עדים לכך שאנטישמיות באירופה נמצאת בעלייה. למרות שנטייה הטבעית של בני האדם היא למצוא זהות שבטית, ולחלק את העולם בין ״אנחנו״ ו״הם״, הוא ביקש מדור העתיד שיחפשו את ״אנחנו״ ולא לשמוע אחרים, ״גם לא אם הם בוגרי ייל״. ואז הוא הוסיף: ״הבן שלי בוגר ייל״, מה שהוביל לכמה קריאות בוז הישר מבימת הסגל. הוא גם ביקש מהצעירים להרים את העיניים מהמכשירים הדיגיטליים מדי פעם ולימור קשר עין עם הזולת. ״קשר העין זו האנושיות שלנו כשהיא מעורבבת עם קצת אי-נחת חברתית״. ולבסוף הוא ביקש מהם, למען ההורים שלהם, לעשות כמאמרו של אי.טי: ״לכו הביתה״.

========================

והנה להבדיל, כמה שבועות לפני כן, ״נאום ההתחלה״ של אוליבר סטון, בדיוק בן גילו של ספילברג וגם הוא בעל שלושה אוסקרים, באוניברסיטת קונטיקט, בו הוא מדבר על הערך שבכישלון:

בסופו של דבר, למרות נקודות מוצא שונות והבדלים בגישות, שניהם אומרים דברים דומים: האזינו לאינטואיציה שלכם, טפחו את הסקרנות שלכם. העריכו השכלה מאוחרת, בייחוד לימודי היסטוריה, כי רק כך תדעו באמת מה קורה בעולם סביבכם. סטון בוטה יותר, ביקורתי יותר.

נושאים: בשוטף

השאירו תגובה