10 ינואר 2011 | 21:43 ~ 8 תגובות | תגובות פייסבוק

הבמאים: המועמדים והמנוחים

גילדת הבמאים של אמריקה פרסמה את מועמדיה לפני כשעה. חמשת הבמאים האלה למעשה מצמצמים את התחרות למחשת הסרטים הבולטים בדרך לאוסקר: על פי רוב (באופן די מוחלט) הבמאי שיזכה בפרס גילדת הבמאים יזכה באוסקר על הבימוי, והסרט שלו גם יזכה באוסקר על הסרט. כך בדרך כלל (היו יוצאי דופן, בודדים מאוד). המועמדים הם:


דיוויד פינצ'ר ("הרשת החברתית")

טום הופר ("נאום המלך")

דארן ארונופסקי ("ברבור שחור")

דיוויד או. ראסל ("פייטר")

כריסטופר נולן ("התחלה")


זהו. זו החמישיה. אם למישהו היו מחשבות שהאחים כהן יזכו באוסקר, היום הם די התבדו. אם מישהו חשב שלליסה צ'ולודנקו עם "הילדים בסדר" יש איזשהו סיכוי, הוא נגוז. אם דיסני האמינה שהיא יכולה לדחוף את "צעצוע של סיפור 3 " לזכיה ולא רק למועמדות, החלום הזה נגמר. המירוץ נותר כשהיה: "נאום המלך" נגד "הרשת החברתית", כשרק "פייטר" ו"ברבור שחור" כרגע מהווים איזשהו איום עליהם.


====================


הבוקר הלך לעולמו בגיל 82 פיטר ייטס, הבמאי הבריטי שתיאוריית האוטר לא עבדה עליו. קצת כמו רוב ריינר בימיו הטובים, כך גם לייטס היו כמה שנים בהם הוא הצליח לעבור באופן מרשים בין סגנונות וז'אנרים ולהניח את ידיו על התסריטים הכי טובים בהוליווד. אחרי שביים פרקים בסדרת הטלוויזיה "המלאך" עם רוג'ר מור הוא עשה היסטוריה קטנה כשביים את "בוליט", אחד מסרטיו המפורסמים של סטיב מקווין, שהתפרסם בזכות סצינת המרדף הארוכה ברחובות סן פרנסיסקו (היא קצת התיישנה בהשוואה לעידן המייקל ביי). "בוליט" זכה לעיון מחודש ושנון למדי ב"זודיאק" של דיוויד פינצ'ר, שלכאורה מספר את הסיפור האמיתי סביב הבלש שחקר את סדרת חקירת הרציחות שב"בוליט" נעשה בהשראתו.


אבל עבורי ייטס הוא הבמאי של "תרגילים בהתבגרות" ("Breaking Away"), מ-1979, סרט רכיבת האופניים הנפלא, המצחיק והמרגש, עם דניס קווייד ודניס כריסטופר, המבוסס על אחד התסריטים המקסימים שנכתבו בהוליווד, מאת סטיב טסיץ' (לימים התסריטאי של "ג'ורג'יה" ושל "העולם על פי גארפ"). טסיץ' זכה באוסקר על התסריט הזה (והוא בעיני אחד התסריטאים הגדולים של שנות השבעים). ייטס וטסיץ' המשיכו הלאה בעוד שני סרטים, פחות משמעותיים. ייטס המשיך עם חביב האוסקרים "המלביש" ב-1983 (האמת, כשחושבים על זה, אז "המלביש" היה "נאום המלך" של שנות השמונים), ובמקביל התחיל לדעוך עם סרטים פחות מרשימים ("קרול"). ייטס הוא חלק מקבוצת במאים – נורמן ג'ואיסון וג'ון בדהם קופצים לי לראש – שדי במקביל אליו גם נעו במקצוענות בין סרטים מסוגים שונים, שקשה למצוא בהם אמירה אישית, אלא ביצוע מדויק ורגיש ונאמן של תסריט. כשהתסריטים היו טובים הסרטים היו טובים.



==================


סטיב פונד, שכותב על קולנוע ל-The Wrap, מעדכן בטוויטר שהוא רואה בזה אחר זה את הסרטים הזרים המתחרים על מועמדות לאוסקר על סרט בשפה זרה. אז שאלתי אותו אם ראה את הנציג הישראלי, "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש". והוא ענה, בטלגרפיות טוויטרית: "זה סרט חזק, ושמעתי שהיתה לו הקרנה מצוינת באקדמיה". השורט-ליסט של תשעת הסרטים הזרים שמהם יבחרו חמשת המועמדים יתפרסם ממש בכל רגע.

נושאים: בשוטף

8 תגובות ל - “הבמאים: המועמדים והמנוחים”

  1. רז-ש 10 ינואר 2011 ב - 22:39 קישור ישיר

    שוב רק הסתייגות קלה מהבטחון: לפי מה שהבנתי פתקי ההצבעה לגילדת הבימאים נשלחו כבר באמצע נובמבר. המומנטום של האחים כהן התחיל רק השבוע כשהוא הפך בעצם לסרט המכניס ביותר של האחים כהן בקופות בזמן קצר. הדיבור על האחים כהן בשבוע האחרון נובע מהמומנטום הזה. כרגע הם הסרט הכי רוחי מבין הסרטים הבולטים במועמדויות שלהם (חוץ מהתחלה כמובן, אבל אף אחד כבר לא לוקח את התחלה בתור מועמד רציני לזכות). לא צריך לזלזל במומנטום של קופות שנלווה למומנטום של מבקרים. זה לא שאומץ אמיתי הוא פייבוריט לזכיה. רחוק מזה. אבל אם תהיה הפתעה ענקית כמו שקורה אחת ל10 שנים בערך- אז יש פונטציאל שזה יהיה משם. ואסור לשכוח גם את העובדה ששיטת ההצבעה החדשה לאוסקרים שונה מאוד משיטת ההצבעה של הגילדות. פתק הצבעה על פי דירוג עדיפויות יכול לנפק הפתעות. (וגם נראה מה אופרה וינפרי תגיד…)

  2. משה 11 ינואר 2011 ב - 16:04 קישור ישיר

    תודה רבה

  3. דני 11 ינואר 2011 ב - 16:58 קישור ישיר

    ג'יימס קמרון על מצב הסיפור בהוליווד.

    http://www.movieline.com/2011/01/james-cameron-sinks-universals-battleship.php

  4. יניב אידלשטיין 11 ינואר 2011 ב - 19:48 קישור ישיר

    זכרונך קצת בגד בך, יאיר… "זודיאק" לא התכתב עם "בוליט" אלא עם מותחן אחר שהתרחש בסן פרנסיסקו, "הארי המזוהם".

    =================

    רוה ליניב: רגע רגע, יש עוד שבריר זכרון במוח המתאבן הזה. יש שם עניין שלם עם זה שסטיב מקווין משתמש בדמות שמגלם מארק רופאלו ב"זודיאק" כשהשראה לדמות שלו ב"בוליט", לא?

  5. סטיבי 11 ינואר 2011 ב - 20:12 קישור ישיר

    לא יודעת אם מקווין השתמש או שהדמות שלו נכתבה בהשראה של…, אבל כן, יש. אם כי לא בדיוק ברור שזו הכוונה מהטקסט הנ"ל 🙂

  6. יניב אידלשטיין 11 ינואר 2011 ב - 20:21 קישור ישיר

    וואלק, אוקיי, גם כזה דבר היה
    חזרתי בי :^)

  7. יניב 11 ינואר 2011 ב - 21:09 קישור ישיר

    ראיון עם ג'ודי סולומון על גלובוס הזהב
    http://www.thedailybeast.com/blogs-and-stories/2011-01-10/the-golden-globes-seating-arbiter-judy-solomon

  8. עמית איצקר 12 ינואר 2011 ב - 8:38 קישור ישיר

    "זודיאק" מתכתב גם עם "הארי המזוהם" וגם עם "בוליט". הדמות של בוליט מבוססת על הדמות שגילם מארק רופאלו ב"זודיאק".


השאירו תגובה