23 פברואר 2011 | 11:46 ~ 4 תגובות | תגובות פייסבוק

עוד ארבעה ימים לאוסקר: האזינו לארבעת השירים המועמדים

אוקיי. האוסקר ממש מתקרב. מתחילים לסגור קצוות, ולארגן עניינים אחרונים, ומתחילים לצבור שינה לקראת הלייב-בלוג המסורתי (בפעם השישית!) שנקיים כאן בלילה שבין יום ראשון ליום שני, החל מ-3:00. לייב בלוג האוסקרים, מאז השקת הבלוג הזה, הוא הפוסט הנקרא ביותר של השנה. זה הסופרבול של "סינמסקופ". אבל עוד לפני כן: בשישי אני מקווה להעלות כאן את הימוריי הסופיים. המצב כל כך לא החלטי – לא רק אצלי אגב – שאני עדיין חושב לשנות כמה מהימוריי ברגע האחרון. יש לי תחושה שיהיו בטקס השנה כמה וכמה הפתעות, השאלה היא האם אצליח לזהות אותם מראש. שימרו את ההימורים שלכם וצרפו אותם לתגובות בפוסט ההימורים של יום שישי (השנה אין טופס הימורים מסודר). וביום ראשון, אני מזכיר, יתקיים מרתון אוסקרים במכללה הישראלית לאנימציה, מ-19:00 עד 7:00. בתחילתו, אני ארצה ואנסה לענות על השאלה "למי בכלל אכפת מהאוסקרים?", ואחרי תדבר טל לוטן על סרטי האנימציה המועמדים השנה. ואז יהיו ניחושי אוסקר עם פרס ראוי. ולבסוף, הקרנת טקס האוסקר על מסך גדול באולם ההקרנה של המכללה (ואם תביאו אתכם לפטופ או סמאטרפון, תוכלו להשתתף במקביל גם בלייב-בלוג של "סינמסקופ"). והכל בחינם. ומטר וחצי שמאלה מהסינמטק (או ימינה, אם אתם באים מקרליבך): רחוב הארבעה 4, תל אביב (קומה א'. מעל הגלידריה).



עכשיו נעבור לקטגוריית השיר. רק ארבעה שירים קיבלו מוועדת מיון השירים ניקוד שמספיק כדי להיכלל במועמדים, לכן השנה יש רק ארבעה מועמדים. שניים מהם, כמו פעם, מסרטי אנימציה. היו שנים שדיסני שלטה בקטגורייה הזאת, ויש לזה זכר מרשים למדי במועמדויות השנה: גם אלן מנקן (המועמד על השיר מ"פלונטר") וגם רנדי ניומן (המועמד על השיר מ"צעצוע של סיפור 3 ") הם שניים מהמלחינים הכי מעוטרי מועמדויות בתולדות האוסקרים, רובן על סרטי אנימציה של דיסני ו/או פיקסאר. זו המועמדות ה-20 של מנקן, והמועמדות ה-21 של ניומן. ההבדל הוא שניומן זכה כבר באוסקר אחד (על השיר מ"מפלצות בע"מ"), אבל מנקן זכה כבר בשמונה אוסקרים (למעשה, המצב היה כזה שבתחילת שנות התשעים, אם מנקן היה מועמד, מנקן היה זוכה).


מאז השתנו הדברים. סרטי האנימציה של דיסני איבדו את הזוהר והיוקרה ואת הגרוב, והפסיקו להיות המיוזיקלס הנהדרים שהם היו בימי ג'פרי קצנברג, וממילא שירי מיוזיקלס די יצאו מהאופנה באוסקרים. איימי מאן ואליוט סמית הופיעו באוסקרים, אלטון ג'ון, פיל קולינס, אמינם, ברוס ספרינגסטין ובוב דילן זכו. פיטר גבריאל היה מועמד. שני שירי היפ-הופ (מתוך "8 מייל" ו"Hustle and Flow"), שיר קאנטרי (מ"לא לא שפוי"), ושיר הודי  (מ"נער החידות ממומבאי") זכו בפרסים בעשור האחרון. עכשיו הציבו את כל אלה אחד נגד השני. מי יזכה? הו, שאלה טובה.


הנה ארבעת השירים המועמדים, זמינים להאזנתכם ולבחירתכם (לחצו על הלינקים כדי להפעיל את הנגן של כל שיר). סידרתי אותם לפי מה שנראה לי כמו הסדר ההגיוני של סיכויי הזכייה שלהם.


1. מתוך "צעצוע של סיפור 3 "

כאמור, מועמדות 21 לרנדי ניומן, מתוך אחד הסרטים הכי אהובים של השנה, והסרט הכי קופתי של השנה. זה המועמד המוביל לזכייה, ולא מעט לאו דווקא בגלל השיר – הסימפטי לכשעצמו – אלא כהוקרה לסרט, וגם לרנדי ניומן, אחד האנשים הכי אהודים בתעשייה. אם הוא יזכה, זה יהיה האוסקר השני שלו.


"אנחנו צריכים להיות ביחד". רנדי ניומן (צעצוע של סיפור 3)




2. מתוך "127 שעות"

לא.ר רחמן, המוזיקאי ההודי שכתב את השיר, יש כבר שני אוסקרים: על הפסקול ועל השיר מתוך "נער החידות ממומבאי". וזה שיתוף הפעולה החדש שלו עם דני בויל. האמת, אם בוחנים את השירים רק מבחינה מוזיקלית, זה השיר שאני הכי מחבב מתוך הרביעיה. קודם כל, כי יש לי חיבה לדיידו, וגם לצליל הפיטר גבריאלי של השיר. והוא גם שיר לא לחלוטין צפוי, מהסוג שמתגנב מאחוריך באיטיות, ולא סוחף אותך מיד. אולפני פוקס וחברת יוניברסל מיוזיק הזדרזו להוציא קליפ לשיר אבל אני לא משלב אותו כאן כי הוא די הורס את כל הסרט, אם לא ראיתם. מה שכן, בתחילתו אפשר לראות מה הכלי שעליו מנגן רחמן שעושה את צליל הסלייד-באס היפה הזה שמלווה את השיר. אם רנדי ניומן יפסיד, זה השיר שיזכה (ורחמן יחלוק את האוסקר השלישי שלו עם דיידו ועם אחיה, רולנד ארמסטרונג, שותפיו לכתיבת השיר).


"If I Rise". דיידו וא.ר רחמן (127 שעות)




3. מתוך "פלונטר"

המועמדות ה-20 של אלן מנקן, אחד המלחינים הגדולים האחרונים של המיוזיקל ההוליוודי הקלאסי. הפסקולים שלו ל"בת הים הקטנה", "היפה והחיה" ו"אלאדין" הם מהאהובים עליי מכל פסקולי המיוזיקלס ההוליוודיים, ו"פלונטר" היה מעין ניסיון לחזור אל הפורמט הזה: סרט נסיכות עם שירים. והאמת? אני חשבתי שהוא היה נהדר. ממש אהבתי את הסרט הזה. ולא יעזור, אני סאקר גמור לשירים האלה של דיסני, שהם פצצת קיטש עצומה, אבל מרגשים אותי נורא (הם בעיקר עובדים מול הסצינה בסרט, ולאו דווקא בהאזנה נפרדת). אבל לשיר הזה, ככל הנראה, אין באמת סיכוי לזכות. אם הוא יזכה, מנקן – שזה יהיה האוסקר התשיעי (!) שלו – יחלוק את הפרס עם גלן סלייטר, שכתב את המילים. מנדי מור מבצעת את השיר יחד עם זכארי לוי.


"אני רואה את האור". מנדי מור (פלונטר)



4. מתוך "Country Strong"

סרט על מוזיקת קאנטרי? תשכחו מהסיכויים לראות אותו בארץ. בשנה שעברה סרט על זמר קאנטרי זכה בשיר וגם בפרס השחקן ("לב לא שפוי"), ועדיין נגנז. בגלל הזכיה של שיר קאנטרי בשנה שעברה יש כאלה שטוענים שלשיר הזה יש גם סיכוי השנה, בייחוד בזכות העובדה שגווינת פאלטרו מבצעת אותו (ומאז ההופעה שלה ב"Glee" אנשים די נשפכים גם מגווינת פאלטרו הזמרת). היא גנבה את ההצגה לפני כמה שבועות כשהופיעה עם שיר הנושא מהסרט בטקס פרסי הקאנטרי. השנה באוסקרים יחזירו את השירים לטקס – לא מעט בזכות העובדה שהם רצו את פאלטרו שרה גם אצלם. וכך יהיה (השיר שמועמד לאוסקר הוא שיר אחר, קצת, לא זה שיא שרה בפרסי הקאנטרי). וכך יהיה לנו באוסקרים הקרובים את פאלטרו, דיידו, מנדי מור ורנדי ניומן. לא רע. אגב א': בגלל שהרבה זמן לא ראינו את גווינת פאלטרו בסרט אז לא יצא לי הרבה זמן להגיד את זה, אבל רק שתדעו שאני חושב שגווינת פאלטרו אדירה. אגב ב': היא רק מבצעת את השיר. אם הוא יזכה באוסקר, מי שיקבל את הפרס בפועל הם כותבי השיר: טום דאגלס, הילרי לינדסי וטרוי ורגס, שזו המועמדות הראשונה לשלושתם.


"באה הביתה". גווינת פאלטרו (Country Strong)



נו, אז מי מהם יזכה?

נושאים: בשוטף

4 תגובות ל - “עוד ארבעה ימים לאוסקר: האזינו לארבעת השירים המועמדים”

  1. איתן 23 פברואר 2011 ב - 12:50 קישור ישיר

    1. מאז שאמא שלי לקחה אותי לראות את "צלילי המוזיקה" כשהייתי ילד אני שונא מחזמרים. זה מעצבן אותי שעוצרים את הסרט כל פעם בשביל נמבר מוסיקלי. וזה תמיד עצבן אותי. כשלמדתי קולנוע ראיתי גם את "שיר אשיר בגשם". סבלתי קשות.
    ולכן אני אסיר תודה למי שזה לא יהיה שהוציא את השירים מסרטי האנימציה. סוף סוף אפשר לראות סרטים כמו שצריך,ללכת עם הדמויות והסיפור, לצחוק ולהתרגש במשך שעה וחצי.
    2. הקשבתי לכל השירים. גם אני הכי אוהב את השיר מתוך "127 שעות". אבל אני לא יודע מי יזכה. השיר שזכה בשנה שעברה ביטא בסגנון שלו את תוכנו – אדם שמסתכל אחורה על חייו. השיר של גווינת' (או איך שלא כותבים את השם שלה) מלא שמאלץ דביק.וגם מנדי מור מפציצה בסכריניות. אני נוהג לתאר חוויה של הקשבה לשירים כאלו כשוות ערך לשתייה של כוס קפה עם 20 כפיות סוכר מעורבבות לתוכה. פיכס.
    והשיר של רנדי ניומן הוא סתם נחמד לטעמי. אבל אני לא חבר אקדמיה, וקשה לדעת מכאן לאן הרוח נושבת בקטגוריה הזו.
    3. הנה דוגמא למה אני לא ממש מרגיש מחובר לעידן הדיגיטלי של ימינו, ולכל הפייסבוק-שמייסבוק הזה: יהיה אירוע מעניין. תהיה אינטראקציה מרתקת. ואתם תתקשרו אחד עם השני…דרך הלפ-טופים?
    הרי גם ככה, כשאני משתתף בלייב-בלוג הזה, אני משתדל להגיב רק בפרסומות (אני סאקר של נאומי תודה). אבל אתם תהיו שם, תסתכלו על מסך שמשדר בשידור חי את האוסקר, ובמקום לשמוח/להריע/לצעוק בוז על המסך (כמו שעושים אנשים שצופים בבתי-קפה במשחקי ספורט) אתם תביעו את רגשותיכם…במחשב?
    איזו מין חווייה משונה זאת הולכת להיות. (אני לא בא. אני צריך לעבוד בבוקר שאחרי. אבל אני אהיה בלייב-בלוג, בבית. אתם תתחילו את האירוע בשבע בערב, ואני אלך לישון מוקדם, לצבור כוחות).

  2. שלומי 23 פברואר 2011 ב - 16:11 קישור ישיר

    1. גם אותי אמא שלי לקחה ל"צלילי המוזיקה". אולי זה היה באותו אולם?… החוויה שלי היתה אמביוולנטית יותר.
    2. פלונטר הוא משוברי הקופות החזקים של השנה בארץ אליבא דבוקס אופיס מוג'ו. כמובן, איך מחשבים "שנה" זה מושג יחסי, אבל הוא לבטח בין חמשת הראשונים של תשע"א(כרגע), ובין עשרת הראשונים של 12 החודשים האחרונים.

  3. Shai 23 פברואר 2011 ב - 19:04 קישור ישיר

    I like musicals.and those who say that people just start singing, with no reason,have no idea how wrong they are. But for that I'll have to give a long explanation about the structure of musicals.So I leave it as it is.I like the song from 127 hours(which will be on general release,here in Amsterdam as of 24th February), but I also like the one from Rapunzel

  4. אדון האופל 25 פברואר 2011 ב - 2:34 קישור ישיר

    זה קצת מבלבל אותי, בויקי ספרתי 19 מועמדות לניומן בעוד בימד'ב יש לו 20 מועמדות לאוסקר (כולל זכיה אחת) ובאף אחד מהם לא 20. אותו דבר בקשר למנקן, לפי רשימת המועמדויות שלו בויקי ובימד"ב יש לו 19 מועמדות ולא 20 (למרות שבתחילת הכתבה בויקי רשום שיש לו 20) :S


השאירו תגובה