04 ינואר 2023 | 20:34 ~ 0 תגובות | תגובות פייסבוק

"רעש לבן", ביקורת

"רעש לבן". היטלר נגד אלביס

דיברתי על "רעש לבן" בחצי השני של פודקאסט הקולנוע של סינמסקופ ברדיו הקצה. האזינו כאן

"רעש לבן", סרטו החדש של נואה באומבך ("סיפור נישואים") שעלה בסוף השבוע בנטפליקס, מתחיל עם הרצאה בקולנוע. על רקע סצינת מונטאז' של מכוניות מתרסקות ומתפוצצות, מרצה לתרבות ההמונים האמריקאית בקולג' קטן מסביר לכיתה של תלמידים ותלמידות שסצינות של התרסקויות מכוניות מייצגות את המהות של הרוח האמריקאית. אלה, לדבריו, סצינות של חופש, שחרור וחירות, לא של הרס ומוות. אלה, לדעתו, ייצוגים קולנועיים לרגעים שחוגגים את החיים. בדיוק חצי שעה אחר כך התפוצצות כזאת של כלי רכב כשמיכלית דלק תתנגש ברכבת מטען עמוסה בחומרים רעילים ותתפוצץ בכדור אש פוטוגני וחגיגי (ואירוני) – תשנה את מהלך העלילה של הסרט והדמויות.

באומבך מזוהה עם דרמות משפחתיות קטנות וקאמריות, על משפחות ברגעי התפרקות. מההורים המתגרשים ב"לחיות בין השורות" ועד ההורים המתגרשים ב"סיפור נישואים", מבן סטילר במצוקה ב"גרינברג" לבן סטילר במצוקה ב"סיפורי מאירוביץ". לכן, על פניו, הבחירה של אחד הבמאים והתסריטאים המוכשרים והמושחזים שעובדים כרגע בפאתי הוליווד לעבד לקולנוע את ספרו של דון דלילו מ1985 נראית יוצאת דופן: פתאום סרט תקופתי, המתרחש בשנות השמונים, שדורש הפקה גדולה יחסית, שמתרחקת מהריאליזם העוקצני, הוודי אלני לפרקים, של סרטיו הקודמים, ובוחר בייצוגים סימבוליים על פני ישירות חותכת. אבל בליבו, "רעש לבן" הוא בדיוק אותו סרט באומבכי טיפוסי: הפעם זו לא משפחה שמתפרקת, אלא משפחה שהורכבה לה יחד מבני זוג וילדיהם מארבעת נישואיהם הקודמים, ולמרות שהסיטואציות הנוכחיות כאילו לקוחות מסרט אסונות, המציאות נותרת אבסורדית, אירונית, שמוצאת הומור ברגעים מרירים.

כתמיד אצל באומבך, הגיבורים הם זוג אינטלקטואלים, שחי את חיי הרוח והמוח, ולא חיים של חיצוניות ואסתטיקה. אחרי הכל, אלה האייטיז. אדם דרייבר מגלם פרופסור במכללה, ראש המחלקה ללימודי היטלר, שחי עם אשתו (גרטה גרוויג) בעיירה מנומנמת עם ארבעת ילדיהם. רגע לפני שהמשאית מתנגשת ברכבת הוא עורך דוקרב אינטלקטואלי עם עמיתו מפתיחת הסרט, שבו הם מציגים זה מול זה עד כמה סיפורי חייהם של אלביס ושל היטלר היו דומים, עד כמה הקשרים של שניהם לאימם היו קרובים, ואיך הפרטים האלה השפיעו על שני האנשים שגרמו למיליוני אנשים להריע ולהצדיע להם. בדקונסטרוקציה ש"רעש לבן" עושה לתרבות האמריקאית הערצה ועריצות הם היינו הך, ותרבות המונים היא מבוא לפאשיזם.

בלב הסרט ממש כמו הספר עומד אירוע קטסטרופלי, כשענן רעיל מאותה תאונת רכבת מתפזר באוויר ומחייב את פינויים של תושבי העיירה האוניברסיטאית. הסיפור הסמלי של דלילו מלפני 37 שנה מקבל בידיו של באומבך קונטקסט סאטירי עכשווי כשנדמה שכל מה שקורה בעת מצב החירום הרפואי הזה נשמע דומה להפליא למה ששענו מהרשויות בימים הראשונים של מגיפת הקורונה: מידע חלקי, הוראות סותרות, ניסיון להרגיע ולשדר שליטה, ומנגד כאוס מעורר פניקה. האם להתפנות או להישאר בבתים? האם לעטות מסיכות או לא? האם לברוח עם כולם או לנסוע נגד הזרם? המשל הספרותי על אמריקה שחיה על פי תהום חיים מלאכותיים, פלסטיקיים, פוסטמודרניים, של מוצרי צריכה ודימויים תקשורתיים, הופך בסרט לסיטואציה שמרגישה קרובה, מוכרת ומטרידה, ובעיקר לא ספקולטיבית בכלל.

אבל "רעש לבן" הוא לא הגיג חברתי של ימי אחרי המגיפה. הוא תיאור של אמריקה שחולה במחלה חברתית, של חברה שקורסת תחת צרכנות יתר, שנכנעת למותגים ולקפיטליזם שמרגיע את החרדה כמו סם. הדימוי הגרנגיוזי ביותר בסרט הוא של סופרמרקט ענק, שמוצג בסרט כמעין תחנת מעבר בין עולם החיים לעולם המתים, המקום שאליו אמריקה מגיעה כדי להתאושש מפחד המוות שלה, מקום מואר תמיד, עם שפע אינסופי, שבו הכל זמין ומזמין (אגב, בדת הטיבטית, אותה תחנת מעבר בין העולם הזה לעולם הבא נקרא "בארדו", וכך גם נקרא סרטו החדש של אלחנדרו גונסלס איניאריטו, שעלה שבוע לפני כן גם בנטפליקס). הסופרמרקט ועולם הצריכה הם דימוי של מוות מוחי, של חיים ללא ערכים לא ערכים מוסריים ולא ערכים תזונתיים. וזה המקום שאליו מתכנסים גיבורי הסרט לסצינת כותרות הסיום הפנומנלית שלו, שהופכת את "רעש לבן" למסיבת דיסקו. סרטו של באומבך נטול את הליטוש, הדיוק והחדות של סרטיו הקודמים, ויש בו רגעים מושלמים לצד רגעים שבהם העלילה מסתובבת סביב עצמה בחוסר אונים. אבל סצינת הסיום הזאת שווה את הכל היא הופכת את האבסורד להגיוני, ומציאות בלתי שפויה לנורמלית.

(גרסה מורחבת לביקורת שפורסמה ב"כלכליסט", 1.1.2023)

נושאים: ביקורת

השאירו תגובה