17 פברואר 2014 | 15:29 ~ 3 תגובות | תגובות פייסבוק

רוחות נושבות

מת מהתקף לב

מת מהתקף לב

אתם מבינים, כששירלי טמפל הולכת לעולמה בגיל 85, זה מופיע ככותרת בכל אתרי החדשות והעיתונים, ולי – שמעולם לא היה לי שום עניין בסרטיה – אין מה לכתוב על כך, למרות חיבתי הניכרת לעין להספדים מעל דפי בלוג זה. מצד שני, כשאיש כמו ג׳ימי מורקמי הולך לעולמו בגיל 80, השטח פנוי בשבילי. עבור אנשי האייטיז, ג׳ימי מורקמי – אמריקאי ממוצא יפני שעבד כאנימטור בעיקר באירלנד – מוכר בזכות שני סרטים.

העיקרי שבהם הוא ״כשהרוח נושבת״, סרט אנימציה מ-1986, סרט אנימציה נדיר מסוגו, שהיה מיועד לקהל מבוגר ובוגר, העוסק בשני קשישים בריטיים והתמודדותם המאוד מדכאת עם החיים שאחרי מתקפת טילים גרעינית, וגסיסתם ממחלת קרינה. הסרט המאוד מבאס הזה – אני מודה שהוא הסב לי סבל רב – זכה ללא מעט תשומת לב לא מעט בזכות הפסקול שלו, שהתקבצו בו רוג׳ר ווטרס, פול הארדקאסל, ג׳נסיס, סקוויז ויו קורנוול (מהסטרנגלרס) ודיוויד בואי, ששר את שיר הנושא.

״כשהרוח נושבת״ היה שיתוף הפעולה השני של הצוות הזה, בראשות מורקמי, עם הסופר ריימונד בריגס, שכתב את הרומן הגרפי עליו מבוסס הסרט. ארבע שנים לפני כן היה מורקמי אחראי על עיבוד נוסף, לספר הילדים של בריגס, ״איש השלג״. הסרט הקצר מוקרן עד היום כמעט כל חג מולד בטלוויזיה הבריטית. הנה הוא (ביימה אותו דיאן ג׳קסון, שהיתה אנימטורית ב״כשהרוח נושבת״, וגם ב״צוללת צהובה״, כולם מאת אותו מפיק. ג׳ימי מורקמי חתום כבמאי אחראי):

 

הקרדיט השני שלו הוא אחד מפרטי הטריוויה הנפלאים של עולם הקולנוע. למרות שהוא היה מוכר כאיש אנימציה (שהיה אף מועמד לאוסקר) מורקמי ביים את סרט הלייב אקשן המד״בי, ״Battle Beyond the Stars״ שהפיק רוג׳ר קורמן ב-1980. למה הסרט הזה כה מסעיר בעיניי? קודם כל כי הוא אחלה בי-מובי. אבל הסרט הזה גם הזניק שתי קריירות נפלאות של יוצרים שעבדו בו בתחילת דרכם. האחת, של התסריטאי ג׳ון סיילס (לימים במאי ותסריטאי של סרטים חברתיים נפלאים כמו ״עיר של תקווה״ ו״דג התשוקה״), והסרט הזה הוא גם אחד הג׳ובים הראשון של ג׳יימס קמרון, שעיצב וצילם את כל סצינות המפלצות בסרט.

לפני כעשור, כשהוא כבר בן 70, ביים מורקמי את הקליפ לשיר ״מלך ההר״ של קייט בוש.

הנה פירוט מקיף על חייו ועבודותיו של מורקמי, שהלך לעולמו אתמול, עם דגש על קריירת האנימציה שלו.

================

והנה עוד הספד, הפעם לג׳ון הנסון. ג׳ון הנסון היה בנו הצעיר של ג׳ים הנסון, וכמו ארבעת אחיו, גם הוא היה קשור לממלכת החבובות שבנה אביהם. ב-1990 מת ג׳ים הנסון בגיל 53, וביום שישי מת במפתיע ג׳ון הנסון מהתקף לב והוא בן 48 בלבד. הנסון הצעיר היה בובנאי, שהפעיל את החבובות בעשרים השנים האחרונות (בתקופת הדמדומים של החבובות, לפני ההתנעה המחודשת של המותג על ידי דיסני), ובעיקר הוא היה מזוהה עם דמות העוג הענקית סוויטאמז (Sweetums), שהיתה התחפושת שלו במשך רוב שנות התשעים.

נושאים: בשוטף

3 תגובות ל - “רוחות נושבות”

  1. hamlet 17 פברואר 2014 ב - 16:23 קישור ישיר

    Battle Beyond the Stars
    אחלה שלוק-סרט ,עם שחקנים נהדרים
    יובא לסינמטק מייד…
    אין על רוג'ר קורמן

  2. JNH 17 פברואר 2014 ב - 17:13 קישור ישיר

    Battle Beyond the Stars גם הזניק את הקריירה של המלחין ג'יימס הורנר, שהסרט הזה הוא מעבודותיו הראשונות ונשמע כמו סקיצה של הפסקול שלו ל"סטאר טרק 2" שהוא עשה שנתיים אחר כך.

  3. גיל 17 פברואר 2014 ב - 20:40 קישור ישיר

    להזכיר את גון סיילס היקר מבלי להזכיר את כוכב בודד הנפלא?! אולי סרטו הטוב ביותר
    ולבטח היחיד מסרטיו שהצליח בארץ ואף זכה באותה שנה בפרס סרט השנה של מבקרי
    הקולנוע בפסטיבל חיפה (פרס שמן הראוי היה שהיה ניתן ל״לשבור את הגלים״)


השאירו תגובה