04 אוגוסט 2014 | 19:02 ~ 7 תגובות | תגובות פייסבוק

התחילה ההצבעה לפרסי אופיר. מי יזכה?

ophir

אתמול עוד התקיימו כמה הקרנות אקדמיה אחרונות, ובערב התחילה ההצבעה לשלב א׳ בתחרות פרסי אופיר, השלב שבו כ-900 חברי האקדמיה מוזמנים לבחור בין 28 סרטים עלילתיים מה מהם הסרט הטוב של השנה (משונה שהאקדמיה הישראלית, שכאילו מעולם לא ראתה טופס הצבעה לפרסי אקדמיה זרה מימיה, מאלצת את חבריה לבחור סרט אחד בלבד ולא לדרג את שלושת, חמשת או עשרת הסרטים המועדפים עליהם על פי סדר עדיפות). מניסיון העבר, בפועל מצביעים בשלב הזה הרבה פחות מ-900 בעלי זכות ההצבעה, כי מי יכול (או רוצה) לראות 28 סרטים עלילתיים ועוד שמונה סרטים בקטגוריית הפרינג׳ בחודשיים? אני, למשל, מאוד-מאוד רציתי, אבל פשוט לא יכולתי. עבודה, משפחה, חופשה ולו״ז גרמו לכך שהצלחתי לראות רק 16 מתוך 28 הסרטים במסלול המרכזי. ראיתי גם לא מעט מהסרטים הקצרים, והרמתי לחלוטין ידיים מהקטגוריות התיעודיות מפאת חוסר זמן. לכן, דרך טובה לסכם את שלב א׳ בתחרות פרסי אופיר היא להתחיל עם הסיכום של עמיתיי מ״סריטה״, שראו הרבה יותר סרטים ומציגים תמונת מצב מעניינת של מה שרואים השנה בקולנוע ישראלי. לקט משפטי המפתח מסרטי השנה שליקט אורון שמיר, ראוי להצדעה מיוחדת.

זו רשימת כל המועמדים השנה בשלב א׳.

ביום שלישי הבא, 12.8, ב-11:00 בבוקר תתקיים מסיבת העיתונאים שבה יוכרזו המועמדים הסופיים, חמשת הסרטים בכל קטגוריה שעולים לשלב הבא. בשלב הזה, בו צריך לצפות בכמות קטנה יותר של סרטים, תניב אחוזי הצבעה גבוהים יותר.

אולי לא ראיתי את כל הסרטים, אבל כמדי שנה הצמדתי את אוזני לקרקע הסינמטק התל אביבי כמו אינדיאני וניסיתי להאזין לשעטות הסוסים המתקרבים, ואני חושב שאני כבר יכול להתחיל לצמצם את התחרות לסרטים הבולטים שבה.

אני חושב שקל לי להמר מי יהיו ששת הסרטים הבולטים בתחרות השנה. אלה הם:

״אפס ביחסי אנוש״

״גט, המשפט של ויויאן אמסלם״

״מיתה טובה״

״את לי לילה״

״ערבים רוקדים״

״הקפות״

אני די משוכנע שארבעת הראשונים יהיו מועמדים לפרס הסרט, וקשה לי להחליט מי יהיה הסרט החמישי. אני מהמר על אחד משני הסרטים האחרונים, אבל אני יודע שיש גם לא מעט אהדה כלפי ״הגננת״, ״בורג״, ״יונה״, ״פרינסס״ ו״עמק״, כך שאחד מהם יכול להיות הסרט החמישי.

האקדמיה מקיימת גם הצבעה לסרט הפרינג׳, שהזוכה בקטגוריה זו יצורף כמועמד לשם כבוד לקטגוריית הסרט הטוב ביותר (בה אין לו סיכוי לזכות לעולם). השנה, אני מושקע באופן רגשי ב״רשימות קצמן״, שביים חברי ב-40 השנים האחרונות, ואני מזמין אתכם להצביע לו. אבל כשאני מלקק את אצבעי ומרים אותה לכיוון הרוח, אני מבין שככל הנראה יהיה זה ״עיר מקלט״ של עמיקם קובנר שיהיה נציג קטגוריית הפרינג׳ בתחרות המרכזית.

מסך ההצבעה בעת הצבעת אחד מחברי האקדמיה היום

מסך ההצבעה בעת הצבעת אחד מחברי האקדמיה היום

אז מי יזכה בפרס הסרט הטוב ביותר?

כאן אני מצמצם את ההימור שלי בקלות מששה סרטים לשלושה. שלושת הסרטים הראשונים ברשימה יהיו הסרטים שיקבלו הכי הרבה קולות בשלב ב׳ של ההצבעה. התחרות תהיה ביניהם: ״אפס ביחסי אנוש״, ״גט״ ו״מיתה טובה״. עד לפני רגע ״אפס ביחסי אנוש״ הוביל בקלות: ראו אותו הכי הרבה חברי אקדמיה והוא אהוב על כולם. אבל זה התחיל להתהפך מהר לכיוון ״גט״. סרטם של האחים אלקבץ הפך בשבועות האחרונים לשיחה המרכזית בין חברי האקדמיה. נוצר סביבו זמזום שהופך מועמד לזוכה. אם אדרש להמר ברגע זה מי יזכה בספטמבר בפרס אופיר, אני מהמר עכשיו על ״גט, המשפט של ויויאן אמסלם״. אבל אני חייב להפנות את תשומת לבכם ל״מיתה טובה״. משהו קורה שם. יש דיבור סביב הסרט (שלא ראיתי עדיין), והוא הולך למתגבר ואני לא יכול להתעלם ממנו. הנה תרחיש אפשרי: כל מי שהצביע בשלב א׳ ל״שושנה חלוץ מרכזי״ ול״זינוק בעלייה״ למי הוא יצביע בשלב ב׳? הימור שלי: ל״מיתה טובה״. יש לנו יותר מחודש עד לפרסי אופיר ואעקוב ואמדוד מה קורה שם, אבל זה עשוי להיות יותר מותח ממה שנראה כרגע.

שחקן

זה יהיה מנשה נוי מ״גט״ נגד זאב רווח מ״מיתה טובה״. אני כרגע מהמר על מנשה נוי כזוכה (אעדכן את ההימור הסופי בספטמבר).

טאופיק ברהום מ״ערבים רוקדים״, נוה צור מ״עמק״ וליאור אשכנזי מ״הקפות״ יהיו מועמדים גם. כדי להרגיש בטוח יותר אציין שאני שומע מחמאות גם לאורי פפר מ״פרינסס״ ולשלומי קוריאט מ״תפוחים מן המדבר״, אבל אני לא יודע אם זה יתגבש לכדי מועמדות.

למי שישאל אותי בתגובות ״ומה עם צחי גראד ב׳הרחק מהיעדרו׳?״ אני עונה: לא.

שחקן משנה

קל. ששון גבאי, ״גט״.

שחקנית

הקטגוריה הכי קשה השנה. היא כל כך צפופה שאני מניח שיהיו יותר מחמש מועמדות. אני כרגע מהמר על לירון בן-שלוש מ״את לי לילה״. היא היתה מדהימה בעיניי. אבל האם היא תצליח לגבור על רונית אלקבץ מ״גט״? מה שמעניין במירוץ ביניהן הוא ששתיהן לא רק השחקניות הראשיות בסרט, אלא גם התסריטאיות. אולי אחת תזכה כשחקנית והשניה כתסריטאית? אבל זה לא נעצר כאן, וזו קטגוריה שיכולה להתהפך בכל רגע. צמוד מאוד אליהם יש את לבנה פינקלשטיין מ״מיתה טובה״ ואת דאנה איבגי מ״אפס ביחסי אנוש״ ואת שירה האס מ״פרינסס״ ואת נעמי לבוב מ״יונה״ ואת שרית לארי מ״הגננת״ ואת אסי לוי מ״הקפות״ ואת יעל אבקסיס מ״ערבים רוקדים״ ואת שרה אדלר מ״בורג״. אלה כבר עשר שחקניות שאמורות להיות מועמדות באופן ודאי. אני מהמר ששש הראשונות ייכנסו. מי תזכה? תנו לי חודש לנסות לפצח את זה.

שחקנית משנה

קל. דאנה איבגי, ״את לי לילה״. או בעצם נלי תגר מ״אפס ביחסי אנוש״. קשה.

אבל אל תזלזלו בעליזה רוזן מ״מיתה טובה״, ריימונד אבקסיס מ״תפוחים במדבר״, דליה בגר מ״גט״ (אם מפיקי ״גט״ היו מציבים את רובי פורת שובל כשחקנית משנה, היא היתה זוכה) וקרן מור מ״פרינסס״.

השאר

אני מנסה לדמיין את רשימת הזוכים הסופית מתוך היכרות עם דפוסי ההצבעה של חברי האקדמיה הנוטים לתת הכל לסרט אחד או שניים. זה אומר שאם התחרות היא בין ״אפס ביחסי אנוש״, ״גט״ ו״מיתה טובה״, אחד מהם ייצא מהטקס הזה בידיים ריקות. כרגע, הסרט שיש לו הכי הרבה להפסיד הוא ״אםס ביחסי אנוש״. רבים מתייחסים אליו כזוכה, וזה מציב אותו בסכנה שאף אחד לא יצביע לו.

״מיתה טובה״ ייצא, בוודאי עם פרסים על צילום, עריכה ועיצוב אמנותי (בקטגוריית העריכה, יהיה פייט בין ״מיתה טובה״ ובין ״אפס ביחסי אנוש״, אז אני פחות נחרץ כאן).

על התסריט יילחמו ״גט״ נגד ״אפס ביחסי אנוש״ (אם כי, לא הייתי פוסל הפתעה מכיוונו של סייד קשוע כאן. מנקודת מבטה של האקדמיה זו עשויה להיות הבחירה הנכונה, מבחינה טקסית ופוליטית).

עיצוב פסקול: ״עמק״.

ליהוק: ״אפס ביחסי אנוש״.

זה ההימור הראשוני שלי, אותו אנסה לשכלל ולשפר בחודש הקרוב. יש למישהו תיקונים?

 

 

נושאים: בשוטף

7 תגובות ל - “התחילה ההצבעה לפרסי אופיר. מי יזכה?”

  1. ש 4 אוגוסט 2014 ב - 19:35 קישור ישיר

    "כל מי שהצביע בשלב א׳ ל״שושנה חלוץ מרכזי״ "
    רגע, מישהו הצביע לו?

  2. צביקה 4 אוגוסט 2014 ב - 20:06 קישור ישיר

    אם חברי האקדמיה ילכו לראות את הסרט של תומר היימן ״עליזה״, על עליזה רוזן, הדבר יכול מאוד לשפר את הסיכויים של עליזה רוזן בקטגוריית שחקנית המשנה. מעבר לעובדה שהיא עושה תפקיד מצוין ב״מיתה טובה״, ב״עליזה״ היא נחשפת בצורה מעוררת הערצה, וזה יכול לזקוף לזכותה קולות. אם כי, אני עדיין חושב שדאנה איבגי מובילה בקטגוריה הזאת…

  3. גיא 4 אוגוסט 2014 ב - 23:13 קישור ישיר

    כפי שצפית נכון, הנה מגיעה התגובה ששואלת: מה עם צחי גראד מהרחק מהיעדרו?
    אני קורא קבוע של הבלוג ואם אפשר, אשמח לקבל תשובה מנומקת יותר מ'לא'. העניין הוא שאני סטודנט לקולנוע וצפיתי בסרט בפסטיבל דרום האחרון. אני חייב לומר שחוויית הצפייה בסרט הזה הייתה שונה מכל סרט אחר שראיתי בחיי. הרגשתי שהסרט מביט בי בעיניים באופן הישיר ביותר ובלי להתנשא עליי או לרחם עליי מספר לי סיפור קשה מאוד על מצוקה של נפגעות תקיפה מינית. גם אם זו חווייה קשה מידי לרבים מצופי הקולנוע, אני די בטוח שלא ניתן לפקפק באיכות המשחק. גם צחי גראד וגם השחקנית הצעירה מעיין תורג'מן שיחקו באופן מעורר הערצה.
    זו הפעם הראשונה שאני בוחר להגיב באתר, אך הייתי רוצה לשמוע מה דעתך על הסרט ומדוע לדעתך המשחק של צחי גראד לא ראוי בעינייך. תודה מראש, גיא.

    ===================
    רוה לגיא: מעולם לא ראיתי את צחי גראד משחק לא טוב. אין תפקיד שהוא עושה שהוא פחות ממצוין. זה לא קשור להערכה כלפי יכולתו כשחקן, אלא שאני מקבל ויברציות מהשטח ש״הרחק מהיעדרו״ כל כך זיעזע והרתיע את הצופים בו, שיש סיכוי שהסרט הזה פשוט יזכה להתעלמות גורפת. מצד שני, עמית בתגובה הבאה חושב ההפך. אולי הוא צודק.

  4. x 4 אוגוסט 2014 ב - 22:56 קישור ישיר

    מגיעה מילה טובה גם ליוסי מרשק ב"מנפאוור", סרט יפה, שנדמה שקצת נעלם בתחרות השנה.

  5. עמית איצקר 5 אוגוסט 2014 ב - 11:13 קישור ישיר

    אני דווקא חושב שלצחי גראד יש סיכוי טוב מאוד להיות מועמד על משחקו ב"הרחק מהיעדרו". הוא נותן שם הופעה דיי מצמררת. כנ"ל גם לגבי מעיין תורג'מין שעושה שם תפקיד מאוד אמיץ וחזק.

  6. אורון 5 אוגוסט 2014 ב - 15:34 קישור ישיר

    לדעתי, אם אתה מכליל את ״אפס״ בחמישיה הבטוחה אז גם ״את לי לילה״ צריך להיות בפנים בהימור שלך (שניהם בצדק רב, כמובן, ואני מנחש שהם שווי כוח כרגע). ול״מיתה טובה״ צריך להוסיף גם את אילן דר כשחקן משנה (כלומר מועמדים בכל רביעיית המשחק לסרט הזה). אני גם חושב שקצת זלזלת בכוחו של ״לוויה בצהריים״ בהימורים שלך, ובאופן אישי הכי חושש השנה מהתעלמות מ״הגננת״ ו״מנפאואר״ (לשאר הפייבוריטים שלי אני פחות דואג, אם כי זה דפק אותי קלות בשנה שעברה. אולי אתחיל לדאוג גם לגביהם). ויש לך טעות הקלדה/אסוציאציה – ריימונד אמסלם, לא אבקסיס. בכל מקרה, שנה מאתגרת לחיזוי – המון סרטים טובים עד מעולים, מישהו ודאי ירגיש שנעשה לו עוול.

    נ.ב.
    תודה על ההצדעה, אני חולק אותה עם אור ועופר חבריי לבלוג שזכרו לא פחות ציטוטים ממני. אני רק אגרתי אותם.

  7. ענת 5 אוגוסט 2014 ב - 22:38 קישור ישיר

    מאז שנכנסה קטגוריית הליהוק היא היתה בעיני מגוחכת.
    בשנה שעברה היה סרט שהיה מיוחד בעיני מבחינת אנסמבל השחקנים ומצאתי למי להצביע (מפריח היונים).
    נדמה לי שהקטגוריה הזו קיימת רק שנתיים, אז קודם לכן התעלמתי ממנה.

    השנה הרגשתי בפעם הראשונה שהקטגוריה הזו מוצדקת. מנפאואר.
    פה לא מדובר על לעשות אודישנים בין שחקנים מוכרים. למצוא שחקנים אפריקאים, ממדינות שונות וטיפוסים שונים, לאחד מהם היה ברור שהיה קשה עם הטקסט בעברית. הבחור החצי פיליפיני (אמש'ך פיליפינית) הוא כוכב. והוא בטח יככב גם בלי קשר למוצאו ולסרט.
    ובכלל, למעט יוסי מרשק, אין בסרט אף שחקן "ידוע". שזה כמובן יתרון. ובאמת שזה סרט שבו הנוכחות של הליהוק היא מאד דרמטית.

    בענין הימורים, אז איכשהו יוצא שכל שנה יש איזה שחקנ/ית שנחשף באופן לא פרופורציונלי סטטיסטית.
    בשנה שעברה זה היה מכרם חורי.
    ולכן, לפי אותה שיטה, יוסי מרשק חייב לקבל משהו, הוא משתתף בכל כך הרבה סרטים השנה.


השאירו תגובה