09 ספטמבר 2014 | 18:12 ~ 7 תגובות | תגובות פייסבוק

למה החליטה האקדמיה הישראלית לבטל השנה את הפרס הכספי לזוכים?

Screen Shot 2014-09-09 at 5.35.43 PM

(מעודכן ליום רביעי בבוקר, ראו עדכון בסוף)

ופתאום, שבוע וחצי לפני טקס פרסי אופיר, החליטה האקדמיה הישראלית לקולנוע, לשלוח מכתב למועמדים ולהודיע להם שאם הם יזכו השנה, הם יקבלו רק פסלון, בלי צ׳ק לצידו. זה המכתב שנשלח שלשום למועמדים, ושנחשף היום ב״וואלה״.

מועמדי פרס אופיר היקרים,

לאור החלטת מועצת הקולנוע לבטל את תחום הפרסים בקריטריונים החדשים שלה ולהעביר את תקציב הפרסים לפסטיבלים, אנו נאלצים לבשר לכם כי לצערנו הרב, לא יחולקו השנה פרסים כספיים במסגרת הזכייה בפרסי אופיר.

יחד עם זאת, נמשיך לפעול בעתיד לביטול רוע הגזרה ולאפשר לזוכים בפרסי האקדמיה לקבל פרסיים כספיים כמו הזוכים בתחרויות של הפסטיבלים.

ועד אז, תמיד יהיו לנו, פסלונים ויוקרה.

בהצלחה ולהתראות בטקס,

איתן אבן,

יו"ר האקדמיה

בהנחה שמנשה נוי אכן יזכה בפרס אופיר כשחקן ראשי (כפי שחוזה זאת המדגם שלי), כמה כסף הוא הפסיד בעקבות ההחלטה הזאת? 5,000 שקל. רוב הפרסים הכספיים שהעניקה האקדמיה היו בסביבות הסכום הזה (סרט קצר קיבל פחות). כמה קטגוריות בכירות – פרס הסרט, הבימוי, התסריט והסרט התיעודי – קיבלו בשנה שעברה סכומים גדולים יותר, בין 15,000 ל-30,000 שקל – אבל זאת על ידי תמיכה של גופים חיצוניים כמו עיריית תל אביב, חברת יונייטד קינג ופילנטרופים אחרים. גורם המקורב למשה אדרי סיפר לי שגם אדרי החליט השנה לא לתמוך בפרסי אופיר, כפי שעשה בעבר. עם זאת, משום מה במכתב ששלח יו״ר האקדמיה, איתן אבן, הוא מאשים את מועצת הקולנוע בקיצוץ הפרסים, אבל לא מזכיר במילה את אדרי, וגופים אחרים שתמכו בפרסים בעבר? לאן הם נעלמו? והאם גם פרסיהם יקוצצו?

פניתי לאיתן אבן וליו״ר מועצת הקולנוע, דוד אלכסנדר, לקבלת תגובות, והם עדיין לא חזרו אליי, אבל מהמעט שאני מכיר את הנושא, יש כאן ריח נוראי של ספין וחירחור מדון.

יש כמה וכמה שאלות שדורשות מענה:

א) אם אכן החליטה האקדמיה לבטל את הפרסים הכספיים כתוצאה מביטול סעיף הפרסים של מועצת הקולנוע, הרי שהם ידעו על ההחלטה הזאת לפני שנה, כשהקריטריונים החדשים אושרו ופורסמו. למה חיכה אבן עד עכשיו, שבועיים לפני הטקס, כדי להודיע על ביטול הפרסים הכספיים?

ב) במסיבת העיתונאים של האקדמיה, גינה אבן את מועצת הקולנוע על קיצוץ סעיף הפרסים, אבל שיבח את מפעל הפיס שהחליט לתמוך באקדמיה השנה. אם כך, לאן נעלם הכסף של מפעל הפיס?

ג) וכאמור, מועצת הקולנוע נתנה תקציב רק לחלק מהפרסים. לאן נעלם הכסף של שאר הפרסים, שהגיעו מגופים פרטיים או ציבוריים שאינם משרד התרבות?

הנה מה שאני יודע: עד לפני כשנה וחצי הייתי חבר מועצת הקולנוע, והייתי שותף לניסוח הקריטריונים החדשים, שנועדו בין השאר לצמצם את כמות הבקשות שגוף נתמך יכול להגיש בשנה. מכיוון שגם האקדמיה וגם פסטיבלי הקולנוע הסתמכו לא מעט על פרסים שניתנו על ידי תורמים ונותני חסות, סעיף הפרסים פוזר בין הגופים המחלקים את הפרסים כדי שיעשו בו מה שהם רוצים. אני לא יודע מה השתנה בניסוחים וביישומים מאז שאני לא במועצת הקולנוע, אבל עד כמה שידוע לי, הסכום שהועבר להם לפרסים ניתן להם פשוט תחת סעיף חשבונאי אחר.

כלומר, בניגוד מוחלט למה שאיתן אבן כותב במייל שלו, תקציב האקדמיה הישראלית לקולנוע גדל השנה. ולא קוצץ. אבל הוא הועבר לאקדמיה רק תחת סעיף תמיכה אחד (תחום השיווק) ולא שניים.

אז הנה השאלות שאבן צריך לענות עליה:

א) האם כל הבלאגן הזה נועד כדי לעורר את התקשורת (ולעצבן את איבגי) וכדי לקבל ממועצת הקולנוע אישור להשתמש בתקציב הזה גם לטובת הטקס וגם לטובת הפרסים? כלומר, שזה בסך הכל עניין פקידותי של קבלת אישורים על הוצאות? כי אם כן, כנראה שזה יעבוד. מצד שני, למה הוא חיכה עד עכשיו? הרי זו היתה כוונת המועצה מלכתחילה.

ב) או שאולי היתה כאן אי הבנה. אולי אבן ושות׳ לא הבינו שהתקציב המוגדל אמור לממן גם את פעילות האקדמיה וגם את הפרסים והם כבר הלכו ובזבזו את כל הסכום הזה על תפעול התחרות והפקת הטקס? אם זה המצב, אז זה אכן ברדק רציני. אבל במקרה כזה, זו פשלת ניהול, שלא קשורה להחלטות מועצת הקולנוע.

אבל אם סעיף ב׳ הוא הנכון, עדיין צריך היו״ר לנמק למה הוא החליט שמימון הטקס, והקייטרינג והקוקטייל לפני, חשוב לו יותר ממימון פרסים? כלומר, גם אם נניח שאכן התקציב קוצץ, למה החליטה האקדמיה לגלגל את הקיצוץ על הזוכים ולא להקטין את עלויות הטקס?

עדכון, רביעי בבוקר.

בלילה שלח איתן אבן מייל נוסף למועמדים לפרס אופיר. הנה הוא:

מועמדים יקרים,
 
אני פונה אליכם לאור הפרסומים האחרונים הנוגעים לעובדה שבעקבות שינוי הקריטריונים של משרד התרבות ומועצת הקולנוע – לא יחולקו פרסים כספיים למועמדי פרס אופיר.
 
בתחילת 2013 דיווחנו על המצב שנוצר והזעקנו את איגודי היוצרים והקרנות שפעלו יחד עם האקדמיה לשינוי החלטת המועצה לבטל את תחום הפרסים, אך ללא הצלחה, ובקריטריונים שהתפרסמו ב- 17.4.13 בוטל התחום.
 
ברצוננו להבהיר כי עפ"י הכללים של משרד התרבות אסור להעביר כספים המיועדים לשיווק הסרט הישראלי ולייעדם ככספים לפרסים אישיים ליוצרים. לראיה האקדמיה נדרשה לחתום על מסמך כי התמיכה תשמש "אך ורק למטרה אשר לשמה ניתנה", דהיינו – שיווק; זאת למרות שעל פי התגובה בתקשורת מטעם המועצה, נטען שחלק מהכספים שאושרו לשיווק גם מורשים להעברה כפרסים. במידה והדבר יאושר באופן פורמלי ע"י המועצה, לא יהיה מאושר ממני להתגייס ולחלק  פרסים כספיים!  
 
בעוד מספר ימים יתקיים הטקס עליו עמלנו רבות. חשוב מאוד שכולנו ניקח חלק ביום זה ונחגוג את ההצלחה המדהימה של שנה זו שהתברכה בכמות גדולה של סרטים איכותיים ומשובחים.
 
הטקס הוא גולת הכותרת של היצירה הקולנועית הישראלית השנתית – הוא חלק מהפגנת כוחנו, וביחד נכבד מעמד זה עליו גאוותנו.
אני מבטיח לכם כי אנו פועלים נמרצות להשגת כספים לפרסים ואנו מקווים כי נצליח.
 
אני מאחל לכולכם הצלחה ושנה מופלאה,
 
איתן אבן
יו"ר האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה

אז כל מה שצריך זה את אישור המועצה? דוד אלכסנדר, יו״ר מועצת הקולנוע, שנמצא עכשיו בחופשה פרטית באירופה, עונה לי משדה התעופה של סטוקהולם:

״איתן אבן״, פונה אלכסנדר ליו״ר האקדמיה, ״עצור קלות לסוג של חשבון נפש בכל הנוגע להתנהלותך ולניחוח המדון העולה ממנה כנגד מועצת הקולנוע – שהרי מעולם זו לא אסרה עליך לחלק פרסים מתקציב המדינה.״

זהו, העניין סודר? אפשר להמשיך?

נושאים: בשוטף

7 תגובות ל - “למה החליטה האקדמיה הישראלית לבטל השנה את הפרס הכספי לזוכים?”

  1. דיסקו 9 ספטמבר 2014 ב - 20:12 קישור ישיר

    אני נשבע שכל פוסט וכל ידיעה שאני שומע על הטקס וכל העניין של, פרסי האופיר פשוט מוציא לי חשק לחיות.
    הטקס הזה פשוט הפוך ממצב הקולנוע.
    הסרטים כל כך טובים.
    וכל כך הרבה קהל בא לראות אותם.
    וכל מה שמסביב לטקס פשוט נראה לי כל כך ירוד וחסר טעם.
    למה להתעסק בזוטות??

  2. אורי 9 ספטמבר 2014 ב - 21:27 קישור ישיר

    רק בארץ יש התנהלות כזו חובבנית. לא משנים כללים באמצע. אין דבר כזה. ברגע שיש מועמדים יש פרסים ולא לוקחים את הפרסים דקה וחצי לפני הטקס. רק בישראל. בארהב היו תובעים את היו׳ר הטיפש הזה על מיליונים רק על עצם הוצאת המכתב. תתבעו אותו!!!

    =====================
    רוה לאורי: אני שומע מחברי הנהלת האקדמיה שיש זעם כלפי היו״ר והמכתב שלו. לא אתפלא אם יהיה שם פוטש אחרי הטקס.

  3. אורי3 9 ספטמבר 2014 ב - 22:29 קישור ישיר

    סתם שאלה, זכיה באוסקר גם מלווה בפרס כספי?

  4. אילן 10 ספטמבר 2014 ב - 8:20 קישור ישיר

    התרנגולת ערופת הראש מכה שנית. או שלישית או עשרתאלפימית.

  5. נעם 10 ספטמבר 2014 ב - 10:28 קישור ישיר

    לא עדיף להשקיע כסף בשיווק הסרטים מאשר לחלק פרסים כספיים ליוצרים? הרי הפרסים האלו לא ישנו את מצבם הכלכלי וכו'

  6. נעם 10 ספטמבר 2014 ב - 10:31 קישור ישיר

    לא עדיף להשקיע כסף בשיווק הסרטים מאשר לחלק פרסים כספיים ליוצרים? הרי הפרסים האלו לא ישנו את מצבם הכלכלי וכו'. בעיני מדובר בפרסים מיותרים לחלוטין (הכוונה לפרס הכספי, לא לפסלון האופיר)


השאירו תגובה