12 נובמבר 2014 | 12:47 ~ תגובה אחת | תגובות פייסבוק

מה מדע ומה בדיוני ב״בין כוכבים״?

״בין כוכבים״

״בין כוכבים״

"בין כוכבים״ היה הסרט הנצפה ביותר בישראל בשבוע האחרון, עם כ-25,000 כרטיסים שנמכרו לו בסוף השבוע של בכורתו. והסרט לא מפסיק לעורר דיונים. חלקם בענייני העלילה (מה הסיפור עם הספריה בסוף?) וחלקם בענייני המדע (מה הסיפור עם הספריה בסוף?). אז הנה כמה תשובות מאחד מאנשי המדע הבכירים באמריקה.

ניל דה-גראס טייסון הוא אחד האסטרופיזיקאים המוכרים ביותר באמריקה בזכות הופעותיו הרבות בתקשורת, ובזכות העובדה שבתחילת השנה הוא נכנס לנעליו של קרל סייגן והנחה את סדרת ההמשך (או הרימייק) לסדרת המדע של סייגן, ״קוסמוס״. דה-גראס טייסון הוא גם קצת קוץ בישבן בשביל הוליווד, כי הוא כל כך פנאט – שלא לומר פונדמנטליסט – לענייני מדע – שהוא גוער בכל סרט הוליוודי שמציג טעויות מדעיות בסרטיו באותה מהירות וחימה שבה דובר החמאס מגנה סרט אמריקאי על תמיכתו בציונות.

עד כמה הוא קטנוני? דה-גראס טייסון, מנהל הפלנטריום ומצפה הכוכבים של ניו יורק, הקניט בעבר את ג׳יימס קמרון על כך שב״טיטאניק״ הכוכבים הנראים בשמים (והוספו על ידי מחשב), לא משקפים את מיקומם האמיתי של הכוכבים נכון למיקום ולשנה שבה מתרחשת עלילת הסרט (קמרון תיקן את הטעות הזאת, על פי נתונים שסיפק לו דה-גראס טייסון, לגרסת התלת מימד של הסרט).

מכאן, שתמיכתו הנלהבת ב״בין כוכבים״ של כריסטופר נולן, ובעיקר בצד המדעי שבסרט, אינה עניין מובן מאליו. דה-גראס טייסון כתב ל-2.6 מיליון עוקביו בטוויטר סדרת ציוצים המשבחים את השימוש של ״בין כוכבים״ בתיאוריות מדעיות, והצגתם באופן ויזואלי ועלילתי לקהל הרחב (ואז גם סדרה של תהיות לגבי כמה חורי עלילה).

התגובות של טייסון באות בעקבות מתקפות ותהיות של לא מעט צופים ומבקרים המטילים ספק באמינות המדעית של הסרט. נולן עצמו התראיין בנושא והגן על הסרט ואמר שבעוד כל התיאוריות המדעיות המוצגות בסרט כולן אמיתיות, באישור הבד״צ של האסטרופיזיקאי קיפ תורן, בכל זאת רוב התיאוריות הן עדיין בגדר ספקולציות. נולן יהיה העורך האורח של גיליון דצמבר של כתב העת ״Wired״, שינסה לעסוק בטכנולוגיה ובמדע המוצגים בסרט.

בתוכנית הבוקר של סי.בי.אס התראיין דה-גראס טייסון כדי להסביר איפה ב״בין כוכבים״ נגמר המדע ומתחיל הבדיוני:

 

הנה כמה מתשבוחותיו:

 

 

 

 

 

מצד שני:

נושאים: בשוטף

תגובה אחת ל - “מה מדע ומה בדיוני ב״בין כוכבים״?”

  1. מר קולנוע 16 מרץ 2015 ב - 9:29 קישור ישיר

    בין כוכבים הוא סרט פשוט מופתי. לא בסדר גודל כמו עלייתו של האביר האפל, אבל מספיק מקורי ומפתיע כדי לזכות בתואר סרט השנה שלי. כריסטופר נולאן הוא במאי ותסריטאי פשוט מבריק


השאירו תגובה