11 ינואר 2015 | 12:32 ~ 0 תגובות | תגובות פייסבוק

האם ל״גט״ יש סיכוי לזכות הלילה בגלובוס הזהב?

שלומי ורונית אלקבץ (וימינים הבמאי השוודי רובן אוסטלנד), הלילה בתיאטרון המצרי בלוס אנג׳לס

שלומי ורונית אלקבץ (ומימין: הבמאי השוודי רובן אוסטלנד), הלילה בתיאטרון המצרי בלוס אנג׳לס

קודם כל תזכורת: הלילה ב-3:00 כאן ב״סינמסקופ״ (ו״מאקו״), לייב בלוג מגלובוס הזהב. זו החזרה הגנרלית השנתית שלי לקראת הלייב בלוג מהאוסקרים. רגע לפני שהאחים שלומי ורונית אלקבץ צועדים (לצד חגי לוי, יוצר ״הרומן״) על השטיח האדום בדרך לטקס גלובוס הזהב, הנה כמה אייטמים הקשורים לסרט, להפקתו ולמסעו הבינלאומי:

א. האם ל״גט״ יש סיכוי לזכות הלילה בגלובוס הזהב?

לא.

 

ב. וידיאו: שיחה עם המועמדים לפרס הסרט הזר בגלובוס הזהב

אתמול אחרי הצהריים (שעון לוס אנג׳לס, הלילה לפי שעון ישראל) נפגשו כל במאי הסרטים הזרים המועמדים לגלובוס הזהב על במת התיאטרון המצרי בלוס אנג׳לס לרב שיח שהועבר בשידור חי. מנחה האירוע הציג את רונית אלקבץ כ״השחקנית הגדולה ביותר בישראל, ואולי אף בעולם כולו. אנחנו זוכרים אותה מ׳ביקור התזמורת׳, ׳חתונה מאוחרת׳ ו׳אור׳״. לצידם של האלקבצים ישב רובן אוסטלנד, הבמאי השוודי של ״כומ עליון״, ולידו אנדריי זוויאגינצב, הבמאי הרוסי של ״לוויתן״ (ולידו מתורגמנית), ולידה פאבל פאבליקובסקי הבמאי הפולני של ״אידה״, ולידו זאזה אורושאדזה, הבמאי הגיאורגי של הסרט האסטוני ״קלמנטינות״. הנה ההקלטה של השיחה. המפגש עצמו מתחיל רק בדקה ה-31:00, אז דלגו ישר לשם (או לדקה ה-35:00, שם מתחילה השיחה עם האחים אלקבץ):

 

ג. וידיאו: כך צילמו את ״גט״

קודם כל, קבלו במחיאות כפיים סוערות את בלוג הקולנוע החדש ״שורה ראשונה״. במהלך צילומי ״גט״ ליווה הצלם גיל רמון את כל שלבי ההפקה. את חומרי הגלם שלו ערך יובל יפת לסרט מאחורי הקלעים מרתק למדי. יפת כתב על הסרט הזה בבלוג החדש, ״שורה ראשונה״: למזלי, שלומי ורונית אלקבץ, יוצרי הסרט ׳גט – המשפט של ויויאן אמסלם׳, לא רצו סרטון יח"צ, אלא סרט שבאמת יתעד את תהליך היצירה שלהם. הצלם גיל רמון ליווה את ההפקה בנחישות, עוד משלב החזרות ולאורך כמעט כל יום צילומים. מתוך כמות החומרים האדירה שהגיעה אלי, ניסיתי ליצור את הסרט שאני הייתי רוצה לראות, כזה שמפזר מעט את המסתורין שאופף את עבודתם של הבמאים והשחקנים.״.

חוץ מהעובדה שהסרט הזה מתעד את המורכבות העצומה שבבימוי סרט שמתרחש ברובו בחדר אחד (או העובדה שהשחקן הראשי בכלל לא מדבר עברית), הוא גם מציג פרשנויות מרתקות ולא צפויות לגבי הסיפור והדמויות. התלהבתי מ״גט״ עוד מהרגע שראיתי אותו בבכורתו הישראלית בפסטיבל קולנוע דרום, אבל לקראת יציאתו האופן שבו הבמאית שלו הציגה אותו לתקשורת – בראיונות ובנאום הזכייה שלה בפרס אופיר – הפכו את ״גט״ לסרט רדוד בעיניי. האם כך רואה אותו היוצרת? אך ורק כקריאת קרב של אשה נגד הממסד הרבני? זהו? אני ראיתי בסרט הזה כל כך הרבה יותר מזה. יש כאן כל כך הרבה נקודות חיכוך וקרב (כתבתי על כך בביקורת שלי על הסרט) כך שכשאני שומע את הבמאית מרוקנת את הסרט למסר אחד הניתן לתמצות בסטיקר אני תוהה מי מאיתנו – אני או היא – לא הבין את הסרט. ובכן, הווידיאו הזה משמח אותי כי הוא מראה לי ששלומי אלקבץ, כשהוא מביים את הדמויות השונות, מוצא מורכבות גדולה יותר בסרט. הרבנים אינם דווקא האנשים הרעים בסיפור (למרות שהם לא מצליחים לעזור לגיבורה), ולראייה המורכבות הרבה שמצאי בדמות שמגלם אלי גורנשטיין, וגם הסיפור בין ויוויאן ואלישע מקבל על ידי השחקנים פירוש של סיפור אהבה לא גמור. שכל הדרמה הזאת בבית המשפט, כל הסבל שהיא עוברת, הכל נוסע מכך שהסיפור ביניהם עדיין לא נגמר, ולכן הם לא יכולים להיפטר זה מזו. השחקנים מפרשים את הסרט באופן מרתק, מורכב, ולפעמים אפילו מקומם. זה באמת סרט מעניין על הפקת סרט משובח:

 

ובקשר לסעיף א׳:

ובכן, התשובה הקצרה היא ״לא״. אין מנוס. ״גט״ מגיע לגלובוס הזהב כשהוא במקום החמישי מבחינת סיכויי הזכייה שלו. כל ארבעת הסרטים האחרים נמצאים ברשימת תשעת הסרטים המועמדים לאוסקר (מתוכם ייבחרו ביום חמישי חמישה) ו״גט״ לא. 80 חברי אגודת העיתונאים הזרים בהוליווד רוצים לשמר את מעמדם כחזאי אוסקר הרבה יותר משהם רוצים להיחשב לאנשים שבוחרים בסרטי מופת. ובאוסקרים התחרות הגדולה היא בין ״אידה״ הפולני ובין ״לוויתן״ הרוסי. הזוכה אמור להיות אחד מהם. אם תהיה הפתעה, בגלובוסים או באוסקרים, היא תגיע מכיוון הסרט השוודי, ״כוח עליון״. ״גט״, למרבה הצער, בכלל לא במירוץ. הסטטיסטיקה מוכיחה בלי שום ספק שסרט שבכלל לא מועמד לאוסקר פשוט לא זוכה בפרס הזה.

מצד שני, הוא מועמד. מישהו ציפה ש״גן עדן עכשיו״ יזכה בגלובוס הזהב? והוא זכה. יש חמישה מועמדים. כך שאם מנטרלים את ההיסטוריה, יש לו 20 אחוזי זכייה, לא? וגלובוס הזהב הוא גם מקום שבו קורות לא מעט הפתעות. אז אתקן את דברי מהפתיחה: כן.

נושאים: בשוטף

השאירו תגובה