17 אוגוסט 2015 | 17:13 ~ 5 תגובות | תגובות פייסבוק

אחרי הכל: ״קומפטון״ בדרך לישראל

להקת NWA האמיתית, שסיפורה מסופר ב״Straight Outta Compton״

להקת NWA האמיתית, שסיפורה מסופר ב״Straight Outta Compton״

בסוף השבוע יצא בארצות הברית הסרט ״Straight Outta Compton", ביוגרפיה קולנועית מוזיקלית של להקת NWA, הרכב הראפ שגילה לעולם את אייס קיוב, דוקטור דרה, איזי אי (ואת השכן שוג נייט), שיצאו מקומפטון, קליפורניה. בתום סוף השבוע שיפשפו אנשי יוניברסל את עיניהם בתדהמה: הסרט הכניס 56 מיליון דולר (ועל הדרך טחן לאבק את ״שם קוד מ.ל.א.ך״ של גיא ריצ׳י ואת ״משימה בלתי אפשרית 5״). זה סרט ללא כוכבים (אלא שהאלמונים מגלמים דמויות מפורסמות למדי), אותו ביים פ. גארי גריי, ושנמשך כמעט שעתיים וחצי. ״קומפטון״ לא רק הפך בין לילה לסנסציה, אלא מיד הדליק את האור מעל המילה שאיש (לפחות בתקשורת) לא חשב עליה לפני יום חמישי: אוסקר. סקוט פיינברג, פרשן האוסקרים של ״הוליווד ריפורטר״, דיווח על הקרנה נלהבת של הסרט מול כ-700 חברי אקדמיה אמריקאית שהסתיימה בתשואות. גם חברי האקדמיה האמריקאית צוננים למדי בתגובות שלהם, מדווח פיינברג (כפי שאני כותב לא פעם על הקרנות האקדמיה הישראלית), אבל סרטים קודמים שהסתיימו בתשואות הם ״שיקגו״, ״עלובי החיים״ ו״ארגו״. שילוב בין סרט מסחרי, דרמה סוחפת על פי סיפור אמיתי, וסרט בעל מסר חברתי יכול להיות תמהיל מצוין לאוסקרים.למעשה, מדווח פיינברג, אנשי יוניברסל כבר הבינו את הפוטנציאל שיש להם עם הסרט ומתכננים לגביו קמפיין אוסקרים אגרסיבי. אלא שיש בעיה אחת: זה סרט על שחורים. והאקדמיה האמריקאית, למרות האוסקרים ל״12 שנים של עבדות״, עדיין נחשבת לבנה וגזענית.

פרסום ראשון: יום הקולנוע הישראלי עם כרטיסים לסרטים בעשרה שקלים חוזר ב-9.9

מה שמעלה את השאלה: מה לגבי ישראל? לפני יום חמישי, אף אחד לא חשב או ציפה שיש סיכוי ש״Straight Outta Compton״ יגיע להקרנות מסחריות בישראל. גם כי התחושה היתה שזה סרט קטן יחסית על לוח ההפצה של יוניברסל, ובעיקר כי סרטים על שחורים בדרך כלל לא מגיעים להפצה מסחרית בישראל. זו הגישה הנפוצה בעולם ההפצה: שלקהל הישראלי אין עניין בסרטים על שחורים. ועכשיו, אחרי ההצלחה הגדולה בסוף השבוע הראשון בארץ והדיבורים על (לכל הפחות) מועמדויות לאוסקר, אי אפשר להעלות על הדעת שהסרט הזה ייגנז, נכון? ובכן, נכון.

״תופתע,״ אומרים לי מגלובוס מקס, נציגי יוניברסל בישראל, שסיפרו לי שהם כבר צפו בסרט וזיהו את הפוטנציאל יוצא הדופן שלו. ״נוציא אותו להקרנות מיוחדות, סינמטקים, ואולי 2-3 עותקים במסחרי.״ בכנות, הופתעתי.

ואולי אין סיבה להיות מופתעים. הטענה שהקהל הישראלי נרתע מסרטים על שחורים כבר הופרכה עם ההצלחות של ״המשרת״ ו״12 שנים של עבדות״. ומי שחושב שלהיפ הופ אין קהל בישראל בוודאי החמיץ את הכרזות לקראת הופעתו של קניה ווסט באיצטדיון רמת גן בקרוב, ואת ההצלחה הרבה של ההיפ הופ הישראלי. החיבור בין מוזיקה, עוני, פשע ומחאה חברתית הוא דלק שיבעיר גם את צופי הקולנוע בישראל. ואחרי ההצלחה הגדולה של ״איימי״ בארץ, אנחנו גם יודעים שהקהל הישראלי, בניגוד למה שהיה מקובל לחשוב בעבר, גם לא נרתע יותר מסרטים על מוזיקה (צריך לזכור, ״קומפטון״ הוא סרט עלילתי, לא תיעודי). בקיצור, יש לי תחושה שהסרט הזה – אם יופץ נכון – הולך להיות סנסציה גם בישראל.

הנה השיר ״Straight Outta Compton״ של NWA מתוך האלבום באותו שם מ-1988, שעל שמו נקרא הסרט:

נושאים: בשוטף

5 תגובות ל - “אחרי הכל: ״קומפטון״ בדרך לישראל”

  1. x 17 אוגוסט 2015 ב - 18:24 קישור ישיר

    נראה טוב ונחמד לראות שפול ג'יאמטי התקדם מלטפל בזמרי סיקסטיז ללהקת היפ הופ. רק שלא ייתן להם כדורים פסיכיאטרים.

  2. אורי 17 אוגוסט 2015 ב - 19:09 קישור ישיר

    שוג נייט אמנם מקומפטון, אבל הוא מעולם לא היה חבר ב – NWA. כמו כן, היה ראוי לציין שאת התפקיד של אייס קיוב מגלם לא אחר מאשר בנו, אושיי ג'קסון ג'וניור.

  3. אייל 18 אוגוסט 2015 ב - 1:36 קישור ישיר

    מחכים בקוצר רוח!

  4. יוני 18 אוגוסט 2015 ב - 11:23 קישור ישיר

    מהטריילר זה נראה כמו גרסת ההיפ-הופ של ״הרשת החברתית״. מקווה מאוד שזה יופץ בארץ.

  5. אהרן פוירשטיין 30 ספטמבר 2015 ב - 15:24 קישור ישיר

    סרט לא משהו בכלל.

    רבע ספויילר
    גירסה שמפרגנת בצורה מגוחכת לאלה שנשארו בחיים על חשבון מי שמת


השאירו תגובה