25 פברואר 2016 | 21:53 ~ 2 תגובות | תגובות פייסבוק

מי יזכה? הימורי האוסקר של ״סינמסקופ״

שמונת האהובים. הסרטים המועמדים לפרס הסרט באוסקר השנה

שמונת האהובים. הסרטים המועמדים לפרס הסרט באוסקר השנה

מי יזכה באוסקר? הרי התחזית

כוונו את השעונים המעוררים: ב-28.2, בלילה שבין יום ראשון לשני הקרובים, החל מ-3:00, נתכנס כולנו יחד, חובבי אוסקר ושונאיו, כדי לקיים בפעם ה-11 את המסורת השנתית של הלייב-בלוג מהאוסקר (מסורת שהושקה בדיוק לפני עשר שנים, ב-2006). לא רק עדכונים חיים לגבי הזוכים, אלא גם ערוץ פרשנות לגבי כל מה שקורה בשידור החי. זה פשוט לא יהיה מצחיק בלעדיכם, אז בואו. טקס האוסקר מתחיל ב-3:30 לפנות בוקר והוא מועבר בשידור חי בערוצי הסרטים של יס והוט. הדיווח החי: אצלי.

ועכשיו צריך להמר סוף סוף על הזוכים. זו היתה עונת אוסקרים משוגעת שבה אחת לכמה שבועות, החל מדצמבר, קפץ סרט אחר לראש רשימת ״הזוכה הוודאי באוסקר״. זה התחיל עם ״ספוטלייט״, שהיה הסרט שיצר את הזמזום הכי גדול בעונת הפסטיבלים של הסתיו (זוכרים את הכותרת הזאת מנובמבר?); ואז הגיע ״מכונת הכסף״; ורק לבסוף התעורר ״האיש שנולד מחדש״ והפך, אולי, למועמד המוביל. בין לבין, מבקרי הקולנוע דווקא העדיפו להכתיר את ״קרול״ ואת ״מקס הזועם, כביש הזעם״ בתור הסרטים המועדפים עליהם. במילים אחרות: זו היתה עונה בלי פייבוריט. יהיו שיגידו ״איזה יופי, כמה מגוון, כל כך הרבה סרטים טובים״. אבל נדמה לי שזה בדיוק הפוך: זו היתה עונת אוסקרים שבה לא היה סרט אחד שמספיק אנשים באמת אהבו כדי שהוא יוביל.

כל הביקורות לסרטים המועמדים לאוסקר

צריך להבין: חובבי אוסקר העוסקים בתחזיות הזוכים לא באמת צריכים להבין בסרטים או אפילו לצפות בהם. צריך רק לדעת לזהות את הסימנים המקדימים בדרך אל האוסקר כדי לזהות מה הוא הסרט שהכי הרבה אנשים אוהבים, מבין אלה שמצביעים. כך, למשל, נחשב פרס גילדת הבמאים לאחד הסימנים המקדימים הכי אמינים. וכאן זכה אלחנדרו גונסלס איניאריטו על ״האיש שנולד מחדש״. אז הוא יזכה גם באוסקר, נכון? אבל רגע, ״מכונת הכסף״ זכה בפרס גילדת המפיקים. מאז 2007, הפרס הזה חזה באופן מושלם את הזוכים באוסקר. אז מה עלינו להסיק מזה? שהשנה הסטטיסטיקה הזאת תישבר? או ש״מכונת הכסף״ אכן יזכה? אבל רגע: ״ספוטלייט״ זכה גם בפרס גילדת השחקנים וגם בפרס בחירת המבקרים. שניהם פרסים בעלי אמינות משתנה, אבל שאסור להתעלם מהם. במילים אחרות: לא משנה על מי תהמרו, יש לכם על מי לסמוך. וגם: שלא משנה במי תבחרו, זו תהיה הפעם הראשונה שסרט כזה יזכה באוסקר, באופן שמאתחל את כל הסטטיסטיקות והופך את חיזוי האוסקרים למסובך יותר. וזה גם אומר שזה באמת אחד הטקסים היותר מותחים של השנים האחרונות. כל אחד יידע להסביר את ההימור שלו – על פי תחושות בטן או שימת לב להלכי רוח – אבל בכנות, לאף אחד איו מושג. אני מציין את זה כדי להכין את התירוצים ליום שני בבוקר, או להכשיר את הקרקע ל״אמרתי לכם!״ מרוצה מעצמו.

מה אנחנו יודעים כבר? שכריס רוק מן הסתם מכין אוסף בדיחות ארסיות על הגזענות של האקדמיה שהתעלמה ממועמדים שחורים, ובטח יכין גם לא מעט בדיחות על חשבונו של דונלד טראמפ. שג׳ו ביידן, סגן נשיא ארצות הברית, יציג את השיר של ליידי גאגא (מה?!). שליאונרדו דיקפריו כנראה הולך סוף סוף לזכות באוסקר וש״הקול בראש״ יזכה בפרס על סרט אנימציה – אלה הקטגוריות שאין עליהן עוררין. בכל שאר הקטגוריות יש מובילים, אבל גם סיכויים טובים להפתעות. שימו לב, למשל, ל״מקס הזועם, כביש הזעם״. יש סיכוי לא רע בכלל שהוא יתגלה כסרט שזכה בהכי הרבה פרסים: אני סופר לו לפחות ארבע או חמש זכיות. ״האיש שנולד מחדש״ כנראה ישיג גם בסביבות חמישה או שישה פסלונים. מספיק שאחד מהם יפסיד את פרסי הסאונד כדי שהשני יהפוך לזוכה העיקרי של הערב.

giphy1

ועכשיו, ההימורים. סליחה, הניחושים. סליחה, התחזית.

סרט:

יש לי תחושת בטן מאוד עיקשת ש״מכונת הכסף״ הולך לזכות כאן. ניסיתי להסביר למה, כאן. ויש לי תחושה שפרס הסרט ופרס הבימוי יתפצלו, כפי שקרה, למשל, בשנים של ״ארגו״, ״12 שנים של עבדות״, ״התרסקות״, ״גלדיאטור״ ו״שייקספיר מאוהב״. כי אם ״האיש שנולד מחדש״ יזכה כאן, אלחנדרו גונסלס איניאריטו יהיה הבמאי הראשון בתולדות היקום ששני סרטים שלו זוכים באוסקר שנה אחר שנה (זוכרים? ״בירדמן״ שלו זכה לפני שנה). אבל הכל כה עמום ולא ברור, ואולי באמת צמוד, שאני רוצה כעת דווקא להתעלם מ״מכונת הכסף״ ולהתמקד בעובדה ש״האיש שנולד מחדש״ זכה גם בפרס גילדת הבמאים וגם בבאפט״א (פרס האקדמיה הבריטית), ואולי האהבה אליו פשוט התעוררה באיחור. כמו כן, זהו הסרט שאני הכי מעריץ מבין המועמדים וזה הסרט שלו אני הייתי מצביע אם היו שואלים אותי. לכן, בגלל שהמירוץ באמת צמוד, אני מתעלם מתחושות הבטן והולך בעקבות הלב. אני בוחר בסרט שלדעתי מגיע לו. אם ״האיש שנולד מחדש״ יזכה, זה אומר פרס אוסקר לארנון מילצ׳ן, וזה הסרט השלישי ברציפות שזוכה בהפקת החברה שלו, ״ניו ריג׳נסי״ (אחרי ״בירדמן״ ו״12 שנים של עבדות״). מצד שני, אם ״מכונת הכסף״ יזכה, אז הפרס יילך לבראד פיט, שהפיק את הסרט (במימון מילצ׳ן, אגב). פיט זכה באוסקר כמפיק לפני שנתיים על ״12 שנים של עבדות״.

מי יזכה? ״האיש שנולד מחדש״.

בימוי:

זה דווקא קל בעיני: מי שזוכה בפרס גילדת הבמאים, זוכה גם באוסקר. כמעט תמיד. איניאריטו הולך לזכות באוסקר השני שלו בשנתיים, דבר שקרה רק שלוש פעמים בעבר. ולמרות שאני שומע כאלה שמהמרים שג׳ורג׳ מילר הולך לזכות כאן, אני בכל זאת אהמר כך:

מי יזכה? אלחנדרו גונסלס איניאריטו, ״האיש שנולד מחדש״

שחקן:

טקס האוסקרים הוא בכל שנה המשדר השני הכי גדול בטלוויזיה האמריקאית, אחרי הסופרבול. יש לי תחושה שהשנה הרייטינג של האוסקרים יעלה במעט, לעומת השנים הקודמות, בזכות הקטגוריה הזאת, שתוגש ממש לקראת סוף הטקס. הקהל הרחב לרוב לא באמת מתעניין בסרטי האוסקרים, שבארבעים השנים האחרונות נוטים אל האמנותיים והאיזוטריים (למעט יוצאי דופן כמו ״טיטאניק״ ו״שר הטבעות: שיבת המלך״). אבל נדמה שהקהל הרחב בהחלט סקרן האם ליאונרדו דיקפריו סוף סוף יזכה באוסקר. על פי כל הסימנים המקדימים, זה הולך לקרות. אם דיקפריו יפסיד את זה, זה יהיה אירוע תקשורתי גלובלי ושיחת העולם לשבועיים הקרובים.

מי יזכה? ליאונרדו דיקפריו, ״האיש שנולד מחדש״

giphy2

שחקנית:

גם זו מעין מסורת. אם שחקן מפורסם, הכוכב הגדול של דורו, יזכה באוסקר, תזכה לצידו שחקנית צעירה ואלמונית. אבל מי שעוקב אחרי הקולנוע העצמאי של השנים האחרונות יודע שברי לרסון היא אחת השחקניות הכי מוכשרות כרגע באמריקה.

מי תזכה? ברי לרסון, ״חדר״

שחקן משנה:

נראה שהמירוץ כאן הרבה יותר צמוד ממה שמספרים לנו. לטום הארדי, שמככב השנה בתת-תנאים, בשני הסרטים הכי בולטים – בקרח ב״האיש שנולד מחדש״, בחום ב״מקס הזועם, כביש הזעם״ – יש סיכוי להפתיע. למארק ריילאנס יש את תמיכת המצביעים האנגלים, שהעניקו לו את הבאפט״א. מה שאומר שהסיכויים של סילבסטר סטאלון אינם כה גדולים כמו שיש כאלה שרוצים שנחשוב. עד כמה מצבו רעוע? שנזכיר לכם את העובדה שמיקי רורק ומייקל קיטון היו אמורים לזכות בזכות הקאמבק, ולבסוף הפסידו? ובכל זאת:

מי יזכה? סילבסטר סטאלון, ״קריד״

giphy3

שחקנית משנה:

גם כאן הבטן שלי מקרקשת. אני יודע מניסיון העבר שתחרות הבאפט״א יודעת לרמוז לנו על הפתעה שתהיה באוסקר. קייט ווינסלט זכתה בבאפט״א על תפקידה ב״סטיב ג׳ובס״ ויש לי תחושה שהיא הולכת להיות ההפתעה הגדולה של הטקס. אבל אין לי אומץ להמר עליה. לכן, אלך עם ההימור הבנאלי:

מי תזכה? אליסיה ויקאנדר, ״הנערה הדנית״

תסריט מקורי:

״ספוטלייט״ התחיל את העונה כסרט שכולם חשבו שיזכה באוסקר, והוא יגמור אותה עם זכייה אחת על מה שהוא כמעט תמיד פרס הניחומים לסרט העצמאי המרכזי של התחרות. אבל זה לא נורא: יממה לפני האוסקר

מי יזכה? ״ספוטלייט״

תסריט מעובד:

אני הייתי רוצה שבקטגוריה הזאת יזכה ״חדר״, התסריט שכתבה אמה דונהיו על פי ספרה. אבל גם כאן, כנראה, יזכה סרט במין פרס ניחומים. אם ״מכונת הכסף״ אכן יזכה באוסקר על התסריט שימו לב לשני פרטים. א. אחד משני התסריטאים שיזכו בפרס הוא צ׳רלס רנדולף, בעלה של מילי אביטל (השני הוא אדם מקיי, במאי הסרט שכתב את דראפט הצילומים הסופי, ומי שהתפרסם בתור במאי הקומדיות של וויל פארל). ב. אם יקרה נס ו״מכונת הכסף״ גם יזכה בפרס הסרט, זו תהיה הפעם הראשונה מאז 1952 שסרט שזכה באוסקר זכה רק בפרס אחד נוסף חוץ מזה. בפעם הקודמת זה היה עם ״ההצגה הגדולה בתבל״.

מי יזכה? ״מכונת הכסף״

סרט אנימציה:

הקטגוריה היחידה שבה אין שום מחלוקות או תחרויות. ״הקול בראש״ זכה בכל הפרסים בדרך אל האוסקר. ולכן:

מי יזכה? ״הקול בראש״

סרט זר:

בימים האחרונים אני שומע ניסיונות לערער על העובדה ש״הבן של שאול״ הוא המועמד המוביל, ובעצם היחיד, לזכייה בפרס הסרט הזר, ופתאום יש שמהמרים על ״ילדות פרא״ הטורקי/צרפתי. אני מתעלם מכך. סרטי שואה כמעט תמיד זוכים באוסקר הזר, ואני חושב שאפילו חברי האקדמיה יודעים לזהות יצירת מופת כשזו נעמדת מולם.

מי יזכה? ״הבן של שאול״ (הונגריה).

סרט תעודה:

גם כאן אני מרגיש ויברציות שהסרט שאני חושב שיזכה יפתיע את כולם. כולם מהמרים על ״איימי״, כי הוא זכה כמעט בכל פרס אפשרי בדרך, והוא גם היה להיט עולמי ענק, כולל בישראל. אבל יש לי תחושה שכל מי שצפה ב״קרטל לנד״ נדהם מהסרט. במילים אחרות, אם ״איימי״ זוכה זה אומר שחברי האקדמיה פשוט לא ראו את ״קרטל לנד״ (צפו בו עכשיו ביס דוקו). אבל, שוב, אין לי אומץ להמר על תחושות הבטן.

מי יזכה? ״איימי״.

פסקול:

כמה הייתי רוצה שקרטר בורוול יזכה על הפסקול שלו ל״קרול״, אבל נדמה לי ש״קרול״ הולך להיות המפסיד הגדול של הערב, ככל הנראה עם אפס זכיות. וזו תהיה ההזדמנות האחרונה לתת אוסקר לאניו מוריקונה בן ה-87, שהיה מועמד שש פעמים אבל מעולם לא זכה. מוריקונה, כך מסתמן, כבר קשיש מדי לטוס ולא יגיע לטקס, מה שיהפוך את הזכייה שלו לסטנד-אפ של קוונטין טרנטינו.

מי יזכה? ״שמונת השנואים״, אניו מוריקונה

צילום:

אני הייתי מצביע כאן לג׳ון סיל, שלקח הפסקה מהפנסיה כדי לצלם את ״מקס הזועם״, אבל כולם מאותתים לי שעמנואל לובצקי הולך לזכות באוסקר השלישי שלו ברציפות (אחרי ״בירדמן״ ו״כוח משיכה״).

מי יזכה? ״האיש שנולד מחדש״, עמנואל לובצקי

עריכה:

כשמגיעים לקטגוריות הטכניות יש דרך טובה לזהות את הזוכה. החליפו בשם הקטגוריה את המילה Best במילה Most. הרי מי מבין 6,000 חברי האקדמיה יודע לזהות את העריכה ״הכי טובה״, חוץ מעורכים ובמאים, שהם מיעוט המצביעים? אף אחד, אבל הם יודעים לזהות את הסרט עם הכי הרבה עריכה, והכי הרבה תלבושות, והכי הרבה איפור, וכן הלאה. ואלה הסרטים שלרוב זוכים. יש כאלה שחושבים ש״מכונת הכסף״ יזכה כאן, כי הוא אכן מאוד קליפי, אבל לדעתי זה כמעט תמיד הפרס ששמור לסרטי האקשן, ובעיקר לסרטי מרדפי מכוניות. לכן…

מי יזכה? ״מקס הזועם, כביש הזעם״

אפקטים:

החלליות של ״מלחמת הכוכבים״ מול הדב של ״האיש שנולד מחדש.

מי יזכה? ״מלחמת הכוכבים, הכוח מתעורר״.

איפור/שיער:

דילמה. למי תתנו פרס? לפצעי התקפת הדוב של ליאונרדו דיקפריו או לעשות המשתתפים במרדף מדברי?

מי יזכה? ״מקס הזועם, כביש הזעם״

תלבושות:

השמלות של ״סינדרלה״? המלבושים של ״קרול״? הפרוות של ״האיש שנולד מחדש״? לא.

מי יזכה? ״מקס הזועם, כביש הזעם״

עיצוב:

בזכות עיצוב המכוניות.

מי יזכה? ״מקס הזועם, כביש הזעם״

שיר:

עסקתי בקטגוריה הזאת בהרחבה כאן. השיר מתוך ״ספקטר״ הוא המוכר יותר, אבל הוא גם מאכזב, לא? לדה וויקאנד, עם השיר מ״50 גוונים של אפור״, יש סיכוי לזכות. אבל נראה לי שהנושא החשוב והמחאה נגד תרבות של תקיפות מיניות בקולג׳ים באמריקה יכריעו לטובת ליידי גאגא:

מי תזכנה? ליידי גאגא ודיאן וורן, ״עד שזה יקרה גם לכן״.

עריכת פסקול:

״האיש שנולד מחדש״ או ״מקס הזועם״?

מי יזכה? ״מקס הזועם, כביש הזעם״

מיקס פסקול:

או ״האיש שנולד מחדש״ או ״מקס הזועם״.

מי יזכה? ״האיש שנולד מחדש״.

סרט עלילתי קצר:

מכיוון שלא ראיתי את הסרטים הקצרים זה רק מבוסס על קריאת תקצירים וניסיון להבין מה ירגש חבר אקדמיה טיפוסי.

מי יזכה? ״שוק״

סרט תיעודי קצר:

בקטגוריה הזאת יש שני יוצרים ישראליים (לשעבר?): נעמי טליסמן, שותפה לבימוי ״יום אחרון של חופש״, סרט תיעודי באנימציה. ואדם בנזין שביים את ״קלוד לנצמן, חזיונות השואה״, שמפיצה בעולם הישראלית פיליפה קוברסקי. אני תמיד מהמר על סרטי שואה, בייחוד כי המפגש בין יוצרי ״הבן של שאול״ ובין קלוד לנצמן יכול להיות מרגש (אם מישהו יטרח לשים לב אליו).

מי יזכה? ״קלוד לנצמן, חזיונות מהשואה״

סרט אנימציה קצר:

אין לי מושג. יודעים מה יכול להיות מגניב? אם דון הרצפלד, האנימטור האלטרנטיבי הפולחני שעושה סרטים קצרים ומורבידיים בקווים הכי נאיביים כמו של ציורי ילדים, יזכה באוסקר. אנימטורים אוהבים אותו, אבל הקהל הרחב עשוי להגיד ״הילד שלי יודע לצייר ככה״. מבין המועמדים ראיתי רק את ״גיבורי העל של סנג׳יי״, שהוקרן לפני ״הקול בראש״ ״הדינוזאור הטוב״ (שמתם לב שהסרט הקצר של ״לשבור את הקרח״ שהוקרן השנה לפני ״סינדרלה״, בכלל לא מועמד?) אבל מהטריילרים של האחרים, דומני שהסרט הצ׳יליאני הזה יישבה את לב המצביעים:

מי יזכה? ״Bear Story״

ועל מי אתם מהמרים? שתפו אותנו.

נושאים: בשוטף

2 תגובות ל - “מי יזכה? הימורי האוסקר של ״סינמסקופ״”

  1. איתן 26 פברואר 2016 ב - 10:21 קישור ישיר

    חשבתי על זה קצת, והנה ההימורים החלקיים שלי:

    אין ברשימה השנה סרט שאני באמת אוהב. יש לא מעט סרטים שאני מסמפט, אבל אין אחד שאני מעריץ. גם לא את "האיש שנולד מחדש". אבל אני חושב שאפקט ההלם שהסרט של איניאריטו יוצר (גם אם הוא הערך העיקרי והיחיד שלו בעיניי. בדומה, אגב, ל"בן של שאול", שראיתי השבוע, גם הוא מאוד מבליט את העשייה הקולנועית שלו ע"ח תסריט, ומשחק, ועוד כמה מרכיבים קולנועיים) יהיה האפקט שיביא לו את הפרס, בסופו של דבר. אם בשנה שעברה הרעתי ל"התבגרות", והתאכזבתי בסופו של דבר, נדמה לי שגם השנה, האקדמיה תלך על הקולנועי יותר (כמו בשנה שעברה עם "בירדמן"), ולא עם הלב (ובעיניי, "ספוטלייט", עם כל ההערכה שיש לי אליו, רחוק שנות אור מ"התבגרות").
    אז אני בעד "האיש שנולד מחדש" באוסקר הזה, ואני גם מהמר שהוא יזכה בפרס הסרט, הבימוי, השחקן, הצילום, ועוד כמה פרסים טכניים.

    שחקנית תיקח ברי לרסון. מגיע לה.

    שחקן משנה – אני מהמר דווקא על מארק ריילנס (ואני יודע שאתה מחבב את "גשר המרגלים", אבל נדמה לי שזאת הפעם הראשונה שאני אוהב סרט של ספילברג יותר ממך. שנינו הסכמנו שב"גשר המרגלים" הוא מביים כמו בן 70, שזה הגיל שלו, בעצם. אני רואה בזה נקודה חיובית, שמצביעה על נסיון ומקצועיות. אתה רואה בזה משהו פחות מלהיב, למרות שגם אתה אוהב את הסרט הזה)

    שחקנית משנה – גם כאן אני הולך על הפתעה. קייט ווינסלט. היא מצוינת ב"סטיב ג'ובס", וויוקאנדר, סימפטית ככל שתהיה, לא באמת מצילה את "הנערה הדנית".

    סרט זר – עד לפני שבועיים הייתי שם כסף שזה יהיה "הבן של שאול". נכון, אומרים לא להמר נגד סרטי שואה. אבל גם אומרים לא להמר נגד ילדים וכלבים. אני הולך על הילדות. אני מהמר על "ילדות פרא".

    עריכה – שנאתי את "מכונת הכסף". אבל זה נכון מה שאתה אומר – הסרט עם הכי הרבה קאטים זוכה בד"כ. אני מהמר על הסרט הזה של אדם מ'קי.

    דוקו – תשמע, גם אני ראיתי את "קרטל לנד". בסופו חשתי תחושה של אי נוחות. תחושה שהסרט מנסה להעביר שלהיות ויג'ילנטה היא הדרך הנכונה, כי השלטון מושחת, והוא רוחץ את ידיו באותו כיור יחד עם הפושעים. סרט שמטיף ללקיחת החוק בידיים יזכה ? לא נראה לי. אני הולך על "איימי".

    תסריט מקורי: ספוטלייט. תסריט מעובד: גם אני רוצה "חדר". גם אני חושב שבסוף יזכה "מכונת הכסף". אנימציה: "הקול בראש". האוסקר הכי בטוח בטקס השנה.

  2. איתי 26 פברואר 2016 ב - 14:21 קישור ישיר

    חסר לך אפקטים ויזואליים – מקס הזועם או מלחמת הכוכבים?

    ===================
    רוה לאיתי: אני חושב שזה מירוץ בין ״מלחמת הכוכבים״ ובין הדוב הדיגיטלי של ״האיש שנולד מחדש״. אני מהמר על ״מלחמת הכוכבים״. הוספתי.


השאירו תגובה