22 מרץ 2016 | 07:40 ~ 0 תגובות | תגובות פייסבוק

13 סרטים תיעודיים ישתתפו בתחרות הישראלית של דוקאביב 2016

״שלושה אחים ומערה״, סרטה החדש של תמר טל, שזכתה בדוקאביב 2011 על ״הצלמניה״

״שלושה אחים ומערה״, סרטה החדש של תמר טל, שזכתה בדוקאביב 2011 על ״הצלמניה״

13 סרטים תיעודיים ישראליים וששה סרטי סטודנטים קצרים יוצגו בתחרות הישראלית של פסטיבל דוקאביב ה-18, שייפתח ב-19.5. רובם המוחלט בהקרנות בכורה עולמיות. נתון ראשון שאני שם לב אליו: יש רק שני סרטים באורך 60 דקות ומטה, שזה השינוי הכי גדול של הקולנוע התיעודי בשנים האחרונות, העובדה שהוא עזב את הפורמט הטלוויזיוני של 50-60 דקות ועבר סוף סוף לפורמט קולנועי של סרטים באורך מלא, מעל 70 דקות. בשנה שעברה היו חמישה סרטים שהיו בני 60 דקות או פחות, השנה רק שניים (באקדמיה כבר יצרו קטגוריות נפרדות לסרטים תיעודיים מעל ומתחת ל-60 דקות, אני מניח שגם בדוקאביב זה יקרה מתישהו). הסרטים יתחרו על פרס ראשון בסך 70,000 שקלים.

הנה שמות הסרטים, היוצרים והתקצירים בתחרות הישראלית:

אמא-ילדה

בימוי והפקה: יעל קיפר, רונן זרצקי. ישראל 2016, 90 דקות, עברית ומרוקאית

מסע חייהן של נשים שנולדו במרוקו ובתימן וחותנו בעודן ילדות קטנות.

החולמים מבבילון

בימוי: רומן שומונוב, הפקה: דורון צברי. ישראל 2016, 94 דקות, עברית ורוסית

להקה של צעירים מאשדוד, יוצאי בריה"מ לשעבר, מנסה לזכות באליפות העולם בברייקדאנס.

״החולמים מבבילון״. ברייקדאנס באשדוד

״החולמים מבבילון״. ברייקדאנס באשדוד

הממלכה המופלאה של פאפא אלייב

בימוי: טל ברדה, נועם פנחס. הפקה: נועם פנחס, טל ברדה, סרג' גורדיי, כריסטין קמדסוס, ברוני בורס. ישראל-צרפת 2016, 74 דקות, עברית, רוסית ובוכרית

סיפורה של משפחת אלייב המוזיקלית, הנשלטת על ידי הסבא הפטריארכלי, הכריזמטי וחובב הוויסקי  – פאפא אלייב.

המתנחלים

בימוי: שמעון דותן. הפקה: אסטל פיאלון, יונתן ארוך, פול קאדיו, שמעון דותן. ישראל-צרפת-קנדה-גרמניה 2016, 100 דקות, עברית, ערבית ואנגלית

סרט ראשון מסוגו המציג תמונה רחבה וכוללת של מפעל ההתנחלות בגדה המערבית. הסרט בוחן את ראשית ההתנחלויות, את ההיבט הדתי-רעיוני שהניע אותן, ומציג מבט מקרוב על האנשים שבמרכז האתגר הגיאופוליטי הגדול ביותר שניצב היום בפני ישראל והקהילה הבינלאומית. הסרט הוקרן לפני חודשיים בפסטיבל סאנדאנס.

״המתנחלים״ של שמעון דותן בסאנדאנס

״המתנחלים״ של שמעון דותן

הסודות של איידה

בימוי: אלון שורץ, שאול שורץ. הפקה: אלון שורץ. ישראל-גרמניה-ארצות הברית 2015, 90 דקות, עברית ואנגלית

בגיל 68 יצחק מגלה אח שמעולם לא ידע על קיומו. תחקור קורותיה המסתוריים של המשפחה לאחר מלחמת העולם השניה, חושף את סיפורם של אנשי מחנות העקורים – המסיבות, חיי החברה, והחיים שלאחר המלחמה.

הפטריארך

בימוי: דנאי אילון. הפקה: דנאי אילון, פול קאדיו. ישראל-קנדה 2016, 83 דקות, עברית, אנגלית ויוונית

כליאתו המוזרה של מי שהיה ראש הכנסיה היוונית אורתודוקסית, בחדר קטן בעיר העתיקה בירושלים, מובילה למסע מרתק אחר האמת אל תוך עולם הכמורה. תמונה מורכבת ולא מוכרת מתגלה בפעם הראשונה לעיני המצלמה. דנאי אילון הציגה את סרטה הקודם והאישי, ״פה ולא שם״ בפסטיבל דרום ובפסטיבל חיפה לפני פחות משנה.

השמאן האחרון

בימוי: רז דגן. הפקה: רז דגן, נדב שירמן, אריאל ורומן, דני א. אבקסר, עמרי עוזרד. ישראל-איטליה-ארצות הברית 2015, 80 דקות, אנגלית וספרדית.

ג'יימס מקציב לעצמו שמונה חודשים כדי להבריא מהדיכאון הקליני הרודף אותו. הוא מחליט לנסוע ליערות האמזונס בעקבות מאמר שקרא, ולחפש את השמאן שיוכל להציל אותו. שמם של נדב שירמן (הבמאי של ״מרגל השמפניה״) ושל אריאל ורומן (הבמאי של ״אייסמן״, ושל ״קרימינל״ עם קווין קוסטנר שיוצא בקרוב) ברשימת המפיקים מעוררים סקרנות. פיצ׳ר עלילתי בדרך?

מעשה בשני בלונים

בימוי והפקה: זהר וגנר. ישראל 2016, 60 דקות, עברית

סיפורה של אישה הבטוחה שחזה מושלם יביא איתו אהבה גדולה. אבל כשזו מגיעה, השדיים הולכים. לפי הספירה שלי, זה כבר הסרט השלישי שבו זהר וגנר עוסקת באופן כזה או אחר בחזה שלה. טרילוגיה?

נרקיס

במאים: טלי שמש, אסף סודרי

שמש וסודרי יצרו יחד את הסדרה התיעודית החברתית ״התפוררות״. בנפרד, סודרי הוא מבכירי צלמי הקולנוע בארץ (״ארץ פצועה״, ״למלא את החלל״) ושמש יצרה לא מעט סרטי תעודה משובחים (ביניהם הלהיט ״מועדון בית הקברות״). באופן משונה ההודעה לעיתונות של דוקאביב לא הכילה פרטים נוספים על הסרט הזה.

עיר בעין הסערה

בימוי והפקה: אורי רוזנווקס, אייל בלחסן. ישראל 2015, 97 דקות, עברית וערבית

עשר דקות מתל אביב המשגשגת נמצאת העיר לוד, החצר האחורית של גוש דן – מוכת ייאוש, פשע וגזענות. האם ניתן להציל את העיר ולהביא תקווה לתושביה הערבים והיהודים כאחד? אחרי שתי סדרות תיעודיות על לוד, מביאים עכשיו רוזנווקס ובלחסן סרט על העיר.

פואטיקה של המוח

בימוי: נורית אביב הפקה: איתי תמיר, סרג' ללו, פאריד רזקאלה. ישראל-צרפת 2015, 66 דקות, עברית, צרפתית ואיטלקית

נורית אביב אורגת קשרים אסוציאטיביים בין הסיפורים הביוגרפיים האישיים שלה לבין תיאוריהם של מדענים את מחקריהם. הם דנים בנושאים הקשורים בחלקם לסרטיה הקודמים: זיכרון, דו-לשוניות, קריאה, נוירוני-מראה, ריח, עקבות החוויה.

שבוע 23

בימוי והפקה: אוהד מילשטיין. ישראל 2016, 60 דקות, עברית, אנגלית וגרמנית-שווייצרית

סיפורה של רחל, בתו של בישוף שווייצרי החיה בישראל,  המתמודדת עם הריון שהסתבך. בשליש האחרון להריון מתגלה כי עובר אחד מבין שני התאומים הזהים שברחמה, מת. בשל החשש מפגיעה כמעט ודאית בעובר השורד, הרופאים ממליצים חד-משמעית להמית את העובר החי ולעצור את ההיריון. בישופים וראשי כנסיות הולכים חזק בתחרות השנה, אבל אני חייב להגיד שזה התקציר הכי מרשים ומבעית ברשימת הסרטים הזאת, והראשון מבין הסרטים שעל פי תקצירם אני מסמן לעצמי כ״חייב לראות״.

שלושה אחים ומערה

בימוי: תמר טל ענתי. הפקה: תמר טל ענתי, טינה ליב ויורגן קלייניג, הילה מדליה. ישראל-גרמניה 2016, 70 דקות, עברית ואיטלקית

שלושה אחים יהודים-איטלקים יוצאים למסע רווי הומור, אוכל ונופים בטוסקנה, בחיפוש אחר מערה בלב יער, המקום בו התחבאו כילדים לפני 70 שנה. זהו סיפור על הגבול הדק שבין היסטוריה ואגדה, שהתרחשו שתיהן באמת. תמר טל זכתה בדוקאביב 2011 על סרטה המקסים ״הצלמניה״, כך שסרט חדש שלה בהחלט מסקרן. לצד ״הסודות של איידה״, מסעות חיפושי שורשים באירופה שאחרי השואה הוא עוד נושא שחוזר השנה בתחרות.
 

poster7B-02-02 (1)

״בית האילמת״

סרטי תחרות סטודנטים:

בית האילמת – סם שפיגל (32 דקות)

בימוי: תמר קיי הפקה: אריאל ריכטר, תמר קיי

בחברון ישנו בניין שננטש על ידי דייריו הפלסטינים, המכונה "בית האילמת". בבניין נותרו להתגורר סאהר החירשת, יחד עם בנה יוסוף. הסרט חושף את סיפורם יוצא הדופן של השניים בלב הקונפליקט, כפי שהוא מסופר מנקודת מבטו של יוסוף. הסרט כבר הוקרן בתחרות הסטודנטים של פסטיבל IDFA, וזכה שם בפרס חבר השופטים.

יהודית  -מכללת תל חי (8 דקות)

בימוי: דניאל גרון הפקה: מכללת תל חי

יהודית מנסה לברוח מזוועות אושוויץ באמצעות הדמיון.

מה רודף סמ"ר  – מעלה (24 דקות)

בימוי והפקה: חגי אדוריאן

אריאל השתתף כחובש במבצע צוק איתן. מאז הוא נודד במכוניתו בכבישי ושבילי הארץ, ומחפש מזור לכאביו ולזיכרונותיו. הזריזים והלא-דחיינים ביניכם כבר הספיקו לראות את הסרט הזה בהקרנת בכורה עולמית כאן בבלוג, כשהצגנו למשך שבוע אחד את סרטי הגמר הטריים של בית ספר מעלה.

מוות מחימר – קמרה אובסקורה (9 דקות)

בימוי והפקה: אמיר פֵכרִדְּין

טאריק סאמרה, אמן מהגולן שחי על תפר הגבול הסורי, מתמודד ביצירתו עם אסונה של ארץ מולדתו סוריה, מפסל פנים שמעולם לא ראה.

סאשקה  – מכללת ספיר (35 דקות)

בימוי והפקה: יאנה לרנר

סאשקה הוא ילד מתוק בן 13 שנולד וגדל בשדרות. כשברקע מתחיל מבצע צבאי נוסף בגבול עזה הוא נשלח בעל כורחו לפנימייה ויוצא למסע התבגרות פתאומי.

שובר שמירה  – מכללת תל חי (41 דקות)

בימוי והפקה: אלעד דוידוביץ' שיקוביץ'

סיפור מסע אישי סביב הדילמה האם להמשיך לשרת במילואים. (פששש… שני סרטים של מכללת תל חי. שאפו).

הקרנות מיוחדות (מחוץ לתחרות):

בין הגדרות
בימוי: אבי מוגרבי
הפקה: אבי מוגרבי סרז' לאלו, קאמיל לאמלה
ישראל / צרפת 2016, 85 דקות, עברית, ערבית ותיגרינית

״בין גדרות״, שכבר הוקרן בפסטיבל ברלין, מתעד סדנת תיאטרון שיזמו במאי הקולנוע אבי מוגרבי ובמאי התיאטרון חן אלון עם מבקשי מקלט הכלואים בחולות.

למדבר
בימוי והפקה: ג'אד נאמן
ישראל / מצרים 2015, 90 דקות, עברית וערבית

מוישה סלע, פלמחניק בן 87 יוצא יחד עם חברו, ג'אד נאמן למסע חיפוש מקום קבורה לעצמו.

הבית
בימוי: אסף לביא הראל הפקה: אורן כהנוביץ'
ישראל 2015, 58 דקות, עברית וגרמנית

בתקופת לימודיו באוניברסיטה בוחר אורן , 28 , לגור במתחם שבנה לעצמו ביער במקום לשלם שכר דירה או לגור במעונות ומתעד יום יום מהחוויה שמשנה את חייו

העורך
בימוי והפקה: גלעד טוקטלי
ישראל 2015, 78 דקות, עברית, תרגום לעברית

סיפור חייו המרתק של דב יודקובסקי, ניצול אושוויץ שהפך להיות העיתונאי החזק והמשפיע ביותר בתולדות העיתונות הישראלית.
חנוך (שם זמני)

בימוי: רפאל לוין. הפקה: ענת קנדל
הסרט מספר את סיפורו של חנוך לוין דרך מסע בתחנות חייו האישיות ושיחות עם האנשים הקרובים אליו – שלוש נשותיו, ארבעת הילדים ואחיו.

אני חייב להודות: שני הסרטים האלה, על חנוך לוין ועל דב יודקובסקי, הם כרגע הסרטים שאני הכי רוצה לראות מתוך הרפרטואר הישראלי בפסטיבל. מה שגורם לי לתהות: למה אין ביוגרפיות דוקומנטריות בתחרות הרשמית? האם זה נחשב ״פחות מדי תיעודי״ עבור צוות הלקטורה? זו, בכל אופן, הסוגה התיעודית המועדפת עליי.

חלום ירושלים
בימוי: מני אליאס. הפקה: מיכה שגריר ומני אליאס
ישראל / אתיופיה 2016, 54 דקות, עברית ותיגרינית, תרגום לעברית ולאנגלית

'האם היה שווה'? מעזים לשאול בפעם הראשונה הילדים היהודים מאתיופיה, אשר איבדו את הקרובים להם ביותר במסע הייסורים לישראל.

להציל את נור
בימוי והפקה: נילי טל
ישראל 2016, 60 דקות, עברית וערבית, תרגום לעברית

למאבקם של זוג הורים מעזה על חייה של בתם נור, בת ה-9, שחלתה במחלה גנטית מצטרפים מהדי טארביה, אח אחראי ברמבם, ד"ר מיכאל גורביץ, כירורג משניידר, ד"ר אלחנן נחום, טיפול נמרץ שניידר, וד"ר סרחיו (סרחאן מחמיד), הליצן-המוסלמי הרפואי.

עיניים כחולות, עיניים חומות 

בימוי והפקה: אילנה צור
ישראל 2016, 50 דקות, עברית, תרגום לאנגלית

האם אהבת אחים היא מיתוס? הבמאית שייסדה את דוקאביב חוזרת אליו עם סרט חדש.

גולדן בויז

בימוי: רויטל גל. הפקה: לירן עצמור

בכל שבוע, קבוצה של גברים הומוסקסואלים קשישים נפגשת בחדר קטן במרכז הגאה בתל-אביב. הסרט עוקב אחר הדמויות השנונות והדיאלוגים המצחיקים בזמן המפגשים בחדר, ונותן הצצה ישירה לתהליך האכזרי של הזדקנות בתוך קהילה שמקדשת נעורים.

נושאים: בשוטף

השאירו תגובה