11 אפריל 2019 | 22:49 ~ 0 תגובות | תגובות פייסבוק

"שהאזאם!", ביקורת

"שהאזאם!". גיבור גדול

"שהאזאם!" הוא סרט גיבורי העל החדש מבית די.סי קומיקס, המותג שאכזב אותנו כבר עם "אקוומן", "יחידת המתאבדים", "ליגת הצדק" ו"באטמן נגד סופרמן". לכן, הגיבור החדש הזה מגיע אל בתי הקולנוע עם כוחעל יוצא דופן: אפס ציפיות. אתם לא מכירים את הבמאי, אין שם אף כוכב קולנוע מוכר ורוב הסיכויים, בהנחה שאתם לא גיקים מושבעים של חוברות קומיקס איזוטריות, שגם את הדמות אתם לא מכירים. במצב כזה הסרט הזה לא יכול לאכזב, מכאן אפשר רק להמריא.

"שהאזאם!" מספר על נער בן 14 בשם בילי בטסון, שגדל כבר עשר שנים ללא הוריו במשפחתות מאמצות ובתי אמנה, עם לא מעט בעיות משמעת, ועם תחושה ברורה שעליו למצוא את אמו. בתחילת הסרט הוא מגיע לבית אמנה חדש בפילדלפיה – בעולם בו הם מכירים את רוקי שרץ על מדרגות המוזיאון של םילדלפיה, ובעולם בו סופרמן ובאטמן הן דמויות אמיתיות וקיימות, אבל אין להם זמן לבוא לטפל בבעיות הפריפריה. ושם בעת נסיעה ברכבת התחתית הוא פוגש מכשף שכבר שנים מחפש מישהו בל לב טהור כדי להעביר את כוחותיו אליו ולהפוך אותו ליורשו. בטסון הוא לא מה שהוא מחפש, אבל בהיעדר אנשים בעלי לב טהור, הוא תחליף סביר. וכך, בכל פעם שבילי בטסון אומר את המילה "שאזאם" הוא הופך לגיבור על עם גוף של בן 30 ומשהו אבל עם מוח של ילד נרגן ואנוכי בן 14. מזכיר קצת את "ביג"? כן, והסרט ההוא עם טום הנקס אפילו מקבל הומאז' וקריצה קטנה בסצינה המתרחשת בימי חג המולד בחנות צעצועים.

הטריילר של "שהאזאם!" הבטיח סרט קליל ומלא בדיחות, כשבפועל, כל המערכה הראשונה מכילה רגעם אפלים למדי על ילדים בסיכון. ילד אחד שאביו מתעמר בו, וילד אחר שהולך לאיבוד לאמו ביריד שעשועים (בסצינה שמזכירה, באופן משונה, את הפתיחה של "אנחנו"). שני הילדים האלה ייפגשו בהמשך, אחד כנבל והשני כגיבור, כשמה שברור הוא ששניהם הגיעו למצב הזה בגלל הטראומות המשפחתיות שלהם בילדותם. כך שאם בעבר ניסו לחנך אותנו לכבד את הורינו, הסרט הזה מגיע עם מסר מאוד ברור: הורים, תהיו נחמדים לילדים שלכם.

המערכה השניה כבר קלילה וחייכנית יותר, ובה בטסון צריך ללמוד איך להיות גיבור-על. לא רק איך לגלות ולהפעיל את הכוחות שלו, אלא גם איך למצוא את האומץ לא לברוח במצבי סכנה, שזו נקודה מעניינת שסרטי גיבורי-על מעולם לא עסקו בה: אוקיי, אתם חזקים ומהירים, אבל מאיפה מגיע האומץ להילחם ברשעים ולהציל את החלשים? האם גם אומץ הוא כוח-על, או שזו תכונה שגיבור צריך לפתח בעצמו? החלק הזה הופך את "שהאזאם!" לסרט גיבורי על חינני, קצבי, משעשע ואסקפיסטי. אבל עבור הילדים ובני הנוער בקהל, שהסרט הזה הוא בול בשבילם, יש לו כוחות העצמה מרשימים. קצת כמו "הגוניס" בשנות השמונים, בסרט הזה דווקא הילדים המסכנים והדחויים הם הגיבורים.

שני פרטי טריוויה שכדאי לדעת. הראשון: מה פשר התעתיק העברי המשונה הזה, "שהאזאם"? מאיפה הגיעה הה' הזאת פתאום? בכנות, אני כל כך לא סומך על המפיצים הישראליים כשזה מגיע לשמות עבריים ולתעתיק תקני שכשראיתי את הפוסטר עם השם "שהאזאם!" קפצו לי הפיוזים מרוב עצבים: כמה קשה, תהיתי, לתעתק נכון את השם "Shazam"? והנה העדות לכך שלא צריך להיות תמיד ציניים וקטני אמונה כי מתברר שזה נעשה בכוונה, ואפילו בצדק. השם Shazam, כך נאמר בסרט, נובע מראשי התיבות של האנשים החכמים, החזקים, המהירים והאמיצים ביותר בתולדות האנושות: שלמה המלך, הרקולס, אטלס, זאוס, אכילס, מרקורי. ראשי תיבות בעברית? שהאזאם.

הפרט השני הוא סיפור משעשע למדי. הדמות הזאת נולדה בין חוברות הקומיקס של חברת Fawcett (חפשו מחווה לה בשם בית הספר בו לומדים הגיבורים), ובמקור קראו להקפטן מארוול. אבל אז הוצאת מארוול רשמה את השם שלה כסימן רשום, וכשדי.סי קנתה את הדמות מידי הוצאת פוסט הם היו צריכים להחליף לה את השם, והם בחרו ב"שהאזאם". אבל בשורה התחתונה, בטוויסט משונה של הגורל וההיסטוריה, בתוך חודש הגיעו אל בתי הקולנוע בעולם שני סרטים המבוססים על שתי דמויות קומיקס שקראו להם בעבר "קפטן מארוול". רוצים פרט טריוויה מעיף מוח שלישי? השחקן האפריקאי דג'ימון הונסו מופיע בתפקיד משנה בשני הסרטים. מה הסיכויים?

(גרסה מורחבת לביקורת שהתפרסמה ב"כלכליסט", 7.4.2019)

נושאים: ביקורת

השאירו תגובה