10 פברואר 2010 | 11:16 ~ 15 תגובות | תגובות פייסבוק

31 מיליון שקל

ייאמר לזכותם של א.ד מטלון שכשהם מחליטים להחרים עיתונאי, הם עושים ת זה גם כשהם רוצים שכל העולם יחמיא וישתחווה להם. וכך מודרתי מקבלת הידיעה המרגשת ש"אווטאר" הפך השבוע לסרט המכניס ביותר בקופות בישראל. כל כך עליזים שם בא.ד מטלון מההישג שהם החליטו – באופן תקדימי! לראשונה בישראל ב-2010! – לחשוף את נתוני ההכנסות. ג'י, תודה. "אווטאר" הכניס בישראל, נכון ליום ראשון, 31,463,236 שקל. ובזאת, עקף את השיא של "טיטאניק" מ-1998 עם 30,604,094 שקל.


קודם כל, מזל טוב לחברת א.ד מטלון על ההצלחה ועל הקופה הנאה. שנית, תודה רבה על הכנות בחשיפת המספרים, ואני מקווה שמבחינה בייהביוריסטית בזאת ישתחרר איזשהו שסתום נפשי שעיכב אתכם מלעשות את זה עד עכשיו, ומעתה תרגישו צורך עז, והקלה רבה, במסירת נתוני הקופה באופן שבועי, לכל סרטיכם.


אבל גם: יאללה יאללה. א.ד מטלון לא מסרו שום דבר שחברת פוקס העולמית לא פרסמה מעל לראשם כבר קודם. על פי הנתונים שפוקס העבירה ביום ראשון לאתר "בוקס אופיס מוג'ו" "אווטאר" הכניס בישראל 8,358,581 דולר. אבל רגע! על פי אותו אתר, "טיטאניק" הכניס בקופות בישראל 8,538,685 דולר. כלומר, שעל פי ההכנסות בדולרים, השיא של "טיטאניק" עדיין לא נשבר. על פי החישוב שלי, "אווטאר" צריך למכור עוד 15,000 כרטיסים כדי לשבור גם את השיא הדולרי של "טיטאניק". מה שאומר שבין יום ראשון והיום, ואם קצב מכירות כרטיסים של 50,000 בשבוע הוא נתון אמין (כפי שדיווח עליו אמנון מטלון בידיעה), הרי שהשיא הזה נחצה אתמול-היום.



מטלון גם עידכן ש"אווטאר" מכר עד כה 750,000 כרטיסים בארץ.



מה אנחנו לומדים מהנתון הזה, של 31,463,236 שקל? קודם כל, שאם מחלקים את סכום הכסף במספר הכרטיסים, מקבלים מחיר ממוצע של 42 שקל לכרטיס. כרטיס לסרט רגיל עולה 37 שקלים. כרטיס לסרט תלת מימד עולה 45 שקלים (עמלות ההזמנה באינטרנט לא נספרות כהכנסה של הסרט ומחושבות בנפרד, ומספיק ש-75 אחוז מקוני הכרטיסים הזמינו כרטיסים מראש באינטרנט, ותקבלו שהכנסות הסרט למעשה גבוהות בשני מיליון שקלים נוספים). ואני מאמין שבדיווח נתוני ההכנסות לאולפנים בחו"ל, המפיצים בארץ לא כוללים את המע"מ. בקיצור, ממוצע של 42 שקל לכרטיס מעיד שרוב הצפיות בסרט נעשו בגרסת התלת מימד. מה היחס? לא נמסר בידיעה. אבל בגלל שנראה שדפוס הצפייה ב"אווטאר" בישראל הוא העתק די מושלם לדפוס הצפייה באמריקה, הרי שמן הסתם גם כאן היחס הוא כ-80 אחוז לטובת הקרנות התלת מימד.


כמו כן, היה יכול להיות מסקרן לדעת איך מתחלק מחיר הכרטיס לסרט בין המפיץ ובין בתי הקולנוע בהם מוקרן הסרט. לא.ד מטלון אין רשת בתי קולנוע משל עצמה, ואני מניח שהדיל שהיא מקבלת מרשת רב חן/יס פלאנט שונה מהאחוזים שהיא משאירה בסינמה סיטי וברשת גלובוס מקס. א.ד מטלון גם לא סיפרו כמה הם השקיעו בשיווק, הפרסום והעותקים של הסרט. אבל זה בוודאי נע באיזור המיליון שקל בלבד. אבל גם בלי הנתונים האלה, אין ספק שגם למטלון, וגם לרשתות בתי הקולנוע בהן הוקרן הסרט, זו היתה כבר עכשיו – בפברואר – שנה מעולה בהכנסות (רק דמיינו כמה כסף הכניסו צופי "אווטאר" לבתי הקולנוע ממכירת פופקורן).


אבל נותר עוד שיא. כמו בכל העולם, גם בארץ "אווטאר" שבר את שיא ההכנסות, אבל לא את שיא מכירות הכרטיסים. "טיטאניק" מכר מיליון כרטיסים. "אווטאר" מכר עד כה 750,000 כרטיסים. ובאופן די מדהים, וייחודי לישראל ביחס לשאר העולם, המרחק לא כזה גדול (באמריקה, "אווטאר" מכר, עד כה, 60 מיליון כרטיסים, חצי מכמות הכרטיסים שמכר "טיטאניק"). כרטיסים קולנוע ב-1998 עלה 30 שקלים בממוצע. כיום הוא עולה, כאמור, 42 שקל בממוצע. ושער הדולר, נותר מאז ועד היום, די קרוב: 3.5 שקלים בתחילת 1998, 3.7 שקלים כיום. מטלון דיווח, כאמור, שהסרט מוכר 50,000 כרטיסים בשבוע, אבל לא עידכן האם הנתון הזה כבר בדעיכה. כי אחרת, בעוד חמישה שבועות הוא יגיע למיליון כרטיסים. האם זה יקרה?


ואגב, להבדיל ממה שכתוב בידיעה ב"וואלה", "טיטאניק" הוא בהחלט לא מחזיק השיא במכירת הכרטיסים בישראל, למרות מיליון כרטיסיו. "אשה יפה", למשל, גם מכר בארץ מיליון כרטיסים. ואני מניח, אך לא יודע, שהיו עוד להיטי ענק בינלאומיים שמכרו כאן מיליון כרטיסים. אבל גם בלעדיהם, יש שלושה סרטים ישראליים שמכרו מעל מיליון כרטיסים: "סלאח שבתי" ו"אסקימו לימון" מכרו כ-1.3-1.4 מיליון כרטיסים, ו"קזבלן" מכר מעל מיליון כרטיסים, אבל פחות מהם.



עכשיו יהיה מעניין לראות איך 31 מיליון השקלים האלה שנחתו על המפיצים ובעלי בתי הקולנוע הקולנוע בישראל, ינוצלו לטובת שיפור ושדרוג תנאי ההקרנה ושיפור המלאי הרפרטוארי שהמפיצים מביאים לבתי הקולנוע.



(אגב, ברמת ההתפלפלות שמאפיינת את כל הדיון הזה – זה דווקא פילפול שאני לא מתלהב ממנו – הרי שכמו שבאמריקה תוהים האם "אווטאר" הוא הסרט הכי קופתי מבחינת כמות אבסולוטית של דולרים, אבל לא ביחס לשווי הדולר, או לכוח הקנייה, או לאינפלציה או לכמות הכרטיסים שנמכרה, כך בוודאי גם בארץ. שכן, אם נרצה להתחכם, אז קחו את המקרה הזה. ב-1984 כרטיס קולנוע בארץ עלה 700 שקל. שקלים ישנים. "מאחורי הסורגים", סתם כדוגמה מתועדת, מכר 600,000 כרטיסים. ההכנסה, לפיכך: 420 מיליון שקלים. ישנים. אם חוזרים אחורנית ללירות, אז ברמת המטבע הבודד בוודאי היו מספרים גבוהים אף יותר).

נושאים: בשוטף

15 תגובות ל - “31 מיליון שקל”

  1. שלום עליכם 10 פברואר 2010 ב - 11:34 קישור ישיר

    מישהו מוכן לעשות סדר בעניין "הסרט המצליח בכל הזמנים",כי אני שומע שוב ושוב טיטאניק,אוואטר,האביר האפל בעוד שלפני יומיים קראתי בויקיפדיה שבכלל חלף עם הרוח הוא הסרט המצליח בכל הזמנים…אז איפה אפשר למצוא רשימה שמדרגת את הסרטים המצליחים לפי מכירות כרטיסים ולא הכנסות.

  2. אלון 10 פברואר 2010 ב - 13:02 קישור ישיר

    לשלום עליכם,

    בארה"ב לא מפרסמים תוצאות של מספר הכרטיסים שנמכרו אלא רק סכום ההכנסות.
    אתה יכול לראות הערכה של מספר הכרטיסים שנמכרו כאן:

    http://boxofficemojo.com/alltime/adjusted.htm?adjust_yr=1&p=.htm

    ההערכה מבוססת על הסכום שהסרט הכניס ועל מחיר הכרטיס הממוצע באותו זמן שיצא הסרט

  3. okok4 10 פברואר 2010 ב - 13:06 קישור ישיר

    לא נראה שהסרט בדעיכה. התכוונתי אתמול לראות את הסרט שוב, נכנסתי לאתר של יס-פלאנט לראות אם יש צורך להזמין (נמאס לי מהעמלה החוצפנית) – וכל ההקרנות בחיפה (7 הקרנות ביום!) היו מלאות. בקרנה של 22:00 היו עוד קצת מקומות גרועים. וזה סתם יום שלישי, כאשר הסרט רץ כמעט חודשיים. לא יאמן.

  4. הגמד 10 פברואר 2010 ב - 15:15 קישור ישיר

    בשביל מה עשינו גם תואר במחשבים? בכל מקרה גם את היחס וגם את מספר הכרטיסים השונים (מספר התלת מימד, והרגילים בנפרד) אפשר לחשב לפי 'משוואות עם שני נעלמים' שלמדנו בכיתה ח'(בהנחה שהמחירים הנפרדים קבועים).נמשיך בשיעור:
    x+y=750,000 ו-45x+37y=31,463,236
    והטריק: 45x+37(750,000-x)=31,463,236
    ובסוף יוצא x=464154.5 (מספר כרטיסי התלת-מימד) ו-y=285845.5 (מספר הכרטיסים הרגילים).
    שהם 61 אחוז בערך של כרטיסי תלת מימד(אם לא טעיתי בדרך, אבל לאור זה שנשאר שארית של חצי כרטיס בכל צד – נראה לי שיש אולי קשר ישיר בין המספרים לתוצאה. מצד שני ברור שלא מדובר במספרים מדויקים איפה שהוא, כי המספרים הסופיים אמורים להיות שלמים. אז או ששני מחירי הכרטיסים לא מדויקים, או שיש יותר משני מחירי כרטיסים, או הסכום לא מדויק, או מספר הכרטיסים לא מדויק. אבל לפי ארבעת המספרים זאת התוצאה. בהנחה הסבירה שהם עיגלו למטה את מספר הכרטיסים והחסירו 4 כרטיסי תלת מימד, כדי שהמספר הכולל יצא מעוגל – המספרים יוצאים שלמים. אבל יכול להיות גם שהם החסירו הרבה יותר, או הוסיפו כמה). נפלאות המתמטיקה.

  5. א.כ. 10 פברואר 2010 ב - 15:35 קישור ישיר

    יאיר מספר הערות
    על פי הנתונים שאתה עצמך הבאת עולה התמונה הבאה:

    ההתפלגות בין מספר הצופים בתלת מימד לאלו שלא יותר קרובה למעשה ל6 צופים על כל 10 ולא 8.

    מהנתונים עצמם עולה (מעבר לעובדה שסך כל הכנסה כוללת גם את המיסים המשולמים בגינה)שהנתונים שהציג פוקס על פי דיווחי המפיץ שלו הם נתוני ברוטו למעשה ללא ניכויים והפחתות כל שהם.

    בכלל הפרדוקס הוא שגם אם נחתו על המפיצים כאן הסכומים שנחתו וזה אגב הרבה פחות מ31 מיליון שהם מדווחים מטלון עסוקים בעיקר בגזירת קופונים. הם בהחלט יודעים איפה נמצא החלק הרווחי ביותר בתעשייה הזו.
    שיפור בתנאי הקרנה הרי זה לא באחריותם
    ולגבי הרפרטואר בבתי הקולנוע כמו שאתה יודע הוא רק מצטמצם כל הזמן וזה כולל את תוצרת האולפנים שהם בעצמם מייצגים.

    אם נורית שני הייתה מייצגת כאן את פוקס אולי אז זה באמת היה משנה משהו אבל לה יש צרות אחרות.

  6. אמיר 10 פברואר 2010 ב - 16:52 קישור ישיר

    לגמד,

    נראה לי שיש לך טעות בחישוב, לדעתי היא נובעת מההנחה שמחירי הכרטיסים קבועים ובפועל יש הרבה מבצעים (למשל 1+1 למחזיקי דיינרס, ויזה, מסטרקארד וכו') שמשנים את מחירי הכרטיסים.
    אבל מספיק להסתכל בוואלה! סרטים למשל ולראות את חלוקת ההצגות לגרסה הרגילה והתלת מימדית ולראות שהחישוב לא נכון- ביס פלאנט למשל הצגה אחת בודדת בכל השבוע לאווטאר גרסה רגילה אל מול 62 הצגות תלת מימדיות בשבוע. בסינמה סיטי המצב דומה וכך גם בשאר בתי הקולנוע.

  7. ניר נ. 10 פברואר 2010 ב - 18:27 קישור ישיר

    יאיר
    ריגשת אותי בטרוף עם הכרטיס לסינמה 2.
    שם ראיתי לראשונה את "המלך ליר" של גודאר ואת "סיוטי לילה" הסרט עם העכברים והפוסטר עם הידיים והעיניים הרעות.

    ==========

    רוה לניר: הקרדיט הוא לבלוג הנהדר של שרון רז.

  8. d.b 10 פברואר 2010 ב - 18:48 קישור ישיר

    מה זה הסרט "סיוטי לילה" שמצוין בתגובה מעלי?

  9. הגמד 10 פברואר 2010 ב - 19:42 קישור ישיר

    לאמיר,
    זה היה יותר בשביל להציג את המידע שאפשר להוציא מהנתונים. מראש היה צפוי שמספר כמו 750,000 הוא עגול מדי. אבל בכל זאת – כדי לפקפק ממש ביחס שהוצג (60 אחוז לערך) צריך להראות איפה הייתה ההטיה לטובת כרטיסי התלת מימד(יכול להיות למשל, שהזמנה טלפונית הוסיפה משהו למחיר שלהם – וזה יסביר כי כנראה יותר הזמינו לתלת מימד). המתמטיקה נכונה(אם לא נפל עלי רגע ארוך של דיסלקציה), ישבתי עליה איזה חצי שעה כדי להבין איפה אפשר להטות אותה. מה שרשמתי על יחס ישר אבל, כנראה לא נכון: אין פה שום רמז ממשי לזה – אלא אם כן מתוך מספר הכרטיסים והיחס הם חישבו את הרווח.
    אפשר אולי להניח שיותר אנשים שלקחו מבצעים ראו את הסרט בהקרנה רגילה, ואז האחוז שלה יורד. אבל אין לי רעיון למה זה יהיה ככה – חוץ מההנחה שרוב הקהל של התלת מימד היו ילדים שכנראה לא קיבלו הנחות חייל. או שחשבו מספיק עמוק על לעשות מנויים(אם זה מוריד מההכנסות בחישוב הכללי?).
    הדבר הכי חשוב שאפשר לקחת מהחישוב(ואולי היחידי) הוא שאין בנתונים שפורסמו שום תמיכה לכאורה בהנחה שהיחס של כרטיסי התלת מימד גדול מ-60 ומשהו אחוז. ולי זה גם נראה מוזר, למרות שאחרי הכאבי עיניים אני בהחלט מצר שלא ראיתי את הגרסה הרגילה(היא הייתה מספיקה בשביל הבדיחות על הזיאופיליה), למעשה עד עכשיו אני מרגיש רע בעיניים כשאני חושב על הסרט.

  10. יצחק 10 פברואר 2010 ב - 20:02 קישור ישיר

    אווטאר אינו בדעיכה, לפחות לא גדולה.
    להמחשה:
    http://boxofficemojo.com/intl/israel/?yr=2010&wk=4&p=.htm
    מי שרוצה מקור לכך שגם השבועות האחרונים היו עם ירידות קטנטנות שיגיב.
    כמו כן, על פי המקור הקודם ודומיו נראה לי ש50 אלף כרטיסים נמכרים בסוף שבוע, ולא בשבוע שלם.
    ויאיר – שים לב שלגבי אווטאר עושים חישובים של תלת מימד או לא כאשר מחשבים את כמות הכרטיסים שנמכרו, בעוד לגבי טיטניק לא עושים חישובים של כרטיסי מבוגרים/נוער וכדומה. כך שאולי לגבי השוואה עם מספר הרטיסים של טיטניק יש להוריד את המספר של טיטניק מעט.

  11. יצחק 10 פברואר 2010 ב - 20:06 קישור ישיר

    ליאיר, אמיר, וגמד:
    לא כל כרטיסי התלת מימד עולים 45 שקלים. ישנם בתי קולנוע (ייתכן שכל רב חן אפילו) דורשים 41 שקלים להצגות מסוימות ו45 לאחרות.
    כך שהחישוב נעשה קשה עוד יותר עד בלתי אפשרי.

  12. יצחק 10 פברואר 2010 ב - 20:14 קישור ישיר

    ותגובה אחרונה לעת עתה:
    האם המחיר הממוצע לכרטיס קולנוע בארץ אכן היה 30 שקלים ב1998?
    ראה למשל את:
    http://209.85.135.132/search?q=cache:CGPnEQdGFyoJ:www.dodona.co.uk/documents/Israel%2520December%25202006.doc+average+ticket+price+in+israel+film&cd=10&hl=iw&ct=clnk&gl=il

    ראיתי כתבה אחרת בוואלה! אשר לפי המצוטט בה טיטניק מכר 1,200,000 כרטיסים. ובמקרה כזה ייתכן שזהו הסרט הזר שמכר הכי הרבה כרטיסים אי פעם, ואולי אף כולל סרטים ישראליים, אם המספרים שהזכרת לגבי חלקם כוללים צופים ולא מכירת כרטיסים.

  13. במחשבות 10 פברואר 2010 ב - 23:44 קישור ישיר

    מה עם איזה מבט מרפרף על מספר הכרטיסים שנמכרו לסרטים ישראלים השנה?

    תודה מראש!

  14. The Chicken Pox 16 ינואר 2011 ב - 23:43 קישור ישיר

    The most difficult thing is to find a blog with unique and fresh content but your posts are not alike. Bravo.

  15. Coupon Codes 28 ינואר 2011 ב - 3:00 קישור ישיר

    I am also writing to make you know what a helpful encounter our daughter found viewing the blog. She learned such a lot of issues, with the inclusion of what it is like to possess an awesome coaching character to get many more with ease gain knowledge of chosen tortuous topics. You truly surpassed her expectations. Thank you for producing these useful, dependable, revealing as well as cool guidance on your topic to Tanya.


השאירו תגובה