19 מרץ 2010 | 09:14 ~ 14 תגובות | תגובות פייסבוק

לא זזים מהבית

אח, אני מת על שפת הקומוניקטים. שפה עשירה וגבוהה שמבטאת דברים קטנים ופשוטים. הנה למשל הקומוניקט שהגיע לפני כיומיים מחברת גיאוקרטוגרפיה, לגבי מחקר שהם עשו לקראת פתיחת הסינמה סיטי בראשון לציון. וכך הם כותבים:


ממחקרים מתמשכים שעורך מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה בישראל ובחו"ל עולה כי בשנת 2009 נמכרו בישראל כ-9.9 מיליון כרטיסים, לעומת 9.1 בשנת 2008 – פרופ' אבי דגני, נשיא קבוצת גיאוקרטוגרפיה: "מהמחקרים שערכנו עולה שהולך ומסתיים העידן של חיבור בין בתי קולנוע וקניונים".


You don't say!



בואו נתמקד רגע ב"מחקר" ובמסקנותיו. ובכן, אני מדמיין ב"מחקר" חבורת אנשים שיוצאים לשטח, מתשאלים אנשים, נוברים בארכיונים, מצליבים עדויות, מעבדים מספרים, וחושפים נתונים ומידע שלא היה זמין קודם. אם זה אכן מה שעשתה חברת גיאוקרטוגרפיה כדי להגיע למסקנות הנ"ל הרי שהם השקיעו המון עבודה על מלאכה זמינה מאוד, וגם – יש סיכוי שהגיעו לבסוף למסקנה לא נכונה.



כדי לדעת שב-2009 נמכרו 9.9 מיליון כרטיסים לא צריך מחקר, צריך גוגל, שיפנה אותך לידיעה הזאת מ-31 בינואר. ואם אין לכם גוגל, אפשר פשוט להרים טלפון לדני כפרי, מנכ"ל התאחדות בתי הקולנוע בישראל, שהנתונים האלה קיימים בכל רגע במשרדו. אם נעשה איזשהו מחקר – במובן של ריכוז הנתונים מגורמים שונים וסיכומם לכדי נתון רשמי אחד – אצלו הוא נעשה.



ואז הם טוענים ש"לראשונה מזה עשור – חל גידול במספר כרטיסי הקולנוע שנמכרו בישראל". אני לא בטוח שזה נכון. ממחקר שאני קיימתי גיליתי שהידיעה הזאת, מ-2008, טוענת אחרת, ושזו כבר שנה שלישית ברציפות של עלייה של עשרה אחוז במכירת כרטיסים בבתי הקולנוע. "מחקר" שאני פרסמתי לפני ארבע שנים מציג נתונים אחרים לגמרי מאלה של גיאוקרטוגרפיה.



אבל אני מת על השורה האחרונה בפסקה הראשונה: "מהמחקרים שערכנו עולה שהולך ומסתיים העידן של חיבור בין בתי קולנוע וקניונים". וואלה?!  איזה מזל שנעשים בארץ מחקרים כדי שנבחין במגמות עדינות, איטיות וסמויות מהעין.


המשך הקומוניקט מכיל כמה וכמה נתונים נחמדים, שנאספו במחקרי החברה – או באמצעות גוגל או כי הם פתחו את הידיעון של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה או כי הם פשוט פתחו את ספרו של דוד שליט על בתי הקולנוע בארץ, אבל ריכוז המספרים ההיסטורי הזה נחמד:

בשנת 1967, לפני כניסת הטלוויזיה אל חיי הציבור הישראלי, כאשר האוכלוסייה מנתה 2.77 מיליון תושבים, היו בישראל 300 מסכי קולנוע ונמכרו בארץ כ-50 מיליון כרטיסים בשנה, כלומר, 18 כרטיסי קולנוע לאדם בשנה, בממוצע. בשנת 2001 עמדה האוכלוסייה על 6.5 מליון והיו 312 מסכי קולנוע בכ-80 בתי קולנוע, וביקרו בקולנוע 11 מיליון מבקרים, פירושו צניחה חדה ל-1.7 ביקורים לנפש לשנה.



בשנים האחרונות קיימים כ-45 בתי קולנוע בלבד ובהם כ-270 מסכים. בשנת 2008 נמכרו 9.1 מיליון כרטיסים (ירידה של 17% בהשוואה לשנת 2001), בשנת 2009, כאשר אוכלוסיית ישראל מונה כ-7.4 מיליון תושבים, נמכרו בישראל 9.9 מיליון כרטיסים, כלומר, 1.3 מיליון כרטיסי קולנוע לאדם בשנה, בממוצע. פירושו שהצניחה בישראל, דווקא בישראל, עתירת הבילויים האלטרנטיביים לנוער, המשיכה וירדה כאשר מספר הביקורים לנפש במדינות אירופה רבות, כמו ספרד ופורטוגל, הוא פי 3-4.


המחקר הזה פורסם כקידום מכירות לפתיחת סינמה סיטי ראשל"צ אתמול. מכון גיאוקרטוגרפיה מלווה במחקריו את סינמה סיטי מאז פתיחתו בגלילות. וכך הם כותבים:


מתחם 'סינמה סיטי' ברמת השרון מוכר כיום בשנה למעלה מ-22% מכלל כרטיסי הקולנוע הנמכרים כיום בישראל. הנתון תואם את התחזיות שהוצגו לראשי החברה על ידי קבוצת גיאוקרטוגרפיה, ערב פתיחת המתחם שהיה הראשון מסוגו בישראל.



מעניין. ידענו כבר את הנתון הזה, שרבע מכלל כרטיסי הקולנוע שנמכרים בארץ, נמכרים בסינמה סיטי (כלומר: אם נמכרו בישראל ב-2009 כעשרה מיליון כרטיסים, כ-2.2 מיליון מתוכם נמכרו בסינמה סיטי). צריך לזכור: ב-2003 סינמה סיטי עשה כמעט בין לילה מהפכה מוחלטת בכל תרבות צריכת הקולנוע בארץ. הקרדיט למעשה החלוצי שייך להם לגמרי.



אבל מאז קמו לסינמה סיטי מתחרים ראויים מאוד. האם זה אומר שסינמה סיטי ראשון לציון יכפיל את הנתון הזה? אנשי גיאוקרטוגרפיה מאמינים שכן. מתוך הקומוניקט: "אנו צופים שנתח השוק של 'סינמה סיטי', בתוך תהליך לא ארוך, יגדל עד מאוד, ואולי יוכפל, עם פתיחת המתחם החדש בראשון לציון", אומר פרופ' דגני. כלומר שבקרוב רשת סינמה סיטי תהיה אחראית על מכירת 50 אחוז מכלל כרטיסי הקולנוע בארץ? נשמע לי לא ממש הגיוני. נשמע לי יותר הגיוני שסינמה סיטי בראשון לציון יעשה קניבליזציה לנתונים של סינמה סיטי גלילות. שבסינמה סיטי ראשון לציון יימכרו 22 אחוזים מכלל כרטיסי הקולנוע בארץ, וסינמה סיטי גלילות יירד ויישתווה לנתונים של יס פלאנט ברמת גן ובחיפה.

נושאים: בשוטף

14 תגובות ל - “לא זזים מהבית”

  1. רותם 19 מרץ 2010 ב - 11:23 קישור ישיר

    הרי סינמה סיטי (רמה"ש) הוא קניון בפני עצמו פחות או יותר. אז המסקנה (שלא ברור איך הגיעו אליה באמת) מגדירה את המושג קניון בצורה מאד קלאסית

  2. JNH 19 מרץ 2010 ב - 11:41 קישור ישיר

    לא רק שסינמה סיטי כבר הפך מזמן לקניון לכל דבר ועניין, אלא שנדמה לאחרונה שהסרטים הפכו בו לדבר השולי ביותר. לא מעט אנשים מגיעים לשם ללא כל כוונה לראות סרט. אני לא אתפלא אם יגיע יום שבו יסגרו שם את הקולנוע, או לפחות חלק מהאולמות, ויבנו במקומם סניף של H&M, או כל בולשיט אחר מסוגו.

  3. יואב 19 מרץ 2010 ב - 13:41 קישור ישיר

    אכן, סינמה סיטי הוא קניון לכל דבר: יש שם סופרמרקט, בתי קפה, פאב, חנויות מוזיקה וחנויות ספרים. חנות בגדים היא באמת השלב המתבקש הבא. גם המתחרה העיקרי, "יס פלאנט", ממוקם בקניון – הקניון הותיק בישראל.

    למעשה, אם יש מגמה, היא דווקא הפוכה – בתי קולנוע עירוניים נסגרים, והיחידים ששורדים הם מולטיפלקסים הממוקמים בקניונים עתירי מקומות חנייה בפרוורים. אפשר להניח שהאחים אדרי הקימו את סינמה-סיטי רשל"צ לא רק בגלל אולמות הקולוע, אלא גם (ואולי אף בעיקר) בגלל הערך הנד"לני של הקומפלקס המסחרי הנלווה לבילוי.

  4. רותם 19 מרץ 2010 ב - 14:58 קישור ישיר

    בני ציפר בטור שלו היום (שעוד לא נמצא און ליין) הוא מבכה בדיוק על אותה בעיה. רק שהוא עושה את עם מעט גזענות (ילדים דוברי רוסית) ועם עדכנות קולנועית שנכונה לשנות השמונים: מבכה שאי אפשר לראות גודאר בסינמה סיטי בראשל"צ. למה בשמו של האל הטוב מישהו ירצה לראות משהו של גודאר משנות האלפיים? באותה הזדמנות הוא מבכה על זה שאין יוצרים כמו גודאר או פסבינדר או ברגמן. כנראה שציפר לא ממש מחפש לראות מעבר למה שילעסו לו ויכריזו לו: "זה אומנות". כי לא חסר קולנוע טוב היום.

  5. גל ינאי 19 מרץ 2010 ב - 16:59 קישור ישיר

    ההתייחסות במחקר לניתוקם של בתי הקולנוע מהקניונים היא מדויקת. הכוונה היא לא לחווית הבילוי שנותרת דומה בין הסינמה סיטי לקניון איילון – אלא לבעלות הקרקע של המתחם. "ההתנתקות" מהקניונים פירושה שבעלי הקולנוע לא משלמים שכירות לבעל הקניון. במקום זאת הם פשוט הבעלים של המבנה כולו.

  6. רותם 21 מרץ 2010 ב - 23:58 קישור ישיר

    קניון או לא קניון?
    לפי דה מארקר, בסופ"ש פקדו את המקום חמישים אלף איש ומכרו רק עשרים אלף כרטיסים:
    http://www.themarker.com/tmc/article.jhtml?ElementId=skira20100321_1157734

  7. (יובל) 23 מרץ 2010 ב - 15:46 קישור ישיר

    הנתון המעניין והמטריד באמת שיש בטקסט הזה הוא שבין 2001 ל2009 נסגרו כמעט חצי מבתי הקולנוע בארץ.

  8. sharonta 4 מאי 2010 ב - 11:19 קישור ישיר

    מרחק כמה עשרות קילומטרים מסינמה סיטי
    קיימת סינמה פריפריה. ההיפך הגמור מהרווי, הענק והמסחרי – מועדון קולנוע קטן ואיכותי או בעצם גלריה לקולנוע ותרבות. סרטים סינמטקיים שנבחרים בקפידה ומלווים באווירת קולנוע ייחודית ואינטימית. סוף סוף קולנוע איכותי בצפון. יש גם מקומות אחרים…

  9. web analytics 8 דצמבר 2010 ב - 4:30 קישור ישיר

    Mate this spam comments here will drive me nuts! Get rid of it!

  10. RealTimePlease 8 דצמבר 2010 ב - 7:39 קישור ישיר

    Dude this spam here will drive me spastic! Do something about it!

  11. RealTimePlease 8 דצמבר 2010 ב - 8:04 קישור ישיר

    Buddy this spam comments here are driving me insane! Delte them!

  12. dentist melbourne 8 דצמבר 2010 ב - 10:24 קישור ישיר

    Buddy this spamming here will drive me spastic! Fix it!

  13. Ferry pour la Grece 28 ינואר 2011 ב - 0:49 קישור ישיר

    Thanks friend. This has been cool knowing

  14. Marget Mould 4 פברואר 2011 ב - 4:43 קישור ישיר

    Hello, i think that i saw you visited my site thus i came to “return the favor”.I'm trying to find things to enhance my website!I suppose its ok to use a few of your ideas!!


השאירו תגובה