11 אפריל 2010 | 10:00 ~ 5 תגובות | תגובות פייסבוק

תמות נפשי…

ביום רביעי התקיימה ביפו ההכרזה על תחילת ההפקה של הסרט "שמשון", המספר את סיפורו התנ"כי של שמשון הגיבור, כםי שעובד לרומן ב-1927 על ידי זאב ז'בוטינסקי. הבמאי של הפקת הענק הזאת הוא סרגיי בודרוב ("מונגול"), והסרט שיופק בתקציב של בין 15 ל-20 מיליון יורו, יצולם באנגלית בישראל ובמרוקו. דודי זילבר, איש מטרו תקשורת (המסונפת ליונייטד קינג) הוא המפיק הישראלי של הסרט. ציון נאנוס היה באירוע ודיווח על כך במהדורת חדשות 2 ביום חמישי. נאנוס מספר בכתבתו שהפרויקט נולד לפני שנתיים באוסקרים, כשבודרוב היה מועמד לאוסקר על "מונגול" ופגש שם את זילבר שהגיע עם "בופור" של יוסף סידר. בודרוב חושב על לירון לבו לתפקיד הראשי. וארקדי דוכין כבר עובד על סקיצות לפסקול (למרות שהתסריט עוד לא גמור).


נאנוס מזכיר שם שזה יהיה העיבוד הקולנועי השני לספרו של ז'בוטינסקי. הראשון היה "שמשון ודלילה" ההוליוודי של ססיל ב. דה מיל מ-1949. מ-Imdb אני לומד דבר שלא ידעתי קודם: שז'בוטינסקי עצמו כתב את הטריטמנט לסרט, לפני מותו ב-1940 בניו יורק.


בודרוב כנראה נמשך למיתוסים לאומיים. "מונגול" היה סיפורו של ג'ינגיס חאן, ו"נומאד" היה אפוס על היווצרותה של האומה הקזחית. "שמשון" יהיה שיתוף הפעולה השני שלו עם מפיקים ישראליים: בהפקת "נומאד" – שהחליף כמה וכמה במאים עד שבודרוב נכנס לעסק – היה מעורב המפיק הישראלי רם ברגמן.



בודרוב מציג את שמשון כ"גיבור העל הראשון בעולם", ולפיכך שסרטו יהיה בעצם סרט גיבורי על. לעומת זאת, זאב ז'בוטינסקי ג'וניור, נכדו של הסופר והאידיאולוג (והתסריטאי), ומי שמכר לבודרוב את הזכויות לשימוש בספר מבקש בכתבתו של נאנוס להזכיר שהרומן ההיסטורי היה אלגוריה פוליטית: שמשון היהודי רצה להתיידד עם שכניו, ולעשות איתם שלום, אבל עם אויבים צריך לדבר רק כמו שאויבים מבינים, בכוח ולא באהבה. אם בודרוב עדיין בשלב הכתיבה הייתי ממליץ לו, לשם האיזון והמורכבות, לשוחח על הנושא מעט גם עם אבי מוגרבי, שעשה ב-2005 שימוש אירוני וחתרני במיתוס של שמשון בסרטו התיעודי החכם "נקם אחת משתי עיניי". בסרט הזה מוגרבי מציג תמונת ראי להשקפתו של ז'בוטינסקי ומציג את שמשון כשאהיד הראשון בעולם, כמי שחיים תחת דיכוי גרמו לו לרצות להרוג את עצמו ולקחת איתו כמה שיותר מכובשיו. דרך הייצוג הזה ביקש מוגרבי לייצר אצלנו אמפתיה לצד הנכבש, ולהראות שהיו רגעים בתולדות העם שהמצב היה הפוך.



או שבודרוב בכלל מעדיף להתעלם מאלגוריות פוליטיות ולעשות לנו "300" יהודי, על גבר מסוקס ועם שיער ארוך, שמחסל רבבות פלשתים בסלואו-מושן עם לחי של חמור. אני מקווה שהוא לפחות צופה בגרסה המחודשת של "ספרטקוס" כדי לקבל השראה איך בינות לסקס ואלימות צ'יזיים למדי, ועדיין להכניס פנימה גם קונפליקטים פוליטיים ותככנות בין עמים ובין המינים. "מונגול" היה לא רע.

נושאים: בשוטף

5 תגובות ל - “תמות נפשי…”

  1. זוהר 11 אפריל 2010 ב - 12:06 קישור ישיר

    אני עדיין מחכה בקוצר רוח ליום שבו יכריזו על הסרטת הסיפור של דוד ובת שבע. אולי הסיפור המקראי הסקסי ביותר מאז אדם וחווה (נודיזם!!!1). טום הנקס הוא אוריה, בת שבע היא קייט בלאנשט, מאט דיימון הוא יואב… כמובן, אחרי סצנת הסיום של הסרט, עם הללויה של לאונרד כהן ברקע, לא תשאר עין אחת יבשה בקהל.

  2. עמו36 11 אפריל 2010 ב - 12:24 קישור ישיר

    היה כבר סרט שנקרא דוד ובת שבע משנת 1951 בכיכובם של גרגורי פק וסוזן הייוורד.

  3. מיכאל 22 11 אפריל 2010 ב - 12:44 קישור ישיר

    שמשון מוגדר כגיבור על, כיוון שהתנ"ך הוא לא יותר מאסופת אגדות חביבות.

  4. אלון רוזנבלום 11 אפריל 2010 ב - 16:06 קישור ישיר

    ניסו את זה גם ב- 1985 עם ריצ'ארד גיר,ואפילו היה נודיזם, אבל אז פשוט לא נשארה אף עים באולם, לא יבשה ולא רטובה…הסרט היה כישלון קולסלי

  5. אוהד קאופמן 12 אפריל 2010 ב - 1:55 קישור ישיר

    אני נחשפתי לסרגיי בודרוב בעקבות הצפייה בסרט המעולה "מונגול" , אפוס רחב יריעה שהצליח כסרט והיה לא רק אקשן ופעלולים.
    אני זוכר שהסיפור היה טוב והפסקול היה מצויין ביחד עם צילום מצויין של נופי מונגוליה.אני עדיין מחכה לסרטי ההמשך של מונגול שבזמנו דיברו על כך שזה יהיה טרילוגיה או לפחות סרט המשך נוסף.
    אם בודרוב יצליח לעשות לסרט הזה מה שעשה במונגול אז יהיה לנו מוצר איכותי אם הוא יילך יותר לכיוון של "300" או רומן גרפי אז לדעתי צפויה לנו בעיה.


השאירו תגובה