24 יוני 2010 | 15:30 ~ 20 תגובות | תגובות פייסבוק

הצהרת רבים

שיחק אותה שחר צפניה. לפני שנה הוא שלח בתזמון משונה מכתב מעורך דינו לאקדמיה בדרישה לבטל את המועמדויות, בטענה שרק מספר קטן של חברי אקדמיה הגיעו להקרנות של סרטו, "האור השחור", כך שההצבעה התקיימה מבלי שחברי האקדמיה צפו בכל הסרטים. זו בעיה מוכרת בתחרות פרסי אופיר, אבל התזמון שבו נשלח נמכתב הפך את הדיון בנקודה עקרונית לצעקת מרמור קטנונית ולא ספורטיבית. אבל שנה אחרי, הפניה של צפניה לאקדמיה נשאה פרי. בישיבת הנהלת האקדמיה שהתקיימה באחרונה הוחלט להוסיף לטופס ההצבעה סעיף בזה הלשון: "חברי האקדמיה מצהירים כי צפו ברוב הסרטים המועמדים בתחומים בהם הם מצביעים". במילים אחרות: כדי להצביע השנה למועמדים לפרס אופיר, חברי האקדמיה צריכים להצהיר על גבי טופס הבחירה שהם ממלאים ושולחים, שהם ראו לפחות עשרה מתוך 19 הסרטים המתמודדים ("אודם" פרש מהתחרות). בהנחה שחברי האקדמיה הישראלית לקולנוע הם אנשים בעלי מילה, מוסר ומצפון ואינם משקרים או מצהירים הצהרות שווא, זו חתיכת התחייבות. (אגב, זו התחייבות שתפגע אוטומטית באחוז ההצבעה בקטגורייה התיעודית. אני בספק אם חברי האקדמיה אכן טרחו בשנים קודמות לצפות בלמעלה מ-50 אחוז מהסרטים התיעודיים המועמדים, ובוודאי הצביעו על סמך 3-4 הסרטים המדוברים והמתוקשרים שבהם צפו).


================


עכשיו שסרט צרפתי פותח את פסטיבל ירושלים, לא הגיע הזמן שסרט ישראלי יפתח את פסטיבל קאן? אני מציע את "ההתחלפות" של ערן קולירין לפתיחת קאן 2011.


==========


פסטיבל קרלובי וארי הצ'כי יפתח ב-2 ביולי, עם נוכחות ישראלית סמלית. "לבנון" ו"בנא" יוקרנו בו במסגרות הלא תחרותיות. ובמסגרת הקולנוע העצמאי יוקרן סרט הסטודנטים "נחמה", בן 50 הדקות, שביימה עדית שרצקי בחוג לקולנוע באוניברסיטת תל אביב.


=============


כמו שאמר הענק ב"טווין פיקס": It is happening again. שנה לפני ש"מכוניות 2 " של פיקסאר אמור לצאת לבתי הקולנוע – בבימויו של בראד לואיס, שהיה אחד המפיקים של "רטטוי" (ולפני כן עבד בדרימוורקס…) – וג'ון לאסטר מוזעק ממפקדת דיסני באיזור לוס אנג'לס בחזרה למשרדי פיקסאר בפאתי סן פרנסיסקו כדי לתפוס פיקוד על הסרט. הבוקר פורסם רשמית שהוא לקח פיקוד על הסרט ויקבל קרדיט כשותף לבימוי. כזכור, לאסטר ביים את "מכוניות" המקורי, והסיפור של "מכוניות 2 " מבוסס על רעיון שלו.  והסיפור הזה כבר קרה, אחד לאחד, בדיוק באותו אופן וכמעט באותו תזמון, עם "צעצוע של סיפור 2 ". מצד אחד, "מכוניות" הוא הסרט של פיקסאר שהכי פחות חיבבתי. מצד שני, "צעצוע של סיפור 3 " גרם לי להאמין שפיקסאר האלה פשוט לא חפיפניקים ואם עושים "מכוניות 2 ", כנראה שזו תהיה הזדמנות שלהם לשפר עבורי את ההתרשמות מהסרט הראשון. מצד שלישי, אם מזעיקים עכשיו את לאסטר שיבוא לקחת פיקוד בפועל זה אומר שהיתה הקרנה של הגרסה הנוכחית ושהסרט נראה למספיק אנשים בצרות כאלה שהבמאי הנוכחי לא יצליח לתקן בכוחות עצמו (אני מניח שבתור הביג בוס הוא ממילא רואה ומאשר הכל ומגיש לצוותיו סדרה של הצעות לשיפור שמן הסתם כולן מיושמות). ומצד רביעי, אי אפשר שלא להאמין בלאסטר כשהוא מפשיל שרוולים ונכנס להציל את היום. האיש הזה יודע מה הוא עושה. כלומר, אני מקווה.

נושאים: בשוטף

20 תגובות ל - “הצהרת רבים”

  1. מר קרפד 24 יוני 2010 ב - 15:52 קישור ישיר

    מכוניות 2 לא היה להיט בשעתו(גם מבחינת ביקורות וגם בוקס אופיס – אז למה לעשות סיקוול?

  2. רז 24 יוני 2010 ב - 16:00 קישור ישיר

    סיפור דומה היה גם ב-"רטטוי": יאן פינקווה, שביים בפיקסאר את הסרט הקצר והמבריק "המשחק של ג'רי" היה אמור לביים גם את "רטטוי", אבל נדחף שם הצידה ובראד בירד תפס את מקומו. אני מעריץ גדול גם של בירד וגם של פינקווה, אבל אני חושב שמשחק הכסאות הזה עשה לסרט לא טוב. "רטטוי" הוא לטעמי המאכזב שבין סרטי פיקסאר (על פי ויקיפדיה, פינקווה עבד גם קצת על "צעצוע של סיפור 3", ומאז הוא עבר לאולפן הסטופ-מושן "לאיקה").

  3. אינדירה גנדי 24 יוני 2010 ב - 16:44 קישור ישיר

    “ההתחלפות” של ערן קולירין לא בטוח שיהיה מוכן לקאן 2011. למה לא הסרט החדש והנפלא של אבי נשר "פעם הייתי"? הלוואי, הלוואי!

  4. איתי הגיתי 24 יוני 2010 ב - 17:19 קישור ישיר

    שאפו לשחר צפניה! דון קישוט אמיתי

  5. ברק 24 יוני 2010 ב - 17:52 קישור ישיר

    אני בשוק שחברי האקדמיה המצביעים לא נדרשים לראות את כל הסרטים עליהם הם מצביעים. זה לדעתי המינימום ההכרחי.
    איך אפשר לשפוט אחרי שרואים רק 50% ?!

  6. jaco 24 יוני 2010 ב - 18:55 קישור ישיר

    מכוניות היה אחלה סרט .למה ללכלך ..

  7. י 24 יוני 2010 ב - 20:29 קישור ישיר

    יש שמועות שגם "כלבת" פרש מהתחרות

  8. משה נה נה נה 24 יוני 2010 ב - 21:40 קישור ישיר

    נו באמת. הוסיפו סעיף התחייבות. אין לי שמץ של ספק שגם אם היו מוסיפים סעיף שבו נכתב במפורש שחברי האקדמיה צריכים להצהיר שראו את כ ל הסרטים במסגרות שעליהן הם מצביעים, עדיין נתוני הצפייה שלהם בהקרנות היו נשארים אותו הדבר.
    תשאלו למשל את הסרטים הקטנים יותר של השנה הנוכחית, של מיכל בת אדם, או ניב קליינר. זה לא שהאולמות ריקים. זה פשוט שהם לא מלאים. וזו הדרך שבה האקדמיה הזו פועלת כבר שנים. זה מה שהופך אותה מלכתחילה למקום בו לסרטים נטולי באזז, מאתגרים יותר ומפומפמים פחות אין שום סיכוי להתבלט. הסרטים להם ניתן סיכוי הם אלה שעשו שמות בפסטיבלים או אצל הקהל או שמי שעשה אותם יש לו הרבה חברים טובים ומפרגנים באקדמיה. סרטו החדש והמוטרף של איבגי למשל, אם היה סרט ראשון של במאי אנונימי לחלוטין, שכמו הסרט של איבגי, מגיע לאקדמיה לפני הקרנות מסחריות או פסטיבלים, הוא הרי היה לחלוטין נבלע בבליל הנשר-ברגמן-ריקליסים למיניהם. למזלו הוא סרטו של משה איבגי ולכן האולם היה יותר ממלא. עכשיו נותר לסרט לעשות את שלו. מה שלא ניתן לומר על רוב הסרטים הקטנים שרק זקני האקדמיה שבאמת הולכים לכל ההקרנות הלכו לראות. וזו הסיבה ששחקנים שעשו תפקידים מרשימים באמת השנה, כמו לירון בן שלוש הראשית במאיה של בת אדם או וילוז'ני הראשי בבנא של קליינר, יכולים כנראה לשכוח מהאקדמיה הזו. כי יותר אנשים הולכים להצביע לאדיר מילר ומאיה דגן. כי יותר אנשים הלכו לראות מה עשו אדיר מילר ומאיה דגן. צפניה צפניה, מלכתחילה לא היה לך סיכוי בקרב הזה…

  9. במחשבות 24 יוני 2010 ב - 22:05 קישור ישיר

    הוא עשה יותר מרוב חברי האקדמיה. זה לזכותו.

  10. נמרוד 24 יוני 2010 ב - 23:52 קישור ישיר

    מכוניות לא היה ביקורתית וכספית אדירה, אבל הוא הפך מאז לאימפריית מרצ'נדייז – רטטוי או UP למשל, כמעט לא מייצרים כאלה.

  11. יוספוס פלאביוס 25 יוני 2010 ב - 0:41 קישור ישיר

    אין ספק צריך להוריד את הכובע בפני צפניה, אך זו היא רק תחילת הדרך ביישור ההדורים, וישנה עוד כברת דרך לעשות (יהיו שיגידו אל ה 100 אחוז) עד לנחלה.
    לגבי העיתוי אני חולק עד מאוד על נכבדי, עיתוי נכון הוא הזמן הנכון בעיני הנפגע, ולמה ולמי יחכה האדון?
    במדינת קומבינה, במדינת הברנג'ה התל אביבית הדבר האחרון שעליך לעשות הוא להיות ספורטיבי…
    יישר כוח!

  12. hulk 25 יוני 2010 ב - 0:48 קישור ישיר

    למשה נח נח.
    נכון שסרטים עם באז מרכזים אליהם שומת לב ועניין ולכן קל להם יותר להביא חברי אקדמיה להקרנה אבל זה רק עניין של כמות שלא מקנה להם בפועל שום יתרון מעשי בבחירה, אולי מקל עליהם מבחינה כלכלית. האחריות לצמצם את הפער שבין היצירה המבואזת לזו העלומה, מוטלת על כתפי היוצרים וזו אינה תורה מסיני או בלתי אפשרית. תרגום. סרט עם באז יכלה את המלאי הפוטנציאלי של הבוחרים ב 2 עד 3 הקרנות ואילו סרט של יוצרים חדשים פשוט יצטרך להתאמץ יותר (עבודה) ולהציע לבוחרים יותר הקרנות כשבסביבות ה 6 הקרנות הוא יסגור את הפער ויתייצב בדיוק על אותו מס' בוחרים. לא השקעה כבדה. כל זה כמובן אמור דווקא ביחס ליוצרים צעירים שמראש וביחס אליהם דווקא קיימת סקרנות שמקוזזת בעצלות שעליה, כאמור, ניתן לגשר. באשר לוותיקים המצב שונה. הם לטוב ולרע שבויים בשם שהם קנו לעצמם והקרנות נוספות לא ישנו את כהו זה לרצון או להיעדרותו לצפות ביצירתם.

  13. ירון 25 יוני 2010 ב - 1:42 קישור ישיר

    משה נה נה מצביע על הבעיה שעומדת לפתחה של האקדמיה ולא בטוח שסעיף צפניה מצליח לפתור כאן משהו. יש חוסר מחויבות יסודי של חברי האקדמיה להתאמץ ובאמת להשפיע. אחוז קטן בכלל מגיע להקרנות וגם הוא לרוב מעדיף להצביע לסרטים בהם הם לקחו חלק. אם האקדמיה תחמיץ את התפקיד המעולה שעושה לירון בן-שלוש אצל מיכל בת-אדם זה יהיה עצוב מאוד. אותו דבר עם וילוז'ני. במקום להצביע על כישרונות חדשים האקדמיה עלולה ללטף בחוסר חשק את מדושניה. הבעיה השנה שכנראה אין אף סרט שהוא באמת הברקה. הכל נע בין ההזוי, לבינוני, למעניין. אם היה איזה עג'מי אחד לרפואה הכל היה נראה אחרת.  

  14. ארן 25 יוני 2010 ב - 9:40 קישור ישיר

    איזה געגוע. לראות כפולת טבלואיד על קולנוע ב"העיר". זמנים שלא יחזרו.

  15. לוטוס 25 יוני 2010 ב - 13:07 קישור ישיר

    תיקון צפניה

    http://cafe.mouse.co.il/view.php?t=1645591

  16. חבר אקדמיה 25 יוני 2010 ב - 22:05 קישור ישיר

    מה שנשכח בדיון הזה הוא הנתון (היפה לכשעצמו והמאד דמוקרטי) שאין שום סינון בסרטים המועמדים, ושכל סרט שנעשה בארץ יכול להיות מועמד אם ישלם 1200 ש"ח דמי הרשמה.
    ולראות את כל הסרטים האלה זה חתיכת בזבוז זמן, ולעיתים אפילו סבל של ממש.
    על פי מיטב זכרוני לא היה עדיין בהקרנות האקדמיה סרט ממש טוב שפוספס על ידי החברים.
    מטבע הדברים רובם הולכים לראות קודם כל סרטים של יוצרים מוכחים. אח"כ יש את עניין הבאזז, שבתעשייה קטנה כמו שלנו כולם כמעט מכירים את כולם, וזה ראה רף קאט וזה שמע דברים טובים וכו'.
    הדוגמא הכי טובה זה "אג'מי" שנעשה על יד 2 יוצרים אנונימיים לגמרי וזכה ברוב הפרסים. אנשים שמעו דברים טובים ובאו.
    לפני שבוע למשל חרגתי ממנהגי ובעקבות המלצות הלכתי לראות סרט של יוצר שבאופן קבוע אני נמנע מלראות את סרטיו (עניין של טעם אישי). ובאמת יחסית לסרטיו הקודמים הסרט הזה אומנם היה חלש אבל יחסית נסבל, והיו אפילו כמה רגעים שבהם נהניתי.

  17. גדעון 27 יוני 2010 ב - 11:39 קישור ישיר

    לפי אתר האקדמיה, "כלבת" אכן פרש… מישהו יודע מדוע ולמה?

  18. הסיבה מאד פשוטה : לא הספקנו.

    היינו קרובים, ממש קרובים, אבל נחוצים לנו עוד מספר שבועות לסגירה מושלמת של הפסקול.

    לא נורא, אין צורך בדמעות, נקטוף את כל הפרסים בשנה הבאה.
    😉

    בינתיים אתם מוזמנים להתעדכן בנעשה ב"כלבת" כאן:

    http://www.facebook.com/profile.php?id=582874057#!/pages/klbt/118792914832465?ref=ts

    ========

    רוה לכלבתים: אז ירדנו ל-18 סרטים שמתחרים על פרס אופיר ב-2010. שנת 2011, אם כך, כבר מכילה את "אודם", "כלבת", "המשוטט" ואני מניח שגם את החדשים של ערן קולירין ויוסף סידר.

  19. מקס הזועם 30 יוני 2010 ב - 12:47 קישור ישיר

    תגובה ל 16 חבר האקדמיה
    חד וחלק! אם אין לך זמן אז אל תהיה חבר אקדמיה! באזז שמבאזז, אם כולם מכירים את כולם אז למה לא באו לראות את הסרט של צפניה? הרי אם הוא היה כל כך גרוע לא היו מקרינים אותו ביס פלאנט וברב חן.
    אולי פעם אחת תתחילו לחשוב במונחים של איך עושים זאת נכון במקום להתחפר בתירוצים שנשמעים כמו אוי יו יוי…

  20. web analytics 7 דצמבר 2010 ב - 5:53 קישור ישיר

    Dude the spam comments here are driving me nuts! Get rid of it!


השאירו תגובה