16 ספטמבר 2010 | 16:08 ~ 16 תגובות | תגובות פייסבוק

סוף סוף, איימקס בישראל (שוב)

איזו בשורה משמחת! חברת תיאטראות ישראל של מוקי גרדינגר חתמה על הסכם עם חברת איימקס הקנדית להקים בארץ במהלך 2011 שני אולמות איימקס דיגיטליים. בידיעה על ההסכם לא מדווח איפה הם יוקמו, אבל אני מניח שלפחות אחד מהם יהיה במתחם יס פלאנט החדש שהחברה מקימה במערב ראשון לציון. השני בטח יהיה ביס פלאנט חיפה. אבל לשם כך נצטרך לחכות לעדכונים.



הסיפור של איימקס בישראל עד כה עצוב למדי. הראשונים שהשיגו את הזיכיון של איימקס בישראל ניסו להחדיר אותו בתחילה כאטרקציה לתיירים באילת, בפירמידה הכחולה והאידיוטית שעומדת שם בקצה מסלול ההמראה בשדה התעופה. לא ברור מה השתבש שם, אבל מהר מאוד הפירמידה הזאת הפכה לבית קברות לסרטי איימקס עתיקים ומיושנים שכלל לא הופקו על ידי חברת איימקס עצמה. אז ניסו בסינמה סיטי להביא מעין איימקס-מזויף בשם "סינמקס", שיטה מתחרה להקרנת סרטים על מסך ענק. אבל ההימור הזה נכשל. איימקס הפכ למפיצה הבלעדית של התוצרת ההוליוודית בפורמט המסך הענק ושיטת הסינמקס נותרה נטולת סרטים להקרנה. ואז אנשי איימקס התאחדו עם ג.ג ליצירת גלובוס-מקס, והקמת אולם איימקס (נהדר) בקרית ביאליק. "בייוולף" ו"האביר האפל" הספיקו להיות מוקרנים שם ברגע אחד קטן של קורת רוח מכך שיש איפשהו לראות בארץ סרטים – גם בתלת מימד – על מסך ענק. החוויה היה פנומנלית. אבל מישהו שם כנראה התבלבל בחישובים ולא שם לב כמה זה יקר להביא את גלילי האיימקס העצומים (ובתלת מימד זה כפול), ובשקט בשקט – אפילו בלי הודעה לעיתונות – האיימקס התאדה, והזיכיון הוחזר לבעליו.


עכשיו אנשי תיאטראות ישראל – שבבעלותם 11 אולמות איימקס במזרח אירופה – ניצלו את הקשרים שלהם עם החברה הקנדית והם לקחו את הזיכיון לעצמם. עכשיו, אני מקווה, שהאיימקס סוף סוף ישרוד בארץ. קודם כל, כי זה איימקס דיגיטלי, שזה מנטרל את הוצאות השינוע של גלגלים עצומים של פילם (עותקי 70 מ"מ). אני גם מניח שזה אומר שמסכי האיימקס בארץ יתנו קדימות לסרטי דיסני, שגם הם מופצים על ידי אותה חברה (ובמילים אחרות: מה יקרה כשגם סרט של דרימוורקס וגם סרט של דיסני ירצו לצאת באיימקס באותו שבוע? איכשהו נראה לי ברור מה יקרה, לא?).


אני מת על איימקס. אני חושב שסרטים צריך לראות בגדול ובווליום גבוה. אני, למשלל, מת לראות את "אווטאר" באיימקס (ומקווה שגם ב-2011 יתאפשר לעשות את זה, למרות שזה יהיה סרט בן שנתיים אז. ובכלל, אני מקווה שהם יארגנו הקרנות חצות של "קלאסיקות איימקס", החל מאחד הסרטים הראשונים שהומרו לפורמט המסך הענק, "אפולו 13 ", ועד ל"האבל", סרט האיימקס שצולם בטלסקופ החלל).



אבל… באותה נשימה ממש, אני צריך להגיד: אבל…



כי אנחנו לא באמת נקבל "איימקס". לא איימקס במובן של המסך הענק, העצום, כמו זה שהיה בקררית ביאליק, או יש באילת, או יש בסוני לינקולן סקוור בניו יורק, למי שביקר (ככל הנראה אולם הקולנוע הבודד הכי טוב בעולם). אנחנו נקבל את האיימקס הדיגיטלי, שהוא אמנם יותר גדול ממסך קולנוע ממוצע, אבל הרבה יותר קטן מהאיימקס המקורי. באמריקה כבר התחילו לכנות אותו "בייבי איימקס" או אפילו "איימקס מזויף". וזה האיימקס שאנחנו נקבל. חולדה עם רינרן.




ב"סלאשפילם" ניסו כבר לפני שנה להביע תרעומת על ההבדל המשמעותי שבין איימקס "אמיתי" לאיימקס מזויף. ככה נראה ההבדל:



 

 

אבל, כפי שניתן לקרוא בידיעה כנראה שבהדרגה כל אולמות האיימקס הישנים עוברים המרה לאיימקס דיגיטלי, כך שנראה שהבייבי איימקס יהפוך לסטנדרט העולמי, כך שגעגוע למסך הענק (בגובה 30 מטר) יהפוך לנוסטלגיה כמו הגעגוע לתקליטי ויניל ומגברי שפופרות.

 

 

אגב, אל תתבלבלו לגבי המותג "סינמה סיטי" המופיע בידיעה ב"יאהו". כך קוראים לרשת בתי הקולנוע שבבעלות משפחת גרדינגר במזרח אירופה. אין קשר ל"סינמה סיטי" של האחים אדרי בישראל.

 

 

ותודה ענקית לקורא אייל ששלח לי את הלינק המשמח הזה. אמנם זה אייטם בן שבועיים, אבל לא ראיתי אותו לפני כן.

נושאים: בשוטף

16 תגובות ל - “סוף סוף, איימקס בישראל (שוב)”

  1. חולדה עם רינרן זה מצחיק 16 ספטמבר 2010 ב - 16:28 קישור ישיר

    והמבין יבין

  2. סטיב 16 ספטמבר 2010 ב - 17:30 קישור ישיר

    אני כבר מכין לכם את הדבר הבא – איימקס לIphone וזה הדבר האמיתי

  3. okok4 16 ספטמבר 2010 ב - 17:36 קישור ישיר

    האיימקס בקריות היה קטן יחסית, בערך רבע מגודלו של מסך האיימקס בגולה (אבל הסאונד שם היה פנטסטי וממש הרעיד את הכסאות, כך שהיה פיצוי).

    כיף לשמוע שתיאטראות ישראל לקחו עליו פיקוד עכשיו. גלובוס הגרועים לא היו ראויים לו מלכתחילה.

  4. Eran 16 ספטמבר 2010 ב - 17:58 קישור ישיר

    הטרחתי את עצמי לאיימקס שבלינקן סנטר פעמים רבות. (נכון מאוד, כתבתי לינקן ולא לינקולן. אנחנו כבר יודעים לכתוב סטאלון ולא סטאלונה, סקורסזי ולא סקורסזה, לא הגיע גם זמנו של הלינקולן הזה?)
    ראיתי שם את Beowolf, Star Trek, Alice in Boringland, Inception, A Christmas Carol, The Polar Express
    ו-Avatar
    הבעיה עם האולם הזה היא שכל ההקרנות, תמיד, הן Sold Out ולכן צריך להגיע 90 דקות מראש כדי לתפוס מקום טוב למעלה באמצע. תמיד כשהגעתי אפילו 75 דקות קודם היו לפני עשרות אנשים כשכל אחד שומר מספר מושבים לו ולחבריו. אז לוקחים ספר ויושבים על השטיח, לא נורא.
    לפי כמה שנים התחילה החברה למכור זכיונות לשם IMAX לבעלי מולטיפלקסים רגילים כדי שיוכלו לגבות עוד כמה דולרים על הכרטיס. IMAX טענו שהמותג שלהם מבוסס על איכות סאונד ולא גודל מסך שזה שקר מוחלט. הייתי באולם 1 של Empire 25 ברחוב 42 לפני ואחרי שקראו לו IMAX וזה בדיוק אותו אולם.

  5. רועי 16 ספטמבר 2010 ב - 18:28 קישור ישיר

    חח זה כ"כ יומרני ומגוחך לכתוב "לינקן"

  6. Eran 16 ספטמבר 2010 ב - 18:57 קישור ישיר

    לרועי
    נסה פעם לקנות כרטיסים בניו יורק לסרט בלינקולן סנטר. נקווה שהסרט החדש של כריסטופר וולקן מוקרן שם. ואם כבר אתה בעיר, קח חבר וצא קצת לוולקינג אנד טולקינג איתו. אר יו ליסטנינג טו מי?

  7. perpel 16 ספטמבר 2010 ב - 19:37 קישור ישיר

    קודם שיפתחו את אולם הזכוכית בסינמה סיטי ראשלצ,אחכ נדבר על איימקס.

  8. Eran 16 ספטמבר 2010 ב - 19:55 קישור ישיר

    זוכרים ש-ורנר הרצוג הציל את חייו של הואקין פיניקס לאחר תאונת דרכים?

    מישהו טרח על גרסת אנימציה לסיפור, שנראית כאילו מישל גונדרי ביים:

    http://www.collider.com/2010/09/15/werner-herzog-joaquin-phoenix-animated-short/#more-49214

  9. אריאל 16 ספטמבר 2010 ב - 21:06 קישור ישיר

    מוצלח מאוד האנימציה. ועדיין אין כמו הגרסה של לינץ' לאיך הוא סירב לביים את שובו של הג'די (אותו אנימטור)
    http://www.atom.com/funny_videos/3EFBFFFF01DF2511001700ED8B3D/

  10. מאיה 17 ספטמבר 2010 ב - 7:40 קישור ישיר

    יאיר, אולי רשימת המלצות זריזה לסרטים ליום כיפור?

  11. יוני 17 ספטמבר 2010 ב - 12:26 קישור ישיר

    ערן, אמרו לך פעם שאתה טרחן? אתה ולינקן, ז'תומרת

  12. סטיבי 17 ספטמבר 2010 ב - 12:56 קישור ישיר

    בבלוגי העליתי רשימת המלצות לא ממש זריזה.
    שיהיה צום יעיל למי שרלוונטי ויום יעיל למי שלא.

  13. גיל 18 ספטמבר 2010 ב - 14:55 קישור ישיר

    ערן, כשהאמריקאים יתחילו לכתוב LINKEN ולא LINCOLN, אולי גם אנחנו נתחיל לכתוב ככה. ביינתים, צריך לכתוב את הכתיב המלא, תקרא את זה איך שאתה רוצה.

  14. אביב 19 ספטמבר 2010 ב - 9:30 קישור ישיר

    Lincoln Lincoln Loo
    http://www.youtube.com/watch?v=eUw8igvnodo

  15. מישהו שיודע 22 ספטמבר 2010 ב - 10:42 קישור ישיר

    מממקורות יודעי דבר זה יהיה באגם בראשון (ליד הסופרלנד), המתחם יכלול 25 אולמות קולנוע הכוללים IMAX , חמישה אולמות VIP , אולם כנסים ומסעדות. לפני שבוע הפרויקט יצא לדרך!

  16. שי 12 ינואר 2011 ב - 12:59 קישור ישיר

    באיחור גדול ראיתי את זה ומסכים לגמרי עם ערן.

    אני לא רוצה לחבל בשמחה אבל נראה לי שהיא מוקדמת.
    בתקופה שיצא אוואטר הייתי בביקור בארה"ב (עמק הסיליקון) וגם אני מאד רציתי לראות אותו ב-IMAX. רק שנתיים לפני כן עזבתי את האיזור אחרי שגרתי בו כ-10 שנים כך שהכרתי מעולה את כל הקולנועים שם. למרבה ההפתעה גיליתי שפתאום צצו קולנועי "IMAX" כמעט בכל בתי הקולנוע באיזור (לפחות בכל רשת ה-AMC שהיא הכי טובה שם לדעתי). שמחתי מאד והלכתי לראות את הסרט (בפעם השנייה) ב-AMC 20 שבסנטה קלרה. לא דובים ולא IMAX. זה לא קולנוע גדול באופן מיוחד והוא לא דומה בכלל לקולנועי ה-IMAX הכיפתיים הענקיים שהכרתי ממוזיאון המדע בסן חוזה ומקומות דומים. האיכות הייתה טובה מאד (במיוחד יחסית לישראל) אבל לא באמת שונה מקולנועים "רגילים" בארה"ב.
    התלוננתי אצל מנהלי הרשת ובתגובה הם הסבירו לי שיש להם הסכם עם המותג "IMAX" ושזה בעצם מתייחס בעיקר לאיכות השמע וההקרנה, אבל זה לא באמת פורמט IMAX.
    בקיצור – לא הייתי מתלהב יותר מדי, כי זה בטח מה שיגיע לארץ ולא באמת חווית האיימקס האמיתית…


השאירו תגובה