03 פברואר 2011 | 07:11 ~ 4 תגובות | תגובות פייסבוק

מידות טובות

ברכות לאסף תג'ר, ש"אנדנטה" שלו יוקרן בפסטיבל SXSW בטקסס במרץ. הפסטיבל הזה הפך בשנים האחרונות למעוז הולך וגובר של קוליות. והשנה, עם בכורות לסרטים החדשים של דנקן ג'ונס ושל גרג מוטולה וסיימון פג, הוא רק מחזק את מעמדו כנקודת שיגור לסרטים המגניבים של תחילת השנה.


================


זוכרים שבספטמבר סיפרנו לכם על כך שתכף יתחיל, שוב, ניסיון להשיק איימקס בישראל? ובכן, השבוע סוף סוף הגיעה ההודעה לעיתונות בנושא: יס פלאנט ראשון לציון, כולל איימקס, מוקם. אמנם "איימקס מזויף", אבל קבצנים לא יכולים להיות בררנים, אה?


===============


תמיד מסקרן אותי לראות מה היה שם הסרט שחיפוש שלו הביא הכי הרבה קוראים לבלוג בכל חודש. החודש הסרט שהביא אליי הכי הרבה קוראים מגוגל – בכמות די עצומה, האמת – היה "ברבור שחור". וואלה? הסרט הפך ללהיט. ואכן כן. בסוף השבוע הראשון שלו הביא הסרט כ-20,000 צופים, אבל הוא הגיע רק למקום השני, אחרי "התייר". אבל בסוף השבוע השני הוא עלה – עלה במספר העותקים, עלה במספר הצופים (22,000) ועלה למקום הראשון. בעשרת ימים הראשונים להקרנתו ראו אותו 50,000 איש. רובם, אחר כך, רצו לבלוג לקרוא את הביקורת שלי עליו.


==============


אמש נשלחו ל-5,777 חברי האקדמיה האמריקאית טפסי ההצבעה הסופיים לבחירת הזוכים באוסקר. זה יהיה השבוע הכי אגרסיבי של קמפיינים מצד אולפנים. אנשי "נאום המלך", שמרגישים שהם תפסו את השוונג, ירחיבו את הפצת הסרט וינסו לעקוף את "הרשת החברתית" בקופות כדי להראות למצביעים שזה לא רק הסרט שהכי ריגש אותם, אלא גם סרט שמצליח בקרב הקהל. הצוות של "הרשת החברתית", לעומת זאת, שרואה את האוסקר נוזל לו בין הידיים, בוודאי ירים קמפיין אגרסיבי מאוד שינסה ליצור מלחמת דורות בין חברי האקדמיה ולשכנע את הצעירים שהמבוגרים פשוט לא מבינים את הסרט. ואני מניח שאנשי "אומץ אמיתי", "ברבור שחור" ו"פייטר" ינסו למצב את עצמם כאלטרנטיבה ולהראות לכולם שיש סיכוי שבעוד שני המובילים מפצלים קולות, דווקא לאחד האחרים יש סיכוי לא רע להתגנב מאחורי כולם ולהפתיע. מבין החמישה האלה, "אומץ אמיתי" הוא כרגע הסרט שגם מצליח הכי טוב בקופות, אבל ככל הנראה עד טקס האוסקר גם "נאום המלך", "ברבור שחור" ו"פייטר" יחצו את קו מאה מיליון הדולר.


והנה הניסיון הראשון של אנשי "הרשת החברתית" להזכיר לעולם שמאחורי הסרט הזה יש לא מעט להטוטנות קולנועת שאולי לא מודעים לה. אנשי סוני העלו ל-IMDb סרט תיעודי ארוך למדי – המחולק לארבעה חלקים – על הפקת הסרט, שהופיע לפני כן כבונוס בדי.וי.די של הסרט.


==============


פורום היוצרים הדוקומנטריים השיק מגזין קולנוע מקוון בשם "תקריב" בעריכת רן טל וענת אבן, ובמרכז הגיליון הראשון שלו ראיון נרחב למדי עם יגאל בורשטיין, אחד היוצרים והוגי הדעות הקולנועיים האהובים עליי בארץ. בדיוק פגשתי את בורשטיין לפני כשבוע וחשבתי על זה שצריך לערוך רטרוספקטיבה לסרטיו. את "תורת המידות" שלו, אחד הסרטים הקצרים האדירים שנעשו בארץ, חייבים לראות על מסך גדול מעותק 35 מ"מ. ואת "ליבוביץ במעלות" לא ראיתי שנים. בשיחה עם וטל ועם אבן בורשטיין חושף את עמדותיו לגבי קולנוע תיעודי, ומראה יפה שגם קולנוע תיעודי כולו מבוים.

נושאים: בשוטף

4 תגובות ל - “מידות טובות”

  1. סטיבי 3 פברואר 2011 ב - 9:32 קישור ישיר

    (ומה ניק פרוסט, עיזה?)

  2. ידידיה 3 פברואר 2011 ב - 11:40 קישור ישיר

    יאיר תודה על כל המידע
    נהנתי במיוחד ממאחורי הקלעים של הרשת החברתית

  3. אורון 3 פברואר 2011 ב - 13:51 קישור ישיר

    מה שסטיבי אמרה!
    (למעשה, בניגוד לסיימון פג שהספיק "להתבזות", דווקא פרוסט בחר את הפרוייקטים שלו שאינם של אדגר רייט בקפידה יתרה. לראייה – the boat that rocked).

  4. jaco 5 פברואר 2011 ב - 22:38 קישור ישיר

    sxsw זה ראשי תיבות למה ?


השאירו תגובה