19 יולי 2011 | 10:22 ~ 6 תגובות | תגובות פייסבוק

"הפשע של הנרי", ביקורת

ברקע: מספר הצופים ב"הפשע של הנרי" באמריקה

 

פורסם ב"פנאי פלוס", 13.7.2011

 

 

אני מנסה, בחיי שאני מנסה. אני מנסה להפנים שברוב מוחלט של המקרים ההחלטה איזה סרט להביא למסכי הקולנוע בארץ לעולם לא תהיה רפרטוארית, אלא אך ורק כלכלית, לפחות בקרב המפיצים הגדולים. מדי פעם אני עדיין נופל בפח וחושב שכשמביאים סרט ארצה המסר הסמוי הוא שמישהו צפה בסרט ואמר "הסרט הזה טוב לטעמי, ואני מאמין שהוא יביא קהל". ואני עדיין מאמין שיש מפיצים בארץ שעדיין עובדים ככה. אבל אצל הגדולים? יותר ויותר אני מגלה שכל השיקולים הם אך ורק כלכליים, ולא רפרטוארים.

 

אני, למשל, לא מאמין שמישהו צפה ב"הפשע של הנרי" ואמר לעצמו "וואו! סרט ענק, אנחנו חייבים להביא את הסרט הזה ארצה". אני כן מאמין שהוא הובא כי הוא נקנה כחלק מחבילת סרטים, או שעלות הבאתו ארצה כה נמוכה שהוא יכסה את עלות הפצתו גם אם מספר מועט של צופים.

 

"הפשע של הנרי", שיעלה בארץ מחרתיים, הופץ באמריקה באפריל השנה. אילו עוד סרטים הופצו בסמוך אליו? "מים לפילים", למשל, שהיה אמור לצאת בארץ לפני כשבועיים אבל נגנז ברגע האחרון. סרט בינוני מאוד, אבל עם צילום יפה. לא פחות רע מ"הפשע של הנרי". אז למה זה כן וזה לא? הימור שלי: זה יקר וזה זול. עוד סרטים שהופצו במקביל ל"הפשע של הנרי": "ארתור"? נגנז. "Your Highness"? נגנז. "פול"? נגנז. "יומנו של חנון 2 "? בחזקת נעדר. "סידר ראפידס" ו"Win Win"? נעלמו. "סופר", "מעקף מיק" וסרט האימה "אינסידיוס"? לדעתי בכלל לא נקנו. אז איך הרוויח "הפשע של הנרי" את הפרוטקציה האדירה של הפצתו בארץ? סוד (אולי המפיקה הישראלית של הסרט, לימור סיון, מי שהפיקה את סרטיה של רבקה מילר, יודעת את התשובה).

 

וכך, פעם נוספת, נתקענו עם סרט שנראה כמו שאריות של חבילת הפצה. מישהו כאן נתקל ב"השוד המלוטש" מלפני כמה חודשים – סרט שאולי בלבל כמה צופים לחשוב שבגלל שוויליאם ה' מייסי ומורגן פרימן אולי זה סרט איכותי? ובכן, "הפשע של הנרי" הוא כמעט שידור חוזר. לא בעלילה, אלא רק באופן שבו סרט על שוד יכול להיות כל כך נטול אנרגיה וכריזמה.

 

ב"הפשע של הנרי" מגלם קיאנו ריבס דמות פלגמטית לחלוטין ואיטית קליטה, שמסתבכת על לא עוול בכפה בשוד כושל. למרות שהוא לא ממש עשה כלום, הוא היחיד שנתפס, נשפט ונכלא. אחרי שהוא יוצא מהכלא ומבין שאיבד גם את בת זוגו בדרך, הא מחליט לראשונה להיות פרו-אקטיבי, להשיל מעליו את קליפת הלוזר ולשדוד את הבנק שעל שדידתו הוא כבר ישב בכלא. ברמת התיאור בשורה אחת בפוסטר הרעיון חינני: אם כבר שילמת את המחיר, למה לא לעשות את הפשע? אלא שרעיונות טובים לחוד ביצועים כושלים לחוד.

 

בחזרה לעלילה: הוא משכנע את חברו לתא הכלא (ג'יימס קאן) להצטרף אליו לפעולה. כשהוא מגלה שמנהרה מימי חוק היובש מחברת את הבנק עם התיאטרון הסמוך, הסרט מקבל תפנית והופך לדרמת תיאטרון בה ריבס מתאהב בשחקנית (ורה פרמיגה) ומשתלב בחזרות לקראת בכורת ההצגה "גן הדובדבנים" של צ'כוב כסיפור כיסוי. וכך, מי שרצה לשקם את חייו באמצעות שוד בנק, מגלה שדווקא התיאטרון הוא המפתח שלו לשינוי ולחופש (ונו, גם לאהבה).

 

האמת, קיאנו ריבס דווקא מתאים היטב לדמות ואולי זו הדמות שהורגת את הסרט: גיבור כה אטום וחסר חיים שהסרט מצטייר מיד בדמותו. בכמה סצינות של ג'יימס קאן הסרט מתעורר לשניה לחיים, אבל אז מתברר שגם אם סשה גרווסי, התסריטאי (שחתום על "טרמינל", סרט אני מאוד אוהב), הצליח לייצר כמה סצינות מעניינות, הגיע הבמאי ושדד לסרט את החיוּת.

6 תגובות ל - “"הפשע של הנרי", ביקורת”

  1. נמרוד 19 יולי 2011 ב - 10:40 קישור ישיר

    חוץ מלסרט אקשן מטומטם, מי לעזאזל רוצה להעסיק את קיאנו ריבס? אני מאלו שחושבים שמטריקס מעט אובר-רייטד, אבל גם המעריצים שלו חייבים להודות שריבס הוא החלק הכי חלש שלו. בטח ובטח לסרט פשע שדורש דמות עם הרבה יותר אופי.

  2. איציק 19 יולי 2011 ב - 12:20 קישור ישיר

    למה ללכלך.. הסרט עם הזקנים היה אחלה

  3. ארז 19 יולי 2011 ב - 22:28 קישור ישיר

    רווה איזו פאדיחה שלך…
    השוד המלוטש הוא עם דמי מור ומייקל קיין סרט טוב אגב גם של פורום פילם (הפשע של הנרי), הסרט עם וויליאם ה. מייסי ומורגן פרימן הוא השוד המתוחכם !

  4. מורן 20 יולי 2011 ב - 12:08 קישור ישיר

    מה קורה עם המפיצים? יש יותר מדי קומדיות מטומטמות בקיץ ודווקא את הקטנות והשנונות הם משאירים בחוץ?
    למרות הביקורות הטובות ל"מסיבת רווקות" אנשים שיוצאים מהסרט פשוט סובלים.

    פול הוא סרט מצחיק למדי ועשוי היטב. אין בו את הוולגריות של "האנגאובר" והוא עדיין עובד. אחרי "שון של המתים" ו"הוט פאז" למה שיגנזו עוד סרט של סיימון פג?
    אחרי ההצלחה של קיק-אס למה שיגנזו את "סופר" ועוד עם כל הכוכבים שבו? חשבתי שכבר הוכח שיש בארץ קהל לסרטי אינדי. לפחות שיביאו אותו לקולנוע לב. מקווה ששני הסרטים האלו יגיעו לפסטיבל אייקון לפחות.
    גם פיינאפל אקספרסס לא הוקרן אז לא מפתיע ש"הוד מעלתך" נגנז. אבל מתי הם יתנו לסרטים האלה צ'אנס? גם "take him to the greek" נגנז למרות שהוא סרט קורע מצחוק. ועכשיו ממשיכים עם גניזת סרטים של ברנרד ראסל?
    כל הסרטים האלה שייכים לאותן שלוש קבוצות במאי-תסריטאי-מפיק-שחקנים שיוצרים ביחד עוד ועוד קומדיות שהקהל בארץ ובעולם אוהב, אז למה להחליט שחלק מהסרטים טוב מספיק וחלק לא?

    גם החלטה לגנוז את Win-Win בכיכובו של פול היא מוזרה. אולי כי יש שם היאבקות קלאסית שלא מתאימה לישראלים?

    או שאין להם חוש הומור שלצעירים יש (שבמילא יורידו את הסרטים) או שהם מנסים לחנך אותנו כי הקומדיות האלה מלאות סקס אלימות וסמים, או שאני לא יודע מה עובר להם בראש.

  5. אבנר 20 יולי 2011 ב - 12:51 קישור ישיר

    win win משעמם . אולי כדאי לראות לפני שכותבים, לא?

  6. איילת 20 יולי 2011 ב - 14:15 קישור ישיר

    בלי לראות את הסרט,לקיאנו ריבס יש מספיק "כישורים" להרוג כל סרט שהוא מופיע בו.
    אפס כריזמה.


השאירו תגובה