23 אוגוסט 2011 | 10:37 ~ 6 תגובות | תגובות פייסבוק

"השוטר" מציג: בטן מלאה

יש שני דברים שסרט ישראלי יכול לייחל לו: האחד, שהצנזורה תגביל אותו לצפייה רק לצופים מעל גיל 18; והשני, שחברות הפרסום בירושלים יסרבו להדביק את הפוסטרים שלהם מפאת היותם לא מספיק צנועים עבור הציבור המקומי. בשני המקרים אתרי הניוז, ותוכניות האקטואליה ברדיו, ישמחו לעשות אייטם מהדבר, כדי לזעוק על הצנזורה וסתימת הפיות והכפייה הדתית, מבלי לשים לב שהם חוזרים על עצמם שוב ושוב ובעצם נופלים למלכודת יחצנית של סרטים שזקוקים אנושות (ובצדק) לכל מילימטר של פרסום חינם (ובעצם מעבירים את המסר לקהל: "אל תבואו לראות אותנו כי הסרט שלנו מצוין, אלא בואו לסרט שלנו כדי למחות נגד סתימת הפיות והצנזורה").

 

בר המזל הנוכחי שזכה בקופה היחצנית הוא "השוטר", סרטו של נדב לפיד, שהצנזורה הגבילה אותו לצפייה מגיל 18, ובתגובה אינסטינקטיבית בוויינט ובוואלה מיד נזעקו נגד העוולה (נו, והנה גם אני נסחף לעניין). ואף הוסיפו סיבה אפשרית להגבלה המחמירה: העובדה שהסרט יוצא נגד עשירי ישראל. ואני, בתור מי שחושב ש"השוטר" הוא אחד הסרטים הישראליים האדירים והחשובים שנעשו כאן בעת האחרונה, זועק: בולשיט!

 

קודם כל: שימו לב ממתי הטופס שנשלח לידי מפיקי הסרט: מה-4.8.2011. לפני כ-20 יום. למה, אם כן, זה לא הפך לכותרת ב-5.8? כי מישהו תיזמן את זה לתאריך המתאים לו, וגם חיפש את הספין שיתאים למערך השיווק האנטי-ממסדי שלו. אז אין כאן זעקה נגד צנזורה, אלא מערך יחצני מניפולטיבי (וצפוי ומסורתי למדי).

 

שנית, מי שראה את "השוטר" זוכר שהחצי הראשון מכיל סצינות רבות מאוד של עירום נשי מלא, של אשה בהריון. וגם עירום גברי. בסוף החצי הראשון מנסה הגיבור לפתות נערה בת 15 באמצעות האקדח שלו. החצי השני, מכיל עוד עירום, נשי וגברי. וגם לא מעט אלימות. אז נכון, בהיעדר סקס מפורש, לטעמי האישי הגבלה מגיל 18 מחמירה ומעידה על פוריטניות (הגבלה מגיל 16 היתה צודקת יותר), אבל זו הצנזורה שלנו: מוסד מיושן ופוריטני שסופר דקות של ציצים ולא משפטים נגד טייקונים. ואם אני מכיר איך ראש של צנזורים עובד, אז אני מניח שזה העירום של אשה בהריון שהקפיץ להם את מתגי השמרנות. מיניות בזמן הריון עדיין נחשבת לטאבו בעולם של המבוגרים והקלים להזדעזע (יוסי מדמוני, שגם בסרט שלו יש אשה בהריון, דיבר על כך בראיון שלו ב"גלריה").

 

אבל דבר אחד טוב יצא מהאייטם הזה, בפעם הראשונה בחיי ראיתי איך נראה טופס של הצנזורה (המועצה לביקורת סרטים). הנה הוא, מתוך הידיעה בוויינט:

 

שני דברים מדהימים בעיניי. האחד, שהטופס עדיין נושא את הלוגו של המשרד למדע, תרבות וספורט, בשעה שהמועצה לביקורת סרטים כבר שנים פועלת תחת משרד התרבות והספורט בלבד (משרד המדע נפרד בממשלה הנוכחית). והשני, שהטופס הזה גם נשלח לאגף אכיפה במשטרה. וואו, מערבים שוטרים ב"השוטר". רדיקלי. מעניין אם במשטרה דווקא יתלהבו מסרט שנקרא "השוטר" שהוגבל לצפייה מגיל 18.

 

אם כן, הספין הנכון של יוצרי "השוטר" צריך להיות כזה: "אל תבואו לסרט כי הוא נהדר וחשוב ופורץ דרך, תבואו לסרט כי יש בו ציצים!"

נושאים: בשוטף

6 תגובות ל - “"השוטר" מציג: בטן מלאה”

  1. אורון 23 אוגוסט 2011 ב - 12:17 קישור ישיר

    אם לצטט את פרופסור אליעזר שקולניק, הטיעון שלך מאוד יפה – אבל שגוי. "השוטר" הוגבל לגיל 18+ בגלל אלימות, כך לפחות על-פי אידיבי (מה שמדהים אותי בטופס הזה הוא שממש לא כתוב למה הוא הוגבל, בקטע אקסקלוסיבי כזה). אז זה לא העירום, שראינו נועזים ממנו בסרטים ישראלים, זו האלימות. ועל זה הייתי רוצה לצטט כל טוקבקיסט בהיסטוריה ולומר: "פחחח".
    אגב, גם אנחנו בבלוג נסחפנו בעקבות הידיעה (ניק-לינק)

  2. צור שפי 23 אוגוסט 2011 ב - 12:35 קישור ישיר

    משעמם

  3. הש"ג 23 אוגוסט 2011 ב - 13:01 קישור ישיר

    זה נכון שזה עוזר ליח"צ לעיתים אבל עדיין מקומם וחשוב שהעיתונאים יוסיפו להתייחס לכך, שלא נפסיד את הקרב כמו שכבר קרה בשלטי החוצות בירושלים אותם הזכרת – העיתונאים כבר ההשתעממו מהעניין והיום אי אפשר יותר לשים תמונה של אישה שם (בין אם זה ניקול קידמן או ציפי ליבני).

  4. יאיר רוה 23 אוגוסט 2011 ב - 16:45 קישור ישיר

    ובשידור חי מגן החיות התנ״כי בירושלים מגיע מלשכתה של לימור לבנת העדכון הבא:

    שרת התרבות והספורט לימור לבנת פנתה הבוקר ליו"ר המועצה לביקורת סרטים, עו"ד נסים אבולוף, וביקשה ממנו להקפיא את החלטת המועצה להגביל את גיל הצפייה בסרט "השוטר" לגיל 18, זאת עד לכינוס מליאת המועצה בשבוע הבא.

    כלומר, המשך יבוא. סרט טוב.

  5. עופר ליברגל 23 אוגוסט 2011 ב - 17:38 קישור ישיר

    "ג'ו +בל" הוגבל גם הוא לגיל 18+ בנסיבות תמוהות לא פחות. רק הוא לא זכה לפרסום חינם באתרים מובילים בשל כך ולא להתערבות השרה. ראוי שגם החלטה זו תישקל מחדש

  6. הוהו 29 אוגוסט 2011 ב - 0:29 קישור ישיר

    זה נראה כאילו הסערה הציבורית סביב הנושא יצאה מכל פרופורציה הגיונית!


השאירו תגובה