06 ספטמבר 2011 | 13:13 ~ 4 תגובות | תגובות פייסבוק

טלורייד: בשולי החשיכה

פסטיבל טלורייד הגיע אתמול לסיומו ועכשיו מבקרי הקולנוע האמריקאיים מתחילים למפות את הסרטים הבולטים של העונה הקרוב – עונת הסתיו ואוסקרים – אחרי שהם כבר צפו בכמה מהמרכזיים שבהם. וב"ניו יורק טיימס", מבקר הקולנוע של העיתון מטיל פצצת אטום ישראלית. מה הסרט שהוא הכי אהב בטלורייד? את "הערת שוליים" של יוסף סידר. גם עמנואל לוי, לשעבר אחד המבקרים ב"וראייטי" ובעיניי אחד המומחים גדולים לאוסקרים באמריקה, מכתיר את "הערת שוליים" כאחד השיאים של 2011.

 

אבל בתום שלושה ימים של פסטיבל, הסרט שיצא מטלורייד בתור יקיר המבקרים, ואחד הסרטים הבולטים כרגע לעונת הפרסים הקרובה הוא "The Descendants" (הצאצאים? היורשים? הקרובים?), סרטו החדש של אלכנדר פיין, והראשון שלו מאז ש"דרכים צדדיות" זיכה אותו באוסקר על התסריט. בשנים שחלפו בין הסרטים פיין התגרש, חלה, נותח, החלים, ירד, עלה, וכנראה שסרטו החדש ספוג בכל הטעמים של כל אלה. ובשעה שג'ורג' כלוני כבמאי איכזב את כולם בוונציה עם "וושינגטון תחתית", קלוני כשחקן הימם את כולם בסרט הזה.

 

גם בוונציה וגם בטלורייד נרשמה אכזבה מהחדש של דיוויד קרוננברג, "A Dangerous Method", על פרויד, יונג וקירה נייטלי. והמבקרים שהחמיצו את "פרידה" האירני בברלין ואת "הארטיסט" הצרפתי בקאן, נשפכן משניהם. גם בוונצי וגם בטלורייד דווחו סופרליטיבים מתענגים על "בושה", סרטו השני של סטיב מקווין ("רעב"). יש המסמנים אותו כמועמד מוביל (כרגע) לזכיה באריה הזהב.

 

אבל מתברר שסוני פיקצ'רס קלאסיקס לא הביאו רק את "הערת שוליים" לטלורייד, אלא גם את סרטה חדש של אניישקה הולנד, "בחשיכה", שכבר נבחר כנציג פולין לאוסקרים. ראיתי תמונות, קראתי את התקציר ואני אומר או-או: סרט על ילדים בעיר לבוב, המסתתרים מהנאצים בתעלות הביוב, שם מטפל בהם גנב? זה מה שנקרא Oscar bait. ילדים ושואה? אם יוסף סידר יגיע השנה לאוסקרים זה יהיה קצת מבאס בשבילו להפסיד פעם שניה לסרט שואה? מצד שני, פולין היא המדינה השניה עם מספר המועמדויות ללא זכיה (ישראל היא הראשונה), כך שלפחות הפרס יפול לידיים נזקקות.

 

האם סוני פיקצ'רס קלאסיקס יצליחו לדחוף לאוסקר הזר השנה גם את "בחשיכה" הפולני, גם את "פרידה" האירני וגם את "הערת שוליים" הישראלי, ובכך לכבוש סופית עם סרטיהם את רוב הקטגוריה הזאת?

 

==============

 

אם אתם עוברים בסינמטק תל אביב, איספו עותק מכתב העת "סינמטק", המוקדש החודש לקולנוע הישראלי העצמאי, ומכיל כמה ראיונות ומאמרים מרתקים, ובעיקר עדכניים ורלוונטיים מאוד. אבל שתי שאלות מציקות לי:

 

1. איך זה שהגיליון הזה, דווקא הזה, הכל כך חשוב ועדכני, לא זמין לקריאה באינטרנט? יועלו כתבותיו לאלתר.

 

2. אחד המרואיינים בגיליון הוא כתרי שחורי, שדווקא עונה תשובות לא רעות לגבי התמיכה של קרן הקולנוע הישראלי בסרטים עצמאיים. אבל מה שאני לא מבין הוא: למה אנשי הקולנוע העצמאי רוצים למסד מסלולים בקרנות הקולנוע שבעצם יגרמו לקולנוע הזה כבר לא להיות עצמאי, אלא סתם קולנוע דל תקציב בתוך סד המססד הקולנועי הקיים? אם כבר יצירת ממסד לקולנוע עצמאי, שבירת הראש האמיתית צריכה להיות איך מפיצים את הסרטים האלה. כי הגיליון הזה נכתב ברגע האופורי הזה שבו מקבץ סרטים נוצר ואף זוכה לתשומת לב פסטיבלית. אבל להביא את הסרטים לקהל – ולהביא את הקהל לסרטים – זה האתגר גדול. כך שהגיליון הבא צריך לעסוק לו ביצירת קולנוע עצמאי, אלא בהפצתו. מי שיצליח לפצח את החידה הזאת, יעשה כאן את המהפכה הקולנועית הגדולה של העשור הבא.

נושאים: בשוטף

4 תגובות ל - “טלורייד: בשולי החשיכה”

  1. Spartak 6 ספטמבר 2011 ב - 17:12 קישור ישיר

    בקשר לאוסקרים…אני מקווה שיביאו את הסרט הפולני לחיפה שנוכל לראות אותו…ואכתוב את זה עוד פעם.אל תהיו מופתעים אם השנה ספרד תהיה בין המועמדות (אם לא הזוכה).

  2. דוד 6 ספטמבר 2011 ב - 17:24 קישור ישיר

    אני לא בטוח שאני מבין מה ההבדל בין "דל תקציב" ל"עצמאי" בתעשייה שאין בה אולפנים. הרי מבחינה תוכנית או סגנונית אין ממש הבדל כאן. יותר הגיוני להגיד שאם האחים אדרי לא מפיקים זה עצמאי.

  3. איתן 6 ספטמבר 2011 ב - 18:56 קישור ישיר

    השלמות:
    "אלברט נובס" של רודריגו גרסיה יצא עם ביקורות סבירות, אבל יותר חשוב: גלן קלוז עכשיו חזק במירוץ לאוסקר השחקנית. אשה בתפקיד של גבר? מתים על זה באוסקר. וחוץ מזה, גלן קלוז היא שחקנית ותיקה ומוערכת (ובצדק, לטעמי).

    ובאותה נשימה: ראיתי בכמה מקומות שבלוגרים שומרים מקום בהימורים לאוסקר השחקנית למריל סטריפ בתפקיד מרגרט ת'אצ'ר. אני חושב שהם מגזימים. "אשת הברזל" זה לא "מאמה מיה". קשה לי להאמין שפילידה לויד תביא אותה בסרט ראוי (לא ביקורתית ולא קופתית). קשה לי להאמין שהסטאר-פאואר של סטריפ יעזור פה. ובהתאמה – גם סיכויי האוסקר נראים לי קלושים (עם כל האהבה שלי לסטריפ).

    אז בינתיים זה גלן קלוז נגד טילדה סווינטון ("צריך לדבר על קווין").

    והסרט של קרוננברג מפלג את המבקרים, אבל קראתי יותר מפעם אחת הערכה שקירה נייטלי תהיה מועמדת לאוסקר משנה.

    "בושה" אכן זוכה להילולים, אבל זה מקרה "לבנון" – סרט אמנותי, שיזכה לחיים ארוכים בהיכלי ארט-האוס,ושאולי יזכה באריה הזהב (שיעול, שיעול *** "ההתחלפות" ***), אבל לא יותר מכך.

    טוד סולונדז – אולי הפעם, יאיר, תבוא מסוקרן ל"סוס שחור"? הביקורת שקראתי אמנם מסויגת, אבל נדמה לי שהפעם סולונדז מרגיש שהוא מיצה את סרטי הפדופיליה ועבר למשהו אחר, ויותר מזה, הוא משחק אותה צ'ארלי קאופמן:בביקורת שקראתי כתוב שסולונדז
    really gets into his central character’s psyche, to the extent that much of the second half of the film is set entirely within it
    .

    ================

    רוה לאיתן: הדיבורים כרגע הם על המועמדויות בלבד, עדיין לא על הזוכים, ואין סיכוי בעולם שמריל סטריפ לא תהיה מועמדת על "אשת הברזל". קטגוריית השחקנית מתחילה להיראות די סגורה: סטריפ, גלן קלוז, טילדה סווינטון על "קווין", ויולה דיוויס על "העזרה", ועוד אחת. במצב כזה, זה יהיה מירוץ בין קלוז ודיוויס.

  4. Shai 6 ספטמבר 2011 ב - 20:35 קישור ישיר

    סרטה חדש של אניישקה הולנד, "בחשיכה", שכבר נבחר כנציג הולנד לאוסקרים

    This is Poland representative for the Oscars, not Holland. The Netherlands has sent a film called Sunny Boy


השאירו תגובה