06 פברואר 2012 | 12:32 ~ 16 תגובות | תגובות פייסבוק

דרושים תסריטים

לפני כמה שבועות שאל אותי אחד הקוראים כאן למה בעצם אין אתר שמאפשר הורדת תסריטים בעברית. נורה נדלקה מעל ראשי בליווי צליל "פינג!". צודק! מיד פניתי כאן אליכם, תסריטאי ישראל, והצעתי עסקה: אתם תשלחו לי תסריטים שלכם ואני אקים אתר – פשוט, ידידותי, רזה – שיאפשר את קריאתם והורדתם. ההיענות נפלאה: יש לי כבר כ-30 תסריטים שנשלחו אליי, חלקם ממש התרגשתי לקבל, חלקם לכמה מהסרטים שאני הכי אוהב בארץ. אז אני ממשיך הלאה עם המיזם: קניתי את הדומיין tasrit.im (תודה לאיגוד האינטרנט של אייל אוף מאן על הסיומת) ובעזרתכם, קוראיי, אני מקווה שהאתר יקום ממש בזריזות.מה אני צריך מכם? עוד תסריטים.

 

האג'נדה של האתר הז פשוטה: אי אפשר לכתוב תסריט בלי לקרוא קודם תסריטים של אחרים. ללמוד מההצלחות, ואף מהטעויות, של בכירי יוצרנו (לכן, אגב, אני שמח לקבל גם דראפטים מוקדמים של תסריטים שהופקו, המעקב אחר תהליך השכתוב הוא חלק מהלימוד). כל תסריטאי שאני מכיר – בארץ ובחו"ל – כשהוא מתלבט איך לנסח נקודה כלשהי בעלילה, הולך לחפש איך אחרים התמודדו עם דילמה דומה. עד עכשיו כולם רצו לאתרי התסריטאות האמריקאים לחפש איך וויליאם גולדמן התמודד עם זה. גולדמן תסריטאי ענק, אבל לאו דווקא כל הפתרונות שלו מתאימים לישראל (מה שכן, אני לא מכיר הרבה תסריטים שיותר מענג לקרוא מאשר תסריטיו של גולדמן. אה, ובילי וויילדר).

 

אז זה יהיה אתר לימודי וחינוכי. לתסריטאים ולתלמידי תסריטאות (ולסטודנטים למשחק שיחפשו סצינות לתרגילים). אז אם כתבתם סרט עלילתי באורך מלא שכבר הופק, אשמח מאוד לקבל עותק של אחת מגרסאות התסריט בקובץ PDF (אפשר גם DOC). שלחו למייל שלי: yair.raveh@gmail.com או דרך פייסבוק (אפשר כעת לצרף קבצים להודעות בפייסבוק).

 

ואם יש לכם הצעות או רעיונות מה כדאי שיהיה באתר כזה, חוץ מרשימת תסריטים עם לינקים להורדה, ספרו לי. אני מתלבט, למשל, האם לאפשר דיונים וניתוחים של הקוראים לכל תסריט. מצד אחד, זה יעורר דיון והעמקה. מצד שני, תסריטאים הם עם רגיש לביקורת, ואני רוצה שכמה שיותר תסריטאים ישלחו לי תסריטים להעלאה לאתר. אז האם דיון וניתוח אמיתי ומעמיק (שנעשה תחת בקרה, ללא איפשור הכפשות וחיסולי חשבונות) ירתיע תסריטאים או יעודד אותם? מה דעתכם? ומה עוד כדאי שיהיה שם?

 

בקיצור: תסריטאים – שלחו לי תסריטים. בעדיפות ראשונה: תסריטים לפיצ'רים שהופקו. בעדיפות שניה: תסריטים לפיצ'רים שלא הופקו (או עוד לא הופקו). בעדיפות שלישית (בשלב זה, לפחות): כל השאר. אבל שלחו. תנו לי למיין ולקטלג.

נושאים: בשוטף

16 תגובות ל - “דרושים תסריטים”

  1. טל 6 פברואר 2012 ב - 13:23 קישור ישיר

    בתור שחקנית ומורה למשחק שגם כותבת (וקוראת את הבלוג שלך:) זה פשוט אדיר בעיני המיזם הזה. כל הכבוד!
    איזה כיף! מחכה שהוא יעלה לאוויר.

  2. יניב אידלשטיין 6 פברואר 2012 ב - 13:50 קישור ישיר

    ברכות על פרויקט התסריטים :^)
    ובלי שום קשר, הנה הזמנה לקוראי הבלוג החביבים והספונטניים:
    הערב ב-21:00 בסינמטק הרצליה יוקרן הסרט Star Wars Uncut, שיחזור המוני מטורף לחלוטין של "מלחמת הכוכבים" המקורי. הכניסה חופשית ויש אלכוהול בזול. קישור לדף האירוע בפייסבוק – בניק-לינק.

  3. דורון צ 6 פברואר 2012 ב - 13:52 קישור ישיר

    למה רק פיצ'רים ????

    שיהיה מקום גם לסדרות
    סרטים קצרים וכו'
    מאגר שממש אפשר לעבוד איתו
    אפשר למיין לפי אורך
    או לפי ז'אנר
    בזמנו חיפשתי תסריטים והיה לא פשוט..
    כל הכבוד על היוזמה
    ישר כוח!

  4. כנרת 6 פברואר 2012 ב - 14:40 קישור ישיר

    כל הכבוד, רעיון מעולה וחשוב.
    בעניין התלבטות לגבי התגובות לתסריטים, אני חושבת שכדאי להפריד, טכנית, בין התסריט ובין התגובות עליו. כי כשאני רואה פרק של סדרה באינטרנט ומתחת* מרחפות התגובות של הצופים האחרים, הן הופכות לחלק מהדבר עצמו, ועם כל הכבוד – הן לא. אז אולי לא בעמוד שבו מובא התסריט** אבל בעמוד שיהיה מקושר אליו, אפשר לפתוח מקום לתגובות.

    *( או על הפריים עצמו – במקרה המזעזע של שידורי ערוץ 10)

    ** אגב, אפשר יהיה להוריד את התסריטים?

  5. מיכאל גינזבורג 6 פברואר 2012 ב - 15:13 קישור ישיר

    יוזמה מבורכת ונהדרת, כל הכבוד!

  6. חם ויפת 6 פברואר 2012 ב - 16:29 קישור ישיר

    סופסוף!

    "מותה של רקדנית דיסקו" יהיה שם?

    =================

    רוה לחם: חחחח… אין לי מושג איפה התסריט הזה מתגלגל. אבל יהיה מעניין למצוא אותו: יש בו מערכה שלמה שמעולם לא צולמה.

  7. טל 6 פברואר 2012 ב - 22:09 קישור ישיר

    מסכימה עם דורון.
    עם יהיו גם תסריטים של סדרות זה ישבח את האתר.

  8. גיל 6 פברואר 2012 ב - 22:44 קישור ישיר

    יאיר, ח"ח על היוזמה!
    נראה לי שכנרת צודקת, ובאמת כדאי להפריד את התגובות מהתסריט, במידה ותחליט לשים אופציה כזו. גם בגלל כבוד התסריטאי, וגם כי אולי יהיו בתגובות ספוילרים.
    גם קלעת לשם ממש טוב באתר. בהצלחה! מצפה בקוצר רוח לפתיחת האתר :).

  9. אלון לוי 6 פברואר 2012 ב - 22:56 קישור ישיר

    רעיון נהדר. יהיה מרתק לקרוא על המעבר מהתסריט למוצר המוגמר. בתקווה שבאמת תפרסם תסריטים שלפני צילומים (:

  10. מוטי חן 7 פברואר 2012 ב - 14:22 קישור ישיר

    יוזמה מדהימה, כל הכבוד, אני אישית מכיר 2 תסריטאים שלא יודעים לאיזה כיוון ללכת.. זו תהיה הזדמנות טובה בשבילכם לקבל חשיפה!

  11. נוריאל 8 פברואר 2012 ב - 1:07 קישור ישיר

    כבר הבעתי כאן פעם תמיהה על מי שחושב שיש חשיבות בקריאת תסריטים (אין שום חשיבות!)ועכשיו אני מרים גבה לנוכח המגיבים המתלהבחם, מנסה להבין להבין מה עומד מאוחרי ההתלהבות שלהם. כאילו מה? הם באמת מאמינים שמקריאת תסריט הם יכולים ללמוד איך כותבים תסריט? כאילו הם באמת חושבים שאם ישימו תסריט שלהם אתר כזה הוא יתקדם לאנשו?
    סקרנות שלי. במקומות בהם לומדים קולנוע, קורה שקוראים שם בכלל תסריטים, או מנתחים אותם?

  12. x 8 פברואר 2012 ב - 9:13 קישור ישיר

    נוריאל, בתגובה לשאלתך האחרונה – חד משמעית, כן. תברר קצת לפני שאתה תוקף.

  13. יואב 8 פברואר 2012 ב - 13:38 קישור ישיר

    נוריאל, זה באמת לא נראה לך הגיוני שמי שרוצה להיות תסריטאי כדאי שיקרא תסריטים? שמי שרוצה להיות סופר, יקרא ספרים? שמי שרוצה להיות אמן, יבקר במוזיאונים?

    אתה באמת לא חושב שזה הכרחי? רצוי? יעזור? יעניק השראה? NONE OF THE ABOVE?

  14. נוריאל 9 פברואר 2012 ב - 0:58 קישור ישיר

    ליואב.
    בד"כ אני לא נוהג להשיב אבל שאלת באופן שמושך תלשון. אס ככה. אני חושב שהגיוני שמי שרוצה להיות תסריטאי כדאי מאוד שיקרא ספרים (מכל הסוגים והמינים), כדאי מאוד שיבקר במוזואונים, כאי מאוד שיאזין למוסיקה (מכל הסוגים והמינים), כדאי מאוד שיקרא מחזות או ילך להצגות וכו'. הדבר האחרון שכדאי לו (סתומרת בכלל לא כדאי לו) זה לקרוא תסריטים אלא אם כן יש לו רצון להפיק או לביים אותם לא ללמוד מהם איך לכתוב. כדי לא להרחיב אני לא אפרט למה הכדאיות והחוסר כדאיות שאני מכווון אליה ואניח שהיא מובנית מאליה.

  15. רועי 13 פברואר 2012 ב - 11:29 קישור ישיר

    זה נחמד, הרעיון עלה לי לפני כחצי שנה אבל לא פתרתי את עניין שמירת זכויות היוצרים, איך תוכל לשמור על זכויות היוצרים כשאתה מעלה תסריטים לאינטרנט? מה ימנע מא' לקרוא תסריט לא מוכר של ב' ופשוט להעתיק את הרעיון בחלקו או ברובו?
    מקווה שתפתור את זה ושיהיה בהצלחה 🙂

    ==============

    רוה לרועי: א. אני מתחיל עם תסריטים לסרטים שהופקו. הרעיון של מעין בורסה לתסריטים שטרם הופקו שיוצעו למפיקים ובמאים שמחפשי חומרים לבימוי נמצא בינתיים בשלב ב'. ב. לגבי זכויות יוצרים. כל עוד כותב התסריט מאשר לי להעלות את התסריט לאתר, עניין שמירת הזכויות נמצא בידיו. יש כמה וכמה דרכים לשמירת זכויות יוצרים. חברי איגוד התסריטאים, למשל, יכולים לברר איך עושים את זה באיגוד. סטודנטים לקולנוע יכולים לברר עם מוריהם או אנשי המזכירות. אין הבדל בין העלאת תסריט לרשת ובין שליחתו לחברים, מפיקים, מורים ולקטורים כדי לקבל חוות דעת, ציון או לעניין אותם בהפקה או בשותפות. לכאורה גם שם מישהו יכול לגנוב את התסריט ולהגיש אותו תחת שמו. אבל אם שמרת את זכויותיך והגנת עליהם, יהיה קל להוכיח שנעשתה כאן גניבה ושאתה היוצר הראשון והמקורי של היצירה.

  16. אורית 4 אפריל 2012 ב - 22:44 קישור ישיר

    מתי נראה כמה תסריטים? חג שמח.


השאירו תגובה