02 מאי 2008 | 16:47 ~ 15 תגובות | תגובות פייסבוק

2.5.2008: האם אחרי יום אחד העידן הדיגיטלי בישראל מגיע לסיומו?

ראיתי אמש את “איירון מן” בפעם השניה, הפעם בגרסת ההקרנה הדיגיטלית ממקרן הסוני סינה-אלטה 4k. ההקרנה, אין מה לומר, מרשימה. איכות תמונה מושלמת, חדה. ואם ההקרנה של “איירון מן” – סרט שצולם ב-35 מ”מ – נראתה נהדר, הרי שהטריילר ל”ספיד רייסר”, סרט שצולם בהיי-דפינישן ועובד כולו במחשב העיפה לי את הקרקפת.
אבל לאורך כל הערב משהו הציק לי: הטכנולוגיה צועדת קדימה, מציגה איכות, חדות, צבעוניות, דקות, אבל הגורם האנושי בישראל ממשיך לחשוב במושגי המאה ה-19.

sony’s cine-alta 4k d-cinema projector next to a standard 35 mm film projector
אמש בג.ג עזריאלי: מקרן הסינה-אלטה של סוני (מימין), ליד מקרן פילם 35 מ”מ

אני לא מבין, פשוט לא מבין. בפרזנטציה לעיתונאים סיפר בנט קפלן, מנכ”ל גלובוס-מקס, איך שמע בפעם הראשונה על ההקרנה הדיגיטלית במרץ 2007. זה לפני שנה וחודשיים. במרץ 2007? מקרנים דיגיטליים הותקנו בבתי קולנוע בניו יורק כבר ב-2003. “מלחמת הכוכבים: נקמת הסית” הופץ דיגיטלית כבר ב-2005. ומנכ”ל רשת בתי הקולנוע הגדולה בישראל מתגאה שהוא שמע על כך זה רק ב-2007?
טוב, ניחא. אנחנו בישראל, החדשות מגיעות לאט. מכונת הטלקס אולי התקלקלה במשרדי ג.ג. ובנט קפלן ממשיך להתגאות איך הוא וגלובוס לא הבינו דבר, מה זה 2k ומה זה 4k (כנראה שבאינטרנט במשרדי ג.ג אין גישה לגוגל) אבל הם שמעו ש-4k זה 8.8 מיליון פיקסלים והחליטו להביא לישראל את הכי טוב. אחלה. ואני לא ציני. באמת אחלה.
אלא שמאותו רגע קפלן התחיל לדבר על הסרטים שנראה בארץ עם 8.8 מיליון פיקסלים. ואני תוהה: הרי אני יודע שהסטנדרט הדיגיטלי שאיתו עובדים אולפנים הוליוודיים הוא 2k, כך שזה לא באמת משנה כמה פיקסלים המקרן של ג.ג יכול להקרין, מה שמשנה הוא כמה נותנים לו להקרין. אז מה הסיפור? האם ג.ג הצליחה למצוא דרך להשיג עותקי 4k של הסרטים ההוליוודיים? או שמנכ”ל הרשת לא מבין בציוד שלו? או שהוא סתם מורח את מאזיניו?
הלאה: אם הפורמט הדיגיטלי נועד כדי לשפר את איכות הסרט, למה מי שהחדיר את כתוביות התרגום מיקם אותם באמצע הפריים? הפריים נפלא, קריספי, אבל בכל פעם שהדמויות ב”איירון מן” מדברות ערבית, התרגום מונח להם על המצח. רבאק, קצת רגישות והקפדה, תנו לראות את הפריים, את התמונה, אל תכסו לנו אותה באותיות.
ואם הפורמט הדיגיטלי הוא העתיד, כמו שטען יורם גלובוס בפרזנטציה לעיתונאים, למה ממשיכים לעשות הפסקות באמצע הסרטים?
ועל פי איזה הגיון החליטו בג.ג שהקרנה דיגיטלית תעלה 40 שקלים במקום 35? נכון, המכשיר חדש. אבל על פי מה שמספרים לנו, כל הסיפור הדיגיטלי אמור להוזיל עלויות ולא לייקר אותן: אין שינוע עותקים, אין תשלום למעבדה שצריכה לצרוב כתוביות תרגום (התרגום כבר מגיע על הקובץ), לא צריך סבלים להרים את הגלגלים. וללא גלגלי שיניים, פלטות וספולים, גם עלויות התחזוקה וצריכת החשמל אמורות להיות נמוכות יותר. אז מה העניין עם התמחור? משלמים לפי חדות?
בקיצור, נדמה לי שנתנו לנפח לתקן חליפת חלל. אין לו מושג מה לעשות עם זה, אבל הוא יודע שזה העתיד. עתיד שכנראה אין לו מקום בו.

ובנוסף לכל זה, מדווח ואגוס בתגובות, שהיום בצהריים המקרן שבק. האם תוקן מאז? למישהו עדכונים?
בקיצור, בתום יום אחד של התלהבות, אני מרגיש כעת שהעידן הדיגיטלי בארץ מנוהל על ידי אנשים לא ממש מבינים/מעודכנים/רגישים. או שפשוט לא אכפת להם ממתן שירות טוב/אמין/מדויק.

את הקרנת הדיג’יטל-סינמה של סינמה סיטי עוד לא ראיתי. דיווחים מהקרנות “איירון מן” בסינמה סיטי ועזריאלי לאורך סוף השבוע יתקבלו בברכה. ומי יודע מה קורה עם התוכניות הקולנו הדיגיטלי של יס פלאנט? איך קרה שהם פתאום הפכו למפגרים בתחום?

15 תגובות ל - “2.5.2008: האם אחרי יום אחד העידן הדיגיטלי בישראל מגיע לסיומו?”

  1. מתלהב מהדיגיטלי 2 מאי 2008 ב - 17:37 קישור ישיר

    ובאותו זמן בסינמה סיטי…
    (מועתק בחלקו מהתגובה שלי בעין-הדג)
    אולם מספר 7. שעה 22:00. האולם היה כמעט מלא לחלוטין (70% בנים, מתוכם 40% אוחזי iPhone).הסדרן בכניסה לאולם מברך אותנו בברוכים הבאים לקולנוע הדיגטלי הראשון בישראל. הפרסומות טלוויזיה והפרומו לאיים אבודים הוקרנו עדיין ממקרן ה-VGA המעצבן (פוי!). לא היו טריילרים לועזיים בכלל! (פוי!). איכות תמונה מטורפת! ממש ממש נהנתי. כתוביות בנרקיס תם-לייט הרגיל אם כי צמודות יותר מכרגיל לתחתית התמונה (פוי!). סאונד סבבה אבל לא יותר מזה. ואיירון מן? שלושתנו יצאנו עם חיוך טיפשי על הפנים. אה וכרטיס לסרט עולה כמו סרט רגיל 🙂

  2. אהוד קינן 2 מאי 2008 ב - 17:49 קישור ישיר

    אני לא יודע אם שמת לב, אבל לא רק שהכתוביות היו באמצע הפריים, אלא שהיו טעויות בתרגום מאנגלית, וגם מערבית (שהופיעו לסירוגין ולא תמיד) לדעתי, בקצת שאני זוכר מכיתה ז’ – וגם זה די חבל.

    בקשר לסיור. עבורי זו פעם ראשונה בתור חדר של מקרין, אז אולי זה רק אני, אבל מעבר לזה שהפרענו להם בעבודה כשנדחפנו לשם וצילמנו ופטפטנו, הרגשתי גם קצת אי נוחות כאילו אני נכנס למישהו לדירה המבולגנת ומלאת החצפים האישיים שלו, לא?

  3. סטיבי 2 מאי 2008 ב - 18:49 קישור ישיר

    אהוד, גם אני קצת הרגשתי ככה כשהייתי פעם בחדר של מקרין. זה כמו להיכנס לקיוביקל של מישהו בלי להגיד לו קודם.
    והאם נותנים את תרגום הסרט(ים) הדיגיטלי(ים) למתרגמים פחות מנוסים/ותיקים/טובים?

  4. אלברט 2 מאי 2008 ב - 19:47 קישור ישיר

    המקרן תוקן, אבל…

    נודע לי מדוד שלי שעובד שם שהמקרן כבר חצי נדפק ואותה תקרית יכולה לקרות שם שוב בקלות רבה.

  5. דורון פישלר 2 מאי 2008 ב - 19:49 קישור ישיר

    כמה עידכונים ותיקונים, מתוך דיון הקולנוע הדיגיטלי בעין הדג (בניק-לינק):

    בסינמה סיטי קיימת הקרנה דיגיטלית רק באולם 7, לא באולם 1.

    המקרן בעזריאלי חזר לפעול, לפחות בינתיים.

    סינמה סיטי לוקחים על ההקרנה הדיגיטלית מחיר רגיל. עזריאלי אכן לוקחים 40 ש”ח. לא יאומן.

    ותיקון: בפוסט הקודם, יאיר, כתבת “עידן בו ההיי-דפינישן, ברזולוציית 1080p, נמצא כבר בכל בית… ההקרנה הקולנועית צריכה להיות איכותית מזה. לכן מדובר ברזולוצייה כפולה (2K)”.
    לא נכון. אל תקנה את הלוקשים שבכירי גלובוס מוכרים, כי כפי שכתבת בעצמך, הם לא מבינים מה הם אומרים או מטעים בכוונה. הרזולוציה של 2K היא לא כפולה מזו של HD אלא כמעט זהה (1080×2048 לעומת 1080×1920). ההבדל הוא זניח. לא שאני מתלונן – הסרט נראה נהדר, כך שכנראה ששני מיליון פיקסלים זה מספיק בהחלט – אבל סדר בעובדות צריך להיות.

  6. מיכל 2 מאי 2008 ב - 21:32 קישור ישיר

    זו לא מכונת הטלקס, זה המורס שהתבלבל וגרם לעיכובונצ’יק בהתעדכנות (חמש שנים, בקטנה). ככה זה עם הקדמה הטכנולוגית, אתה אף פעם לא יודע מתי משהו ישתבש.

  7. רני 2 מאי 2008 ב - 22:23 קישור ישיר

    הממ… הייתי אומר שאני כבר בעזריאלי לא אבקר יותר, אבל יהיה קשה לומר את זה בהתחשב בעובדה שאני כבר כמה שנים נמנע מהאולמות הדלוחים של המקום, ואם הרהרתי לרגע שלרגל פתיחת העידן הדיגיטלי אני אשוב לשם לפחות פעם אחת כדי לשזוף את הפריים הדיגיטלי, הנה סיבה מאד טובה לא לעשות את זה. גם דפקו את המקרן, גם לוקחים יותר כסף (על מה?) וגם יש אופציה דיגיטלית במחיר רגיל בסינמה סיטי, שלעומת גלובוס עזריאלי הוא קולנוע שווה ברמות. ואני עדיין מהרהר בצפייה ב”איירון מן” בפלאנט, ב 35 מ”מ.

  8. okok4 2 מאי 2008 ב - 23:19 קישור ישיר

    גלובוס תמיד ישארו גלובוס. הם פתחו מתחם נוצץ בקריות אבל חווית הקולנוע נשארה מפוקפקת (ואולי המצב שם כבר הסתדר. אחרי סרט אחד בלי סאונד ושני בלי סוף לא מתחשק לי לבזבז שם את כספי).

    לא מפתיע שהמנכ”ל שמע על ההקרנות הדיגיטליות רק לאחרונה, הוא פשוט לא מבין בקולנוע (שזה בסדר גמור, כל עוד אתה נגיד רופא שיניים ולא מנכ”ל גלובוס-מקס).

    והעניין עם ה-40 שקלים מהמם לחלוטין.

  9. Cinephile 3 מאי 2008 ב - 4:22 קישור ישיר

    לינק לטכנולוגית ההקרנה הדיגיטלית
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3538605,00.html

  10. מולון 3 מאי 2008 ב - 12:48 קישור ישיר

    אני כתבתי על ההקרת בכורה בעזריאלי אצלי בבלוג:
    http://israblog.nana10.co.il/blogread.asp?blog=539581&blogcode=9109122
    קצת מבאס לשמוע שאחרי כל הרעש והצלצולים גלובוס מתקדמים לכיוון הקרקע עם מקרן שלא עובדנתקע ועם מחירים מופקעים ללא סיבה.
    אגב, בהקרנת הבכורה לא היתה הפסקה בסרט.

  11. עמיצי 3 מאי 2008 ב - 14:27 קישור ישיר

    הביקורת שלי על ההקרנה ב”סינמה סיטי”.

  12. האזרח ק 4 מאי 2008 ב - 9:56 קישור ישיר

    אתה חוזר ומדבר על הפסקות באמצע סרטים כשכבר הוכח, אפילו בתגובות אצלך, שרוב האנשים רוצים אותן.

  13. יואב 4 מאי 2008 ב - 11:58 קישור ישיר

    כתגובה לביקורת של עמיצי בקפה דה מרקר.
    הייתי נוכח באותה הקרנה. ניסיתי להבין מהם שני הצללים האליפטיים שהסתירו את חלקו העליון של המסך וגיליתי כי מדובר בשני מתקנים (מקרני DVD? תאורה?) המותקנים על התקרה בערך באמצע האולם ופשוט חוסמים את המקרן(!!) חלמאות ישראלית שפשוט לא תיאמן.

  14. יורם 5 מאי 2008 ב - 16:33 קישור ישיר

    ביום רביעי רציתי להזמין כרטיסים באינטרנט, והיו לעזריאלי, לשעה 20:00.
    בערב נכנסתי להשלים את ההזמנה (אחרי שעוד 3 חברים אישרו השתתפותם) וגיליתי שההקרנה של 20:00 התבטלה ויש רק הקרנה ב-22:30.
    מוזר שהתבטלה הקרנה, אבל זה לא היה מפתיע בהתחשב בעובדה שהאולם היה מלא רק בשליש.

    המחיר היה 35 ש”ח (עם כרטיס שני חינם תודות לסלקום) עדין. האולם נפתח באיחור קל, התחילה הקרנת הפרומו של “ספיד רייסר”……. בגרמנית!
    אחרי 5 שניות נעצרה ההקרנה, ודקה אח”כ התחיל הסרט, כך שגם את הפרומו האיכותי לא ראינו (מזל שיש גרסת HD ברשת. לא צריך טובות)

    עם הפריים הראשון רואים את ההבדל למרות שהסרט צולם במצלמת 35 מ”מ. זה נראה כמו DVD ענק לעומת וידאו ביתי. גם אנחנו לא הבנו לא את מהות ההפסקה (ב-23:30. מי אוכל בשעות כאלה?) וגרוע מזה את התזמון שלה שניסה להיות בתחילת מערכה אבל חתך את המשפט הראשון שלה, וחזר בלי סאונד לעוד משפט.

    והסרט?
    מצויין. אפילו גווינת’ פאלטרו (שאני לא אוהב בדרך כלל) נראתה מצוין ושיחקה טוב. אפקטים מצויינים, מינון הומור מדויק, ובעיקר – משחק טוב של כל המשתתפים בסרט, מה שהעלה אותו דרגה ביחס לשאר סרטי הקומיקס (אפילו ספיידרמן 3 שהיה שנכשל בדיוק שם עם overacting מתסכל).

  15. Ferry pour la Grece 28 ינואר 2011 ב - 0:17 קישור ישיר

    Thanks man. This was special seeing


השאירו תגובה ל - אלברט