הדבקות
"הנקוק" חצה אתמול את קו 200 מיליון הדולר באמריקה. "האביר האפל" עשוי לחצות מחר את קו 300 מיליון הדולר בקופות באמריקה ובכך להיות הסרט שהגיע לרף הזה בזמן הכי קצר: בסך הכל עשרה ימים. מחזיק השיא הקודם היה "שודדי הקריביים 2", שהגיע ל-300 מיליון ב-16 יום.
מה שמביא אותי לווידיאו המשעשע הבא:
(זוכרים? זה חלק מהסדרה הזאת, שהיא פרודיה על הסדרה הזאת, שהיא די מבריקה בזכות עצמה).
========
מאז שחזרתי מפסטיבל ירושלים אני כל כך מוצף מטלות ועבודות שהצטברו על שולחני שלא הספקתי כמעט לעדכן כלום ממה שקורה בעולם (או לגמור לכתוב את סיכום הפסטיבל). ומה שקורה השבוע בהוליווד זה "קומיק-קון", כנס הקומיקס הענק בסן דייגו שהפך למקום בו האולפנים משיקים את סרטי הז'אנר ועיבודי הקומיקס שלהם מול קהל צמא, שלא מקבל את הסרטים הלאים (רובם עדיין בעבודה) אלא רק מפגש עם היוצרים והכוכבים וקצת קליפים. פרנק מילר (יוצר הרומנים הגרפיים "300" ו"עיר החטאים") שולט השנה בקומיק-קון. הוא שם גם בתור הבמאי של "Spirit". וגם בתור אחד האחראים לבריאה המחודשת, האפלה והמסויטת של באטמן בחוברות הקומיקס "שובו של האביר האפל" שיצר בשנות השמונים. ב"סלאשפילם" עוקבים היטב אחרי כל מה שקורה בקומיק-קון ודרכם גיליתי שיש "טרון 2" בתלת מימד בדרך.
ואן תומפסון שוחחה עם זאק סניידר על "Watchmen" שלו וגילתה שהוא רוצה להגיש לאולפן סרט שאורכו שלוש שעות. האולפן מבועת מהרעיון.
==========
כששוחחתי עם אנתוני ברגמן בפסטיבל ירושלים שאלתי אותו מי יפיץ את "סינקדוכה, ניו יורק" באמריקה. הוא ענה שבדיוק נסגר חוזה הפצה אבל שהוא לא יכול להגיד מי יפיץ, כי זה עוד לא פורסם רשמית. אז הנה, פורסם: סוני פיקצ'רז קלאסיקס יפיצו את הסרט באוקטובר. סוני פיקצ'רז קלאסיקס היא חברה מצוינת להפצת סרטים זרים ("ביקור התזמורת" ו"פרספוליס" הופצו על ידה בשנה שעברה, "ואלס עם בשיר" ו"הכיתה", הזוכה בקאן, יופצו על ידה השנה). יש להם קצת פחות ניסיון בסרטים אמריקאיים. מצד שני, הם הביאו לפיליפ סימור הופמן את האוסקר שלו על "טרומן קפוטה", והפכו את איימי אדמס האלמונית למועמדת אוסקר ולכוכבת עם "ג'ונבאג", כך שיהיה מסקרן לראות איך הסרט הזה יתגלגל בין אוקטובר לפברואר.
============
חידה: ב-1961 הוציא ריצ'רד ייטס את הרומן הראשון שלו שזכה להצלחה ביקורתית רבה. ב-2008 תורגם הספר לעברית. בסוף 2008 ייצא בהוליווד סרט בקליבר אוסקרים על פי הספר. זמן קצר אחר כך הוא ייצא גם בארץ. השאלות: איך קוראים לספר ואיך יקראו לסרט?
תשובות אין לי. אבל מה שידוע עד כה הוא זה. הספר "Revolutionary Road" של ייטס הופק השנה לסרט באותו שם בבימויו של סם מנדס ("אמריקן ביוטי") ובכיכובם של קייט ווינסלט וליאונרדו די-קפריו (באיחוד מאז "טיטניק"). הספר יצא באחרונה בתרגום לעברית בשם "חלון פנורמי". עכשיו נותרה רק התעלומה: איך יקראו לסרט בעברית?
===========
ולגבי חוברת הבקרובים של קולנוע לב. ללב יש חוזים עם שתי חברות הפצה גדולות: פוקוס פיצ'רז אינטרנשיונל ופאטה. כל מה שזכויות ההפצה הבינלאומיות נמצאות בידי החברות האלה יכול, כעקרון, להיות מוקרן בלב. לכן קל להם לדעת מה צפוי. גם לכם. לכן, אגב, הסרט הקרוב של סם מנדס, שייצא בסוף 2008 אינו של לב אלא של ג.ג. הסרט הבא-הבא של מנדס, שכבר זכה לשם "Farlanders" יהיה של לב.
העקרון לא תקף על כל הסרטים. Into the Wild למשל שייך לפראמונט וינטאג' והוליוודלנד הופץ בארץ על ידי פורום שקיבלו אותו דרך החוזה עם דיסני, כפרה מופץ על ידי יוניברסל. הדפים האלו בימדב המציגים את הסרטים המופצים על ידי גורם זה או אחר תקפים בעיקר לארה"ב. מחוץ לארה"ב ייתכן שהם מופצים על ידי גורמים אחרים.
אפרופו – מה נגמר עם "ערבושית" של אלן בול? זה כבר איזה שנתיים תקוע איפשהו. ואם כבר, איפה סרט התאונה של קנת לונרגן?
לא יכול להיות שזה אפילו לא הלך ישר לוידאו.
בנוגע ל"חלון פנורמי": שמו של הספר לא שונה כך סתם בעברית, אלא זה השם שניתן (באישור מלא של הסופר) למהדורה הצרפתית של הספר. הוצאת "אחוזת בית", שהוציאה את הספר בעברית, בחרה בשם הזה, שיש לו משמעות בספר.
בנוגע לסרט? אכן תעלומה.
אותו דבר מאז פסטיבל ירושלים… אבל סוף סוף הצלחתי לסיים פוסט נוסף עליו (ואני מניחה שאחרון).
לפני כמה ימים כתבת על דוד אופק וסרטו האחרון. שרבבת שם את השורה "בכיר הדוקומנטריסטים בישראל". אני מאוד אוהב את אופק, אבל הבמאית הדוקומנטרית הישראלית שאני הכי אוהב היא אבתיסאם סלאח מראענה. אני יודע, כבר כתבתי את זה כאן כמה פעמים, וזה מתחיל להציק, אבל הערב שודר בערוץ 8 סרטה האחרון (שהוצג גם בפסטיבל ירושלים האחרון), "ליידי כל אל ערב", ומדובר, שוב, בסרט יפהפה ומרגש.
יש כאן גם שינוי בגישה של אבתיסאם. אם בסרטיה הקודמים היא היתה פעילה מאוד און-קמרה, ולא רק תיעדה את המציאות, אלא נלחמה לשנות אותה, כאן לוקחת אבתיסאם צעד אחורה, וכמעט ולא מתערבת בנעשה. הסצינה היחידה שבה קולה נשמע, היא גם הסצינה היפה בסרט : שניות לפני עלייתן לבמה של המתמודדות בתחרות מלכת היופי של המגזר הערבי, קוראות הבנות מתוך פיסות נייר. "מה את קוראת ?" שואלת אבתיסאם את אחת הבנות. "את השאלות". – "אה, חשבתי שאת קוראת בקוראן, כמוה", ומצביעה על בחורה אחרת. – "מה, היא קוראת בקוראן ?" שואלת הבחורה בפליאה.
ולמרות שהיתה חסרה לי נוכחותה של אבתיסאם בסרט, ולמרות שהחלק הראשון (והקצר יותר) של הסרט מושך לכיוון הקומי, והוא הפחות מוצלח, מהרגע שגיבורת הסרט מחליטה "ללכת על גדול", ולנסות לפרוץ את גבולות המגזר, ולהגיע אל התחרות מלכת היופי הארצית של ישראל, מתעדת אבתיסאם את סיפור התמודדותה של גיבורת הסרט עם הדעות הקדומות של הקהילה שלה ברגישות יוצאת דופן. היא נמצאת בכל הצמתים החשובים בסיפור, ויודעת לצלם את הרגעים המרגשים בשיטת (כמעט) "לא נגענו". כמעט מבלי לשמוע את קולה בסרט, הצליחה אבתיסאם לרכוש את אמונן של הדמויות הראשיות, והן נפתחות בפניה (ובפנינו) בטבעיות.הקונפליקט הוא פשוט : מה פתאום שבחורה דרוזית תופיע על במה בלבוש לא צנוע. אבל גיבורת הסרט נחושה. ומצד שני, גם שומרי הסף של המסורת הדרוזית נחושים. וברקע, אביה האהוב נכנס לכלא. לגיבורת הסרט אישיות חזקה, והיא הולכת עד הסוף במרדף אחרי חלום. כמעט עד הסוף.
"ליידי כל אל ערב" הוא עוד חוליה יפהפיה ומרגשת בשרשרת של סרטים שמספקת לנו הבמאית הדוקומנטרית הישראלית שאני הכי אוהב.
voila הפסטיבל הברזילאי של ביאנו הלא הוא שלמה עזריה.
לשנה הבאה נבקש את "עידן האדמה-אידדה טל טרה"
סרטו האחרון של גלאובר רושה,
ואולי רטרוספקטיבה של הסינמה נובו.
http://www.festivalemisrael.com/2008/h/programacao.htm
צר לי אבל "יחידת עלית" הוא סרט איום ונורא. ממש
למה “יחידת עלית” כה גרוע, שכמדומני שזכה בפסטיבל ברלין?
ועניין אחר, עמוס גיתאי שמקבל כעת פרס על מפעל חייו בלוקארנו
עומד לביים את "מלחמות היהודים" ע"פ טקסטים של יוסף פלאביוס
בהשתתפות חנה שיגולה וז'אן מורו.הסרט מיועד ליציאה ב2010
http://artsetspectacles.nouvelobs.com/p2281/a380384.html
ולקינוח, על תור הזהב של הקולנוע הישראלי,
ואלס עם באשיר" זכה בפרס "מגדל הזהב" בפסטיבל הסרטים בסרביה.
http://www.ynet.co.il/home/0,7340,L-8,00.html
איפה מוצאים את הטיזר של "טרון 2" שהוקרן בקומיק-קון ? אני מת לראות את זה.
אחרי שראיתי את "האביר האפל", עיבוד הקומיקס שאני הכי מחכה לו הוא "ווצ'מן"! מבחינה ויזואלית זה ניראה מצויין, השאלה אם סניידר יצליח להעביר את הרעיונות והאווירה של הנובלה הגרפית למסך..
טוב שהוא לא מוותר לאולפן על הדירוג, למרות שמבחינת הזמן שלוש שעות זה ארוך מדי ועלול להתיש.
הנובלה הגרפית בהחלט מומלצת לקריאה, גם למי שלא חובב קומיקס.