פילֶה מוסר
לפני כחודשיים היה פול ורהובן ארבעה ימים בארץ לצלם סצינות לסרטו החדש, "ספר שחור". עכשיו יש כבר טריילר. בהולנדית.
=============
הנה תגובה שקיבלתי לביקורתי על "סופרמן חוזר", מאילת ברעם (המסתתרת בימים אלה תחת האלטר אגו שלה אילת ברעם-צברי), לשעבר קולגה יקרה מימי "העיר" וכיום אשת מכון ויצמן. אילת רוצה לייצג את עמדת האשה הכועסת בסוגיית המוסר של סופרמן.
קראתי את הביקורת שלך על "סופרמן חוזר" וגם את כל שאר הביקורות שמצאתי ברשת, ויש לי תחושה עמומה שלא ראינו אותו סרט. כולכם כתבתם שלמרות השנים שחלפו, התמימות שנכתשה והאפלה שקפצה עלינו מאז שנות השמונים המוקדמות, סופרמן נשאר צודק ומוסרי מאי פעם. אתה כתבת שציפית ל"סופרמן שיהיה יותר מיוסר, יותר אנוכי, פחות פטריוטי, פחות זמין לכל העולם", מישהו המתכנה ארמדילו בעין הדג כתב ש"שום דבר לא קרה לאיש הברזל במהלך מסעו, ולכן הוא חוזר למטרופוליס בדיוק אותו סופרמן: מוסרי, בטוח בדרכו, ותמיד צודק", ועוד מבקר דיבר על "עמוד שדרה מוסרי יצוק מבטון" של איש הפלדה.
בוא נחשוב על זה לרגע: הבחור נעלם לחמש שנים בלי להגיד אפילו שלום לבחורה שהוא יוצא איתה. הוא עוזב אותה אבלה, דואגת ובהיריון בלי להגיד מילה או להשאיר מכתב פרידה, ולהגנתו הוא מסביר שזה בגלל שהיה לו קשה. חצי עשור אחר כך הוא חוזר לחייה בצפייה הגברית טיפוסית שהיא בטח יושבת ומחכה לו. כשהוא מגלה שהיא מאורסת ואם לילד, הוא מחכה שבעלה והילד ירדו לאכול ארוחת ערב, ומנסה לפתות אותה בהפסקת הסיגריה שלה. כשהוא רואה שהיא לא רוצה לדבר איתו הוא שולח אליה מבט כלבלבי ורק מבקש "להראות לה משהו… בבקשה", כשהוא מתכוון למעשה להראות לה מה היא מפסידה אם היא לא איתו, תוך ניצול מודע של יכולותיו העל-טבעיות. כשהיא אומרת לו שבעלה טייס ומרים אותה כל הזמן, הוא אומר לה "כן, אבל לא ככה", והיא מגלה את עצמה עשרות מטרים מעל הרצפה ונאלצת להיצמד אליו ולשקר לבעלה אחר כך.
אם הייתי חברה של לויס והיא היתה מתקשרת לספר לי מה קרה הערב, התגובה שלי היתה "איזה סופר-מניאק!" ולא "פששש, איזה עמוד שדרה מוסרי יצוק מבטון!". גבר עם עמוד שדרה מוסרי יצוק מבטון היה רואה את התמונה של לויס עם הבעל והילד והולך למצוא לו עבודה ב"מטרופוליס טיימס" בלי להציק ולצותת ולעקוב אחריה בבית. מצד שני, גבר כזה היה דמות תבוסתנית ובלתי נסבלת אפילו במונחי ג'יין אוסטן ואני מאוד שמחה שגיבור העל שלי הוא לא כזה.
אז איך בכל זאת נסביר את הביקורות הצוננות שקבלה אישיותו של סופרמן כגיבור אובר-מוסרי? אני נאלצת להניח שזה פשוט כי כולכם בנים (אפילו אלו בינינו שכותבים ב"עלמה"). או שהתעלמתם מקטעי הדיאלוגים בצפייה לפיצוצים שיבואו, או שפשוט בתור גברים, זו נראית לכם התנהגות מוסרית, צודקת ולא אנוכית. אגב, אם כבר מדברים על "פחות זמין לכל העולם", נראה לי מאוד ברור מהסרט שאם לויס היתה מתמסרת לו על הגג, הוא לא היה כל-כך זמין לכל העולם, ופרץ הפעלתנות שתקף אותו (כולל מניעת שוד במעדניה והרחבת פעילותו לגותאם סיטי, אם אתה זוכר) היתה דרכו להעסיק את עצמו כדי לא לחשוב על מצבו האישי המצער.אילת ברעם-צברי
אז ככה. גברים ממאדים, נשים מנוגה? ומה קורה כשהגבר הוא מקריפטון? מה אני יודע על נימוסי החיזור של גברי קריפטון? הרי אבא שלו הוא מרלון ברנדו, לא בדיוק המחזר הכי רגיש ביקום. וחוץ מזה, השמש הצהובה של כדור הארץ בטח אוטמת את יכולתו, המצומצמת מלכתחילה, לבטא רגשות. ובואי נדבר לרגע על עמוד השדרה המוסרי של לויס ליין: היא זוכה בפוליצר על המאמר שכתבה "למה העולם לא זקוק לסופרמן?". איך לדעתך חברי ועדת חלוקת הפרס היו מגיבים אם הם היו מגלים שהיא שכבה עם מושא הסיקור שלה? היו מעניקים לה פוליצר, או מכתב פיטורים? אבל פרץ האלטרואיזם הגלובלי שלו כדרכו לשחרור תסכול מיני? אהבתי.
============
אם אתם רוצים לעבוד אצל מארק קובן, המפיק של "לילה טוב ובהצלחה" והבעלים של רשת בתי הקולנוע לנדמארק (ושל קבוצת הכדורסל הדאלאס מאווריקס), יש לו אתגר בשבילכם עם הצעת עבודה בצידה. אם אתם עובדים בתחום הקולנוע, שיווק והפצה, כדאי לכם לקרוא את התגובות של קוראי הבלוג שלו. יש שם כמה רעיונות לא רעים. (תודה לחנן כהן על הלינק).
=============
לעצור את המלחמה עכשיו!
אעלי במקרום לכתוב לעצור את המלחמה אולי תציע פיתרון קצת יותר מציאותי?
להגיד לעצור את המלחמה הם מילים גבוהות ריקות מתוכן.
אולי תתציע פיתרון אידיאלי שיפסיק את האיום מנסראלה ושכל העמים פה יחיו בשלום זה עם זה.
להגיד שלום זה מילה קצת גבוהה
ובשביל שלוםן צריכים שני צדדים
ואתה בטוח שנסראלה בכלל רוצה שלום?
רוה לבוביץ: אני לא פוליטיקאי. לא מדינאי. לא איש צבא. כשם שבביקורת הקולנוע שלי אני כותב "סרט רע" ולא הולך לביים את הסרט בעצמי, אלא מקווה שבדיאלוג בין מה שמישהו כבר עשה ובין מה שמישהו אחר מרגיש וחושב לנוכח העשייה הזאת, יהיה מישהו שלישי שיעבד את שני הנתונים ויגיע למסקנות משלו. מעשים משנים את העולם, אבל גם המילים חשובות ובעלות השפעה. המילים "להפסיק את המלחמה" אינן מובנות מאליהן. אנשים כמוך חושבים שהמלחמה הזאת תחסל את איום הקטיושות מהצפון. משונה. אתה רואה שזה לא קורה. פתרון? הנה הפתרון שלי: אולי אולמרט ועמיר פרץ, כשהם עוצרים להתרענן אחרי כל פגישותיהם בבור, משוחחים ביניהם ואומרים "שמע, לא הולך חלק כמו שחשבנו. אבל לפחות יש לנו את תמיכת הציבור". ואז, אולי הם אוהבים להיכנס לבלוג הזה, לקרוא קצת על כל הסרטים שהם מפסידים בגלל שהם כל הזמן עסוקים בתדרוכים, ופתאום הם רואים מישהו כותב "די למלחמה". פרץ מביט באולמרט ואומר "או-או, איבדנו את רוה, זה לא טוב. הוא עוד יחסל אותנו כמו שהוא חיסל את 'מוכרחים להיות שמח'. מהר, אהוד, צריך לגמור את המלחמה הזאת צ'יק-צ'ק".
במקרה של עין הדג, זה ארמדילוים ממאדים, פלאפיים מנוגה.
אני מסכימה עם איילת במאה אחוז, למרות שגם הדמות של לויס ליין בסרט הסרט היא שטוחה, מעצבנת וממש לא נחמדה, ולא ברור למה סופרמן קלארק קנט כ"כ אוהב אותה- לא שזה סותר חלילה את הטענה של איילת. המסקנה מהסרט "סופרמן חוזר" היא שסופרמן הוא מה זה מעפן ולויס ליין היא כלבה מרגיזה. בריאן סינגר: חזור לX MAN!
להפסיק עם המלחמה הזאת.
ואת זה אומר מישהו שבהתחלה היה לגמרי בעד.
ריח ביאושים של הסתבכות עומד באוויר.
לפתוח את הראש, אדוני ראש הממשלה. להיות יצירתי. להיות דיפלומט. להיות ריאלי. להיות מנהיג. להפסיק להיות שבוי בידי הגנרלים (שמדברים הרבה יותר מדי בתקשורת).
פשוט די.
מה קרה שפול ורהובן חזר לעשות סרטים בהולנדית? זהו? כישלון אחד בהוליווד והוא מקפל את הזנב? חבל, הוא דווקא אחד הבמאים האהובים עלי.
יותר כמו חמישה סרטים גרועים ודוחים בהוליווד והוא מקפל את הזנב. אמן ויישאר בהולנד ושלא יביאו את הסרטים שלו לארץ.
הוא אמנם לא תומך גדול בפידל, אבל את השם שלו בכל זאת מבטאים "קיובן" (כמו שאומרים "קובני" באנגלית).
זנב נדנוד לדברים היפים והרהוטים של אילת ברעם-צוברי: גותהאם סיטי זה ספיידרמן. לעל גיבור על יש ניו יורק משלו.
ובאותו עניין בדיוק, המלחמה הזו היא הפרעת בלוטות של קבוצת גברים שלא מסוגלת להתאפק וכל רצונה לשאת חן. הצבא הישראלי, הפוליטיקאים הישראלים ומי שמפעילים אותם בעולם המערבי, כולם ניזונים מרצף קבוע של סקרי אהדה, ואלה, ורק אלה, מפעילים אותם. זה הרייטינג שלהם, אלה המספרים בקופות שלהם. הם ראו שיש דרישה לפעולה, יש להם את כל הצעצועים, אז יאללה בלאגן.
עכשיו מישהו צריך לנקות את זה, ואמנם קונדי רייס היא מהמין הנכון וגם זיפי לבני, אבל אני חוששת שלא הן אלה שיפתרו את הבעיה הזו. מה שבטוח, יאיר, שאתה עושה את המינימום בדרישה הזו שלך לעצור את המלחמה. פחות מהמינימום בהסבר שלך למה אתה רק אומר ככה ושיעזבו אותך לראות את הסרטים שלך, אבל גם זה משהו.
רוה למיצי: גותאם סיטי זה של באטמן. ולכן זו בדיחה. שסופרמן כל כך פעיל, שהוא מונע פשעים גם בגותאם סיטי (באטמן וסופרמן שניהם דמויות של די.סי קומיקס).
אז לגבי סופרמן-
(אגב, זה מלא ספויילרים, מי שלא מעוניין שלא יקרא. אין לי עצבים וכח לסמן כל פעם מה שאולי במקרה יכול להתפרש כספויילר. ראו הוזהרתם)
א. מסכימה עם איילת ברעם.
ב. ועוד כמה דברים:
לדעתי הוא יוצא די טמבל. הוא יודע על כל עניין הפסקת החשמל ששיתק את כל החוף, הוא יודע שלקס לותור השתחרר במקרה באותו איזור זמן. אף על פי כן, לא נדלקת לו שום נורה אדומה, הוא לא מסוגל לעשות 1+1. די עמה.
גם כשהוא רואה שהיו חלקי קריסטלים שנחתכו במתכוון מאותו מקום בו נמצאו במקור, גם זה לא מדליק לו שום נורה אדומה. וידיעה על לויס שנעלמה תופסת אותו במערכת בתור קלארק ולא בניסיון לפצח את תעלומת הקריסטלים החסרים.
אפילו לויס ליין שהיא בסה"כ בת אנוש מבינה שמשהו פה מסריח. והוא? הוא עסוק בריור אחריה, ציתות בביתה, והצלת האנושות מפשעים קטנים ונקודתיים (מניעת השוד וכו') במקום להתמודד עם עניין הפשע הקריטי, כמו אדם בסירה שוקעת המתקרב למפל ועוסק בהוצאת מים מהסירה במקום להתמודד עם המחשבה על המפל המתקרב.
איך אמר בן זוגי? כנראה שהכח של סופרמן הוא פיזי ולא אינטלקטואלי…
ב. כמה שניסו לסיים עם הפי-אנד, מבחינת נקודת המבט של לויס ליין הסוף הוא די פקקט, לא הייתי רוצה להתחלף איתה.
היא מאוהבת עדיין בסופרמן (האקס המיתולוגי), אבל אוהבת גם גבר אחר (בסצינת החילוץ של סופרמן מהמים הם התנהגו ממש כמו משפחה), הילד שלה הוא מסופרמן.
כך שהיא נשארת תלויה בן שמיים לארץ, מתנדנדת בין הגבר הזה לגבר ההוא, כשהאקס המיתולוגי ממשיך לרחף בסביבה תרתי משמע ("אני תמיד בסביבה")ולא יוצא מהתמונה, והילד מהווה תזכורת מתמדת לקשר הזה.
מה אגיד ומה אומר? מצב חרבנה. וכאילו שזה לא מספיק, הילד שלה עומד להיות גם איזה סופרמן קטן. והבעל העתידי יגלה את זה באיזשהו שלב…
ג. זה רק אני או שיש תחושה שלויס ליין הגיחה ישירות מפרק של בנות גילמור? מה זה קצב הדיבור הזה? היא בקושי מחכה שהרפליקה שנאמרת לפניה תסתיים וישר יורה את השורה שלה. לא עוצרת לנשום, אין זמן תגובה. כלום.
ד. אמר מי שאמר פה לפני זמן מה, הגלימה של סופרמן באמת נראית כמעט שחורה. האדום מסומל די במרומז (צפיתי ב'הוד')
ה. באמת לא הבנתי את תפקיד האמא של סופרמן. היא מופיעה רק בהתחלה, ובסוף ליד ביה"ח (למה היא לא נכנסת? אם לויס נכנסת עם בנה, למה האם לא נכנסת?).
תכלס אין לה שום תפקיד בעלילה בכלל.
זהו זה נכון לעכשיו,
יאללה ביי
למה ללכלך?
עם כל החרא שהוצאתם על "סופרמן חוזר"? הא?!
הסרט בנוי בצורה כל כך טובה, ואין שום קושי עם העובדה שהביקורות לא מפסיקות לשבח אותו (רובם) לואיס ליין בסרט היא היחידה שהייתי עף בשבילה את כל העולם כדי להציל את חייה. כל שאר ה"מחזרות גיבורים" מסרטי הקומיקס ממש לא עושות לי את זה.
בריאן סינגר היה ונשאר גאון בתור במאי, הסרט היה מרהיב בצורה מרשימה, דיאלוגים שנונים ומחושבים, ועלילה מספקת בהחלט, זה בהחלט סרט שיצא עם קצת יותר השקעה מאשר בום בום טאח, ונשיקה לסיום.
אז חבל להרוס לאלה שעוד לא ראו ולהגיד להם שזה כל כך מעפן, כי זה לא, זה בין הסרטים (אם לא הכי) הטובים שיצאו לז'אנר.
מוזר שפול ורהובן יודע לעשות סרטים אנטי-נאציים רק במולדתו, ובהוליווד הוא הקפיד לעשות סרטים פאשיסטיים למהדרין כמו "גברים בחלל" ו"רובוקופ". צבוע.
אוי דניאל, אותך לדיונים הלא נגמרים בעין הדג על ורהובן:
http://www.fisheye.co.il/story?id=2272&anchor=202861
אתה בטוח שיש לך כוח להכנס לזה?
רותם, למען הסר ספק: נהניתי מהסרט מאוד, אבל זה לא אומר שהוא חף מבעיות.
ואני עדיין חושבת שלויס נראית כאילו הפציעה ישר מפרק של בנות גילמור. לא אהבתי אותה בכלל
ברווז: מצטער, לא קראתי שם שום דבר על זה שהדעות הפוליטיות של ורהובן תלויות במיקום הגיאוגרפי שלו.
זוכר את המערכונים של בניזרי מ”ארץ נהדרת” שמגן על כל אמירה של הרב עובדיה, ומסביר שהיא אינה מה שאנחנו חושבים שהוא אמר (”כשהמר”ן אמר עיזה – הוא בתכוון בעצם…)
זה מזכיר לי אנשים שגם אם ירו להם על הבית, יהרדו להם את הילד, ויאמרו להם מפורשות – אנחנו לא רוצים יהודים כלל באיזור (לא קווי 67 לא 48 אלא בכלל לא) הם עדיין יגידו – בואו נידבר עמם.
מעניין אם אותם אנשים תומכים גם בנסיון הידברות עם אירן?
שמע, לפספס את הביקורת החברתית הכל כך לא מעודנת נגד קשר ההון-שלטון (ובעקיפין פאשיזם) ברובוקופ ואת ההקצנה המגוחכת של הפאשיזם והקולוניאליזם בגברים בחלל ולקרוא אותם כפשוטם זה חתיכת עיוורון.
איתי: מצד שני, לפספס את הציניות בדבריי זה גם סוג של עיוורון. מצד שלישי, כותבים רבים בפתיל של עין הדג שברווז גומי קישר אליו לוקים בעיוורון הוורהובני הזה ואתה מוזמן לנסות ולהאיר את עיניהם.
שלום יאיר.
שמתה לב איך למרות שלויס ליין וסופרמן קימו יחסי מין, היא עדיין לא קלטה שסופרמן וקלרק קנט הם אותו בן אדם. עד כמה עיוור אתה יכול להיות?
מצטער, לא הייתי מודע לפתיל העין דגי, הרפרנס הסרקסטי חמק מעיני. להציל דיונים בעין הדג כבר ממזמן נראה לי חסר תוחלת.
איתי, הגישה המתנשאת שלך כלפי עין הדג לגמרי מיותרת. אמנם עין הדג התחיל כפורום שפונה למכנה המשותף הרחב ביותר אבל אחרי כמה שנים זה עבר להם ועכשיו כותבים באתר סטודנטים לפילוסופיה, ספרות ואפילו קולנוע. רוב הדיונים בעין הדג לא יביישו שום פורום אקדמי.
אשמח אם תפנה אותי לדיון מהסוג הזה כי הרושם שאני קיבלתי מהכמה שנים שאני מעיין פה ושם באתר הזה הוא של דיונים שטחיים שנוגעים בעיקר בטקסט עצמו בלי שום ניתוח קולנועי מעמיק במיוחד מעבר ל"הצילום היה מסוגנן למדי ולורה ליני מוצלחת כתמיד".
על מה ולמה הירידות על רמת הדיונים בעין הדג? זה לא אתר דיונים על קולנוע, זה אתר חדשות קולנוע.
עין הדג הוא אתר ביקורות/חדשות/דיונים/חתולים על קולנוע ודברים שאיכשהו ניתן לקשר לקולנוע. רמת הדיונים בו גבוהה בהרבה מ…
למה אני בכלל מנסה? מי שגולש בעין הדג ומגיב קבוע יודע לבד כמה עמוקים הדיונים בו יכולים להיות.