10 יולי 2014 | 19:54 ~ 5 Comments | תגובות פייסבוק

הצביעו כהן!

החברים ב״עין הדג״ הרימו בשבועיים האחרונים פרויקט די נפלא בשם ״סינמונדיאל״, לבחירת הבמאי/ת/ם הכי טוב/ה/ים בעולם. היום עלה הסקר המציב את שני הבמאים שהגיעו לגמר: קוונטין טרנטינו נגד האחים כהן. גמר מצוין. לא ציפיתי שהאחים כהן יגיעו לגמר. קוראי ״עין הדג״, הנחתי, ייטו יותר לכיוון כריסטופר נולן או פיטר ג׳קסון. טרנטינו דווקא הגיוני. קיוויתי שאולי ספילברג יגיע לגמר. אבל האחים כהן זו הברקה ואני מוריד את הכובע בפני משתתפי הסקר על טעמם המשובח.

ולכן אני גם משתף את הלינק לסקר הגמר, כדי להאיץ בכם להצביע לאחים כהן. אגיד זאת כך: אם נדמיין את עולם הקולנוע של עוד 30-40 שנה, יש לי תחושה שקוונטין טרנטינו ייזכר כקוריוז. אנקדוטה. גנב מוכשר, ואדם שאהב לזעזע את הבורגנות, וללעוג לפוליטיקלי קורקטיות. אבל ממרחק הזמן, תמיד ניזכר שהאנשים שהוא גנב מהם, בסופו של דבר היו טובים ממנו. טרנטינו הוא מורה לקולנוע מצוין. בזכות ״ג׳אנגו ללא מעצורים״ אנשים אולי שמעו לראשונה על סרג׳יו ליאונה, ואז הם ייצפו בליאונה ויגידו, ״אה, הוא שם את טרנטינו בכיס הקטן״. ויש לי תחושה, שטרנטינו די הגיע למקסימום שהוא יכול להציע לנו.

לעומת זאת, האחים כהן רק ילכו וייחשבו גדולים וחשובים יותר ככל שהשנים יחלפו. הם יוצרים שגם ישפיעו הלאה, והם לא רק מושפעים (כמו טרנטינו, גם הם מרבים לצטט סרטים ויוצרים אחרים, אבל הם עושים את זה עם עומק, וקצת יותר ענווה). גם לטרנטינו וגם לאחים כהן יש שני אוסקרים על תסריט. אבל צריך להגיד את זה רם וברור: האחים כהן הם תסריטאים גאנים, עילאיים, מהדולים אי פעם בתולדות הקולנוע. טרנטינו הוא רק דיאלוגיסט מצוין. והאחים כהן רק הולכים ומשתפרים, ונדמה שיש לפנינו עוד כמה וכמה יצירות מופת שלהם. בקיצור: לצד סטיבן ספילברג, האחים כהן הם היוצרים הנערצים עליי כרגע, הם ביימו 16 סרטים ואני אוהב כל אחד ואחד מהם, ובשנה האחרונה יצא לי להרצות עליהם די המון, ואני רואה איך הם משפיעים על קהל שנחשף לראשונה לחוש ההומור השחור והמבריק שלהם, ולחוכמה העצומה שסרטיהם.

בשנה הבאה נקבל מנה משולשת של האחים כהן: ייצא סרט חדש בבימויים, ״הריעו לקיסר״, שמתחיל להצטלם בימים אלה עם ג׳ורג׳ קלוני, סקרלט ג׳והנסון וצ׳נינג טייטום (בכורה בפסטיבל קאן כבר מובטחת?); ושני תסריטים שלהם ליוצרים אחרים יעשו כותרות: האחד ל״Unbroken״, סרטה של אנג׳לינה ג׳ולי (כבמאית), על חייו של האצן האולימפי לו זמפריני, שנפל בשבי היפנים (והלך לעולמו ממש השבוע), שייצא בתחילת 2015, ויתחרה באוסקרים הקרובים; והשני, לסרט המלחמה הקרה שסטיבן ספילברג אמור להתחיל לצלם בקרוב עם טום הנקס, ושייצא בסוף 2015.

אני אומר לכם, בקץ הימים, האחים כהן ייזכרו כגדולי הבמאים לצד בילי וויילדר ופרנק קפרה. טרנטינו יוקרן משבצות של סרטי פולחן שהיו אהובים לרגע ואז נשכחו.

הצביעו כהן!

Categories: בשוטף

5 Responses to “הצביעו כהן!”

  1. עידן 11 יולי 2014 at 0:27 Permalink

    בתור גולש עקבי בעין הדג, ומישהו שמלווה את הסינמונדיאל בכל שלב, אני כל כך שמח על הכתבה הזו. נשבר ליבי כשספילברג הודח, ועם כל אהבתי לשניהם, חששתי לגמר של נולאן-טרנטינו. ואם האחים הצליחו להגיע לגמר, כל מילה כאן בסלע.

  2. טל 11 יולי 2014 at 16:36 Permalink

    אשמח אם תסביר את הטענה לפיה האחים הם מגדולי התסריטאים אי פעם. מה יש בתסריטים שלהם שהופך אותם בעינייך לכה גאוניים?

  3. M 11 יולי 2014 at 22:06 Permalink

    1. האחים כהן לא כתבו אף פעם משהו כמו ספרות זולה. גם רוב ההייטרס יודו בכך. לעומת זאת ברקורד של טרנטינו אין אף סרט בינוני, או חלש. אף רימייק, רק עיבוד ספרותי אחד. אצל האחים מי שמחפש מוצא.
    2. כל סרט של האחים כהן הוא לא פחות 'גניבה' מסרט של טרנטינו. הסרטים האחרונים שלהם הם ברובם עיבודים ספרותיים(כולל התסריט הטוב ביותר שלהם שלקוח ממקרתי) או רימייקים. הסרטים הישנים שלהם היו גנובים מהאמט, צ'נדלר,קיין, סקרובול,וכו' (לעתים, גנובים ממש, עד כדי שמשפחת האמט תבעה אותם). לטרנטינו יש רק עיבוד ספרותי אחד ברקורד, והשאר סרטים שיצאו ממוחו בלבד, גם אם הם מושפעים מסרטים אחרים (ובדרך כלל איזוטרים, שגם המפקפקים יודו שאינם עולים על סרטי טרנטינו עצמו).
    3. טרנטינו משפיע וישפיע לא פחות מהאחים כהן. למשל,
    שובר שורות שאם היה יוצא בשנות ה90 היה נחשב לחיקוי טרנטינו.
    4. שני סרטיו האחרונים של טרנטינו היו שוברי קופות' וזוכי ומועמדי אוסקרים מרכזיים. היכן המיצוי כאן?
    5. האין תפקידה של האמנות "להכות בבורגנות?" מה היא אמורה לעשות? לחבק אותה? והאם יש לה סיכוי להזכר אם תבחר בדרך החיבוק?
    6. סרטיהם של האחים כהן (ברובם) אלימים לא פחות מאלה של טרנטינו. הם אף מציעים ביקורת ארסית וממוקדת יותר על החברה האמריקאית, לא פחות מטרנטינו. אלו לא בדיוק יחסים הרמוניים עם "הבורגנות"
    7. המיזנטרופיה הכללית של צמד האחים בולטת לעין יותר מזו של טרנטינו (שאפשר לטעון שכלל אינה קיימת).
    8. אני גם אוהב את האחים כהן. אבל אין כאן תחרות בינתיים.

  4. דגן 12 יולי 2014 at 9:02 Permalink

    עם כל זה שאני ממש לא אוהב את טרנטינו, הוא כנראה השפיע על דור היוצרים שאחריו הרבה יותר מהאחים כהן(מה שלא בהכרח אומר שהוא גדול יותר), אולי בגלל שהאלמנטים הסגנוניים של הקולנוע שלו הרבה יותר מובחנים, כנראה יותר קל "לעשות טרנטינו" מ"לעשות האחים כהן" כי בסגנון שלהם יש משהו מעט חמקמק. וגם בגלל שהשילוב בין אלימות קיצונית להומור יוצר את הקוקטייל הכי מבוקש היום – קוליות, שכל כך הרבה במאים שואפים להכין וכל כך הרבה צופים רוצים לשתות. אתה רואה את טביעת האצבעות שלו באין ספור סרטים, והרבה פחות מזה רואה השתקפויות של האחים כהן.

    לדעתי אגב השנינות המפורסמת שלו היא גם לא מקורית, הוא פרץ בתחילת שנות התשעים כשהסדרה סיינפלד היתה בשיאה והדיאלוגים שלו הם לגמרי סיינפלד אבל בסטינג של סרט גנגסטרים אלים וסופר מסוגנן וקולנועי שהוא כל כך שונה מהסגנון הטלויזיוני הפשוט והיומיומי של סיינפלד שזה גורם לצופה לא לשים לב לדמייון בסגנון הדיאלוגים. דוגמאות מייצגות – הדיון על ההמבורגר במכונית בספרות זולה, הדיבור על הטיפים ועל מדונה בכלבי האשמורת וכו.

  5. דודי מיכאלוב 12 יולי 2014 at 16:11 Permalink

    גמר ראוי, אני גם אוהב את האחים כהן וטרנטינו. ביניהם טרנטינו יותר מבריק.

    אחרים שלטעמי ראויים לטופ הבמאים כיום- אלכסנדר פיין, פדרו אלמודובר (אני אהבתי את "העור" ..וגם האחרון קומי מציג משהו מרענן וקליל), אסגאר פרהאדי, פרנסוואה אוזון, ספייק ג'ונז.
    ופה https://rateyourmusic.com/list/DavidIs/greatest_directors_today/

    מי הכי גדול כ.י.ו.ם ?? לטעמי דווקא אלכסנדר פיין (אהבתי את נברסקה יותר מאשר את "בתוך לואין דייויס").
    כאשר טרנטינו ואלמודובר שם איתו בשלישייה רק טיפה מאחור.
    פיין כבר כמה סרטים (ממש אחרונים) , מה לעשות, דברים מהחיים זה הכי מעיף אותי, כמובן כאשר זה מעניין, אמין, עם ההומור של נברסקה, אנדר רייטד אלכסנדר פיין רבותיי וגבירותיי !
    https://rateyourmusic.com/films/alexander_payne


Leave a Reply