16 דצמבר 2014 | 13:05 ~ 0 תגובות | תגובות פייסבוק

כריסטיאן בייל בטריילר מרהיב לסרט החדש של טרנס מאליק. וגם: סרטי השנה של ״אינדי-ווייר״

כריסטיאן בייל בטריילר לסרט החדש של טרנס מאליק

כריסטיאן בייל בטריילר לסרט החדש של טרנס מאליק

סקר המבקרים הגדול של ״אינדי-ווייר״ לסיכום 2014 עלה אתמול לאוויר ונחשו מה הסרט במקום הראשון? נכון: ״התבגרות״. במקום השני: ״מתחת לעור״. במקום השלישי: ״מלון גרנד בודפשט״. כ-150 מבקרים מכל העולם משתתפים בסקר, ואני ביניהם, ולכן מסקרן אותי במיוחד לראות איפה דורגו הסרטים שאני הצבעתי עבורם. אני, למשל, לא ראית עדיין את ״בירדמן״ או את החדש של פול תומס אנדרסון, או את הסרט התיעודי ״סיטיזן-פור״, אז לא יכולתי להשתתף בקונסנזוס סביבם (או להתעלם מהם. את ״מתחת לעור״ במקום השני ראיתי, אבל אני לא שותף להשתפכות עליו). ובגלל האהדה שלי ל״מלון גרנד בודפשט״ מיקמתי את רייף פיינס במקום הראשון בקטגוריית שחקן השנה. להפתעתי, לא הייתי היחיד והוא אכן זכה. נדמה לי שכמוני, מבקרים רבים רוצים להזכיר למצביעי האקדמיה, את קיומו של הסרט הזה שיצא בפברואר, ושלא כדאי להתעלם ממנו. מריון קוטיאר, שהפכה לחביבת המבקרים בעונה הזאת, היא שחקנית השנה על ״יומיים ולילה״ של האחים דארדן (זה בהחלט סוג של מסה קריטית תקורתית שיכולה להשפיע על מצביעי האוסקר ולהכניס את קוטיאר למועמדות, גם בלי קמפיין מצד מפיצי הסרט). פטרישה ארקט היא שחקנית המשנה על ״התבגרות״. ג׳יי.קיי סימונס הוא שחקן המשנה על ״וויפלאש״. ״מלון גרנד בודפשט״ זכה גם בפרס התסריט. ריצ׳רד לינקלייטר זכה בפרס הבימוי על ״התבגרות״.

ויש גם נוכחות ישראלית. הייתי שמח לזקוף אותה לזכותי, אבל זה לא הולך ככה. הצבעה של מבקר אחד לא יכולה להכניס סרט לרשימה. ברשימת הסרטים הכי טובים שלא הופצו תמצאו את ״הגננת״ של נדב לפיד ואת ״בורג״ של שירה גפן. ברשימת סרטי הביכורים תמצאו את ״אפס ביחסי אנוש״ של טליה לביא ואת ״השוטר״ של (שוב) נדב לפיד (שהופץ הקיץ בניו יורק).

=======================

המועמדים לפרס בחירת המבקרים פורסמו אתמול. ״בירדמן״ ו״מלון גרנד בודפשט״ מובילים עם כמות המועמדים. למה המועמדויות לפרסי בחירת המבקרים (Critics Choice) מעניינות אותנו? כי בעונה הזאת, של סיכומי שנה, השאלה הגדולה המרחפת באוויר היא ״איזה סרט יזכה באוסקר?״. זה כמו עונת הבחירות לפרשנים הפוליטיים או עונת משחקי היורו לפרשני הספורט. כולם רוצים להמר מי יזכה בסוף. וכדי לנבא מי יזכה בסוף, צריכים הפרשנים למצוא את מנבאי הזכייה הכי אמינים. באופן משונה, לאורך השנים למדנו שטקס פרסי המבקרים – למרות אי אילו הסתייגויות – הוא מנבא אוסקרים לא רע בכלל (שני רק לטקס פרסי גילדת הבמאים, שנותר חזאי האוסקרים הכי טוב). אם המירוץ כרגע מסתמן בין ״התבגרות ל״בירדמן״ כשל״משחק החיקוי״ יש סיכוי להפתיע (סיכוי הולך וקטן אגב), כנראה שב-15.1, כשיחולקו הפרסים, כבר נדע סופית מי המוביל (זה יקרה בשבוע שבו יחלקו גם את גלובוס הזהב וביום שבו יכריזו על המועמדים לאוסקר). מצד שניף בשנה שבה המירוץ היה בין ״הרשת החברתית״ ובין ״נאום המלך״ פרס בחירת המבקרים הלך ל״הרשת החברתית״, כך שזו לא תחזית חפה משגיאות.

הנה רשימת המועמדים המלאה. העובדה ש״גט״ לא נמצא בין חמשת המועמדים לפרס הסרט הזר, קצת מדאיגה.

======================

שמות הסרטים שיתחרו בפסטיבל ברלין התחילו להתפרסם אתמול, ובראשם אחד הסרטים המסקרנים של 2015: ״Knight of Cups״, סרטו החדש של טרנס מאליק, שצולם כבר לפני כשלוש שנים, וכרגיל אצל מאליק הוא נמצא בעריכות מאז. כריסטיאן בייל, קייט בלנשט ונטלי פורטמן בתפקידים הראשיים, וקשה להבין האם זו תהיה יצירה סוחפת כמו ״עץ החיים״, או שיטוט בין צילומים וקטעי קריינות כמו ״אל הפלא״, סרטו האחרון של מאליק. גם הסרט הזה נמצא בידיים של קולנוע לב, שאת סרטו הקודם של מאליק לא הפיצו בארץ.

ואתמול עלה לסרט הזה – העוסק בעולם הנהנתנות והאגו של אנשי תעשיית הבידור – טריילר ראשון. עמנואל לובצקי, צלמו הקבוע של מאליק בשנים האחרונות, צילם. הטריילר מרהיב והזוי, ואולי הוא עומד כיצירת אמנות בפני עצמו. יתכן שהסרט יהיה בדיוק כזה. אבל המפתיע הוא שנראה שמאליק – שעד כה צילם את נופי הספר של ערבות אמריקה – מצלם עכשיו נוף עירוני, וזה נראה דקדנטי כמו סרט של פאולו סורנטינו. היכונו לטריפ מוחי:

נושאים: בשוטף

השאירו תגובה