20 יוני 2016 | 23:16 ~ תגובה אחת | תגובות פייסבוק

רשימות: 38 סרטי תעודה מתחרים על פרס אופיר, 9 סרטים מתמודדים בתחרות הבינלאומית בירושלים

״עניינים אישיים״ של מהא חאג׳. מצטרף לפרסי אופיר

״עניינים אישיים״ של מהא חאג׳. מצטרף לפרסי אופיר

כמה עדכונים על שני אירועים שכבר כתבנו עליהם קודם: תחרות פרסי האקדמיה, שהשבוע התחילו ההקרנות לקראתה, ופסטיבל הקולנוע בירושלים, שבסוף השבוע אמורה להתפרסם התוכניה המלאה שלו:

1.

לתחרות פרסי אופיר הצטרף סרט נוסף, ה-28 במספר: ״עניינים אישיים״ שביימה הבמאית הערביה מהא חאג׳, ושהוקרן השנה בפסטיבל קאן במסגרת ״מבט מסוים״. חאג׳ היא הבמאית השביעית שמתחרה השנה על פרס אופיר.

2.

17 סרטי תעודה ארוכים ו-21 תעודה קצרים יתחרו על הפרסים בקטגוריות הדוקומנטריות בפרסי אופיר. חלקם כבר הוקרנו בפסטיבלים או בהקרנות מסחריות, וחלקם כבר זכו בפרסים. וחלקם יוצגו במסגרת התחרות בבכורה עולמית. אין ספק שסרט שניתן לצפייה כעת בערוצי ה-vod או בבתי הקולנוע נמצא בעדיפות מול סרט שחברי האקדמיה עוד מעולם לא שמעו עליו קודם. העצה הקבועה שלי ליוצרים: הקרנות אקדמיה הם המקום הכי גרוע לקיים בו בכורה עולמית, ובכל זאת, יש גם כמה כאלה. הנה הסרטים:

סרטי תעודה ארוכים (מעל 60 דקות)

״17 התחלות על טליה״, בימוי ותסריט: יונתן בנטובים

״אח שלי גיבור״, בימוי ותסריט: יונתן ניר

״אמא ילדה״, בימוי: יעל קיפר, רונן זרצקי

״בת זונה״, בימוי ותסריט: נירית אהרוני

״החולמים מבבילון״, בימוי ותסריט: רומן שומונוב

״המתנחלים״, בימוי: שמעון דותן

״הסודות של איידה״, בימוי: אלון שורץ, שאול שורץ, תסריט: חליל אפרת, אלון שורץ

״הרקדן״, בימוי: אלכסנדר גנטלב, תסריט: ברכה זיסמן כהן

״השמאן האחרון״, בימוי ותסריט: רז דגן

״ויטה אקטיבה, ביוגרפיה רוחנית של חנה ארנדט״, בימוי ותסריט: עדה אושפיז

״מול התוהו שבה״, בימוי ותסריט: ינאי יעקב ליין

״מיסטר גאגא״, בימוי: תומר היימן

״עד קצה הזריחה״, בימוי ותסריט: סילבן ביגלאייזן

״פוטו פרג׳״. בימוי: קובי פרג’, תסריט: מוריס בן מיור, גידי ויץ, קובי פרג’

״פרינסס שואו״, בימוי ותסריט: עידו הר

״רבין במילותיו שלו״, בימוי ותסריט: ארז לאופר

״תרצה אתר – ציפור בחדר״, בימוי ותסריט: ארי דוידוביץ’

הקרב הגדול כאן יהיה בין שני הלהיטים התיעודיים: ״מיסטר גאגא״ (מעל 100,000 צופים) ו״פרינסס שואו״ (25,000 צופים) ומולם ״המתנחלים״ של שמעון דותן. האם חברי האקדמיה יבחרו פורטרטים של יוצרים או סרט פוליטי? גם ״עד קצה הזריחה״, זוכה דוקאביב בשנה שעברה

 

סרטי תעודה קצרים (עד 60 דקות)

״7 ימים בסנט פטרסבורג״. בימוי תסריט והפקה: ראובן ברודסקי

״אל תוך הרשת האפלה״. בימוי: צחי שיף, דוקי דרור תסריט: יובל אור

״אסירת תודה״. בימוי: שחר סגל, אילן דה פריס, תסריט: אייל צרפתי, שחר סגל, אילן דה פריס

״אשה פשוטה. זלדה״. בימוי ותסריט: יאיר קדר

״בדרכו שלו״. בימוי: גולן רייז, תסריט: גולן רייז, לילי שפי רייז

״בית האילמת״. תסריט ובימוי: תמר קיי

״האישה מהסינמטק״. תסריט ובימוי: נורית יעקבס ינון

״המלחמה האחרונה של ילדי טהרן״. בימוי והפקה: טלילה פרנק

״הצד האפל״. בימוי ותסריט: נטלי אסולין טרבילו

״חפיפה״. בימוי, תסריט והפקה: איריס זכי

״כתומים״. בימוי תסריט והפקה: יובל ארז

״לא חשבתי שהוא יצחק״. בימוי ותסריט: נתי אדלר

״לא רחוב ולא נעליים״. בימוי ותסריט: דוד פישר

״מוות בבאר שבע״. בימוי תסריט והפקה: אסף סודרי, טלי שמש

״סרט ערבית״. בימוי ותסריט: איל שגיא ביזאוי, שרה צפרוני

״קפה נגלר״. בימוי ותסריט: מור קפלנסקי, יריב בראל

״ראיה חותכת״. בימוי ותסריט: נתי אדלר

״שבוע 23״. בימוי תסריט והפקה: אוהד מילשטיין

״שורשים״. בימוי ותסריט: רותם זיסמן כהן

״שיר ידידות – ר’ דוד בוזגלו״. בימוי ותסריט: רפאל בלולו

״שלושה אחים ומערה״. בימוי ותסריט: תמר טל ענתי

שני הסרטים הבולטים כאן הם ״מוות בבאר שבע״ שזכה בדוקאביב האחרון, ומולו ״בית האילמת״ של תמר קיי, שזכה בלא מעט פרסים בינלאומיים.

 

3.

כפי שכבר פורסם, פסטיבל הקולנוע בירושלים ישיק השנה תחרות בינלאומית. תשעה סרטים, רובם זוכי פרסים בפסטיבלים הגדולים בעולם, יתחרו ביניהם על פרס ראשון בסך 20,000 דולר. כעת מתפרסמת רשימת הסרטים שיוצגו במסגרת התחרות, והיא באמת רשימה של אול-סטארס:

״המשרתת״, פארק צאןווק (הוקרן בפסטיבל קאן האחרון. לפני שנתיים פארק, מגדולי הבמאים של דרום קוריאה, התארח בפסטיבל ירושלים).

״העתיד לבוא״, מיה הנסןלאב (זוכה פרס הבימוי בפסטיבל ברלין האחרון. סרטה הקודם של מיה הנסן-לאב, ״עדן״, הוקרן לפני שנה בירושלים).

״ווינר״, גוש קריגמן, אליס סטיינברג (זוכה פרס הסרט התיעודי הטוב ביותר בפסטיבל סאנדנס האחרון ואחד מסרטי התעודה המדוברים של 2016. עוד יגיע לאוסקר).

״מלחמה״, טוביאס לינדהולם (היה מועמד השנה לאוסקר הזר כנציג דנמרק).

״מוות בסרייבו״, דניס טנוביץ (זוכה הפרס הגדול של חבר השופטים בפסטיבל ברלין האחרון. הבמאי הבוסני דניס טנוביץ׳, שזכה באוסקר הזר על ״שטח הפקר״, מעבד למסך את המחזה של ברנר אנרי לוי)

״דרורים״, רונאר רונארסון (הזוכה הגדול בפסטיבל סן סבסטיאן האחרון).

״מותו של לואי ה-14״, אלברט סרה (מפסטיבל קאן האחרון)

״נשים מסוימות״, קלי רייכהרדט (מפסטיבל סאנדאנס האחרון. קלי רייכהרדט, שביימה את ״וונדי לוסי״ הנהדר, מקבצת לסרט אחד את מישל וויליאמס, קירסטן סטיוארט ולורה דרן).

״סיירנבאדה״, כריסטי פויו (אחד הסרטים המדוברים מפסטיבל קאן האחרון מאת הבמאי של ״מותו של מר לזרסקו״).

4.

״השמים יכולים לחכות״ של לוביטש. עותק משוחזר בירושלים

״השמים יכולים לחכות״ של לוביטש. עותק משוחזר בירושלים

ועוד הצצה אל תוכניית פסטיבל ירושלים: גם תוכנית הסרטים הקלאסיים בעותקים משוחזרים תזכה השנה לתגבור. בראשם, הקרנה לעותק חדש של ״אוונטי פופולו״ של רפי בוקאי ז״ל (בהפקת מיכה שגריר ז״ל), במלאת 30 שנה לבכורת הסרט, שהתחיל כסרט גמר באוניברסיטת תל אביב והורחב לסרט באורך מלא שזכה בפרס הראשון בפסטיבל לוקארנו. גם ״ולקחת לך אשה״ של רונית ושלומי אלקבץ יוקרן, לזכרה של רונית אלקבץ.

וגם:

״הנשף״, אטורה סקולה. לזכרו של הבמאי שהלך השנה לעולמו – זהו סרט הפתיחה של פסטיבל הקולנוע הראשון בירושלים ב-1984.

״דקלוג 5-6״, קז׳ישטוף קישלובסקי (״לא תרצח״ ו״לא תנאף״). במלאת 20 שנה למותו של קישלובסקי, עותקים משופצים (שהוקרנו השנה בקאן) לשניים מפרקי פרויקט עשרת הדברות המונומנטלי שלו.

״קיץ מוקדם״, יאסוז׳ירו אוזו. עותק חדש שהוקרן השנה בפסטיבל ברלין.

״השמים יכולים לחכות״, ארנסט לוביטש. עותק חדש שהוקרן בפסטיבל ונציה (זהו אחד משני הסרטים היחידים שלוביטש ביים בצבע, ואחד מסרטיו האחרונים לפני מותו ב-1947. שימו לב: הסרט ״השמים יכולים לחכות״ של וורן בייטי מ-1978 הוא לא רימייק לסרט הזה, אלא רימייק לסרט אחר לגמרי, ״הנה בא מיסטר ג׳ורדן״).

״אני, אתה, הוא, היא״, שנטל אקרמן. סרטה הארוך הראשון של אקרמן, לזכר הבמאית שהתאבדה השנה (יוקרן גם סרטה האחרון, ״לא סרט ביתי״).

״גבר ואשה״, קלוד ללוש. עותק חדש לסרט שזכה לפני 50 שנה בדקל הזהב ובאוסקר הזר, וההשפעה שלו על הקולנוע הישראלי היתה מוחצת: ״שלושה ימים וילד״ של אורי זהר, שהוקרן בעותק מחודש לפני שנה, ו״איריס״ של דוד גרינברג (שגם יוקרן בפסטיב ירושלים במסגרת מיני-רטרוספקטיבה ליצירתו של גרינברג) הושפעו שניהם מהסרט הזה.

נושאים: בשוטף

תגובה אחת ל - “רשימות: 38 סרטי תעודה מתחרים על פרס אופיר, 9 סרטים מתמודדים בתחרות הבינלאומית בירושלים”

  1. איתן 20 יוני 2016 ב - 23:44 קישור ישיר

    * “עניינים אישיים” אכן נוסף להקרנות האקדמיה, אבל במקביל סרט אחר, משהו שנקרא Unseen, פרש, כך שמספר סרטי העלילה במירוץ לאופיר נותר 27
    * “פרינסס שואו” הוא אכן הפייבוריט הדוקומנטרי בעיניי (תהיה לו מלחמה מצדו של “מר גאגא”. אני בעד הפרינסס). לאחרונה הסרט של עידו הר יצא להקרנות מסחריות בארה”ב, ולא זוכה להצלחה המקווה, מה שדי קובר את התקוות לראות אותו בדיבור לאוסקר.
    * טוביאס לינדהולם הדני אכן היה מועמד לאוסקר השנה, אבל סרטו הקודם, שנקרא בפשטות “חטיפה” (הוקרן בפסטיבל חיפה תחת השם “חטיפה בלב ים”. ראיתי אותו כמעט במקביל עם “קפטן פיליפס”. פול גרינגראס אוכל את הדני בלי מלח) היה כל כך מאכזב, יבש, ומשעמם, שנראה לי שאני אוותר על הסרט שנקרא בפשטות “מלחמה”.
    * ראיתי את “מוות בסראייבו”. דניס טאנוביץ’ עשה סרט אחד מצוין בחייו, ועליו הוא זכה בצדק באוסקר. וזהו. גם “מוות בסראייבו” לא מתקרב לסרט המבריק ההוא. זה לא שהוא רע, אבל הוא מאוד רחוק מהסרט שהייתי רוצה שהוא יהיה.
    * אני מאוד מסוקרן מפארק צ’אן ווק, ואני גם מאוד רוצה לראות את “סיירהנוואדה”, אני רק חושש שלא אוכל לדחוס סרט רומני של 3 שעות ללו”ז הדי צפוף שלי.


השאירו תגובה ל - איתן