פרסי באפט״א 2017, כל הזוכים (״לה לה לנד״ בראש)
עוד שבועיים לאוסקר, ובעונה הזאת החלטתי לדווח רק על הפרסים שאותם ״לה לה לנד״ מפסיד, כי אחרת איפה כאן החדשות? וכך, חלף שבוע מאז ש״לה לה לנד״ זכה בפרס גילדת הבמאים (DGA) ולא דיווחתי על זה כאן, כי מישהו חשב אחרת?
הערב הגיעה לסיומה עונת הטרום-אוסקרים עם הענקת פרסי האקדמיה הבריטית (הבאפט״א), פרס שבשנים האחרונות הפך לא רק לחזאי אוסקר מוצלח מאוד, הוא גם מדי פעם מסגיר מה יהיו ההפתעות באוסקרים. זכרו, יש לא מעט חברי אקדמיה אמריקאית שגרים באנגליה והם גם חברי האקדמיה הבריטית. רוצים להמר על הפתעות? תתחילו עם דב פאטל מ״סארו, הדרך הביתה״ לשחקן משנה (במקום מהרשלה עלי מ״אור ירח״). ו״קובו, אגדה של סמוראי״ לסרט אנימציה (במקום זוטרופוליס״). כל השאר התנהל פחות או יותר על פי התחזיות והציפיות, כש״לה לה לנד״ זוכה בחמישה פרסים.
זוכי הבאפט״א הערב:
סרט: ״לה לה לנד״
במאי: דמיאן שאזל, ״לה לה לנד״
שחקן: קייסי אפלק, ״מנצ׳סטר ליד הים״
שחקנית: אמה סטון, ״לה לה לנד״
שחקן משנה: דב פאטל (Dev Patel), ״סארו, הדרך הביתה״
שחקנית משנה: ויולה דיוויס, ״גדרות״
תסריט מקורי: קנת לונרגן, ״מנצ׳סטר ליד הים״
תסריט מעובד: לוק דיוויס, ״סארו, הדרך הביתה״
סרט אנימציה: ״קובו, אגדה של סמוראי״
סרט זר: ״הבן של שאול״ (הונגריה)
מוזיקה: ״לה לה לנד״
צילום: ״לה לה לנד״
עריכה: ״הסרבן״
עיצוב: ״חיות הפלא והיכן למצוא אותן״
עיצוב פסקול: ״המפגש״
אפקטים: ״ספר הג׳ונגל״
תלבושות: ״ג׳קי״
איפור ושיער: ״פלורנס פוסטר ג׳נקינס״
סרט תיעודי: ״ה-13״, אווה דוברניי
סרט בריטי: ״אני, דניאל בלייק״, קן לואץ׳
=======================
השורה התחתונה: ״לה לה לנד״ יזכה באוסקר על הסרט ובבימוי. סופית. סגור. ההימור היחיד שנשאר להמר הוא בכמה פרסים הוא יזכה.
=======================
הבאפט״א התעלמו לחלוטין מ״אור ירח״, ובשתי הקטגוריות שבהן הוא אמור לזכות באוסקר (שחקן משנה ותסריט מעובד) הם בחרו ב״סארו, הדרך הביתה״. אולי תרצו לטעון שהסרט האוסטרלי הזה שמתרחש ברובו בהודו גרם לבריטים תחושות נוסטלגיה לימי האימפריה הבריטית. ואולי זה באמת ככה, אולי ל״סארו״ הם התחברו יותר מאשר ל״אור ירח״. העניין הוא שאני מבין אותם: אני גם מעדיף את ״סארו״ על פני ״אור ירח״. ויותר מזה: בפרסי גילדת השחקנים, שם ״לה לה לנד״ בכלל לא היה מועמד לפרס האנסמבל ו״אור ירח״ היה צריך לזכות בלי תחרות, זכה לבסוף ״מאחורי המספרים״. כל אלה גורמים לי לחשוד ש״אור ירח״ פחות אהוד ממה שנדמה לנו. הזכייה הבטוחה-לכאורה של מהרשלה עלי? אני כבר לא בטוח לגביה.
קחו בחשבון ש״סארו, הדרך הביתה״ גם זכה בשבוע שעבר בפרס גילדת הבמאים לסרט ביכורים. כלומר, אוהבים אותו גם באמריקה. הסרט הזה בהחלט יכול להפתיע באוסקרים, ולצאת אפילו עם שלושה פרסים: שחקן משנה, תסריט מעובד וצילום.
======================
דנזל וושינגטון נגד קייסי אפלק: אפלק היה המועמד המוביל לזכייה בפרס השחקן באוסקר עד לפני שבועיים כשפרסי גילדת השחקנים בחרו לתת את הפרס דווקא לדנזל וושינגטון. בבאפט״א אפלק זכה, אבל דנזל בכלל לא היה מועמד. אז מה יהיה באוסקר? מירוץ צמוד.
======================
מירוץ צמוד אחר כנראה הורע הערב סופית: פרס השחקנית. איזבל הופר צברה תאוצה על תפקידה ב״היא״, וגם נטלי פורטמן היתה בתחרות על ״ג׳קי״. אבל הזכייה של אמה סטון בבאפט״א, אחרי שהיא זכתה גם בפרס גילדת השחקנים, סגרה את התחרות הזאת. האוסקר של סטון.
=======================
אמש התקיים בהוליווד הטקס לחלוקת הפרסים למקצועות ההנדסה והמדעים של האקדמיה לקולנוע. תקציר של האירוע ישולב בטקס האוסקר עצמו. כשיש פיתוח מהפכני ממש, האקדמיה מעניקה לממציאיו פסלון אוסקר. אבל זה נדיר, בדרך כלל מדובר בלוחות הוקרה או תעודה. ופרסי המדע-טכנולוגיה מנסים להיות לא מאוד תחרותיים, וכך השנה – כמעט כמדי שנה – כל אחד מאולפני האנימציה זכו בפרס על תוכנות האנימציה החדשות שלהם. וכמעט כל חברות המצלמה זכו על פיתוחי המצלמות הדיגיטליות שלהן. פרס מעניין הוענק לחברה שיצרה סוסים אנימטרוניים: גם כדי להגן על סוסים וגם כדי להעניק לשחקחנים בכל זאת חוויית רכיבה ריאליסטית. בקיצור, הסוס מ״האיש שנולד מחדש״ זכה באוסקר. אם אתם בעניין של תוכנות אפקטים ואנימציה ופיתוחים בתחום המצלמות, העשות וכיווץ קבצי מדיה, הנה רשימת הזוכים בפרסי המדע-טכנולוגיה של האקדמיה.
רק הערה אחת: איזבל הופר לא היתה מועמדת לבאפטה, אז אמה סטון זכתה מן ההפקר. אני רואה את הופר עושה סיבוב ראיונות די אינטנסיבי בתוכניות השונות בטלויזיה האמריקאית (כולל הופעה הערב בטקס הבאפטה כמגישה של אחד הפרסים, עם בדיחה חצי משעשעת: זכיתי כאן בפרס השחקנית המבטיחה בסוף שנות ה-70. תודה שהזמנתם אותי לשוב לכאן כל כך מהר). והאנגלית שלה טובה למדי, כך שהקמפיין הזה שלה עדיין משאיר לי פתח לתקווה שהיא תזכה בכל זאת.