המוזיקה בסרטיו של ווס אנדרסון (פודקאסט קולנוע #127)
השירים, קטעי המוזיקה הקלאסית והפסקולים המקוריים מתוך סרטיו של ווס אנדרסון. אורח: מאט זולר סייץ. פודקאסט הקולנוע של סינמסקופ ברדיו הקצה. לחצו על הנגן או הורידו כאן
The films by Wes Anderson, track by track. With special guest: Matt Zoller Seitz (starting at the 9:00 minute mark). Spoken in Hebrew and English.
את פודקאסט הקולנוע שלי השבוע הקדשתי למוזיקה מהסרטים של ווס אנדרסון. התירוץ? בעוד כשבועיים (22.5) יופיע באופרה בתל אביב הזמר הברזילאי סו ז׳ורז׳ עם שירים מתוך פסקול הסרט The Life Aquatic (״עמוק במים״). סו ז׳ורז׳ שיחק בסרט ושר בו את השירים של דיוויד בואי בפורטוגזית. ומאז, סו ז׳ורז׳ מסתובב בעולם עם הגיטרה ומבצע שירים בואי בפורטוגזית בהשראת הסרט של ווס אנדרסון.
ואגב, באותו יום ממש, ובאותה שעה ממש, ובצירוף מקרים נפלא, תתקיים עוד הופעת מחווה לדיוויד בואי: חברי הטוב עידן אלתרמן וההרכב העכבישים מפלוטו יערכו מחווה לדיוויד בואי בזאפה תל אביב. אז לא משנה איפה תהיו, יהיו לכם הופעות מחווה לדיוויד בואי. נחזור לסו ז׳ורז׳ בהמשך.
אלה הקטעים המוזיקליים שניגנתי בתוכנית:
Seu Jorge – Starman (מתוך עמוק במים״)
Maurice Ravel – String Quartet in F Major (מתוך ״משפחת טננבאום״)
Nico – These Days (מתוך ״משפחת טננבאום״)
Benjamin Britten – A Young Person’s Guide to The Orchestra (מתוך ״ממלכת אור ירח״)
Seu Jorge – Life on Mars (מתוך ״עמוק במים״)
The Mutato Muzika Orchestra – Hey Jude (מתוך ״משפחת טננבאום״)
Elliot Smith – Needle in the Hay (מתוך ״משפחת טננבאום״)
Seu Jorge – Rock N' Roll Suicide (מתוך ״עמוק במים״)
Mark Mothersbaugh – ping island-lightning strike rescue (מתוך ״עמוק במים״)
Alexandre Desplat – The Heroic Weather-Conditions of the Universe (מתוך ״ממלכת אור ירח״)
Alexandre Desplat – Daylight Express to Lutz (מתוך ״מלון גרנד בודפשט״)
The Faces – Ooh La La (מתוך ״ראשמור״)
Joe Dassin – Les Champs-Élysées (מתוך ״רכבת לדארג׳ילינג״)
Seu Jorge – Ziggy Stardust (מתוך ״עמוק במים״)
כשמדברים על הקולנוע של ווס אנדרסון, שני אלמנטים עיקריים בולטים בסרטיו: עיצוב ומוזיקה. זה לא מקרי ובהחלט מאפיין, שהאוסקרים הראשונים שסרטיו של אנדרסון קיבלו היו על עיצוב, תלבושות ומוזיקה (על ״מלון גרנד בודפשט״ מ-2014).
כדי ללמוד עוד על האופן שבו אנדרסון עושה שימוש במוזיקה – גם בשירים קיימים וגם בפסקול מולחן, הרמתי טלפון אל המומחה מספר אחת לווס אנדרסון בעולם כרגע: מבקר הקולנוע הנפלא מאט זולר סייץ. מאט זולר סייץ הוא העורך של האתר rogerebert.com, מבקר הטלוויזיה של האתר vulture והוא חיבר שני ספרים על ווס אנדרסון. הראשון הוא The Wes Anderson Collection והשני הוא הספר על הפקת ״מלון גרנד בודפשט״. בשניהם זולר סייץ ערך ראיונות ארוכים עם אנרסון ולמד על כל שלבי העבודה של סרטיו.
אנדרסון הוא לא הבמאי היחיד שעושה שימוש יוצא דופן במוזיקה ובשירים בסרטיו. מספיק אם ניזכר באנדרסון השני: פול תומאס אנדרסון ובסרטים כמו ״מגנוליה״ ו״לילות בוגי״, או הסרטים של מרטין סקורסזי. ובכל זאת, נדמה שאנדרסון לקח את השימוש בעריכה מוזיקלית למקום שהוא ייחודי לו.
הנה שיחה עם רנדל פוסטר, המנהל המוזיקלי של סרטיו של אנדרסון. מי שעוזר לו בבחירת השירים ומשיג את זכויות השימוש בהם:
השיחה עם סייץ מתחילה בדקה 9:00 בהקלטה. הוא מספר במהלכה כמה אנקדוטות מעניינות. למשל, שאת הרעיון לפתיחה של ״משפחת טננבאום״ הוא קיבל בזמן שהאזין ליצירה של ראוול כשהיה בחטיבת הביניים. היצירה הזאת מלווה את הסצינה. וסצינת הפתיחה של ״ממלכת אור ירח״ היא מעין זכרון ילדות של אנדרסון עצמו, כשהאזין לתקליט של ״מדריך התזמורת לצעירים״ של בנג׳מין בריטן בניצוחו של לנארד ברנסטין.
סיפור נוסף הקשור ל״משפחת טננבאום״ עוסק בשימוש בשיר של הביטלס, ״היי ג׳וד״. סייץ מספר שבהקרנת הבכורה של הסרט בפסטיבל ניו יורק הופיע השיר בגרסתו המקורית. אבל לקראת ההפצה המסחרית, אולפני דיסני, שהפציו אותו, היו צריכים להשיג את הסכמת כל ארבעת חברי הלהקה לשימוש בשיר. דיסני הסכימה לשלם עבור הזכויות. יוקו אונו הסכימה (בשם ג׳ון לנון המנוח), פול מקרטני
בשנת 2009 התחיל אנדרסון לעבוד עם המלחין הצרפתי אלכסנדר דספלה, שהתגלה קודם כל בזכות עבודותיו עם ז׳אק אודיאר, ומשם עבר לעבוד גם עם רומן פולנסקי, סטיבן פרירס, דיוויד פינצ׳ר ובסרטי הארי פוטר האחרונים.
האם העובדה שהוא הפסיק לעבוד עם מארק מאתרסבו ועבר לעבוד עם אלכסנדר דספלה מעידה על כך שווס אנדרסון מתבגר בשנים האחרונות? מאט זולר סייץ לא רק מסכים לכך (ומוצא אישוש בכך שאנדרסון אף החליף את הפונט הפשוט – פוטורה בולד – בו השתמש בכל סרטיו הראשונים), אלא הוא טוען שדספלה ואנדרסון עובדים באופן דומה והחיבור ביניהם מושלם. מאז ״מר שועל המהולל״ השליטה של אנדרסון באתרי הצילום ובעיצוב ובבניה שלהם נהייתה מאוד דקדקנית, אנדרסון שולט בכל. ולכן המוזיקה של דספלה היא חלק מהגישה הזאת.
רק הערה – בפודקאסט ציינת פעמיים שאלכסנדר דספלה אחראי על המוזיקה של רוג אחת, וזה לא נכון. דספלה היה מתוכנן להלחין את הסרט אבל ברגע האחרון הוחלף במייקל ג'יאקינו.